Ravinto ja ravintolisät

Ei kannata syödä kalanmaksaöljy kapseleita sillä a-vitamiinista on jotain haittaa sikiölle ja maksassa on sitä paljon. kalaöljykapseleissa sen sijaan ei pitäisi olla mitään pahaa. Tosin jos otat sellaisen vain harvoin, tuskin mitään harmia olet aiheuttanut. :>

Itse syön jotain raskaus- ja imetysajan monivitamiinia jonka nimeä en muista enkä jaksa käydä tarkistamassa. Lisäksi syön kalkkia sillä ei niitä maitotuotteita saa syötyä/juotua millään tarpeeksi. Minä kun en maitoa edes pysty juomaan muuta kuin ruuan kanssa, joten sitä menee yleensä lasi päivässä + vähän jugurttia aamulla. Olin ajatellut syödä myös jotain kalakapseleita silloin tällöin kun ei kalaakaan tule syötyä suositusten mukaisesti, mutta kun kysäisin asiasta neuvolassa, olivat sitä mieltä että ei tarvitse jos vaan saan tarpeeksi d-vitamiinia.
 
Tää on aika nolo kysymys kun tossa joku kirjotti edellä että ne vitamiinipillerit maistuu pahalle, niin pitääkö ne pureskella? :grin Oon aina vesilasillisen kanssa nielassu kokonaisena. Kun ei noissa ees lue miten se otetaan :oops:
 
No kyllä mäki oon ihan nielly ne sellasinaan. :D
Luulis että purkis sanottaas jo pureskella pitäs...
 
En ole minäkään mikään terveysintoilija, mutta onhan noita ravintolisiä tullu tässä matkan varrella otettua käyttöön...

Aiemman vähähiilarisen ruokavalion myötä aloin syödä monivitamiinia, jota siis menee edelleen. Kehoanalyysissa viime syksynä huomasin, että luumassa oli alhainen, joten lisäks syön kalsiumtabletteja sen takia, nyt hiukan enemmän, kun sikiökin ottaa osansa. Jo raskautta suunniteltaessa alotin foolihappolisän käytön, ja olen edelleen jatkanu sitä. Tarkotus olis, että kun nuo foolihappopillerit loppuu, niin vaihdan monivitamiininkin sitten Multivitamin Mamaan, jossa foolihappoa on enemmän kuin normaalisti. Sitten menee vielä D-vitamiinilisää, ja sitähän saa monien asiantuntijoiden mukaan vetää reilusti yli suositusten, etenkin täällä pohjolassa! Itsellä noista kaikista lisistä tulee yhteensä 80 mikrogrammaa D-vitamiinia, enkä aio sitä merkittävästi vähentää kesälläkään.

Muuten syön oikeastaan sitä, mikä maistuu, vaikka toki koitan kattoa, ettei hirveästi tule syötyä suolasta ja sokerista. Ajattelin aikasemmin, että rupean sitte raskaana ollessani oikein syynäämään, mikä vaikuttaa sikiöön mitenki, mutta enpä ole jaksanu! Kunhan niitä pahimpia sudenkuoppia välttelee, niin se riittää mulle. :)
 
Mulla käytössä Minisunin Mama -monivitamiini, Duo-rasvahappolisä (omega-3 yms.), kalkki+D-vitamiini tabletti ja välillä otan myös B-vitamiinilisää. Hirveesti vaan kaikkia kapseleita, ettei joka päivä jaksais niitä kaikkia nieleskellä...
Kalaa syön n. kerran viikossa, joskus en sitäkään.
Noista raskausarpia estävistä öljyistä mulla on joku apteekista ostettu Baby oil, missä ei oo mitään myrkkyjä. Aloin jo käyttämään suihkun jälkeen, vaikkei maha vielä olekaan juuri kasvanut :P
 
Nostanpa vanhan ketjun takaisin esiin.

Ihanaa olla paksuna kesällä kun hyvää tuoretta ruokaa on paljon saatavilla! Kasvatan itse salaattia ja suuren sadon takia piti kehittää resepti johon uppoaa sitä paljon. Tässä mun ja 4-v tyttöni suosikkismoothie:
- Noin litra silputtua, mietoa salaattia (ei mitään kitkerää)
- 1-2 banaania
- omenamehua n. 2 dl
- rasvaista maustamatonta jugurttia, esim turkkilaista n. 1-2 dl
Soseuta kaikki blenderissä hyvin pitkään samettiseksi vaaleanvihreäksi juomaksi. Tämä on oikeasti makeaa ja hyvää jos salaatti ei ole kitkerää.

Millainen suhde teillä on kahviin? Mulle kupillinen kahvia aamulla on niin suuri nautinto, että en osaa olla ilman. Mieluiten tarjoaisin vauvalle "päihteettömän" kohdun ilman mitään kofeiinipöllyjä, mutta en kestä ilman kahvia. Olen saanut vähennettyä määrän yhteen kuppiin päivässä, mutta siitä ei voi tulla enää alas. Omatuntoni on kuitenkin huono kun en pysty jättämään sitä kokonaan.
 
Mulla sama juttu, pakkko saada aamukahvit. Enempää en sitten päivän aikana juokkaan, eli se 2dl tulee juotua kahvia per päivä.
 
Mä en juo paljon kahvia mutta aamulla sitä on pakko saada pari kupillista. Haittaahan noin pienestä määrästä ei pitäisi olla.
 
Aamukahvi on pakollinen! Muuten tulee niin kamala päänsärky, että siitä on haittaa sekä minulle että vauvalle. Mutta yhteen kupilliseen olen kanssa vähentänyt, ennen meni iltapäivisin toinen kuppi. Erikoiskahveja tekis kovasti mieli, kesäisin maistuu latte niin hyvältä :rolleyes:
 
Oletteko syöneet rautalisää? Mää soin aikaisemmin obsidan, jossa rautaa 100mg, suosittelivat apteekista. Söin sitä useamman kuukauden jokatoinen päivä ja silti oli hemoglobiini laskenut aika paljon. Nyt ostin compironin, joka on nestemäinen valmiste. Toivottavasti sillä saadaan hemoglobiini ylös, alkaa väsynyt nimittäin vähän vaivata... Olis kiva kuulla, jos jollekin tietty rautalisä on toiminut, niin voisin kokeilla sitä seuraavaksi, jos tuosta ei ole apua.
 
Kyllä vaan kahvia nautiskelen aamulla kupin ja iltapäivällä puolisen kuppia, ei tuu muuten mitään.. ja tän piristeen suon itselleni ilman tunnontuskia :)
 
Mulla on menossa nyt Maltofer-rautatipat hemoglobiinin nostamiseksi. Suolisto on vaan mennyt vähän huonommaksi ja kipuilee välillä, joten en tiedä ovatko nuo tipat niin kovin vatsaystävällisiä... Niillä rautamehujuomilla hemogl. ei vaan noussut.
Mun käsityksen mukaan pari kuppia kahvia päivässä ei pitäs olla vaarallista vauvalle. Itse juon satunnaisesti, en kuitenkaan enempää kuin sen pari kertaa päivässä ja yleensä otan vain puoli kuppia kerralla.
 
Rautavalmisteen ohjekirjan ruokailuohjeita pitää noudattaa pilkulleen, jos haluaa että rauta imeytyy. Kalsium ja kofeiini estää raudan imeytymisen, joten näitä ei saa saada 2h ennen tai jälkeen tabletin. C-vitamiini edistää imeytymistä, joten hedelmä tabletin kanssa on ok, jopa hyvä.

Jossain vaiheessa raskautta hemoglobiini laskee, joten jos hemppa ei nouse muttei laskekaan, saattaa olla ihan hyvä tulos sekin. En muista missä vaiheessa raskautta tämä hemoglobiinin lasku tapahtuu.
 
Mulla alkaa vähitellen usko horjua neuvolan luotettavuuteen: hemoglobiinia ei ole mitattu ekan neuvolan jälkeen kertaakaan. Pitää kai muistuttaa huomenna. On ollut niin paljon kaikkea muuta mietittävää, että muita lisäravinteita en ole tullut edes ajatelleeksi kuin sitä MiniSun Mamaa, jota olen napsinut alusta asti. Samaa mieltä kuin Raketti: on ihan luksusta olla raskaana kesällä, kun kaupasta saa kotimaisia vihanneksia maksamatta itseään kipeäksi ja valikoimakin on laajempi kuin joulukuussa.

Mäkin tarvitsen sen yhden kahvimukillisen joka aamu, mutta iltapäiväkahvit olen vaihtanut vihreään teehen. Sen pitäisi kuulemma auttaa pitämään verensokerikin kurissa, joskaan en tiedä, montako litraa sitä pitäisi juoda päivässä ja kuinka pitkään, jotta olisi jotain vaikutusta. Kaverille (sairaanhoitaja) oli motkotettu neuvolassa loppuraskaudessa liiasta kahvinjuonnista, koska lapsi oli muka jäämässä pieneksi. No, neli- ja puolikiloinenhan sieltä sitten tuli -- ollaan vitsailtu, että olisi vain pitänyt juoda sitä kahvia enemmän...
 
Kysyin viimeksi siitä hemoglobiinin mittauksesta että eikö sitä tehdä joka kerta kun edellisellä kerralla ei mitattu niin vastaus oli että ei. Että sitten mitataan jos oloissa muutoksia tai yllättävää väsymystä ilmentyy. Mulla sitä väsymystä ollut niin mitattiin sitten varoiks ja kunnossa oli. Säästöjuttuja kai nykysin. Esikoisen kohdalla vielä mitattiin joka kerta..

Sent from my GT-I9505 using Vau Foorumi mobile app
 
Kyllä mulla on hemoglobiini mitattu joka kerta.. :eek:
Tosin mulla se nyt on ollutkin koko ajan vähän alhainen. Lieneekö sillä sitten merkitystä..
 
En ole jättänyt kahvia pois. Juon aamuisin pari kuppia. Neuvolasta saadun ravinto-ohjeen mukaan suositeltu enimmäismäärä kahvia per pv on 3, 75 dl. Se on aika reilu määrä.

Sent from my GT-S7560 using Vau Foorumi mobile app
 
Isoja eroja hb:n mittauksessa, jossain otetaan joka kerta ja jossain vaan pari kertaa. Mulla otettiin viimeksi rv 22 käynnillä. Rautaa en oo vielä syönyt kun ei ole tietoa missä nyt mennään. Tosin ei kyllä väsytäkään mitenkään ihmeemmin. Ja raudasta tulee ainakin mulle vatsaongelmia joten mitä kauemman pärjään ilman sen parempi.
 
Multa mitattiin hemoglobiini viimeksi (26+6), vihdoin, ihan pyytämättä. Oli ihan alarajalla, mutta ei halaistua sanaa siitä, pitäisikö sitä rautaa nyt alkaa syödä vai ei, ja kun siinä kohtaa en vielä tiennyt noita rajoja, en tajunnut kysyä. Tai ehkä tässä aletaan sitten vain väsäämään urakalla nokkos- tai pinaattilettuja?

Kun ei vain voi tietää, johtuuko ajoittainen väsymys / heikotus hemoglobiinista, verensokerin heittelystä, (omaan tasoon nähden) alhaisesta verenpaineesta vai välillä vähän niin ja näin nukutuista öistä... En myöskään ole erityisen innostunut syömään rautaa ellei se ole oikeasti tarpeen.
 
Multa kysyttiin joskus neuvolassa haluanko että hemoglobiini mitataan. Sen jälkeen on kyllä mitattukin koska se jossain vaiheessa oli vähän laskemaan päin. Kyllä ne varmaan sen mittaa jos pyytää. :) Rautaa en onneksi enää ole joutunut syömään koska vatsa meni sekaisin ja yök se raudan maku joka iski suuhun pitkin päivää, ei sopinut alkupahoinvointeihin!
 
Takaisin
Top