Raskausvitamiinit

Aloitin uudelleen vitamiinit ja etominen paheni. Ainakin rautaa ja D-vitamiinia sais nyt syödä...
 
Paljonko olette magnesiumia syönyt, jos ei lasketa näitä monivitamiineja? Mulla oli viikolla jaloissa ikäviä suonenvetoja, ja mietin, että pitäisikö syödä vähän ekstraa. :think005
 
Minä syön monivitamiinin lisäksi 2 tai 3 kpl Tripla Magnesiumia. Jos on ärsyttävän tuntoiset jalat iltasella, otan tuon kolme. Magnesiumistahan ei haittaa ole. Jos otat liikaa, niin maha voi mennä löysälle vaan. Seuraavana päivänä sitten vähemmän.
 
Mitattiinko teiltä ferritiinit rutiininomaisesti, jos hemoglobiini on ollut matalalla vai miten se ylipäätään on suostuttu mittaamaan? Ei taida kuulua noihin perusmittauksiin?
 
Mitattiinko teiltä ferritiinit rutiininomaisesti, jos hemoglobiini on ollut matalalla vai miten se ylipäätään on suostuttu mittaamaan? Ei taida kuulua noihin perusmittauksiin?
Pyysin terkkarilta alkuraskauden seulontakokeiden yhteyteen ja perustelin sen tarvetta kun olin vastikään kokenut keskeytyneen keskenmenon (verenhukka oli valtava) ja esikoista imetin pitkään, mikä syö myös rautavarastoja. Ei tarvinnut sen kummemmin anoa vaan terkkaristakin se oli hyvä ajatus.
 
Pyysin terkkarilta alkuraskauden seulontakokeiden yhteyteen ja perustelin sen tarvetta kun olin vastikään kokenut keskeytyneen keskenmenon (verenhukka oli valtava) ja esikoista imetin pitkään, mikä syö myös rautavarastoja. Ei tarvinnut sen kummemmin anoa vaan terkkaristakin se oli hyvä ajatus.

Noin helposti, onneksi niin! Olen ollut siinä käsityksessä, että voi olla vaikeaa päästä. Aloitin nyt viimein itsekin lisäraudan, joten mittaus tuskin toisi enää lisäarvoa...
 
Mä en neuvolan kautta saanut ferritiinin mittausta, mutta en jaksanut kovin ponnekkaasti edes asiasta vääntää. Hemoglobiini oli tippunut alle viiterajan ja väsyttää. Kävin eilen omakustanteisesti puhdin kautta mittauttamassa ferritiinin ja d-vitamiinin. Molemmat yllättäen viiterajoissa. Ferritiini jopa 47,3, d-vitamiini just hilkun yli viiterajan. Aloitin nyt sit tänään lisäraudan syömisen, jos vaikka vaikuttaisi positiivisesti hemoglobiiniinkin. D-vitskuannosta pitäisi melkein nostaa nykyisestä 60mikrogrammasta.
En tiedä pitäisikö noi kontrolloida keväällä ennen vai jälkeen synnytyksen sitten. :think005
 
Noin helposti, onneksi niin! Olen ollut siinä käsityksessä, että voi olla vaikeaa päästä. Aloitin nyt viimein itsekin lisäraudan, joten mittaus tuskin toisi enää lisäarvoa...
Lisäraudasta huolimatta mun hemoglobiini vain tippuu, joten en pelaisi varman päälle et se rauta myös imeytyy vaikka olet sen jo ehtinyt aloittaa.
 
Noin helposti, onneksi niin! Olen ollut siinä käsityksessä, että voi olla vaikeaa päästä. Aloitin nyt viimein itsekin lisäraudan, joten mittaus tuskin toisi enää lisäarvoa...
Lisäraudasta huolimatta mun hemoglobiini vain tippuu, joten en pelaisi varman päälle et se rauta myös imeytyy vaikka olet sen jo ehtinyt aloittaa.
 
Lisäraudasta huolimatta mun hemoglobiini vain tippuu, joten en pelaisi varman päälle et se rauta myös imeytyy vaikka olet sen jo ehtinyt aloittaa.

Tuo onkin hyvä tietää! Ehkä pitääkin vielä selvitellä onko nyt kaikki varmasti menossa parempaan suuntaan. Oma olo ja kokemus viime raskauden hemoglobiiniarvojen putoamisesta (ja ei niin kauan sitten loppunut imetys) toki puhuisivat sen puolesta, että miksei sitä olisi hyvä mitatuttaakin.
 
Mulla oli edellisessä raskaudessa ferritiinit alhaiset, siksi pääsin ilman sen kummempia kujeita.
 
Mulla oli edellisessä raskaudessa ferritiinit alhaiset, siksi pääsin ilman sen kummempia kujeita.
Ok! Menen tällä viikolla työterveyden kautta mittauttamaan ferritiinit. Kiitos, kun selvensitte, että hb:n ollessa kohtalainen, voi silti olla ongelmaa varastoraudassa. Tuleepa nyt selvitettyä onko tämä syy jaksamisongelmiini.
 
Vihdoin ferritiinimittaus valmistui, arvo oli 20, eli alhainen on. Rautaa voi huoletta siis jatkaa, vaikka neuvolassa oli vähän epäröintiä onko vielä tarvetta. Hemoglobiini oli silti ihan normaali, mutta toki tippunut jo vähän lähtötilanteesta.
 
Mulla oli viikolla 17 hb 105 mutta ferritiini 39. Neuvolalääkäri mittautti noi molemmat pyytämättä, jo alkuraskaudessa hb oli 113 (alkuraskauden seulontaverikokeissa). Meinasi että tuo ferritiini on sen verran hyvä ettei lisärauta edes olisi välttämätön, keskiraskaudessa hb:n alaraja on 100, alku- ja loppuraskaudessa 110. Aloin silti ottaa Floradix-rautamehua sen perusannoksen aamulla. Jännä nähdä nouseeko hb, olo on koko ajan ollut ihan normaali ja jaksaminen hyvää! Mulle terkkari silti sanoo että synnytykseen mennessä hb:n olisi hyvä olla se n. 120.
 
Mulla oli viikolla 17 hb 105 mutta ferritiini 39. Neuvolalääkäri mittautti noi molemmat pyytämättä, jo alkuraskaudessa hb oli 113 (alkuraskauden seulontaverikokeissa). Meinasi että tuo ferritiini on sen verran hyvä ettei lisärauta edes olisi välttämätön, keskiraskaudessa hb:n alaraja on 100, alku- ja loppuraskaudessa 110. Aloin silti ottaa Floradix-rautamehua sen perusannoksen aamulla. Jännä nähdä nouseeko hb, olo on koko ajan ollut ihan normaali ja jaksaminen hyvää! Mulle terkkari silti sanoo että synnytykseen mennessä hb:n olisi hyvä olla se n. 120.

Hienoa, että mittauksiin on päässyt helposti! Elin tosiaan käsityksessä, että riippuu aivan lääkäristä tai neuvolan terkasta katsotaanko ferritiinimittauksia lainkaan tähdelliseksi. Eli hyvä näin. Itse jatkan lisärautaa, D:tä ja raskausmonivitaa.
 
Suosittelen lämpimästi SiderAl-rautalisää. Toimi tosi hyvin itsellä, yhden paketin avulla hemppa yli kymmenen yksikköä ylöspäin! :woot:
 
Suosittelen lämpimästi SiderAl-rautalisää. Toimi tosi hyvin itsellä, yhden paketin avulla hemppa yli kymmenen yksikköä ylöspäin! :woot:

Itsekin olen nyt synnytyksen jälkeen tätä syönyt, kun oli isohko vuoto. Ei olla vielä hemppaa kontrolloitu, niin en tiedä miten on vaikuttanut mutta ei ole mitään vatsalle tehnyt ainakaan :happy: Myös Ferrodania olen ahkerasti syönyt, siitä olen oireita saanut koska määrät ovat niin isoja.
 
Takaisin
Top