Näyttää siltä, että teillä kaikilla on ferritiiniarvot aivan päin prinkkalaa. Raudanpuutteen hoito on Suomessa aivan lapsenkengissä, vieläkin. Viitearvot ovat aivan hanurista. Luen jatkuvasti näitä viestejä, joissa lääkärit väittävät, että ferritiini arvo 20-40 on hyvä. Ferrit alle 50 ei ole hyvä, ferrit alle 40 on selkeä raudanpuute ja ferrit alle 30 on vakava raudanpuute. Mikäli on tulehduksia tai vakavampia kroonisia sairauksia ferrit alle 100ug/l viittaa raudanpuutokseen. Itselläni oli ferrit 23 ja se oli lääkärin mukaan ok, mutta lisääntymislääkärin mukaan aivan liian alhainen. Samaan aikaan minut oli tutkittu päästä varpaisiin, koska kärsin ihan hirveistä vaivoista ja koko elämäni oli pilalla. Missään testeissä ei löytynyt mitään muuta selitystä kuin ferritiini ( minulle tehtiin sisäelinten ultrat, hirveä määrä erilaisia verikoikeita, kolonoskopia, gastroskopia, ekg ja rasitus-ekg, uniapneatutkimus, tt-kuvaus jne. Mitään muuta ei löytynyt kuin ferritiini 23. Olin kuolemanväsynyt, hiukset irtosi tuppoina, jalkapohjia särki, jalat oli levottomat, kärsin aivosumusta, en muistanut edes tavallisia sanoja, kaikki tuntui vaikealta, lihakset hapotti pienestäkin kävelystä, kunto laski kuin lehmänhäntä, sykkeet ja leposykkeet nousi, kärsin huimauksesta, korvien suhinasta, tinnityksestä, iho kuivui, päätä särki, lihaksia ja luita jomotti koko ajan, minulle tuli valtavia mustelmia aivan tyhjästä, kynnet haurastui sekä jopa näkö heikkeni (hankin lukulasit, mutta heti kun ferritiini saatiin ylös näkö parani). Tässä ei tullut edes lueteltua kaikkia oireita, luulin jo että minulla on joku syöpä tms. Kaikki oireet hävisivät, kun sain ferritiiniarvon ylös.
Raskautta yrittävillä ferritiini tulisi olla yli 50, etenkin jos on lapsettomuutta. Tiedän, että jotkut naiset tulevat kyllä raskaaksi noilla nollassa olevillakin varastoraudoilla, mutta rautalisä on helppo tapa parantaa mahdollisuuksia raskauteen. Itse pelkäsin menettäväni työkyvyn kokonaan. Onneksi kaikki hoitui rautalisän syömisellä, jo kolmessa viikossa olo oli parantunut radikaalisti. On kamalaa, että Suomessa niin moni kärsii ja pitkään noista raudanpuutteen oireista saamatta mitään hoitoa. Tiedän, että näistä tapauksista poikii koko ajan uusia hoitovirheilmoituksia.