Raudan puute ja raskautuminen

KaunisKauris

Jostain jotain jo tietävä
Hei,

onko kenelläkään kokemusta raudan puutteesta ja sen vaikutuksesta raskaaksi tuloon?

Olen lukenut, että varastoraudan (ferritiini) puute voi vaikuttaa raskaaksi tuloon. Kokemuksia siitä, kun aloittanut raudan saannin purkista niin tullut sitten raskaaksi?

Yrittämistä takana puoli vuotta ja nyt aloin miettimään, että voisiko olla anemiaa. Joskus asiaa tutkittu, mutta ferritiiniä ei otettu. Meinaan asian tiimoilta päästä verikokeisiin.
 
Heippa!

Mulla ei ole varsinaisesti kokemusta siitä, että olisin tullut raskaaksi esimerkiksi rauta-arvojen nostamisen myötä. Esikoinen edelleen haaveissa. Mutta oon tosi kiinnostunut tästä aiheesta, joten ajattelin liittyä mukaan ketjuun ja jakaa vähän mitä aiheesta tiedän ja omia fiiliksiä.

Mulla oli maaliskuun alussa ferrit 17 ja nyt oon saanut nostettua ne 58. Tää uudempi mittaus tehtiin kesäkuun alussa. Nyt ferrit alkaa olla siis jo hyvällä tasolla. Esimerkiksi erään lapsettomuusklinikan sivuilla on raudanpuutteeseen liittyen artikkeli, jossa aiheeseen perehtynyt lapsettomuus-/hedelmällisyyslääkäri linjaa, että ferritiinin olisi hänen mielestään hyvä olla raskautta suunnittelevalla 50–60.

Ilmeisesti jonkinlaisia kannustavia tuloksia on saatu tapauksissa, joissa on ollut selittämätöntä lapsettomuutta, rautakuurilla nostettu arvoja ja tultu sitten raskaaksi. Mutta oon käsittänyt, että tässä on vähän sama homma kuin muissakin "diagnooseissa" - osalla vaikuttaa raskaaksi tulemiseen, osalla ei. Osa tulee varmasti rauta-arvoista huolimatta siis normaalisti raskaaksi, mutta on myös mahdollista, että joillakin se vaikuttaa. Tästä hedelmällisyys-aiheesta on myös jakso sellaisessa raudanpuute-podcastissa, suosittelen kuuntelemaan, jos kiinnostaa. :)

Meillä on takana yritystä kohta siis vuosi, aloitettiin elokuussa 2019. Tänä aikana ei ole ollut mitään raskauksia. Suurimmassa osassa kiertoja todennäköisesti kuitenkin ovuloin jne ja gynellä kaikki on näyttänyt ihan hyvältä. Tutkimuksiin mennään syksyllä, jos ei ennen sitä tärppää. Jossakin vaiheessa kovasti pohdin, voisiko ferritiini olla syynä tärppäämättömyyteen, mutta en sitten tiedä. Aika näyttää. :happy: Nyt näillä kohonneilla arvoilla takana on kuitenkin vasta muutama kierto.

Ehdottomasti suosittelen kuitenkin tsekkaamaan arvot, jos ne mietityttää. Itsellä on ollut myös sellaista väsymystä yms. ja ferritiinin noston jälkeen olen ollut virkeämpi.
 
@moana91 mitä gyne sulta kattonu?
Mullaki gyne sano, että kaikki pitäs olla ok ainoa, että yksi kysta löyty. Ajattelin kontrolli käynnillä pyytää verikokeet nimeomaan mittaan ferritiinin ja kilppari arvot.
 
@moana91 mitä gyne sulta kattonu?
Mullaki gyne sano, että kaikki pitäs olla ok ainoa, että yksi kysta löyty. Ajattelin kontrolli käynnillä pyytää verikokeet nimeomaan mittaan ferritiinin ja kilppari arvot.

Kuulostaa hyvältä suunnitelmalta. :)

Mä kävin nyt kuun alussa ihan vaan gynen perustutkimuksessa. Mulla oli juuri silloin ovulaatio tuloillaan ja halusin tietää, miltä limakalvot ja munarakkulat näyttää. Ja kuulemma näyttivät siltä miltä pitikin siinä vaiheessa kiertoa.
 
Kannattaa tutkituttaa ferritiinit jos arveluttaa. Itsellä aina ollut tosi hyvä hemoglobiini (148) jonka vuoksi kukaan ei ole koskaan mitannut ferritiiniä. Nyt kun ollaan hedelmöityshoidoissa, niin luin että se ja D-vitamiini ja kilppariarvot on hyvä tarkastaa.
Muut onkin OK, mutta ferritiini on vähän alhaalla.
Tänään juuri soittelin lääkärin kanssa ja hän totesi, että normaalisti mun arvo (38) olisi ihan OK, mutta hedelmöityshoidoissa olisi hyvä jos arvot olisi sellaista 50 luokkaa. Suositteli hakemaan rautakuuria apteekista. Eli koitan kyllä optimoida kaikki arvot mahdollisimman hyviksi jotta on itse tehnyt kaikki asiat, miten voi edistää raskautuista. Kun kaikkeen ei voi vaikuttaa. Osaan voin :)
 
Olen samaa mieltä että kannattaa tarkastuttaa rautavarastot ja samalla siinä ottaa tulehdusarvot, sillä tulehdus vääristää tulosta ylöspäin, eli pelkkä ferritiini saattaa antaa valheellisen tuloksen! Meillä oli yritystä pitkään, takana oli 4 epäonnistunutta ivf kierrosta, vasta kun rauta-arvot saatiin kuntoon onnistui, tietysti taustalla saattoi olla ties kuinka monta muutakin tekijää, mutta ei varmaan ainakaan tyhjät rautavarastot helpottaneet tilannetta. Mulla lääkäri halusi, että arvo on yli 70 ennen kun edes alettiin uuteen hoitoon!
 
Hei! Nostelen ketjua sen verran, että mulla on Yk5 nyt aluillaan ja kaksi kemiallista takana. Monet puhui täälllä varastorautojen mittaamisesta ja päätin sitten käydä mittauttamassa ne ja varastoraudat on niukat ja hemoglobiini just ja just raja-arvojen sisällä.
En tiedä onko sillä ollut vaikutusta noihin kemiallisiin, mutta rautakuurilla nyt ollaan ja toivottavasi tulee pysyvä plussa kun arvot nousee. :happy:
 
Mulla mitattiin ferritiini kahteen otteeseen lapsettomuushoitojen aikana, ihan alussa ja ennen inseminaatioita muistaakseni. Taso oli aina 50 kieppeillä, hieman alle. Hemppa mulla on usein 115-120. Kukaan lääkäri ei kuitenkaan ehdottanut rautalisää.

Kevyet hoidot eivät tuottaneet tulosta eikä myöskään ensimmäinen IVF:n tuoresiirto. Aloitin sitten n. 2 kk sitten oma-aloitteisesti kokeiluna syömään joka toinen päivä ferro-fol-C:tä, jossa on 25mg rautaa ja lisäksi päiväannos foolihappoa. Otin tabletin aamulla (imeytyy paremmin) ja kiinnitin huomiota etten aamiaisella juo maitoa (tai muuta kalsiumia) enkä kahvia/mustaa teetä (kofeiini). Joka toinen päivä otin Multivita raskaus, jossa myös rautaa ja foolihappo.

En tiedä mikä rautatasoni nyt on, mutta 1. PAS tuotti plussan! Uskon että tuo rautalisä vaikutti! Nyt tosin lopetin koska raskauden ensikolmanneksen aikana ei suositella rautalisää.
 
Meillä diagnoosina selittämätön lapsettomuus ja takana kolme OI+inssiä, jotka ei tuottanut tulosta. Epäilen, että raudanpuutteella voisi olla osuutta asiaan...

Hb oli viime syksynä 119 ja väsymyksen takia aloin syödä rautaa 100mg/pv annostuksella. Reilu kuukausi sitten mittautin arvot Puhdissa: hb 113 ja ferrit 35 eli selvä anemia ja raudanpuute. :sad001 Vaihdoin rautavalmistetta ja aloin ottaa 300mg/pv. Soitin myös julkiselle, että selvittäisivät syytä raudanpuutteelle, määräsivät keliakiavasta-ainetestin ja uudelleen otettavaksi rauta-arvot. No, vasta-aineet oli viitearvoissa, joten keliakia on epätodennäköinen, hb oli 125 ja ferrit 96! mutta leukosyytit yli viitearvojen eli epäilen, että jokin tulehdus nostaa tuota ferriä, sillä tuollainen nousu kuukaudessa ei ole mahdollinen. Lääkäri katsoi vain otettuja arvoja, viittasi kintaalla tulehdusarvoihin ja totesi, että ei tarvetta jatkoselvittelyille/hoidolle. :rolleyes: :banghead: :bored: Jatkan raudan syöntiä omatoimisesti ja arvojen kontrollointia yksityisellä... Ollaan IVF-jonossa HUS:n, suunnittelukäynti tulossa joulukuussa eli puolisen vuotta olisi ainakin aikaa ennen hoitoja yrittää saada tämä asia kuntoon.
 
Meillä diagnoosina selittämätön lapsettomuus ja takana kolme OI+inssiä, jotka ei tuottanut tulosta. Epäilen, että raudanpuutteella voisi olla osuutta asiaan...

Hb oli viime syksynä 119 ja väsymyksen takia aloin syödä rautaa 100mg/pv annostuksella. Reilu kuukausi sitten mittautin arvot Puhdissa: hb 113 ja ferrit 35 eli selvä anemia ja raudanpuute. :sad001 Vaihdoin rautavalmistetta ja aloin ottaa 300mg/pv. Soitin myös julkiselle, että selvittäisivät syytä raudanpuutteelle, määräsivät keliakiavasta-ainetestin ja uudelleen otettavaksi rauta-arvot. No, vasta-aineet oli viitearvoissa, joten keliakia on epätodennäköinen, hb oli 125 ja ferrit 96! mutta leukosyytit yli viitearvojen eli epäilen, että jokin tulehdus nostaa tuota ferriä, sillä tuollainen nousu kuukaudessa ei ole mahdollinen. Lääkäri katsoi vain otettuja arvoja, viittasi kintaalla tulehdusarvoihin ja totesi, että ei tarvetta jatkoselvittelyille/hoidolle. :rolleyes: :banghead: :bored: Jatkan raudan syöntiä omatoimisesti ja arvojen kontrollointia yksityisellä... Ollaan IVF-jonossa HUS:n, suunnittelukäynti tulossa joulukuussa eli puolisen vuotta olisi ainakin aikaa ennen hoitoja yrittää saada tämä asia kuntoon.


Miten voi viitata kintaalla tulehdusarvoja jos koitetaan tulla raskaaksi? :wideyed: Sehän on tärkeä yksityiskohta. Sen vuoksi esim. hampaat pitäs hoitaa kuntoon ennen raskausyrityksiä.
 
Muuten, lääkärit suosittelevat nykyään ottamaan rautalisän mieluummin joka toinen tai jopa joka kolmas päivä, imeytyy paremmin. Eli aina ei ole suoraviivaisesti ”enempi parempi”.

Ja yhtä tärkeää on pitää huolta ettei samaan aikaan pariin tuntiin syö/juo kalsiumia eikä kofeiinia.
 
Mulla oli reilu vuosi sitten ferritiini 10, ja HUS:ssa eivät tehneet ivf:ää ennen kuin nähtiin, että arvo lähti nousemaan. Tosin silloinkin oli vain 15 eli ihan alarajalla vieläkin, kun ivf tehtiin, ja silloin tuoresiirto ei tuottanut tulosta. Nyt en tiedä, mikä on ferritiini tällä hetkellä, mutta plussasin helmikuussa tehdystä pas:sta.
 
Mun tarina:
Kohtuullisen pitkään oli rautavarastot tyhjät (alle30 vaikka alaraja on 15-13), kokeilin eri rautavalmisteita, mutta mikään ei tuntunu sopivan.
Helmikuussa20 mitattiin jälleen ferritiini, tulos 13. Tähän mennessä yk oli 5, 6. Alkamassa. Sovittiin infuusiosta maaliskuulle ja sainkin sen juuri ennen ovulaatiota. Tästä kierrosta raskauduin.
Nyt ferritiini onkin ollut korkea, mutta laskusuunnassa, 272 -> 139 (touko-heinäkuu)

Suosittelen todellakin verikokeita ja asianmukaista hoitoa ❤️
Sekä tutustumaan aiheeseen raudanpuute ilman anemiaa
 
Mun tarina:
Kohtuullisen pitkään oli rautavarastot tyhjät (alle30 vaikka alaraja on 15-13), kokeilin eri rautavalmisteita, mutta mikään ei tuntunu sopivan.
Helmikuussa20 mitattiin jälleen ferritiini, tulos 13. Tähän mennessä yk oli 5, 6. Alkamassa. Sovittiin infuusiosta maaliskuulle ja sainkin sen juuri ennen ovulaatiota. Tästä kierrosta raskauduin.
Nyt ferritiini onkin ollut korkea, mutta laskusuunnassa, 272 -> 139 (touko-heinäkuu)

Suosittelen todellakin verikokeita ja asianmukaista hoitoa ❤️
Sekä tutustumaan aiheeseen raudanpuute ilman anemiaa

Ihana kuulla noinkin hyviä kokemuksia ferritiinin nostosta ja onnea raskaudesta. :Heartred

Jospa mulla alkais rautalääke vakuttamaan jo tässä kuusa.
Kahden kuukauden päästä on kontrolli ja toivon mukaan on noussut varastoraudat edes jonkun verran.
 
Tämä on mielenkiintoinen keskustelu. Tuo Puhti kuulostaa hyvältä palvelulta. Onko joku ottanut sieltä pakettiratkaisua, jossa katsotaan d-vitamiini ja muita raskautta yrittäjille tärkeitä arvoja?
 
Tiedoksi että Dextrassa Helsingissä on alkamassa raudanpuutetutkimus, johon haetaan osallistujia. Tutkitaan ferritiinin vaikutusta IVF-hoitojen tuloksiin. En tiedä saako tutkittavat jotenkin edullisemmin hoidot tms. Lisätietoja Dextran FB-sivuilta!
 
Onko matala ferritiini evännyt kenenkään hoitoihin pääsyä? Kuinka helposti infuusioon pääsee, jos matala ferritiini olisi ainut este hoitojen aloitukselle?
 
Onko matala ferritiini evännyt kenenkään hoitoihin pääsyä? Kuinka helposti infuusioon pääsee, jos matala ferritiini olisi ainut este hoitojen aloitukselle?
Mä oon käynyt 2 kertaa rautainfuusiossa ihan muissa merkeissä. Kun hoitoihin hakeuduttiin niin ferri otettiin mulla automaattisesti. Ei se siis välttämättä ole mikään este, mutta ensin täytyy kokeilla rautavalmisteet. Onko sulla raudanpuutteen oireita? Jos epäilet että on niin kannattaahan se tarkistaa!
 
Mä oon käynyt 2 kertaa rautainfuusiossa ihan muissa merkeissä. Kun hoitoihin hakeuduttiin niin ferri otettiin mulla automaattisesti. Ei se siis välttämättä ole mikään este, mutta ensin täytyy kokeilla rautavalmisteet. Onko sulla raudanpuutteen oireita? Jos epäilet että on niin kannattaahan se tarkistaa!
Mulla ferrit oli 23 heinäkuussa ja lääkärin mielestä arvo oli hyvä :facepalm: :wacky: mulla on ensikäynti parin viikon päästä ja aion pyytää kontrolliverikoetta, että onko lähtenyt nousuun vai ei. Oireita on, mutta sairastan myös fibromyalgiaa niin paha sanoo, mikä on fibroo ja mikä raudan puutetta :oops:
 
Takaisin
Top