Raskausvitamiinit

Kosmoskukka

Keskustelun kolmiottelija
Syyskuiset 2021
Oletteko jo ostaneet foolihapot ja raskausvitamiinit?:) Mitä valmisteita teillä on käytössä?

Tilasin nettiapteekista Multi-tabs monivitamiinin ja Foliren folaatin. Multi-tabs raskaus kalaöljykapselit mulla olikin jo imetyksen takia käytössä. Lisäksi uuden digitestin niin näkee, että ovatko viikot nousseet. 50€ heilahti, vaikkei edes postikuluja tullut.:smiley-ashamed004

Minulla on orion pharman multivita (raskaus ja imetys) käytössä. Siinä on foolihappo smassa joten ei tarvitse ottaa muita.

Esikoisen aikana söin jotain raudatonta raskausvitamiinia alkuraskauden, sillä se rautalisä tuntui lisäävän ällöttävää oloa. Nyt noissa multitabseiasa on sama ongelma, eli ei voi ottaa heti aamulla tai alkaa oksetus.

Minulla on kans toi Foliren ja lisäksi käytän omegaa, sinkkiä, magnesiumia ja D-vitamiinia.

Mä oon aiemmin ottanut ympäri vuoden erikseen purkista C, D ja B-vitamiineja sekä viimekuukaisina myös Folirenia. Eilen kävin ostamassa raskausvitamiinin (Minisun Mama). Siinä on noiden lisäksi paljon muitakin hivenaineita ym, mutta ainakin C, D ja B- vitamiinit on pienempinä pitoisuuksina kun noin erikseen otettuna. Pähkäilen täällä juuri, että siirtyisinkö nyt pelkästään tohon Minisun Mamaan vai otanko sen lisäksi vielä C ja D-vitamiineja. Haluaisin taata riittävän vitamiinien saannin, mutta ei kuitenkaan missään nimessä liian suuria annoksia.

Mä alotin syömään minisunin mamaa heti kun kierukka otettiin pois. Toistaseks en oo syönyt muuta, kun siitä pitäis kaiken tarpeellisen saada, jos vaan syö tasapainosesti muuten. Todennäkösesti tuun joutumaan ottamaan purkista vielä rautaa ja magnesiumia, mutta katotaan niitä vasta sitten, kun oikeasti tarvitsee.

Mä söin Multivita Raskaus ja Imetys yritysaikana ja lisäksi rautaa ja ylimääräisen D-vitamiinin. Otin myös kalanmaksaöljyä silloin.

Nyt jätin pois monivitamiinin ja otan vain D-vitamiinia, Folirenia ja kalaöljyä (ei siis kalanmaksa-). En ota nyt rautaa, odotan miten rauta pysyy ja myöhemmin sitten lisää jos tarvii. Ajattelin syödä niin monipuolisesti että saan vitskut ja hivenaineet niistä...nyt ainakin saa hyvin kaikkia kotimaisia marjoja ja vihanneksia.

Multivitaa ja folirenia oon syönyt koko yritysajan ja jatkan edelleen. Lisäksi sinkkiä. Minisun Mamasta on joskus aiemmin tullut huono olo ja vatsakin reagoi niin vahvasti, että siihen en enää palaa. Ja kuulemma muillakin ollut samoja vaivoja, mutta kyllä sekin varmasti joillekin sopii.

Minisun mama täällä käytössä. Aloitin jo muutama kuukausi ennen yrityksen aloitusta, eli kohta jo vuoden verran olen syönyt ongelmitta. :) Rautaa joutuu varmaan sit myöhemmin syömään lisänä.

Mä oon syöny tavallista multivitaa ja sen D sekä magnesium. Nyt pohdin tota multivitan raskausajan vitamiinia. D-vitamiinia on kuitenkin kaikissa noissa raskausajan valmiissa "sekotuksissa" tosi vähän..(toki suomen suositusten mukaisesti) Syökö joku niiden lisäks vielä erikseen D-vitamiinia?

Mulla on tällä hetkellä ihan tavallinen monivitamiini (ilman a-vitamiinia), foolihappo ja rautaa alan syömään erikseen jonkin ajan kuluttua. Mulla ollut paljon ongelmia raudan kanssa niin otan sitä mielelläni erillisenä sitten :)

Mä oon syöny tavallista multivitaa ja sen D sekä magnesium. Nyt pohdin tota multivitan raskausajan vitamiinia. D-vitamiinia on kuitenkin kaikissa noissa raskausajan valmiissa "sekotuksissa" tosi vähän..(toki suomen suositusten mukaisesti) Syökö joku niiden lisäks vielä erikseen D-vitamiinia?

Mä syön tällä hetkellä 20 mg D-vitskua purkista. Neuvolassa kun varailin aikaa sanoivat että 50g on turvaraja... munkin mielestä 10 Mg on tosi vähän, varsinkin talvella kun ei saa auringosta...

Mä syön tällä hetkellä 20 mg D-vitskua purkista. Neuvolassa kun varailin aikaa sanoivat että 50g on turvaraja... munkin mielestä 10 Mg on tosi vähän, varsinkin talvella kun ei saa auringosta...
Kävin viime raskauden varhaisultrassa Terveystalon erikoislääkärillä, joka oli perehtynyt D-vitamiiniin, ja määräsi 100 mikrogrammaa/vrk. Eikä kuulemma saa uskoa, jos joku muuta väittää.:joyful:

Kävin viime raskauden varhaisultrassa Terveystalon erikoislääkärillä, joka oli perehtynyt D-vitamiiniin, ja määräsi 100 mikrogrammaa/vrk. Eikä kuulemma saa uskoa, jos joku muuta väittää.:joyful:

Eli ilmeisesti ei sitten ole haittaa, vaikka raskaus-monivitamiinin lisäksi ottaisi myös erikseen D-vitamiinia :happy: Sanoiko se mitään C-vitamiinin suosituksesta/ylärajasta raskausaikana?

Muokattu viimeksi:

Oliko tämä mikä vuodenaika? Mä uskon että auringosta kaikki suomalaiset saa aika hyvin kesällä deetä, vaikka käyttäis voiteitakin.. että en ehkä vetäisi vielä satasta :cat: Mutta juuri se sysipimeä talvi mietityttää, kun meidänkin pienokaiset kasvaa juuri sinä pimeimpänä vuodenaikana. :chicken:

Eli ilmeisesti ei sitten ole haittaa, vaikka raskaus-monivitamiinin lisäksi ottaisi myös erikseen :arghh:tä :happy: Sanoiko se mitään C-vitamiinin suosituksesta/ylärajasta raskausaikana?
En oikein voi sanoa voiko ottaa vai ei, kun anonyyminä palstalla voisi puhua mitä sattuu. Mutta kyllähän se suositusten 10 kuulostaa vähältä. Ei ollut puhetta muista vitamiineista. D :stä antoi mukaan kirjoittamansa artikkelin.

Muokattu viimeksi:
Oliko tämä mikä vuodenaika? Mä uskon että auringosta kaikki suomalaiset saa aika hyvin kesällä deetä, vaikka käyttäis voiteitakin.. että en ehkä vetäisi vielä satasta :cat: Mutta juuri se sysipimeä talvi mietityttää, kun meidänkin pienokaiset kasvaa juuri sinä pimeimpänä vuodenaikana. :chicken:
Melkein sama vuodenaika, kun maaliskuista odotin.:p Mutta tuo totta tosiaan. Se ohje oli, että syksymmällä nostaa sataan.
Kävin myös myöhemmin syksyllä omin päin verikokeessa, ja se D :n arvo oli mulla matala.

10 kuulostaa kyllä aika vähälle, mutta ehkä se kesäisin riittää. Mutta en kyllä jaksa uskoa että se muina vuodenaikoina riittäisi. Varsinkaan talvella!:nailbiting:

Vilkaisi minisun maman selostetta niin siellä on nimenomaan 10. Mutta kun selaa nettiapteekin sivuja niin suurin osa valmisteista on 20 tai 50 o_O tän joutuu kyllä sit tarkistaa jostain että miten menee. Erityisesti talvella.

Takaisin