Ravinto ja ravintolisät

IslaKaisla

Oman äänensä löytänyt
Aihe josta taas ollaan montaa mieltä, mutta toivoisin kommentteja. Mitä kaloja syötte raskauden aikana? Mä olen niin huono keksimään kalaruokia, ennen raskautta söin lohta melko paljon ja seitiä. 2 kala-annosta viikossa kalalajeja vaihdellen, hjelp..

Ja mitäs vitamiinit? Itse syön tällä hetkellä kasviksia huonosti kun ne ei vaan meinaa maistua. Eikä ruokavalioni ole mikään super monipuolinen. Mietin pitäiskö jotain lisää ottaa, D - vitamiinia ja foolihappoa syön nyt. Raskausajan vitamiineista on rautaa, onkohan hyvä sellaista vielä tässä vaiheessa syödä..

Kellään omaa kaivoa mistä juomavesi tulee..?

Juu lomalla kun on ehtii pohtia asioita. Minä olen vähän sellanen huoleton tapaus näissä asioissa niin askarruttaa sen takia et pitäskö kiinnittää enempi nyt huomiota tähänkin puoleen.
 
Mä syön monivitamiinejä, raskauteen ja imetyksen ajalle tarkoitettuja.
Kala on kyllä haastava, olen välillä raskinut ostaa kalatiskiltä jotain,
Mutta olen ollut melko huonovointinen niin on päiviä, jolloin saan suuhuni ainoastaan ne mitä siellä pysyy.
Menen tänään neuvolaan ja ajattelinkin kysyä, ruoka jutuista mitkä jännittää, saako vauva tarpeeksi kaikkea etenkin oksennus päivinä.
 
Mä syön raskaus multitabseja, foolihappoa ja raskaanaoleville tarkoitettua omega 3 lisää.
Oletettavasti pian saa lisätä tähän vielä raudan, koska monesti ollut tosi alhainen sekin.

Yritys on kova ollut syödä terveellisesti, mutta välillä melko mahdotonta kun on paha olo.
Mulla ruokailutottumukset on tosi epäsäännölliset ja vähän mitä sattuu niin kyllä täs aika paljon on saanut jo skarpata tuon syömisen suhteen...
 
Mä syön raskausajan monivitamiineja ja omega-3:sta. Neuvolan täti sanoikin, että jos vetää noita omegoita niin ei tarvi kalan syömisestä juuri huolehtia. Aika vähän siis syön kalaa, joten noilla saa korvattua.

Oon syönyt perusruokaa säännöllisesti kahden kolmen tunnin välein, välillä herkkujakin. Suht tarkka oon ollu noiden ruokasuositusten suhteen, esim. suolakaloja en oo syöny vaikka se on suurinta herkkuani! Se onkin ainoa, joka hieman harmittaa mutta pärjään kyllä ilmankin kun tietää mitä on tulossa - oma vaavi :)

Kahvin juontikin loppui kun seinään, kun ei enää maistu. Maksasta ja pehmeistä juustoista en oo ikinä välittänyt, joten ei haittaa vaikka ei saa syödä.

Silloin vk 8 tienoilla oli pahoinvointia reilun viikon ja silloin söin mitä sain kurkusta alas (lähinnä vain leipää ja hedelmiä)... onneksi se tosiaan kesti vain viikon! :smiley-bounce012
 
Mä olen kasvissyöjä ollut jo 15 vuotta..neuvola onneksi pian niin aion kysellä siltä vähän asiasta. En vain saa lihaa alas suustani, että asia ei ole edes täysin eettisistä syistä vaan liha,kala,kana vaan ällöttää. Mut päädyin nyt ostamaan omega-3 lisää alkion takia, toivottavasti se riittäisi. Kala olisi varmaan juuri se, mitä voisin yrittää tässä opetella uudelleen syömään mutta mielelläni en. Moni kasvissyöjäkaveri on sanonut, että niitä alkoi himottaan liha raskaana ollessaan, melkein toivoisin, että näin kävisi omallakin kohdalla, mutta jokatapauksessa pitää vain pitää huoli niinkuin ennenkin, että saan proteiinia joka päivä.

Mä pystyn edelleen juomaan kahvia mut olen nyt vähentänyt sen aamukahviin vain ja silloinkin vain pieni kupillinen. Muuten juon sit kofeiinitonta teetä.
 
Vedän monivitamiinia ja säännöllisen epäsäännöllisesti omega3:sta, johon ei ole lisätty mitään vitamiineja. Jos kärsii pahoinvoinnista ja saa karmivia väristyksiä pahanhajuisista kalakapseliröyhtäyksistä, suosittelen pulloon pakattua Eskimo-merkkistä öljyä. Se ei haise eikä maistu härskille.

Rautaa syön jo, koska hemoglobiini oli vain 107. Otan tabletin keskellä yötä, koska 2 tuntia ennen ja jälkeen ei pitäisi syödä jotta se imeytyy mahdollisimman hyvin.
 
Mä syön multitabs raskaus plus monivitamiini-kivennäisaine-maitohappobakteerivalmistetta, siinä on myös rautaa 27mg/1 tabl.
Kalaa en syö yhtään, enkä varmaan pystyiskään, voisin käydä ostamassa noita omega kolmosia.. :smiley-angelic006
 
Mulla on käytössä multivita mama, jossa näyttäisi olevan lähes kaikenlaista vitamiinia ja mineraalia. Lisäksi syön kalsipos d lisää, kun en maitoa pysty juomaan sen karmean maun vuoksi. Molemmissa pillereissä on tuota d vitamiinia, mutta terkka sanoi ettei niistä tule yhteensä liikaa, kun nykyinen suositus on 20 mikrogrammaa. Lisäksi olen laittanut ruokavalioni uuteen uskoon siitä päivästä kun sain tietää olevani raskaana, eli nykyään syön todella monipuolisesti.

Mitä mieltä olette painon pudotuksesta raskauden aikana? Mulla on nyt puolentoista kuukauden aikana tippunut paino 5 kg tuon uuden ruokavalion ja liikunnan lisäyksen vuoksi (huonoa oloakin ajoittain ollut jos ei muista syödä välipaloja, mutta oksentaa ei ole tarvinnut). Niin ja minulla on tosiaan varaa pudottaa painoa, kun tuota ylimääräistä on kertynyt reilusti! Jostakin luin, että jos odottava äiti laihtuu raskauden aikana, elimistöstä vapautuu myrkkyjä, jotka kulkeutuvat sikiöön.
 
mä syön niitä ladyvitan mama- monivitamiinitabletteja. ja voin taas laittaa muistiin etten enää koskaan osta niitä lisää! ne maistuu ihan kissankuselle ;D joudun ottaa aina jotain herkkua päälle kun meinaan oksentaa jokaisen tabletin jälkeen :D sama juttu oli ekassa raskaudessa mutta unohdin että noi oli noin pahoja! :D
 
Mulla on minisunin raskausajan vitamineeja, ja ne ei kyllä maistu mielestäni miltään. Tosin en mä niitä mitenkään pureskele, nielaisen veden kanssa kokonaisena.

Kalaa mä syön murto-osan siitä määrästä, mitä pitäisi..
 
Mulle ainankin neuvolassa sanottiin etten saa missään nimessä alkaa laihduttaa, mutta minkäs sille voi jos paino vaan putoaa kun alkaa kattomaan mitä syö ja liikkumaan? :D
 
Mitä omegaa syötte? Saako perus möllerin vahvaa syödä? Jostain luin että tärkeää että kalanmaksaöljy on puhdasta.. ?tavan möllerissä on a-vitamiinia mutta vahvassa ei.ja toinen kysymys, oletteko ottaneet influenssarokotteen nyt kun riskiryhmään kuulutaan?
 
Mä en oo ikinä ottanu influenssarokotetta enkä varmaan ota nytkään.
 
Mä syön ainakin ihan sitä omegaa mikä on tarkoitettukin raskaana oleville.
Mölleriä /muita vastaavia ei edes ilmeisesti saisi syödä. Niin neuvolassa ymmärsin kun niin monta kertaa se multa varmisti että syönhän varmasti kans niitä raskausajan omegoja enkä mitään muuta.. :D

Toinen juttu minkä tämä terveydenhoitaja sanoi niin oli se, että viimeistään rv 30 pitää se omegan syönti lopettaa.
Sen muistaminen jääkin sitten ihan omalle vastuulle. Ilmeisesti voi lisätä verenvuotoa tms mikäli sektioon joutuu...
Tai jotain sinnepäin..

Enkä oo tosiaan kans ikinä ottanu mitään influenssarokotetta, enkä näe sitä tarpeelliseksi nytkään.
 
Niin ja tosiaan, kalaMAKSAöljy ja kalaöljy on hieman eriasioita..
Tämä raskausajan omega3 on siis kalaöljyä.
 
Mulla on käytössä Multitabsin raskausomega. Söin sitä myös ekassa raskaudessa. Hyvä kun Adalia muistutit tosta verenvuotoriskistä, pitääkin muistaa ajoissa jättää ne pois, mulla synnytys tulee suurella todennäköisyydellä olemaan sektio.

Ensin ajattelin etten ota influenssarokotetta mutta sitten otin kumminkin. En halua ottaa riskiä että saan jonkun pahan jälkitaudin ja oon sen seurauksena sydän-keuhkokoneessa. Tuo sika varsinkin voi aiheuttaa raskaana olevalle sen vakavamman tautimuodon. Sain miehenkin suostuteltua rokotteen ottamiseen, hän on aina ollut vähän rokotusvastainen.
 
Hyvä, pitää ostaa sitten toisenlaista omegaa.onneksi en uskaltanut tuota mölleriä vielä aloittaa.mietinkin eilen tuota verenvuotoasiaa, hyvä pointti.pitää vielä rokotetta miettiä.neuvolan täti ei sitä ottanut puheeksi..
 
Mä täällä jatkan fiksuja kysymyksiäni:grin oletteko hankkineet jo jotain raskausarpia ehkäisevää tai ihon elastisuutta ylläpitävää öljyä tai voidetta? Itsellä kovin kuiva iho ja ajattelin aikaisin alkaa hoitamaan kriittisten alueiden ihoa parempaan kuntoon jospa ei niin venyisi myöhemmin pahaksi.ostin bio oilin (jota kicksin myyjä suositteli kuivalle raskausiholle).huomasin että siinä on a-vitamiinia joka on kiellettyjen vitamiinien listalla.paketissa ohjeistetaan käyttämään öljyä neljänneltä kuulta eteenpäin.maalaisjärkeä tietysti täytyisi käyttää mutta tässä pelkää niin usein että tekee jotain mikä vahingoittaa pientä että rupeaa miettimään asiat vaikeimman kautta.onko suositus siksi että neljännellä kuulla epämuodostumien riski pienenee (eikös a-vitamiini niitä aiheuta?) vai koska muotoja alkaa tulla noilla main? Imeytyykö a-vitamiini elimistöön öljystä niin että siitä voisi olla vauvalle haittaa jos sitä käyttää jo nyt 10+1.voi jeesus kun on fiksu olo enkä ole ollenkaan tällanen vatvoja normaalisti. . .:angel12
 
Minä vetelen Eskimo-merkkistä kalaöljyä pullosta, johon ei ole lisätty mitään vitamiineja. Se ei ole kalanmaksaöljy, joten siinä ei pitäisi olla a-vitamiiniongelmaakaan. En voi syödä kapseleihin pakattuja öljyjä, koska ne rupeaa oksettamaan liikaa. Tykkäsin myös siitä ajatuksesta että se on erityisen puhdistettua, vaikka sitähän ne kaikki on.

Kylli, minä olen miettinyt ihan samaa niiden a-vitamiinia sisältävien rasvojen kanssa! Päädyin siihen että en niitä käytä, koska asia häiritsi. Jätin siis ryppyvoiteeni tauolle. Nyt tilasin oman valikoiman vahoja ja öljyjä joista teen muutamia seoksia. Joudun vaihtelemaan tuotteita jo siksi että hajut alkavat ällöttää muutaman käyttökerran ja joudun vaihtelemaan niitä siksikin. Ensimmäisen seoksen tein ja olen aivan tyrmistynyt kuinka nopeasti se imeytyi ihoon ja miten ihanalta se vaikutti. Sen tein öljyistä joita löytyi ruokakaapista jo valmiiksi:
- kylmäpuristettua kookosöljyä
-mantelijöljyä
-hamppuöljyä
Kaikkia suunnilleen yhtä paljon. Tuoksu oli liian kookoksinen, mutta muuten koostumus oli erinomainen. Nyt odotan että posti tuo jojobaöljyn, avocadoöljyn ja sheavoin jotta pääsen kokeilemaan uusia seoksia. Olen ennenkin harrastanut omien voiteiden tekoa. Se on tosi hauskaa. Kaupan kalliista raskausmahoille tehdyistä luomuöljyistä voi ottaa mallia mitä niihin voi laittaa. Sama tuote käy koko keholle, naamalle jne. Halvemmaksi se ei tule, koska monen öljypurkin hinta nousee yhtä kalliiksi kuin valmiin seoksen. Siitä tosin tulee paljon enemmän.
 
Söin ennen raskuatta multitabs -monivitamiinia raskaana oleville ja aikoville. Niiden loputtua piti ostaa lisää ja menin sit kaupasta ostamaan noita mama -monivitamiinia ja en syöny loppuun ku niitä piti ottaa 3 päivässä ja tosi isoja, pahan makusia ja tuli aika usein ylös heti. Ostin taas multitabs raskaus ja imetys -purkin ja ne on vaan niin hyviä ku ei maistu yhtään miltään ja yks pieni tabletti päivässä :) Lisäks otan sillon tällön vahvaa C-vitamiinia ja kalanmaksaöljy kapseleita, mutta noi kalanmaksaöljyt tulee otettua aika harvakseltaan kun niistä jää se maku ja pian saattaa tullaki ylös.
Ajattelin että ostan sitä uutta Möller omega twistiä, kun on kuulemma namia :)
 
Takaisin
Top