Raudan puute ja raskautuminen

Hei! Miten ootte tehneet rautalisän syömisen kans, kun meette kontrolliverikokeisiin? Täytyykö pitää taukoa sitä ennen vai ootteko syöny normaalisti myös silloin? En saanut siihen mitään ohjeita mutta muistan täällä jonkun kirjoittaneen ettei syönyt ennen verikokeita, ettei tulos vääristy :pompus:
 
Hei! Miten ootte tehneet rautalisän syömisen kans, kun meette kontrolliverikokeisiin? Täytyykö pitää taukoa sitä ennen vai ootteko syöny normaalisti myös silloin? En saanut siihen mitään ohjeita mutta muistan täällä jonkun kirjoittaneen ettei syönyt ennen verikokeita, ettei tulos vääristy :pompus:

Mä olen tehnyt niin etten paria päivää ennen testiä ota rautaa ollenkaan.
 
Hei! Miten ootte tehneet rautalisän syömisen kans, kun meette kontrolliverikokeisiin? Täytyykö pitää taukoa sitä ennen vai ootteko syöny normaalisti myös silloin? En saanut siihen mitään ohjeita mutta muistan täällä jonkun kirjoittaneen ettei syönyt ennen verikokeita, ettei tulos vääristy :pompus:

En löytänyt netistä tietoa joten kysäisin työterveyslääkäriltä, hänen mukaansa ei ollut erityistä tarvetta pitää taukoa lisäraudasta ennen kontrollitestä. Riittävä arvio mulle.

Olin nostanut ferritiinin noin kolmessa kuukaudessa 50 yksikköä :smug: Tätä edelsi vähän sinnepäin toteutettu samanmittainen pätkä vaatimattomammalla menestyksellä, ehkä siitäkin jotain pohja-apuja on. Raskaustoivekin toteutui, ennemminkin IVF:n ansiosta mutta eihän sitä tiedä josko kunnon varastoraudallakin oli osansa. Jäin miettimään, olikohan niin että raskaus voisi vääristää ferritiiniarvoa...
Jokatapauksessa arvo oli nyt tosi hyvä ja pystyin lopettamaan rautatankkauksen ainakin toistaiseksi. :cool05 Yritän kuitenkin jatkossa kiinnittää vähän paremmin huomiota raudan saantiin ja imeytymiseen.
 
Ferrit 25 viime vuonna, nyt otetaan uudet testit viikonpäästä lapsettomuushoitojen yhteydessä. Katsotaan mitän sitten tapahtuu... Yksityisen puolen lääkäri sanoi, että yli 70 olisi hyvä olla lapsettomuushoidoissa joten en oikein tiedä mitä ajatella. Ei minulta ikinä ole otettu niitä arvoja ennen kuin menin työhöntulo tarkastukseen...

Söin ainakin puolivuotta maltoferia joka päivä ja vatsa ei tykännyt. Kun annoin periksi raskaustoiveissani, niin jätin pois, siitä on kuukausi. Lääkäri määräsi minut aloittamaan uudestaan! Eli varmaan ostan annostelijan ja teen itselleni joku aamu+ iltalääke annokset valmiiksi joka sunnuntai :)
 
Takaisin
Top