Ravinto- ja ruoka-asiat

Meinaan seurata ohjeistuksia. Mutta mikäli joku mulle esim salmiakkia tarjoaa niin todellakin otan yhden tai jos jossain on tuorejuustoa tarjolla leivän päälle niin saatan ottaa(kunhan on juuri avattu paketti ym). Kahvia mä tarvitsen, ainakaan toistaiseksi ei ole alkanut tökkimään niin aion nauttia mun aamukahvin siihen asti huoletta.
Tiukkaa tekee energiajuomien jättäminen. En huvikseni niitä litki, mutta migreeninhoidossa ne on mulla suhteellisen tehokas(lääkketön) vaihtoehto joten se vähän harmittaa.

Noita listerianlähteitä aion välttää, mutta muuten kohtuudella. Täällä nyt ei salmiakkia saakaan, lakua kyllä on mutta enempi olen salmarifani.

Eniten harmittaa luopua sushista (joka muuten Japanissa on osa terveellistä raskausajan ruokavaliota!), kylmäsavulohesta ja serranonkinkusta. Kävin just viikonloppuna "sanomassa hyvästit" sushille :p (kyllä, plussan jälkeen, hyi minua!).
Homejuustoa ja fetaa tulee yleensä käytettyä lähinnä jossain kuumennetuissa ruoissa, joten en usko että ne ovat ongelma.

Onkohan kellään tietoa chian-siemenien käytöstä raskauden aikana?

Etsin kaikin keinoin viimekierroksella tietoa ja ainoa mitä niihin vois soveltaa on, ettei isoja määriä kannata syödä mitään yksittäistä siemenlaatua koska saattaa olla rikastunut jotain raskasmetallia. Mutta ei niitä missään oo kielletty eikä Evira mitään varoittele. Ite oon sit käyttäny.

Itse käytän ei-synteettisesti valmistettuja, puhtaasta ruoasta peräisin olevaa monivitamiinivalmistetta, omegoita, maitohappobakteereita ja juon Aloe Vera-mehua (joka itsessään sisältää yli 200 erilaista vitamiinia ja hivenainetta eli on aikamoinen superfood:)). Foolihappoa en ota erikseen, koska sitä on sekä Aloe Verassa, että minivitamiineissa joita otan.

Maalaisjärjellä ajateltuna tärkeämpäähän on se, minkä verran keho hyödyntää näistä vitamiineista ym. aineista. Esim. nämä syömäni valmisteet ovat ei-synteettisesti valmistettuja, jolloin keho pystyy hyödyntämään ne lähes 100%:sti (toisin on esim. useimmissa apteekin valmisteissa, jotka on valmistettu useimmiten synteettisesti).

Miksi syön lisäravinteita/ lisäruokaa? Koska olen omasta olostani huomannut, että kehoni tarvitsee terveellisen ruoan lisäksi lisäruokaa, jotta saan kaikki tärkeät vitamiinit. Uskon, että ennen esikoista, jolloin en ollut vielä löytänyt näitä valmisteita, kehoni oli jossain hormoniepätasapainossa. Olen myös sitä mieltä, että vaikka söisin kuinka terveellisesti, en silti saisi kaikkia vitamiineja ym. koska maaperässä ei ole enää samaa määrää ravintoaineita kuin vaikkapa 50 vuotta sitten.

Tämä on meidän perheen filosofia ja näillä mennään meillä.

Muuten yritän aika pitkälti syödä neuvolan suositusten mukaan esim. kiellettyjen ruoka-aineiden listan suhteen:)

Ai että voi ihminen tulla onnelliseksi parista salmiakista! Ostin pienen pussin irtokarkkeja ja laitoin sinne joukkoon viisi salmiakkikarkkia. Jaoin pussini vielä kahdelle päivälle, ettei varmasti tule mupellettua liikaa :joyful: Normaalisti irtokarkkipussini koostuu siis aikalailla pelkästään salmiakista ja lakritsista. Ajattelin ettei muutamasta salmiakista joskus harvoin voi olla niin paljoa haittaa :rolleyes:

Mä tiiiu oon tehny samallalailla, yleensä itelläki irttaripussi koostunu enimmäkseen lausta ja salmiakista, mutta nyt raskaana oon vähentäny ja laittanu pari kappaletta kutakin ja syöny pitkin viikkoa vähän kerrallaan!

Minniliini, mitä ovat nuo ei-synteettisesti valmistetut käyttämäsi monivitamiinit? :D mä just apteekin hyllyllä vertailin kun minisunin mama on kohta loppu mutta en vielä ostanut mitään, 10 päiväksi niitä vielä riittää.

Minniliini, Eikös Aloe Veraa suositella raskausaikana välttämään? Ja mieluiten raskausaikana suositaan apteekin valmisteita (ovatko omasi niitä?) kun luontaistuotteita ei samalla tavalla ole tutkittu, eikä niitä siksi suositella käyttää. (En nyt siis sano että omasi ovat luontaistuotteita kun enhän tiedä mitä valmisteita käytät, mutta yleisesti näin tiedoksi.)

Joo ei missään nimessä mitään aloe Vera juttuja!!! Ulkoisesti ihan hyvää tavaraa, rasvoina tms, mutta suustani en laittais alas enää koskaan!

Omakohtaista kokemusta sen verran että aloe Vera litku triplas mun maksa-arvot kolmessa pävässä! Enenmän tota on ruotsin puolella tutkittu kai miten haitallista sen käyttö voi olla.

Susqi, Näin minäkin oon lukenut!

Susqi, Näin minäkin oon lukenut!

Lääkäri luuli alkuun että reuma lääke ei sovi mulle, kun käyn niissä turvakokeissa. Ne oli ollu monta kuukautta jo hyvät, arvot siis. Sitte alotin torstaina juomaan sitä litkua, maanantaina kävin labrassa ja ne oli triplaantunu ne arvot ja ne oli vaihtamassa jo reuma lääkettä toiseen. Lopetin sen litkua ja kävin uudelleen labroissa parin päivän päästä ja arvot oli normalisoitunut. Hurjaa ainetta siis! En suosittele kyllä kenellekkään!

Sen vertaa puolustelematta tai negatiivisesti niin yleinen ohjeistus käsittääkseni aloe verassakin on että jos ei ole aiemmin käyttänyt niin ei missään nimessä saa aloittaa raskaana kun se voi puhdistaa kehon myös kohtua myöden.. mutta jos keho on tottunut jo siihen niin sitten omalla riskillä. Tutkimuksia siitäkin on suuntaan ja toiseen mutta itse kans käytin reilun puol vuotta 2015 mutta lopetin 2016 tammikuussa enkä oo uskaltanut enää aloittaa :D

Sen vertaa puolustelematta tai negatiivisesti niin yleinen ohjeistus käsittääkseni aloe verassakin on että jos ei ole aiemmin käyttänyt niin ei missään nimessä saa aloittaa raskaana kun se voi puhdistaa kehon myös kohtua myöden.. mutta jos keho on tottunut jo siihen niin sitten omalla riskillä. Tutkimuksia siitäkin on suuntaan ja toiseen mutta itse kans käytin reilun puol vuotta 2015 mutta lopetin 2016 tammikuussa enkä oo uskaltanut enää aloittaa :D

Minä olen juuri lukenut tuosta raskaudesta ja keskenmenosta. En ainenkaan itse olisi valmis tuollaisia riskejä ottamaan. Siitä siis tosiaan löytyy paljon tutkimustietoa, myös ristiriitaista sellaista. Jokainenhan toki tekee itse omat valintansa. :)

Minniliini, Eikös Aloe Veraa suositella raskausaikana välttämään? Ja mieluiten raskausaikana suositaan apteekin valmisteita (ovatko omasi niitä?) kun luontaistuotteita ei samalla tavalla ole tutkittu, eikä niitä siksi suositella käyttää. (En nyt siis sano että omasi ovat luontaistuotteita kun enhän tiedä mitä valmisteita käytät, mutta yleisesti näin tiedoksi.)

Itse en ole aivan samoilla linjoilla kaikkien yleisten suositusten kanssa -olen vähän tällainen oman tien kulkija ja luotan siihen, mitä oma kroppani kertoo:)

Lääkärit esim. Silmät kirkkaina suosittelivat silloin 4kk:n ikäiselle tytölleni atooppiseen ihottumaan kortisonivoidetta ja koska en ollut koskaan osannut kyseenalaistaa lääkäreiden suosituksia niin sitä tuupattiin pienen kehoon, kunnes ihana vyöhyketerapeutti kehoitti miettimään uudelleen. Ja löydettiinkin muita ratkasuja onneksi.

Aloe Vera juomia on hirmuisesti nykyään, enkö minäkään mitä tahansa niistä joisi. Juoma jota itse juon, on kuitenkin sen verran laadukasta, että uskallan sitä juoda. Mutta itsekään en raskausaikana uskaltaisi sellaista aloittaa ellen olisi sitä jo juonut. Ihan vain siksi kun ensimmäinen kolmannes on niin herkkää aikaa. Aloe Veraa on tutkittu paljon ja käytetty tuhansia vuosia. Olen myös yksinkertaisesti itse huomannut sen hyödyt omaan kehooni.:smug:

Itse olin hyvin skeptinen alkuun juoman suhteen ja kuulin ja luin paljon juttuja puolesta ja erityisesti vastaan. Juomallani juomalla on laatusertifikaatti, joka takaa mm. Aloen puhtauden (esim. Ei sisällä liikaa Aloiinia, josta on paljon ollut kohua, joka lukijoina pitoisuuksina tod näk nostaa maksa-arvojakin.

Mitä tulee maksa-arvoihin, niin moni asia voi nostaa maksa-arvoja (lääkkeet, juuri aloitettu reilu kasvisten syönti tai muu elämäntapamuutos, rankka treeni, jolloin keho puhdistuu ja kuonat lähtevät liikkeelle ~> rasittaa maksaa hetkellisesti). Maksa-arvojen hetkellinen nousu ja maksavauriot taas ovat kaksi aivan eri asiaa. Tietenkään en voi tietää mikä sinulla Susqi nosti maksa-arvoja ja hyvin voi olla että johtui juomastasi Aloesta.

Tuotteet, joita käytän eivät ole luontaistuotteita vaan ovat siis peräisin luonnosta, ovat siis ruokaperäistä -ruokaa, jolloin keho osaa myös hyödyntää ko. ravintoaineet. Oman näkemykseni mukaan syön mieluummin näitä kuin mitään synteettisesti valmistettuja vitamiineja, joissa
A.) on paljon ylimääräisiä täyteaineita
B.) aineet on eristetty kemiallisesti suuremmasta kokonaisuudesta, jolloin niiden ei voida olettaa toimivankaan niin että keho osaisi ne hyödyntää, kun ns. kaikki palaset eivät ole kohdallaan. Itse koen esim. einesruoan sellaiseksi, jota en mielelläni syö sen lisäainemäärän vuoksi.

Mutta kuten tiiamaria sanoikin niin tutkimuksia erityisesti Aloesta on niin puolesta kuin vastaankin. Itse olen omassa kehossani huomannut kuitenkin esim sokerin ja valkoisen vehnän aika kovaksi "myrkyksi". Ja kun olen jättänyt joitain juttuja ruokavaliosta pois ja ottanut toisia tilalle niin olen alkanut voimaan paremmin enkä usko sen olevan sattumaa.

Mutta kukin tyylillään, eikö vain:wink. Ja ihanaa kun olitte niin huolehtivasia, että "murehditte" mun puolesta ja varoittelitte:Heartred. Kävin sellaisen ajan ennen esikoisen syntymää läpi ennen kuin nämä tuotteet tuli meidän elämään (pari vuotta yritystä johon mahtui pari keskenmenoa), että uskokaa vain, en todellakaan olisi valmis ottamaan mitään keskenmenoriskiä. Mulle ja mun keholle tämä sopii ja tällä hetkellä voin paremmin kuin vuosikymmeneen, enkä löydä siihen muuta syytä kuin tämän ruokavalion, turhien lisäaineiden ja kemikaalien karsimisen. Mutta eiväthän nämä varmasti kaikille sovi ja onneksi - onneksi meillä kaikilla on oikeus päättää itse :rolleyes:

Muokattu viimeksi:
Yhteen kysymykseen taisi jäädä vastaamatta: nämä eivät tosiaan ole apteekin tuotteita Miitu. Käsittääkseni kaikki apteekin tuotteet ovat synteettisiä -en ole aivan varma :rolleyes:

Nää raskausajan ravintoasiat on kyllä sellasia mitkä aina herättää päänvaivaa :D ite oon elänyt nyt lähes kymmenen vuotta luomulla, pääpaino raakaravinnossa, syönyt villivihanneksia ja erilaisia superfoodeja ja siinä ohessa saanut terveen pojan joka on nyt viisi vuotta :) oon myös ekokaupassa töissä. Muistan kun ekan lapsen kanssa neuvolatäiti oli kauhuissaan kun kerroin ruokavaliostani, kehotti ravintoterapeuttia, ja menin. Mutta ravintoterapeutti vaan naureskeli ja sanoi että tiiän varmasti mikä on lapselleni ja meille parasta kun olen perehtynyt asioihin. Neuvolassakin on niin monenlaisia työntekijöitä ja heillä on vaan antaa suosituksia ja noudattavat tunnollisesti työtään. En ole sen koommin hirveesti stressannut asiasta :)

Tietysti kannattaa tutkia laajasti eri lähteistä tietoa jos ei ole varma eikä kannata tietenkään riskeeraa tai äkisti muuttaa mitään tottumuksia. Mutta uskon että oma keho on viisas ja kehoa kuuntelemalla ja intuitiolla löytyy hyvät avaimet :) <3 tsemppiä kaikille

Muokattu viimeksi:
Myös noita ruokavalioja on mahdollista noudattaa eritasoisesti asiaan perehtyneenä ja toisilla on hyvä lähdekritiikki, jotkut taas luottavat tunteeseen tai yksittäisten ihmisten suositukseen, vakuuttavan kuuloisiin mainoslauseisiin missä väitteitä perustellaan toisilla väitteillä yms. Että jos tietää mitä tekee niin varmasti monessa asiassa voi poiketa aika kauas "yleisestä suosituksesta" mutta monesti esim nk.maalaisjärkeä voi olla ihan hyväkin kyseenalaistaa :) Ei varmasti ole huono juttu syödä mahdollisimman luonnonmukaisesti versus mahdollisimman prosessoidusti, mut toki siinä missä lisäaineet ei oo terveyttä edistäviä niin luonnossa esiintyy paljon haitallisia ja myrkyllisiäkin aineita joita ei hyvin tunneta, joten ei luontokaan ei ole yksiselitteisesti turvallinen.

Olen Solinar samaa mieltä. Ja jatkuvastihan kyseenalaistetaan ja löydetään uutta tietoa vähän kaikesta. Raskaasta liikunnassakin ollaan montaa mieltä raskauden aikana. Tiedän kuitenkin paljon ihmisiä, jotka ovat treenanneet kovaakin raskauden aikana koska ovat siihen tottuneet ja se on tuntunut hyvältä. Ja vauva on voinut silti koko ajan hyvin.

Mutta olen samaa mieltä, että oma keho ja oma maalaisjärki on niitä, joita kannattaa kuunnella:). Jokaisella on kuitenkin omanlaisensa keho, eikä kaikille voi sopia samanlainen esim. ruokavalio.

Minäkin suosittelen lämpimästi, että jokainen perehtyy itse asiaan ja kuuntelee kehoaan:) Toinen asia mikä minua ravisteli, kun tämän muutoksen aloitin oli tieto siitä minkä verran olin itseeni tuupannut erilaisia kemikaaleja voiteiden (esim aurinkovoiteiden), hiuslakkojen ym. muodossa. En ihmettele että hormonitoimintani oli sellaisen kemikaalikasan käytöllä mennyt sekaisin:eek:. En edelleenkään elä täysin ilman näitä tuotteita, mutta vähentänyt olen rajusti ja valitsen nykyään itselleni paremmin sopivat vaihtoehdot.

Ja itse on pakko myöntää, että ihan aina en kuuntele oikeina oppeina nykyään enää esim. Neuvolan/ lääkäreiden mielipiteitä. Esim. Neuvolasta sain jossain kohtaa täysin väärää tietoa imetyksestä. Onneksi päädyin fb:ssa imetyksen tuen ryhmään (jota muuten suosittelen kaikille lämmöllä jo ennen synnytystä -paljon hyviä vinkkejä). Lisäksi ennen esikoista kärsin järkyttävistä ovulaatiokivuista ja lanssilla mentiin sairaalaan useampaan kertaan. Kyseenalaistin monta kertaa että eihän tämä voi olla normaalia ja kai jotain on tehtävissä. Minuun pumpattiin kipulääkettä suoneen ja kivut oli pahemmat kuin synnytyksen supistuskivut ja kotiin sain panacod-litalgin-burana-kombon, joka on aivan mieletön lääkekoktail:eek: Lääkärit kuutenkin vakuuttelivat että on ihan normaalia, että joillakin on tällaiset oviskivut ja "hoitona" on raskaus tai e-pillerit ja mitään muuta ei ole tehtävissä. Lisäksi vakuuttivat että tämä lääkekoktail ei mitenkään vaikuta raskauden alkuun. Onneksi törmäsin tietoon jossa tajusin alkaa muuttamaan ruokavaliota ja jäätävät oviskivut ovat nyt historiaa.

Tällä ei ole tarkoitukseni mollata ketään, ei hoitohenkilökuntaa tai muitakaan, vaan kehottaa jokaista kuuntelemaan omaa kroppaansa:wink

Yksi tärkeä ero mikä synteettisesti ja ei-synteettisesti valmistetuilla vitamiineilla vielä on on se, että ei-synteettisesti valmistetut eivät kerry elimistöön, koska ovat keholle oikeanlaisessa muodossa (esim a-vitamiini on näissä samassa muodossa kuin porkkanassa). Tästä syystähän neuvola kehottaa mm. välttämään vitamiinilisiä, joissa a-vitamiinia. Tämänkin vuoksi koen valintani turvalliseksi, koska tiedän että ylimääräiset vitamiinit eivät varastoidu kehooni.

Mutta nämä tosiaan herättävät mielipiteitä jne. ja jokainen tekee itselleen omalta tuntuvat valinnat.:)

Takaisin