Raskausoireet

Mulla yleensä raskaana migreeni vähentynyt. Nytkin oli kuukauden poissa kunnes viime ja tällä viikolla olikin migreeniä🤯 mulla ihan migreeni lääkitys jota saa raskaana syödä. saan syödä vain 2tablettia vuorokaudessa ja kahdesti viikossa. Joka välillä on riittänyt Mutta välillä taas joutunut maksimi annoksen syödä. Mutta jos nyt jatkuu/pahenee/toistuu nii pitää mennä lääkäriin.
Toivotaan että oli poikkeukset nuo viimeisimmät migreenit ja nyt pysyisi poissa :Person Raising Both Hands: Mulla kanssa kohtauslääke, mutta se oli ymmärtääkseni sellainen ettei raskaana ollessa saa käyttää. Täytyy vielä varmistaa lääkäriltä kun en tarkalleen muista mitä sanoi kun ennen raskautumista siitä kyselin varuiksi. Toki toivon että nämä nyt lakkaisi tai että tuo vahvempi annostelu panadolia auttaisi eikä tarvitsisi mitään vahvempaa lääkettä.

Nyt on iskenyt loputon nälkä. Voisin syödä koko ajan. Aivan sama mitä syön, niin hetken päästä on taas nälkä. Ei auta, vaikka olisi miten paljon kuitua ja proteiinia, nälkä tulee ihan hetkessä uudelleen. Ja en edes liiku juurikaan (koska en uskalla), vaan lähinnä touhuan kotona kaikkea pientä ja istun telkkarin äärellä. :Smiling Face With Open Mouth And Cold Sweat:
Täällä sama juttu. Loputon näläntunne. Tosin samaan aikaan ei tee mieli syödä mitään.:Smiling Face With Open Mouth And Cold Sweat:

Nyt on iskenyt loputon nälkä. Voisin syödä koko ajan. Aivan sama mitä syön, niin hetken päästä on taas nälkä. Ei auta, vaikka olisi miten paljon kuitua ja proteiinia, nälkä tulee ihan hetkessä uudelleen. Ja en edes liiku juurikaan (koska en uskalla), vaan lähinnä touhuan kotona kaikkea pientä ja istun telkkarin äärellä. :Smiling Face With Open Mouth And Cold Sweat:
Kuulostaa kyllä tosi hurjalta jos et liiku ollenkaan! 😮 Ei toki tarvitse lähteä punttisalille tai treenaamaan maratonia varten, mutta kyllä esim. kävely ja uinti on tosi turvallisia ja tosiaan ihan suotavaa. Edes puolen tunnin kävelylenkki päivässä auttaa paljon, voit kävellä ihan rauhakseen! Meillä neuvolassa nimenomaan korostettiin kuinka tärkeää säännöllinen liikunta on äidille ja sikiölle jotta veri kiertää. Teen istumatyötä ja neuvolan täti oikein muistutti että muista sitten liikkua myös, ei saa vain istua. Ota puheeksi tuo liikunnan pelko neuvolassa jos se mietityttää! ♥️ Laitoin liitteeksi oman hyvinvointialueen listaamia etuja liikunnasta raskaana olevalle, tottakai kamppailulajit sekä lajit missä voi helposti pudota tai loukkaantua (esim ratsastus) on kieltolistalla mutta niin kuin tuli mainittua niin kävely ja uinti ovat tosi hyviä ja turvallisia! 😊

Liitteet

• Screenshot_20250918_153802_OmaHyvaks.jpg
    Screenshot_20250918_153802_OmaHyvaks.jpg
    279.4 KB · Katsottu: 1
Kuulostaa kyllä tosi hurjalta jos et liiku ollenkaan! 😮 Ei toki tarvitse lähteä punttisalille tai treenaamaan maratonia varten, mutta kyllä esim. kävely ja uinti on tosi turvallisia ja tosiaan ihan suotavaa. Edes puolen tunnin kävelylenkki päivässä auttaa paljon, voit kävellä ihan rauhakseen! Meillä neuvolassa nimenomaan korostettiin kuinka tärkeää säännöllinen liikunta on äidille ja sikiölle jotta veri kiertää. Teen istumatyötä ja neuvolan täti oikein muistutti että muista sitten liikkua myös, ei saa vain istua. Ota puheeksi tuo liikunnan pelko neuvolassa jos se mietityttää! ♥️ Laitoin liitteeksi oman hyvinvointialueen listaamia etuja liikunnasta raskaana olevalle, tottakai kamppailulajit sekä lajit missä voi helposti pudota tai loukkaantua (esim ratsastus) on kieltolistalla mutta niin kuin tuli mainittua niin kävely ja uinti ovat tosi hyviä ja turvallisia! 😊

Jäi ehkä vähän tyngäksi ja epäselväksi tuo aiempi viestini, kun mainitsin vain, että uskalla. Kyse ei ole siitä, että pelkäisin muuten vain liikkumista raskausaikana. En vain viitsi jokaiseen viestiin perustella asiaa juurta jaksain, se ei olisi muillekaan mukavaa luettavaa. Ja olisi myös turhaa pelottelua normaalia raskautta läpi käyville. ❤️

Tiedän, että raskaana voi liikkua, ja pitääkin liikkua. Viime raskaudessa kävin salilla tekemässä mm. maastavetoja liki samoilla painoilla kuin ennen raskauttakin. Pyöräilin/kävelin työmatkat (reilu 4km suunta) ja sitten vielä päälle töissä ~ 10 000 askelta vuoron aikana + nostot ja siirrot.

Liikun kyllä meneillään olevassakin raskaudessa sen liki päivittäisen varovaisen, lyhyen kävelylenkin (vähintään kortteli ympäri, jos ei muuta). Töistä olen tällä hetkellä sairauslomalla, koska en pysty menemään työpaikalle (henkinen blokki, menetyksen vedet meni töissä). Lisäksi pelkään sitä fyysistä rasitusta, joka työpäivän aikana tulee työmatkoineen.

Se pelkkä päivittäinen lenkki tarkoittaa minulle sitä, että en liiku juuri lainkaan, koska se on niin valtava pudotus aiempaan liikkumiseeni.

Kävelylenkkiä enempää en yksinkertaisesti uskalla, koska joulukuisen menetyksen yksi mahdollinen syy oli kohdunkaulan pettäminen (varsinaiseksi syyksi kirjattiin tulehdus, mutta kukaan ei voi varmuudella sanoa, kumpi oli ensin, tulehdus vai kohdunkaula). Uimaan minua ei tulehduspelon takia saisi kuin ehkä aseella uhaten, vaikka muutoin hyvä liikuntamuoto olisikin.

Anteeksi avautuminen.❤️ Meni vain vähän herkille, koska liikkuisin kyllä kuin viimeistä päivää, jos loppuvuodesta ei olisi käynyt niinkuin kävi. Olisi itse pitänyt tajuta mainita vähän enemmän pelon taustoja.

Jäi ehkä vähän tyngäksi ja epäselväksi tuo aiempi viestini, kun mainitsin vain, että uskalla. Kyse ei ole siitä, että pelkäisin muuten vain liikkumista raskausaikana. En vain viitsi jokaiseen viestiin perustella asiaa juurta jaksain, se ei olisi muillekaan mukavaa luettavaa. Ja olisi myös turhaa pelottelua normaalia raskautta läpi käyville. ❤️

Tiedän, että raskaana voi liikkua, ja pitääkin liikkua. Viime raskaudessa kävin salilla tekemässä mm. maastavetoja liki samoilla painoilla kuin ennen raskauttakin. Pyöräilin/kävelin työmatkat (reilu 4km suunta) ja sitten vielä päälle töissä ~ 10 000 askelta vuoron aikana + nostot ja siirrot.

Liikun kyllä meneillään olevassakin raskaudessa sen liki päivittäisen varovaisen, lyhyen kävelylenkin (vähintään kortteli ympäri, jos ei muuta). Töistä olen tällä hetkellä sairauslomalla, koska en pysty menemään työpaikalle (henkinen blokki, menetyksen vedet meni töissä). Lisäksi pelkään sitä fyysistä rasitusta, joka työpäivän aikana tulee työmatkoineen.

Se pelkkä päivittäinen lenkki tarkoittaa minulle sitä, että en liiku juuri lainkaan, koska se on niin valtava pudotus aiempaan liikkumiseeni.

Kävelylenkkiä enempää en yksinkertaisesti uskalla, koska joulukuisen menetyksen yksi mahdollinen syy oli kohdunkaulan pettäminen (varsinaiseksi syyksi kirjattiin tulehdus, mutta kukaan ei voi varmuudella sanoa, kumpi oli ensin, tulehdus vai kohdunkaula). Uimaan minua ei tulehduspelon takia saisi kuin ehkä aseella uhaten, vaikka muutoin hyvä liikuntamuoto olisikin.

Anteeksi avautuminen.❤️ Meni vain vähän herkille, koska liikkuisin kyllä kuin viimeistä päivää, jos loppuvuodesta ei olisi käynyt niinkuin kävi. Olisi itse pitänyt tajuta mainita vähän enemmän pelon taustoja.
Ei haittaa avautuminen! Oli hyvä kuulla taustaa. Täysin ymmärrettäviä siinä tapauksessa nuo pelot ♥️ Ja kyllähän tuo kuulostaa siltä että minimiliikunta tulee täyteen omien rajojen mukaan! 😊 Ymmärrän ettei kaikki välttämättä nyt muutoin lähde nyt ihan samalla tavalla.

Mä oon tehny salitreeniä niin että puolitin painot (vaikka 1. kolmanneksella saisi tehdä normaalisti, olen myös vainoharhainen) ja pidän kunnolla taukoja että syke ei ihan villiinny. En usko että itsekään pystyn ihan normaalia tahtia kuntoilemaan läpi raskauden vaan mieluummin himmailen.

Se on juuri hyvä että kuuntelee omaa kehoa ja varoo niitä riskejä jotka itseä huolettaa!

Pystytkö töissä välttämään nostoja raskausajalla? Vai onko tarkoitus olla pidemmällä saikulla?

Tsemppiä sinne suuntaan ♥️ Ja mihinkään ei tarvitse vastata jos ei tunnu mukavalta, kunhan kyselen mielenkiinnosta 😊

@Feronia Liikunnasta pitävä puoleni kaipaa kunnon treeniä ja porrasjuoksua, mutta ei vain pysty. Pelottaa liikaa. Samalla myös ärsyttää, kun haluaisi ihan kauheasti liikkua, mutta ei uskalla. Inhottava ristiriita.

Yritän lohdutella itseäni sillä, että pohjakuntoni on niin hyvä, että vaikka olisin koko raskauden tekemättä oikeastaan mitään satunnaisia kävelyitä ihmeellisempää, saavutan raskautta edeltäneen kunnon nopeasti takaisin.

Töissä en oikein pysty keventämään, hoitotyötä kun teen. Ja työmatkat olisi joka tapauksessa kuljettava enemmän tai vähemmän pyörällä/jalkaisin, koska meillä ei ole omaa autoa. Nyt on lainailtu äitini autoa, kun on pitänyt päästä jonnekin. Normaalisti kun ei autoa käytetä oikeastaan ollenkaan, niin siksi ei ole tullut omaa hankittua.

Eniten töihin menossa kuitenkin tällä hetkellä on kuitenkin se henkinen stressi. Koko työpaikka tuntuu yhdeltä suurelta möröltä. Pelkään, että jos menen sinne, niin käy samalla tavalla kuin joulukuussa. Toinen ongelma on stressi, joka tulee esihenkilön sekoilusta yhden jos toisenkin asian suhteen.

Tässä raskaudessa on ihan tarpeeksi stressiä jo pelkän raskauden itsensä takia. Mm siksi, että ei ole olemassa mitään ”turvarajaa”, kuten monilla vaikkapa ultrat ovat. Meillä rakenneultrassa oli kaikki hyvin, mutta silti muutamaa päivää myöhemmin valuin iltavuoron päätteeksi vedet työpaikan vessaan ja lähdin lanssilla Taysiin, herätäkseni seuraavana aamuna kuulemaan, että sykettä ei enää ole.

En halua tähän vielä kaiken päälle jotain turhanpäiväistä työstressiä ja esinhenkilön toilailuja. Ja bakteeripelkoa kaikesta siitä, mitä töissä liikkuu.

Tunnollisena ihmisenä ärsyttää ja tuntuu vähän pahaltakin olla poissa töistä, koska ei varsinaisesti ole mitään estettä mennä sinne. Vaikka oikeasti minulla on syy. Sitä on minulle työterveydessä ja neuvollassa sanottu ja muistuteltu moneen kertaan.

Muistutellaan vielä uudestaan, että sinulla on syy olla poissa. ❤️ Toivottavasti annat itsellesi luvan sisäistää tämän. ❤️

Ja hyvä pohjakunto pelastaa paljon, edellisessä raskaudessa sain liikkumiskiellon pitkäksi aikaa, kun oli epämääräisiä vuotoja ja voimakkaita supisteluja melko varhaisessa vaiheessa ja etenkin liikunnan yhteydessä. Siitäkin selvittiin ja turvallisille viikoille kun päästiin niin kielto peruttiin ja kyllä pelotti ensimmäiset liikkumaanlähdöt ilman taustaa keskenmenosta. Nautin tosin täysin rinnoin, kun pääsi taas liikkeelle.

Mutta kannattaa käydä tuo liikkumisen pelko tarkkaan läpi. Etenkin, jos nauttii urheilusta, voi kokemuksesta viedä mielen matalalle, kun sitä urheilua ei enää ole. Mutta asiat aina tärkeysjärjestykseen, jos keskustelun jälkeenkin urheilu ahdistaa nuin paljon, niin ei se ahdistuskaan hyvää tee, etenkin jos koet tällä ratkaisulla toimivasi parhaaksenne ja saat tätä kautta itsellesi mielenrauhaa ja levollisen raskausajan. ❤️ Tämä vain allekirjoittaneen ajatus asiaan. ❤️

Mullakin aurallinen migreeni normaalisti. Nyt ollut hassusti niin että nämä raskauden aikana olleet kohtaukset on ollut aurattomia, mutta selkeästi kuitenkin migreenisärkyä. Varmaan hormonit vaikuttaa mutta toivotaan että pysyisi maltillisena
Jep, toivotaan.

Lisään vielä edelliseen ja myös sun ylempään viestiin liittyen lääkkeisiin, niin nyt kun kävin neuvolassa niin mua ohjeistettiin heti soittamaan, jos migreeni pahenee. Heillä on määrätä raskaana olevalle migreenilääkettä!

Mulla tänään 11+0 ja pääsin myös ekaa kertaa salille sitten alkuraskauden 😍 Pahoinvointi helpottanut, osin myös tuon Bonjestan ansiosta. Kevyesti sai kyllä salilla ottaa ja eipä sitä tarvitsekaan samaa tahtia treenailla kuin ennen raskautta.

Osa oireista on ja pysyy, esim kuuma vesi ja sauna tuntuu edelleen kamalalta päässä mutta vessassa on saanut ravata vähemmän..

Täällä myös pahoinvointi helpottanut ja olo on jo aika normaali🙏Toki pitää syödä 2-3h välein jotain tai muuten heikottaa. Mutta olen myös omat treenit pikkuhiljaa ottanut takaisin ja houkuttaisi juoksulenkille lähteä pitkästä aikaa😁Mulla vaan rauta arvot niin matalalla et ehkä on parempi ottaa nyt alku rauhallisesti.

Täällä myös pahoinvointi helpottanut ja olo on jo aika normaali🙏Toki pitää syödä 2-3h välein jotain tai muuten heikottaa. Mutta olen myös omat treenit pikkuhiljaa ottanut takaisin ja houkuttaisi juoksulenkille lähteä pitkästä aikaa😁Mulla vaan rauta arvot niin matalalla et ehkä on parempi ottaa nyt alku rauhallisesti.
Vitsit, juoksemassa ois kyllä ihana käydä. Veditkö pitkiäkin matkoja ennen raskautta?

Mulla kans rautalisä menossa ja otan pari kertaa viikossa. Ihan perus ferrodanilla sain ennen raskautta ferritiinin ok tasolle. Noi vatsaystävällisemmät valmisteet eivät mulla jostain syystä oikein nostaneet arvoja.

Niin olisi! Saisi ehkä vatsaankin toimintaa kun vähän kävis juoksee😅Ennen ekaa raskautta juoksin 10km lenkkejä monta viikossa, synnytyksen jälkeen pikkuhiljaa kerran viikossa 5-7km lenkkejä. Eli en nyt mitään kovin pitkiä enää ja nyt on ollut pitkä tauko viime lenkistä🙄Huomaa vaan koiran kanssa jos käy reippaammalla kävelylenkillä nyt niin alkaa jotenkin tulla heikottava olo loppumatkasta...et ehkä keho ei ihan juoksuun oo nyt valmis😬

Mä huomasin et tuli huono olo rautalisästä niin otan nyt puolikkaan joka toinen päivä😃On parempi kuin ei mitään...
Jep, mulla laittaa kans vatsan sekaisin. Syön pari kertaa viikossa yötä vasten ja otan silloin 200mg kerralla. En tiedä miten paljon jeesaa mutta just parempi kuin ei mitään 😄

Jep, toivotaan.

Lisään vielä edelliseen ja myös sun ylempään viestiin liittyen lääkkeisiin, niin nyt kun kävin neuvolassa niin mua ohjeistettiin heti soittamaan, jos migreeni pahenee. Heillä on määrätä raskaana olevalle migreenilääkettä!
Okei! Hyvä tietää :folded: Täytyykin olla siis heti yhteydessä neuvolaan jos tuntuu ettei pandaol auta.

Mulla on hävinnyt kaikki oireet, paitsi kohtu varmaan vähän painaa virtsa rakkoa kun välillä tuntuu ettei pissi kunnolla lähde. Muuten Tuntuu kuin ei olis kohtua ollenkaan, ainut vaan kun on laskeuma niin se tuntuu enemmän pyyhkiessä 🤔 mutta minusta tuolla ei tapahdu yhtään mitään. Tuntuuko muilla kohtu jo häpyluun yläpuolella? Rv 10+3 menossa. Välillä turvotus laskee olemattomiin ja välillä taas työvaatteen napit venyy ja paukkuu... Haluais jo ultraan

Mulla ällötys on väistynyt, ei se kovin pahana ollut missään vaiheessa. Uutena oireena se, etten pysty syömään kuin miniannoksia, tai meinaa tulla takaisin ylös. Ei siis tule huono-olo tai mitään, mutta tuntuu ettei mahaan mahdu enempää kuin yksi ruisleivän puolikas per tunti tai hiipii takaisin ruokatorveen 🤢 Ärsyttää kun lounas ja päivällinen pitää nauttia väh. kahdessa osassa eikä voi liikkua välissä, mutta paljon helpompi tämä tilanne varmasti on kuin se että olisi oikeasti huono olo ja oksettaisi.

Mulla on hävinnyt kaikki oireet, paitsi kohtu varmaan vähän painaa virtsa rakkoa kun välillä tuntuu ettei pissi kunnolla lähde. Muuten Tuntuu kuin ei olis kohtua ollenkaan, ainut vaan kun on laskeuma niin se tuntuu enemmän pyyhkiessä 🤔 mutta minusta tuolla ei tapahdu yhtään mitään. Tuntuuko muilla kohtu jo häpyluun yläpuolella? Rv 10+3 menossa. Välillä turvotus laskee olemattomiin ja välillä taas työvaatteen napit venyy ja paukkuu... Haluais jo ultraan
Mulla oli ihan samanlaiset tunteet noihin aikoihin! Tuntu siltä, kun mitään muutoksia ei olis tapahtunu kropassa ja mitään kohtuakaan en erottanu missään asennossa 😅 ihan lättänä maha oli varsinkin aamuisin.

Tänää 12+6 ja nyt pari päivää ollu alavatsa selvästi vähä pömpöllä.

Muina oireina oikeestaan enää unettomuus ja lievä ummetus. Heräilen useita kertoja yössä, joten päiväväsymys on aika jäätävää.

Mä luulin päässeeni ilman pahoinvointia, mut eilen oli ensimmäinen huono päivä ja tänään töissä sai puhallella et selvisi. 10+0 nyt, kai se voi näinkin "myöhään" alkaa?

Takaisin