Ravinto ja ravintolisät

Onko kukaan kokeillut hb-arvon nostamiseen punajuurimehua? Sain sellaisen eilen tuliaiaisiksi äidiltäni ja kummitäti kehotti pitämään kylmässä, niin on helpompi juoda. Pelkään, että on tosi pahan makuista...
 
Rautavalmisteista jo täällä olikin keskustelua mutta olikos joku herkkävatsainen löytänyt valmisteen jonka kanssa ei mene järki? Mulla on tota Obsidania, alkuraskaudessa sitä pystyin jonkun verran syömään tosin väärällä tavalla eli aamupalan yhteydessä. Nyt hemppa on laskenut uudelleen ja enää ei Obsidan kyllä sovi, ihan helvetilliset vatsakivut! Synnytystä varten olisi tärkeää saada vähän rautavarastoja mutta ei nää kivut kyllä ole sen arvoiset kun ei ruokakaan maistu. :sad001
 
Mulle ei sopineet ainakaan Maltofer-tipat. Nyt oonkin yrittänyt saada rautaa vain ruuasta. Persiljaa, salaatteja ja täysjyväleipää appelsiinimehun kanssa. Oli hb ainakin vähän parantunut (123 nyt, kun viimeks vain 108).
 
Mä söin ekassa raskaudessa Obsidania ja se sopi hyvin mun vatsalle. Tässä en oo nyt rautaa syönykään enkä enää viittis alottaa kun tänne asti on päässy. Hb oli viimeks 117.
 
Mulla obsidan ei nostanut hb-arvoja niin vaihdoin nestemäiseen (coimbron, coimprion tai jotain sinnepäin). Nyt hb noussut 100:sta 123, joka on samalla tasolla kuin alkuraskaudesta :) Sitä saa ottaa ruuan jälkeen ja ei ole ainakaan mulle tullut mitään oireita. Maku ei varmaan ole kaikkien mieleen vaikka minusta onkin herkkua :rolleyes:
 
Itse söin obsidania ja hemppa nous 109ta 120, en tiedä pitäisikö sitä vielä syödä vai joko voin lopettaa kun hemppa on 120, vatsa ei oikein tykkää siitä :/

Sent from my C6903 using Vau Foorumi mobile app
 
Aika monet lääkärit suosittelee rautalisän ottamista loppuun asti, vaikka tilanne korjautuisikin. Äidinmaidossa olisi hyvä olla paljon rautaa vauvalle ja tietysti synnytyksessä voi menettää paljonkin verta, joka laskee hemoglobiinia.
 
Mulla obsidan laittaa mahan koville, menee herkästi sekaisin. Siks otankin kapselin vaan joka kolmas päivä, kun se on riittänyt pitämään arvon sielä 125 paikkeilla :)

Sent from my GT-I9505 using Vau Foorumi mobile app
 
Mulle sanottiin, että rautalisää kannattaa ottaa vielä imettäessäkin. Ja vaikka arvo olis hyvä niin voi kuulemma jatkaa, ei voi kohota liian korkeaksi.
 
Mulla ei edelleenkään ole mitattu hemoglobiinia kuin kerran koko raskausaikana -- viimeksi peräti kysyttiin, onko väsyttänyt... On väsyttänyt joo, mutta mistä minä tiedän, paljonko pitää väsyttää että tietää hb:n olevan alhainen. Tänään varmaan pitää pyytää neuvolassa mittaamaan. On täällä kyllä niin itsepalvelumeininki :sad001
 
Kyllä sitä hemppaa pitäs vähän useemmin seurata kun kerran raskauden aikana. Ihme säästötoimia!
 
Ihme touhua siellä teidän neuvolassa syyskuinen. Pyydä ihmeessä ottamaan hb. Tai jos oot jo käynyt neuvolassa,niin kai pyysit sitä?
 
No joo, tämänpäiväinen täti peräti kysyi, mitataanko, mikä oli mukavaa. Turhaanpa sitäkin olin miettinyt, kun arvo oli 139 eli oli noussut sieltä kesäkuun 117:sta selvästi, mutta helpottavaa kyllä oli kun selvisi, ettei lisiä tarvita.
 
Mä vielä mietin että pitäskö alottaa rautalisä kun hb oli 117. Neuvolassakaan eivät mitään sanoneet.
 
Näyttäisi siis olevan ihan yksilöllistä mikä kenellekin sopii ja imeytyy, täytyy vaan kokeilla! Mulla riitti yksi Obsidan tyhjään vatsaan aiheuttamaan aika mehevät vuorokauden tuskat, ei huvita sitä nyt ottaa edes joka toinen päivä. Appelsiinimehun olin jo unohtanutkin (varmaan radi-ohjeiden takia jotka ei mehuja suosi...), täytyy yrittää tehostaa ruokavaliollakin!
 
Täysjyväruisleipä, kananmunat ja vihreät vihannekset tuntuvat toimivan yllättävän hyvin, mutta kulutankin niitä aika reippaasti koska kaikkia voi syödä aika vähin ennakkovalmisteluin... Noiden kohdalla ei onneksi tarvitse miettiä edes, sopivatko sokerivaivaiselle.
 
Rautalisä alotetaan kai sillon kun se on alle 110. Korjatkaa jos oon väärässä

Sent from my GT-S7580 using Vau Foorumi mobile app
 
Veikkaan et se 110 varmaankin on joku raja. Mulla laski sen verran et arvo 112 ja vieraileva neuvolatäti sano ettei ois pakko lähtee vielä raudalle mutta sano että voin ottaa sen obsidanin vaikka joka kolmas päivä. Oon sitä ohjetta noudattanut niin arvo on nyt ollu sen 125.

Sent from my GT-I9505 using Vau Foorumi mobile app
 
Viime raskaudessa söin rautaa ja tässä en ollenkaan. Nyt on aikamoinen väsymys päällä mutta voihan se johtua muistakin syistä kun hb:sta. Enkä sitä autaa välittäis enää alotella kun sillä on kuitenkin vaikutusta mahan toimintaan.
 
On kans ollut tänään niin uupelo olo, että hyvä että se hb otettiin niin vastikään Ei ainakaan voi sitä syyttää, paremminkin varmaan viime yön huonoa nukkumista tai vauhdikasta viikkoa.
 
Takaisin
Top