RaskausOireita

• Ketjun aloittaja Ketjun aloittaja Sirpula
  • Aloituspäivämäärä Aloituspäivämäärä
Täällä myös kaiken kaltainen kamala vatsakipu iskenyt. Välillä ei mitään pienintäkään vihlaisua, mikä saa tietysti tekemään kahta kauheammi hommia, joka kostautuu myöhemmin tulevalla viiltelyllä. Eli mulla selkeästi pahentuu jos rasitusta.. Alamahaa repii ja alapäähän asti viiltää. Pakko kai ottaa hiukan rauhallisemmin' ettei paikat ala pehmeitä ja aueta liian aikaisin, niin kuin viime raskaudesta.

Sitten pieni kysymys valkovuodosta? Aiemmissa raskauksista ei tällaista ongelmaa ole ollut. Alusta asti paikat tuntuu tosi kuivilta ja valkovuotokin ennemmin töhnää kuin liukasta. Nyt tullut seksi ongelmaksi, tai ei niinkään seksi vaan sen jälkimainingit. Seuraavana päivänä alkaa kauhea kutina ja alapää valkoista töhnää täynnä, ihan kuin hiiva tulehduksessa. Pikku hiljaa vähentyy, kunnes loppuu kokonaan n vkon kuluessa. Voiko hiiva oireilla näin? Itsellä ei kutina milloinkaan hiivassa ole loppunut vaan pahentunut koko ajan' kunnes lääkettä saa. Eli olisiko tietoa tai kokemusta, voiko johtua kuivista limakalvosta, ph-tasapainosta tms, vai kenties hiivasta? Labraan on lähete, eli siellä kyllä selviää, mutta ajattelin olisiko muilla samanlaista? Ja pahoittelut herkkiksille liiasta infosta ;)

Hiivalta tai bakteerivaginoosilta minun korvaan kuulostaa. Itselläni oli vastaavanlaista oiretta, joka kyllä lopulta lisäänty niin hirmuseksi että sain Flagylit+Canestenit, joilla heti helpotti eikä ole palannut. Lääkäriin vaan, se ottaa bakteeri- ja hiivanäytteet niin ei jää epäselväksi!

Niinhän Se oli Kuukiurustakesään, että hiivaa Se oli. Kävin näytteillä, ja niillä selvis. Mut uskomatonta, että voi olla niin bähäoireinen, kun kuus viikkoa Sitte ihmettelin ensimmäistä kertaa asiaa neuvolassa, enkä sit menny näytille, kun oireita ei ollut. Aina tullut oireet kunnolla, niin ei ole tarvinnu pohtia. Mutta onneksi asia selvisi, ja lääke haettu..

Mullakaan juuri oireita ollut mut lääkäri määräs silti flagylin tuossa jokin aika sitten.

Ja nyt pitää tunkea liiveihin lapaset kylmällä ilmalla :D

Ekassa raskaudessa olin kans tooodella äkäinen ja mielialat vaihteli, olin itkuinen. Maha oli kipeä, tuntui että oli liitoskipuja jo heti alussa, neuvolassa sanottiin ettei näin aikasin voi olla, mut en pystynyt paljon liikkumaan kun heti alkoi supistelemaan tai viiltelemään. Tai sit jos pystyi liikkumaan niin seuraavana päivänä kyllä kostautui.
Nyt on ollut (ainakin tähän asti) helpompaa, en raivoa ja oon pystynyt vielä kävelyllä käymään :)

Eilen nukkumaan mennessä tuli ekat ilmeisesti harjoitussupistukset. Semmoista menkkakramppeja, jotka aaltoili ja kesti yhteensä muutaman minuutin. Ihan paniikissa sitten aamukolmeen googlettelin, mutta ilmeisesti siis kyse tosiaan niistä harkkareista. Eikä ole siis uudestaan (vielä) tullut ja potkujakin on tuntunut sen jälkeen. Ehkä uskallan nyt rentoutua 7.1, asti, kun silloin on seuraava neuvola. Viikkoja siis 21+4.

Täällä aamupahoinvointi teki mukavan paluun. Saihan tässä muutaman viikon ollakin rauhassa.

Maarina: sama homma! Tai no, pahoinvointia on kyllä tasaisesti ollut kokoajan, mutta just eilen miehelle sanoin, että ei ole onneksi oksentaa tarvinnut varmaan kahteen-kolmeen viikkoon... ja tänään sitten taas sellaisetkin huuto-oksennukset ettei tosikaan :confused:

Miten te joilla kokemusta, millanen on toi iskias-kipu? Ittellä nyt useampana päivänä oikea perskankku ihan julmetun kipeä. Välillä toki ok mut pakottelee kyllä aika lailla koko ajan ja varsinkin noustessa ja kumartaessa käy tosi kipeää

Mulla edellisessä raskaudessa toi iskias/noidannuoli oli niin kipee etten meinannu päästä kävelee olleskaan... Tukivyö on ihan ehdoton ja panadolit kehiin jos alkaa kävelyä haittaamaan kipu. Sillon lääkäri käski ihan maksimi-annosta ottaa jonkun aikaa.

Mulla remppaa kans vasen puoli ja välillä oikeakin puoli aivan alaselästä. Vasemman puolen iskias on vanha tuttu, ku vanha kämänen balleriina oon. Jaan mun iskiasoireet uusiin ja vanhoihin. Vanhat iskiashommat menee just sillai, että jomottaa ja särkee kauheesti. Jos johonkin istahtaa kymmeneks minuutiks, siitä ei enää pääse pois ilman, että joku nostaa hyyyyyyyvin hitaasti, koska muuten lähtee taju kivusta. Vasen jalka lähtee alta, ja tarttee konttailla huoneesta toiseen. Raskaus on tuonut mulle ihan uusia ulottuvuuksia näihin iskiaskipuihin. On tullut viä terävämpää ja julmempaa kipua, joka iskee yllättäen ja myös oikealle puolelle. Tuntuu, ku puukotettais alaselkään. Lepo ei oikein auta näihin uusiin kipuihin.

Kokeilkaa jännittää tietoisesti syvät vatsalihakset, kun teette jotain, minkä tiedätte aiheuttavan iskiaskipua. Se vie terävimmän potkun kivusta ainakin itsellä ja onhan nuo syvien vatsalihasten reenit se, miten vaivaa suositellaan hoidettavan. Ittee jelppaa kans ensiapuna alaselän venytys, niin että seisoo suorana ja pistää sitten pään alas ja kädet lattiaan ja ottaa ei-kipeällä puolella askeleen eteenpäin. Sitten huolehtii, että lantio on silti suorassa eikä sivuttain. Sen jälkeen siirrän painoo takajalalle ja venytän sitä kipeetä kohtaa alaselässä. Tuntuu, että paine hermossa helpottaa väliaikaisesti.

• Tykkään
Reaktiot: JMT
Mulla kans vasenta kankkua juilii, pahimmillaan silloin jos on ollut paikoillaan ja siitä kun lähtee liikkeelle, niin ei meinaa pystyä käveleen. Nyt on myös alkanut pömppö selvästi vaikuttamaan töissäkin, kun alaselkä kipeytyy työvuoron aikana ja joutuu pitämään taukoa enemmän ja useemmin, että jaksaa selkänsä puolesta.

Minulla myös oikeanpuoleinen pakara/alaselkä kramppaa välillä pahan kerran ja liikkuminen on vaikeaa. Kerran jäin täysin jumiin kun olin tulossa suihkusta ja nostin toisen jalan pytyn päälle kuivattavaksi. Ja siihen jumahdin! Pienikin liike sai aikaan julmetun kivun.. En tiedä miten olisin päässyt liikkeelle, ellei mies olisi ollut kotona ja tullut hieromaan.

Minäkin oksennan edelleen aina välillä, tänään tuli aamupalan nesteet vauhdilla ulos, vielä mukavasti puolet nenän kautta,yhh.. Onneksi ruoka pysyi sisällä, etten traumatisoitunut riisipuurosta :D

Tsemiä oksentelijoille! Mulla on muuten traumat riisipuurosta, muttei oksentamisen takia vaan sen takia, että mulle on monesti jäänyt ne riisin palat kurkkuun viikoks. Kun suun avaa ja kurkistaa sisään, ni sieltä ne riisit on vilkutellu, ja niitä on muuten julmetun vaikee kaivaa pois.

Jessus, muuten luulin viime yönä, että ny alko synnytys! Selkä kauheessa tulessa ja tunsin, että supistaa kohdussa. Pikku paniikki ehti iskee. Sitte tajusin, että lähinnä vasen pakara, selkä, kylki ja hartia on tulessa, ja eiköhän se ois koko selkä tulessa, jos olisin synnyttämässä. Tai siis näin ainakin järkeilin. Ja onnistuin lopulta viä nukahtaankin. Kipu oli tallella viä muutaman tunnin jälkeen, ku käänsin kylkeä, mutta kadonnut, ku heräsin aamulla. Lasken muutenkin koko ajan viikkoja siihen, että beibi vois selvitä keskosena.

Onkohan miten normaalia että mahassa tuntuu paineen tunnetta? mulla on nyt parina päivänä tuntunut ja aloin miettimään että kuuluuko se asiaan..Maanantaina on ultra niin kannattaa varmaan mainita asiasta.
Sainkin pari viikkoa nauttia raskaudesta kun ei ollut oireita ja nyt on myös unettomuus tullut kiusaks :sad001

Hei Pähkinä88 mullaki ollut tänä aamuna samanlaista. Aivan ku maha ois yön aikana kasvanu, tiiä häntä. Nyt ei enää tunnu miltään ;D

Minusta myös näyttäs että maha on kasvanut lisää yön aikana :D mitenkähän iso maha on sitte toukokuussa ;) toivottavasti mullaki helpottaa pian tuo tunne.

Mun vatsa on tosi herkkä reagoimaan pieniinkin muutoksiin, eli heti tuntuu painetta tai kipua, jos on pissahätä, tai vatsa vähän sekaisin tai näin jouluna liian täysi.

Mäkin lasken viikkoja keskosena selviämiseen! Tosi positiivinen ajattelutapa... Ensin laskin viikkoja keskenmenoriskin vähenemiseen, ja nyt tosiaan tuohon keskosuuteen. Erityisesti henkisenä rajana on tällä hetkellä 30 viikkoa, koska silloin siskon poika syntyi ja hyvin on pärjännyt :D Vielä 11 viikkoa!

Hehe, tää tilastollisten riskien kyttääminen eri viikoilla on niin ihanaa :grin Mulla on välitavote 25 viikkoa, koska sillon jo puolet keskosista jää henkiin. Sitte kävin yks päivä vähän lukasemassa australialaisia keskostarinoita, joissa lapset olivat selvinneet synnyttyään viikolla 25.

Ottakaas illalla ennen nukkumaan menoa magnesiumia, helpottaa ainakin osaksi yötä noita lihaskipuja. Mulla jeesaa öisin myös tuohon kankun kipuun kylkiasennossa nukkuessa tyyny polven alla ja polvi niin koukussa kun vain vatsalta pystyy saamaan.

Takaisin