Raskausoireet

• Ketjun aloittaja Ketjun aloittaja Rsnn
  • Aloituspäivämäärä Aloituspäivämäärä
Tätä yritän itselleni vakuutella mutta välillä ei vaan mahda mitään kun alkaa kuvittelemaan kaikennäköistä :) Yhden spontaanin keskenmenon olen kokenut viikolla 6 ja siinä alkoi kyllä niin kovat supistelukivut että kihos hiki otsalle ja saman tien alkoi myös verinen vuoto.

Liljaana, mä imetän meidän poikaa vielä tosi paljon ja itteeki alko vähän huolestuttaa toi että miten imetys voi vaikuttaa raskauteen. Tarkistin asian vielä imetyksen tuki ry:ltä ja sanoivat että raskauden aikana voi huoletta imettää ja hyvänä nyrkkisääntönä on pitää että jos lääkäri kieltää yhdynnän raskauden aikana, niin silloin myös pitää imetys lopettaa. :)

Mulla on myös sellasia menkkamaisia kipuja ja siitä arvasinki että oon taas raskaana. Ekan synnytyksen jälkeen multa katos menkkakivut kokonaan ja nyt kun ne taas tuli ni arvasin että jotain on tekeillä. :D Samoja tuntemuksia oli myös ekaa odottaessa. :)

Mä luin joskus jonkun naisen kirjotuksen, jossa tää nainen imetti taaperoa toisella rinnalla ja oli melkein viimesillään raskaana. Taapero huoli siis vaan tätä toista rintaa. Tää äiti sit lypsi molemmat rinnat ja maidosta näki, että keho valmistautui imettämään kahta eri ikäistä lasta. Siitä mistä taapero joi, tuli valkoista maitoa, ja siitä toisesta colostrumia. Oli laittanu kuvan vielä vertailukohdaksi :)

Rsnn, samaa sanottiin myös meidän neuvolassa.
Se on jännä juttu että vaikka ei niin pitkä aika olekaan edellisestä raskaudesta niin silti on joitain oireita päässy unohtumaan, mies kyllä muisti et oon menkkamaisia kipuja viimeksikin valitellu. Tällähetkelöä niitä ei taas ole.

Bettie, ihmeellinen on naisen keho :)

Jännä että sulle sanottiin neuvolasta noin! Mä kun kysyin eka neuvolasta ni suosittelivat heti vähentämään imetystä. Tuntu itestä kuitenki niin kurjalta pojan puolesta alkaa vähentämään kun toinen syö tissiä myös lohtuun. Kysyinki sitten tarkemmin imetyksen tuesta, mistä tuli selkeemmät ja perusteellisemmat ohjeet. :)

Mä oon muute nähny sen saman kuvan siitä maidosta. Jännää miten oma keho osaa muokata sen maidon molemmille sopivaksi. :)

Tänään sitten tuli kaikki ulos, ekaa kertaa oksensin ja ihan yllättäen tuli se olo.. :o

Mulla on oireina järkyttävä palelu, varsinkin iltaisin, väsymys iskee aina tuossa 17-18 aikoihin. Ihan alkuraskaudesta oli tosi kova nälkä jatkuvasti, nyt alkaa hieman helpottaa. Tänään huomasin, kun kaverin kanssa mentiin salaatille ja otin mm. tonnikalaa ja raejuustoa, niinkuin yleensäkin, ni en pystynyt niitä syömään, kun ei yhtään tehny mieli. Rinnat on myös vähän arat. Pahoinvointi ei oo mitenkään voimakkaana, vaan sellasena hyvin mietona jossain taustalla. Ajoittain käy voimakkaampana. Olen myös huomannyt että nyt hengästyn todella helposti. Normaalilla kävelyllä meinaa olla vaikea jutella samalla kaverin kanssa. Varmasti jotain oireita unohtuu kirjatakin, mutta nämä nyt tuli mieleen :)

Jännä että sulle sanottiin neuvolasta noin! Mä kun kysyin eka neuvolasta ni suosittelivat heti vähentämään imetystä. Tuntu itestä kuitenki niin kurjalta pojan puolesta alkaa vähentämään kun toinen syö tissiä myös lohtuun. Kysyinki sitten tarkemmin imetyksen tuesta, mistä tuli selkeemmät ja perusteellisemmat ohjeet. :)

Mä oon muute nähny sen saman kuvan siitä maidosta. Jännää miten oma keho osaa muokata sen maidon molemmille sopivaksi. :)

Mä en edes muistanu sanoa neuvolatädille mitään tosta imetyksestä kuin soitin. Olen itsekin ollut imetystukiäidin kanssa yhteydessä imetyksestä raskauden aikana ja tuli kyllä mukavan paljon tietoa siitä. Enkä sen vuoksi ole huolestunut tästä raskaudesta. Monesti se negatiivinen palaute imetyksestä tulee ihan tietämättömyydestä ja omien käsitysten pohjalta.

Meidän neuvolassa oli työntekijät olleet just sopivasti imetyskoulutuksessa kun sinne plussan aikaan soittelin, olivat saaneet sieltä ajantasaisen ohjeistuksen.

Tänään on ollu koko päivän sellanen krapula olo.

Jännä nyt ku lukee noita teiän oireita nii osaa yhistää itekki! :) Esim palelu, vetämätön olo, päänsärky alussa, nälkä kokoajan.. :D mut rinnat ei vielä ainakaa oo ollu erityisen arat :) Mut tän raskauen kohalla tuntuu jotenni erilaiselta, oon kyl veikannukki että nyt tulis tyttö, saa nähä :) Ja tuttua tuo mahan pömpötys!! Viime raskauessa alko näkyy tosi aikasin, istukka oli eessä joten se vaikuttaa:) Tästä en osaa sanoa alkaako näkyy aikasin mut heti kyl turvotusta alamasulla näkyy :) Nyt vaa jännätää vielä 2vk neuvolaan että asuuko se pikkukakkonen siel yksiössä vai onko luoja päättäny toisin.. :Heartbigred

Itsellä 4+5 tai 4+6 menossa ja vähän vasta ollut oireita. Palelee ja kuumeinen olo, välillä taas on melkein hiki. Pientä öllötystä, mutta ei yökkimistä eikä ole vaikuttanut syömiseen. Nälkä vaivaa ehkä hieman enempi. Väsyttää jonkin verran, varsinkin alkuillasta töiden jälkeen, mutta ei pahasti. Tissejä välillä hieman särkee, mutta ei niitäkään kovin pahasti. Suurin oireista on ehkä alavatsan turvotus ja juiliminen, menkkamaista viiltelyä ja jomotusta, välillä saa jopa hieman huolestumaan, vaikka uskonkin, että se on ihan normaalia :) Valkovuotoa on myös normaalia enemmän ja varsinkin nukkumaan mennessä tulee jopa sellainen olo, että aivankuin joku olisi kurkkimassa ulos (vaikea selittää, tuntuu samalta kuin aikoinaan käyttäessäni ehkäisyrengasta ja se ei pysynyt kunnolla sisässä), mutta johtuu ehkä tuosta vuodosta tai sitten paikat on sisältä turvoksissa tms. Pahoittelut tästä :D Yksi ilta vain jo aloin kuvitella kaikenlaista, että nytkö tulee keskenmeno, kun tuon oireen kanssa myös vihloi mahaan. Tai toinen vaihtoehto oli, että ajattelin, että kohdunkaulani on todella lyhyt ja vaikka mitä. Ensimmäinen raskaus niin tulee kuviteltua kaikenlaista, vaikka nämä varmaan ihan normaaleja oireita ovat. En vain vieläkään osaa kuvitella olevani oikeasti vihdoin raskaana <3

Muoks. Unohtui myös sanoa, että naama on alkanut kukkimaan mukavasti, toivottavasti tämä tästä tasoittuu. Niin ja alaselkää juilii myös pahasti. Omaan notkoselän ja selkävaivat muutenkin vaivaavat lähes päivittäin. Kaveri suositteli käyntiä eräällä akupunktiohoitajalla, jolle varasin ajan ensi viikolle. Toivottavasti siitä saisi apua.

Muokattu viimeksi:
Pikkanen mulla kanssa notkoselkä, ja oon kärsiny heti alusta asti taas kivuista. Piikkimatto auttais, mut en uskalla käyttää, ku alaselässä on kumminki siinä ihan vaon yläpuolella kolme akupistettä, joita voi käyttää synnytyksessä supistusten vauhdittamiseen/kivun lievittämiseen, nii tuskin kovin turvallista sille alueelle piikkimattoa pistää.

Oon nyt yrittäny venytellä selkää ja tehä kiertoliikettä: eli selinmakuulla lattialla, polvet koukussa ja yhdessä, nilkat yhdessä. Sitten hengitys sisään, ja uloshengityksellä viedään jalat oikealle etuviistoon (nilkat ja polvet pysyy tiukasti yhdessä), niin että kyljessäkin tuntuu venymistä. Sisäänhengityksellä palautus keskiasentoon ja seuraavalla uloshengityksellä vasemmalle sama juttu. Toistoja niin kauan ku tuntuu hyvältä ja rauhallisesti tehden.

Muoks. Myös lonkan ojentajien venyttäminen voi auttaa, siihen löytyy helposti ohjeita googlettamalla. Lonkan ojentajien kireys on kuulemma yleinen syy myös siihen että vetää selkää notkolle, ja muutenkin selkävaivoihin :)

Rv 11+3 eikä ollut vielä mitään muutakuin mintunjaju ja maku etoo uskomattoman paljon. Myös hammastahna tekee aamuista kamalaa :D muuten olen päässyt ilman aamupahoinvointia, mahakipuja yms. Alussa johonkin 8rv oli väsymystä ja kuumeen tunnetta, mutta sitten ne jo katoskin

Kiitos Bettie neuvoista :) Juu lonkankoukistajat on varmasti myös jumissa, niitä olen kanssa koittanut venytellä. Hierojani mukaan lantio on vinossa/kiertynyt ja ainakin kaverini kaverilla oli sama ongelma, mutta tämä akupunktiohoitaja oli saanut hoidollaan lantion paikoilleen ja oireet loppui. Toivotaan, että siitä olisi minullekin apua :wink

Salilla olen ennen plussausta käynyt, tosin pari viikkoa aiemmin lopetin käymästä, ettei keho stressaa sen vuoksi, näytti siis tepsivän. Nyt en taas uskalla ihan tässä alussa ainakaan mennä, vaikka sillä ei pitäisi vaikutusta olla, mutta koska raskaus oli niin toivottu ja yritystä puoli vuotta, niin en halua ottaa mitään riskejä. Tosin en siis treenaa mitenkään hampaat irvessä, ihan vain noin kolme kertaa viikossa olen käynyt. Varmaan myös perus kävelylenkkeily voisi auttaa tähän selän oireiluun, nyt kun kelit alkavat toivottavasti parantua, niin pitääkin alkaa taas kokeilla :dance008

Onko teillä muuten keltarauhanen kipuillut? Mulla oli jo ennen plussaa sellaista kovaa jomotusta oikealla puolella munasarjojen kohdalla, ultrassa varmistettu ettei ole kohdunulkoinen. Nyt rv 7+5, eikä ole enään niin paljon kipuillut, ennen oli päivittäin. Kesken menneessä raskaudessa ei ollut kipuja, ja esikoisen kohdalla en muista oliko muuta kuin kohdun kasvukipuja.

Mulla kipuilee keltarauhanen jokaisessa kierrossa. Nyt on sen lisäksi ollut normaalia enemmän kaikkia nippailuja, venytyskipuja ja menkkakivutkin alkoi reilusti aiemmin kuin normaalisti. Viime su kiinnitin ensimmäisen kerran huomiota normaalista poikkeaviin oireisiin ja ke aamuna tuli herkkään testiin haamujen haamu. Menkkojen olisi pitänyt alkaa pe tai la.

Minulla on hajuaisti herkistynyt vähän turhankin paljon. Yksi pahoista on lapsen vaipan vaihtaminen yön jäljiltä, kun siinä on paljon pissaa. Ja toinen astioiden laitto koneeseen, jos siellä on kerenny astiat olla pari päivää koneen täyttymistä ja pesua odottaen..

Mä yökin kanssa kun aamulla raotin vaipparoskiksen kantta. Siellä siis parin yön pissavaipat.. Täytyykin vihdoin luopua koko roskiksesta kun tosiaan vaan öisin vaippa tuolla nuorimmaisella ja siitäkin toivottavasti päästään eroon joskus..

Takaisin