Raskausvitamiinit

Itse otin läpi viime raskauden 100 mikrog Deetä päivittäin ja nyt myös. 10 mikrog on todella vähän, 50 saattaa riittää. Sitä kun ei oikein muuten saa selville kuin mittauttamalla oman D-vitamiinitason. Mutta toi 100 mikrog on EU:n turvaraja, se on siis turvallista ottaa. Laitan tähän linkin missä on lisää tietoa.

http://www.tritolonen.fi/artikkelit/247-ajankohtainen-d-vitamiini
 
Ruuastakin toki saa, mutta varsinkin kun kalaa ei voi mielin määrin syödä niin on kyllä vaikea saada riittävästi D-tä talvella jollei ota enemmän kuin sen 10... suosituksethan on muutenkin alakanttiin kaikille ryhmille.
 
Mä.syön myös normaalisti Dtä tuon 100mg ja pohdin että uskaltaako jatkaa..mutta ainakin siis jos ottais tuon 50mg sen mamavitan lisäks
 
Mä.syön myös normaalisti Dtä tuon 100mg ja pohdin että uskaltaako jatkaa..mutta ainakin siis jos ottais tuon 50mg sen mamavitan lisäks
Minun mielestä uskaltaa jatkaa, varsinkin jos on aiemminkin käyttänyt tuon määrän. Mutta en ole lääkäri :p
 
Mulla just loppu Foliren ja nappasin Makrobioksen foolihappo+D3 purkin seuraavaks. Ekassa raskaudessa söin Solgarin Prenatal Nutrientsia. Ravintoterapeuttina toimiva kaveri suositteli Solgaria aikoinaan.
 
Tilasin nettiapteekista Multi-tabs monivitamiinin ja Foliren folaatin. Multi-tabs raskaus kalaöljykapselit mulla olikin jo imetyksen takia käytössä. Lisäksi uuden digitestin niin näkee, että ovatko viikot nousseet. 50€ heilahti, vaikkei edes postikuluja tullut.:smiley-ashamed004

Onko mulla luetun ymmärtämisessä ongelmia, mutta siis onko erikseen raskaana oleville kalaöljykapseleita? o_O

Itte syön multivita raskaus ja imetys, mutta tämän keskustelu ketjun pohjalta joudun miettimään mm. D-vitamiini lisää.
Kalaa tulee syötyä tosi vähän siksi kiinnostaa noi kalaöljykapselit.
 
Onko mulla luetun ymmärtämisessä ongelmia, mutta siis onko erikseen raskaana oleville kalaöljykapseleita? o_O

Itte syön multivita raskaus ja imetys, mutta tämän keskustelu ketjun pohjalta joudun miettimään mm. D-vitamiini lisää.
Kalaa tulee syötyä tosi vähän siksi kiinnostaa noi kalaöljykapselit.
Sellasia ne joo on.:grin En edes muuten muista miksi olen juuri niitä alunperin ostanut. Viime raskaudessa kai vaan farmaseutti niitä suositteli ja on jäänyt tavaksi.:joyful:
 
Onko mulla luetun ymmärtämisessä ongelmia, mutta siis onko erikseen raskaana oleville kalaöljykapseleita? o_O

Itte syön multivita raskaus ja imetys, mutta tämän keskustelu ketjun pohjalta joudun miettimään mm. D-vitamiini lisää.
Kalaa tulee syötyä tosi vähän siksi kiinnostaa noi kalaöljykapselit.
Foolihappo ja D-vitamiini on raskaana oleville tärkeimmät ottaa purkista, joten ota ehdottomasti käyttöön! :)
 
Mulla on käytössä perus Multivita raskaus ja imetys monivitamiini. Pitääpä miettiä vielä lisäksi d:tä.
 
Söin jo ennen raskaaksi tuloa foolihappoa, nyt raskaan aloitin sitten tuon Multisan Maman ja jätin erillisen foolihapon pois. Vähän kyllä mietitytti tuon aloitus, kun niin moni oli sanonut, että tuosta Multisan Mamasta oli tullut huono olo.

Itekin ajattelin että tuliko mullekin, kun oli sen aloittamisen jälkeen parina päivänä huono olo. Testasin sitten jättää sen pois ja otin muutamana päivänä vain foolihappoa, mutta tällä ei ollut vaikutusta oloihin, joten oli siis vaan sattumaa että toi huono olo sattui alkamaan samaan aikaan kuin Multisan Maman ottaminen :grin Nyt oon siis taas palannut siihen.

Kysyin noista vitamiineista silloin samalla kun varasin neuvola-aikaa ja sieltä sanottiin, että tollanen monivitamiini riittää, eikä sen kanssa tarvitse ottaa enää muuta.
 
Mä olen syönyt Multivitan raskaus ja imetys monivitamiinia. Aloitin sen jo huhtikuussa kun edellinen raskaus alkoi, se päättyi keskenmenoon ja sen jälkeen vitamiini vähän jäi. Aloitin sen uudelleen heinäkuussa, välillä se kyllä on jäänyt mutta nyt kun tiedän olevani raskaana niin otan joka päivä sen.
 
http://www.tritolonen.fi/artikkelit/126-raskaus-imetys-ja-ravintolisat

Mitäs olette mieltä tuosta artikkelista?


Mä olen aika intohimoinen vitskujen vetäjä, kun olen ollut pitkään vhh (hh max. 50g). Viime raskaudessa kysyin jo tohtorilta hyväksynnän omille pilleripurkeilleni, joten nyt jatkan hyvillä mielin samalla setillä. Ja mähän olen ihan vanha mummo, sillä jaan kerran viikkoon mömmöt dosettiin; helppo muistaa ja samalla voi tarkistaa onko päivän annokset otettu. :whacky011 Samaa harjoitan myös miehelle ja tyttärelle, kun ei ne muistais muuten mitään. :biggrin

Mun mömmöt:
Omega (e-epa).
Perus mamavitsku.
Ubikinoni.
Magnesium.
Maitohappobakteeri.
D- vit. 50 mikrog.
 
Olen taas hieman skeptinen noille muille kuin virallisesti suositelluille ravintolisille. D-vitamiini ja foolihappo varmasti ne tärkeimmät joiden lisäksi monipuolinen ruokavalio riittää! Dosetti olis kyllä hyvä, sillä tässä väsymyksen tilassa on vaikea muistaa, ottiko vitamiinit vai ei. Varsinkin, kun en aina pysty pahoinvoinnin takia sitä aamulla heti syömään ja illalla muistan vielä huonommin.

Alla vielä HUSin sivuilta lyhyesti ravintolisistä, eli en ihan sokeasti mitä hyvänsä raskaana söisi, vaikka sitä joku taho suosittelisikin.

https://www.hus.fi/sairaanhoito/sai...-tietopalvelu/ravintolisat/Sivut/default.aspx
 
Kysyn vielä tuosta raskaana oleville tarkoitetusta omegasta, kun moni niitä tumtuu syövän. Omegalisäähän ei yleensä suositella otettavan ennen leikkausta verenvuotoriskin takia. Ovatko nuo raskaana oleville tarkoitetut koostumukseltaan jotenkin kevyempiä? Synnytystä lähinnä ajattelen, kun ekan lapsen jälkein kokemus on, että osumaa tulee helposti.
 
Minäkin taisin lopettaa omegat kuukautta ennen laskettua aikaa, mutta eipä se vauva aina kalenteria katso...
 
http://www.tritolonen.fi/artikkelit/126-raskaus-imetys-ja-ravintolisat

Mitäs olette mieltä tuosta artikkelista?


Mä olen aika intohimoinen vitskujen vetäjä, kun olen ollut pitkään vhh (hh max. 50g). Viime raskaudessa kysyin jo tohtorilta hyväksynnän omille pilleripurkeilleni, joten nyt jatkan hyvillä mielin samalla setillä. Ja mähän olen ihan vanha mummo, sillä jaan kerran viikkoon mömmöt dosettiin; helppo muistaa ja samalla voi tarkistaa onko päivän annokset otettu. :whacky011 Samaa harjoitan myös miehelle ja tyttärelle, kun ei ne muistais muuten mitään. :biggrin

Mun mömmöt:
Omega (e-epa).
Perus mamavitsku.
Ubikinoni.
Magnesium.
Maitohappobakteeri.
D- vit. 50 mikrog.
Minä kyllä uskon noihin juttuihin. Olihan tuossa artikkelissakin tutkimuksia taustalla. Viralliset suositukset eivät ihan ehkä kohtaa omien ajatuksieni kanssa enkä niin monipuolisesti syö, että saisin kaiken ravinnosta. Esim. kalaa syön niin harvoin, että tarvitsen omegaa purkista, normaalitilassa ja raskaana ollessa eritoten.
 
Mä alotin syömään minisunin mamaa heti kun kierukka otettiin pois. Toistaseks en oo syönyt muuta, kun siitä pitäis kaiken tarpeellisen saada, jos vaan syö tasapainosesti muuten. Todennäkösesti tuun joutumaan ottamaan purkista vielä rautaa ja magnesiumia, mutta katotaan niitä vasta sitten, kun oikeasti tarvitsee.


Mulla sama juttu, että aloitin syömään jo silloin, kun kierukka poistettiin. Mulla valmisteena vaan multivita raskaus ja imetys. :)
 
Mä olen myös hieman skeptinen vaikka olihan tuolla tutkimuksia osoitettu taustalle, mutta kun artikkeli itsessään on vitamiineja myyvän firman sivuilla niin heti nousi karvat pystyyn. o_O

Mä syön kalaa jonkin verran (ja söisin nyt raskaana vieläkin enemmän jos graavikalaa saisi syödä :taunt014) mikä on oikeastaan ainut mikä välillä mietityttää, siis tarvitsisiko kuitenkin ottaa lisänä omegaa purkista.
 
Mä syön kalaa jonkin verran (ja söisin nyt raskaana vieläkin enemmän jos graavikalaa saisi syödä :taunt014) mikä on oikeastaan ainut mikä välillä mietityttää, siis tarvitsisiko kuitenkin ottaa lisänä omegaa purkista.
Mäkin voisin sushia vedellä kaksin käsin.... :woot:
 
Takaisin
Top