Raskausvitamiinit

Oon syönyt monta kuukautta Multivitan raskausvitamiineja. Mulla on ollut erityisesti nuorena ongelmaa hemoglobiinin kanssa ja pohdin, tarvisiko vielä tuon päälle lisärautaa. Vähän hirvitti, että jos ei ala syödä, niin voiko tulla jotain haittaa (Google kertoi jotain kauhutarinoita anemian vaikutuksesta tarkkaavuushäiriöihin, autismiin ja kehitysvammaan...).

Työkaveri on ihmetellyt mun kalpeutta ja väsymystä ja ehdotti tänään, että otetaanko hemoglobiini (hän on siis sairaanhoitaja). Sattuikin aika täydellisesti, että sain nyt mittautettua sen, eka neuvola on nimittäin vasta 9+5! No, ihme ja kumma, hemoglobiini oli 139!! Mun "ennätys" ennen tätä on 128. :p Olipa kyllä kiva tulos - ja nyt voi huoletta jatkaa pelkän Multivitan napostelua - ja monipuolista ruokavaliota.:hello
 
Mäkin syön Multivita mamaa. Siinä tulee ravitsemussuositusten mukainen annos D-vitamiinia ja foolihappoa ja lisäksi sitten muutakin. Tämä oli lääkäriystävän suositus, että muuta ei tartte. Pehmeitä öljyjä ruokavaliossa on runsaasti, niistä saa omegoita, ja lisäksi yritän syödä kalaa 1-2 kertaa viikossa.
 
Mäkin syön Multivita mamaa. Siinä tulee ravitsemussuositusten mukainen annos D-vitamiinia ja foolihappoa ja lisäksi sitten muutakin. Tämä oli lääkäriystävän suositus, että muuta ei tartte. Pehmeitä öljyjä ruokavaliossa on runsaasti, niistä saa omegoita, ja lisäksi yritän syödä kalaa 1-2 kertaa viikossa.

Mä syön myös tuota Multivitan Mamaa, söin jo jonkun aikaa ennen raskautumista. En ole sen lisäksi erikseen foolihappoa tai D-vitamiinia syönyt
 
Ei nyt mikään vitskukysymys...
Mutta Mulla eilisten labrojen perusteella HB 116 ja ferritiini 14, oisko kellään hyvää vinkkiä varastorautoja kerryttävästä raudasta raskausajalle...
 
Ei nyt mikään vitskukysymys...
Mutta Mulla eilisten labrojen perusteella HB 116 ja ferritiini 14, oisko kellään hyvää vinkkiä varastorautoja kerryttävästä raudasta raskausajalle...
Itsehän vaatisin jo tossa kohtaa varmaan raudan infuusiona, niin ennättäisi vauvakin hyötyä odotuksen aikana. Rautavarastot täyttyy itsessään lääkityksenkin turvin niin hitaasti, että olisi kuitenkin hyvä saada ferritiini kuntoon ennen synnytystä. Ja siihen vielä sitten imetys päälle....
 
Ei nyt mikään vitskukysymys...
Mutta Mulla eilisten labrojen perusteella HB 116 ja ferritiini 14, oisko kellään hyvää vinkkiä varastorautoja kerryttävästä raudasta raskausajalle...
Mielellään myös vinkkejä kuulisin hyvistä rautavalmisteista, minulla oli hb105 tänään mitattuna ferritiiniä vielä odottelen..
neuvolassa sanoivat, että infuusioon on turha haaveilla pääsevänsä.. ahdistaa hiukan, kun näin alussa jo matalalla raudat ja kova närästys myös (siihen lääkkeet) ja pitäisi alkaa rautaa varmaan popsia
 
Mä oon syönyt nyt pelkkää foolihappoa, kun tuntuu että noista monivitamiineista tuli vaan huonompi olo. Viime raskaudessa lääkäri ohjeisti syömään vaan sitä foolihappoa ensimmäisen kolmanneksen, ja sit sen jälkeen monivitamiinia, niin meen varmaan samalla systeemillä tälläkin kertaa, jos ei nyt veriarvoissa ilmene mitään sen ihmeempää. Rauta saattaa kyllä olla mullakin ajankohtainen, sen kanssa aina ollut vähän ongelmia.
 
Mielellään myös vinkkejä kuulisin hyvistä rautavalmisteista, minulla oli hb105 tänään mitattuna ferritiiniä vielä odottelen..
neuvolassa sanoivat, että infuusioon on turha haaveilla pääsevänsä.. ahdistaa hiukan, kun näin alussa jo matalalla raudat ja kova närästys myös (siihen lääkkeet) ja pitäisi alkaa rautaa varmaan popsia

Mulla vähän sama ahiatus, kun ei tää raskaus ainakaan varman kohenna tilannetta..... Ostin nyt elämäni ekan rautalääkkeen , ihan vaan sen ferrodanin apteekista. Saapa nähä.
 
Itsehän vaatisin jo tossa kohtaa varmaan raudan infuusiona, niin ennättäisi vauvakin hyötyä odotuksen aikana. Rautavarastot täyttyy itsessään lääkityksenkin turvin niin hitaasti, että olisi kuitenkin hyvä saada ferritiini kuntoon ennen synnytystä. Ja siihen vielä sitten imetys päälle....
Sepä... Vaan eipä lääkäri siihen ollut innostunut.. täytyy kysellä kun meen käymään fyysisesti paikan päällä, että oisko siihen mahkuja....
 
Olikohan jollakin maininta, että monivitamiini aiheutti pahaa oloa?! Itse nyt kokeilin vaihtaa sen ottamisen iltaan ja kas olo on hieman parempi päivällä. Yleensä otin sen siis aamupalan yhteydessä.
 
Minulla on käytössä Multivita raskaus ja imetys - monivitamiini, vahva kalaöljykapseli niille päiville joina en syö kalaa sekä maitohappobakteerit.

Ens viikolla mitataan hb ja ferritiini, tulosten mukaan lisärautaa, jos tarvitsee.

D-vitamiinitasot ajattelin käydä mittauttamassa loppusyksystä, kun en usko että monivitamiinista saa sitä riittävästi.

Aiemmin söin myös ubikinonia ja alfalipoiinihappoa, mutta en ole uskaltanut raskauden aikana ottaa. Olen ollut myös innokas ravintolisien ja superfoodien käyttäjä, mutta jättänyt kaiken ylimääräisen pois. Kotimaiset marjat on mun superfoodia nyt. :)
 
Olen lukenut vähän ristiriitaista tietoa siitä, että pitääkö/saako foolihappoa ottaa vielä rv 12 jälkeen. Oletteko te ottaneet sitä vielä sen jälkeen? Mulla ollut käytössä Minisun mama, jossa on foolihappoa ja olen syönyt sitä nyt tähän päivään eli 13+2 asti. Sitä on vielä reilusti jäljellä ja mietinkin, että pitäiskö jättää se pois vai ei :think005
 
Olen lukenut vähän ristiriitaista tietoa siitä, että pitääkö/saako foolihappoa ottaa vielä rv 12 jälkeen. Oletteko te ottaneet sitä vielä sen jälkeen? Mulla ollut käytössä Minisun mama, jossa on foolihappoa ja olen syönyt sitä nyt tähän päivään eli 13+2 asti. Sitä on vielä reilusti jäljellä ja mietinkin, että pitäiskö jättää se pois vai ei :think005

Oisko jotain lähteitä, kiinnostaisi itsekin lueskella. :wideyed:
 
Mie ainakin oon syönny koko raskauden, siinähän on rautaa ja kaikkia muita tärkeitä vitamiiniä, hivenaineita jne. Tai ainakin tuossa mun orioinin mammatabuissa näin
 
Mä olen syönyt koko raskauden ja vielä imetysajankin Multivitan raskaus & imetys monivitamiinia, jossa on myös foolihappo.
 
Olen lukenut vähän ristiriitaista tietoa siitä, että pitääkö/saako foolihappoa ottaa vielä rv 12 jälkeen. Oletteko te ottaneet sitä vielä sen jälkeen? Mulla ollut käytössä Minisun mama, jossa on foolihappoa ja olen syönyt sitä nyt tähän päivään eli 13+2 asti. Sitä on vielä reilusti jäljellä ja mietinkin, että pitäiskö jättää se pois vai ei :think005

Mua kanssa kiinnostais, että missä on sanottu, että foolihappo pitäisi jättää pois? Mulle lääkäri sanoi, että 400 mikrogrammaa pitää ottaa koko raskauden ajan (omissa multivitoissa on just sen verran), ja tää on myös THL:n suositus. Ja foolihappohan on vesiliukoinen vitamiini, että se ei edes varastoidu elimistöön, ja sitä sais ottaa aika hirmuisia määriä että tulis liikaa, niin mietin mitä haittaa siitä voisi olla. o_O
 
Kävin tänään nt-ultrassa ja kysyin samalla tätä kätilöltä. Hän sanoi, että foolihappoa/monivitamiinia voi jatkaa edelleen. Sen vuoksi oli herännyt epäilys, kun netissä joillakin terveyssivustoilla oli mainittu tuo foolihapon käyttösuositus 12. Raskausviikkoon asti. Mutta hyvä kun nyt tuli vielä varmistettua asia :happy:
 
Minisunin Mama -vitamiini käytössä. Siitä moni kertonut saavansa oireita, itsellä ei ole ollut haittavaikutuksia.
 
Söin Multivitan raskausvitamiinin loppuun ja päädyin hankkimaan seuraavaksi monipuolisemman (kalliimman..!) tuotteen, Terranova Prenatal Multivitamin Complex.

Lisäksi syön kahta erilaista maitohappobakteerivalmistetta vuoropäivin, toinen tuote on IBS-oireisiin.

Mustaherukansiemenöljykapseleita syön, jottei vauva saisi äitinsä atooppista taipumusta.

Lisäksi D-vitamiinia 50ug sekä kalsiumia, koska en voi syödä maitotuotteita. Magnesiumia levottomiin jalkoihin.

Tilasin Kaisa Jaakkolan kirjan luettuani myös L-karnitiinia (tukee rasvojen hapetusta energiaksi, pitää yllä hyvää energiatasoa sekä tukee kasvavan vauvan kykyä käyttää rasvaa energianlähteen).

Että onhan noita purkkeja kertynyt taas!
 
Takaisin
Top