Raskausoireet

• Ketjun aloittaja Ketjun aloittaja M&S
  • Aloituspäivämäärä Aloituspäivämäärä
Mulla ollu lasit jo pitemmän aikaa käytössä, enkä oo raskauksien myötä huomannut omassa näössä muutoksia onneksi. (Paitsi vanhenemisen, heh :grin)
Viimeviikolla ekaa kertaa asteli lonkkakipu kuvioihin oikealle puolelle. Se tuntuu lähinnä reisiluun päässä ja lonkka kupissa. Ihan niinku niitten välissä ei ois ees mitään kalvoja vaan että luut hieroisi suoraan toisiaan. Ah, nam! Onneks sitä ei oo ollu ku muutamina päivinä, mut tiiän et noita kipupäiviä tulee varmasti lisää..

Mulla esikoista odottaessa häntäluu kipeyty ja nyt sama homma... Mistähän tää johtuu? Kukaan ei oo osannut sanoa :/

Häntäluun kipeytyminen on ainakin tavallista raskaana ollessa, mutta mistä se nyt varsinaisesti johtuu. Olen käsittänyt, että liittyy samaan kategoriaan liitoskipujen kanssa eli lantio levenee, paikat löystyy ja kohtu työntää kaikkea pois paikaltaan..eli myös häntäluuhun kohdistuu helposti painetta ja kipeytyy.

Joo, luin netistä kans samanlaista että liittyis siihen lantion löystymiseen ja siihen että häntäluu "muuttaa hieman paikkaa". Ei nyt sentään vaeltele siellä persuksissa mutta ymmärrätte varmaan mitä tarkoitan :D On kyllä kipeä! Ja selkä samoin.. Joudun töissä tuolilta noustessa liu'uttamaan itseni ylös :/

Tää kävi vihdoin vaateostoksilla. Pakko. Anopilla juhlat. Oli kamalampaa kuin pelkäsin. Saalis: ällistyttävän ryhdikkäät rintsikat, puseroita ja housuja, takki sekä se ihana silkkinen lakki vauvalle. Toiseen liikkeeseen piti palata takasin kun tuli väärä koko. Kolmannessa liikkeessä esikoinen kirkastui: "Äiti sun selässä on kuoppa ja se on täynnä vettä!" (Heh heh, osaaottavaa naurua ja raskausmahan lämpöpuheita myyjältä.) Neljännessä liikkeessä ei aivot enää koodannu puhetta. Sovituskopeille mennessä en tajunnut mitä myyjä sanoi vaan tuijotin avuttomana hänen ojennettua kättään. Lopulta hän luovutti ja kantoi kaikki henkarini oikeaan koppiin mun eellä. Kun sitten palasin, ymmärsin hänen kysyvän jotain sovittamistani vaatteista, mutta mitä hiivatti tarkoittaa sana "koko"? Sopersin jotain ja ryntäsin karkuun. Jotenkin löydettiin auto. Parkkiaika oli tietenkin loppunut ajat sitten mutta ei ollut sakkoa sentään.

Nyt lähti mies ostamaan lisää Obsidania. Ei tarttunut itsellä mukaan kun aamulla apteekissa kävin. Mun muisti on oikeasti loppu. Oon kävelevä katastrofi. Autoilu tuntuu sujuvan selkäytimellä, en ajamisessa huomaa mitään ongelmaa, mutta asioitten muistaminen ja nyt tuo puheenymmärtäminenkin on akrobatiaa. Koko illan tässä löhönnyt ja päässä pyörii yhä.

Onko teillä väsyneet jalat? Siis heti herätessä? Päivällä kun vauhtiin pääsee en huomaa, mutta aamusta niin kipeän voimattomat että on posti jäänyt monesti hakematta. Hampaanpesukin vaikeaa kun ei jalat ottais alle.. Liittyykö tää verenkiertoon vai nyt tuohon anemiaan?

Mä huomasin lihasten voimattomuutta pari viikkoa sitten ja yhdistin hemoglobiinin laskuun. Neuvolassa taidettiin mainita hemppaan liittyvinä vain yleisesti väsymys, hengästyminen ja päänsärky. Mulla on myös ollut tuota hengästymistä..outo tunne, kun paikallaan istuessaan hengästyttää.. Googletinpa terveyskirjastosta ja siellä mainittiin yhdeksi oireeksi heikentynyt fyysinen suorituskyky eli että ei esim. jaksa juosta yhtä hyvin kuin aiemmin. Eiköhän tuo voi siis hempastakin johtua.
Mua huimasi taas tänään enemmän ja verenpaine olikin neuvolalääkärillä 89/59.

Muokattu viimeksi:
Minkähän vitamiinin puute mulla, kun meinaa jatkuvasti iskeä kynsivallin tulehdus? Aloesuihkeella saan tilanteen rauhottumaan, mutta tulee aina uudelleen eri sormiin. Myös etusormen eka nivel ärtyy punaiseksi ja kipu kova.

Mua vaivaa iskias-kipu, on ollut jo ennen raskautta mutta nyt välillä taas palailee. Lisäksi levottomat jalat, tai mitkälie kivuttomat lihaskrampit reisissä ja pohkeissa. Sain ohjeen ottaa nestemäistä lisärautaa, josko se tähän ja väsyyn helpottaisi. Oon saanut fyssarilta ruman ja kömpelön tukivyön mutta kai sitä vois pitää jos helpottais tuo särky.

Täällä on alkanu rinnat vuotamaan! Piti googletella, että voiko olla näin kun rv 21 nyt ja eka raskaus. Mutta näemmä voi. Rintaliivitki likaiset :o

Nyt mullakin alkoi sitten selkäkivut :( eilisestä asti sattunut ihan alaselkään, tai oikeammin yläpakaraan tai takalantioon. Mikä liekään, mut ei se ihan selkää enää tunnu olevan. Toispuoleista kipua mikä tuntuu vaan oikeella puolella ja ei onneks jatkuvana. Liikkumista vaikeuttaa kuitenkin. Pahimmillaan kävellessä, joka askeleella sattuu. Myös joissain muissa asennoissa. Tuntuu ikäänkun terävältä, väkevältä säryltä.

En oo yhtään liikkunut normaalia hyötyliikuntaa enempää raskausaikana enkä ennen sitä. Voi siis olla et ihan vaan siitäkin johtuu tai ainakin on edesauttanut vaivan syntymisessä. Nyt oon yrittäny venytellä kipeetä kohtaa varovasti ja otin siskolta saadun tukivyön käyttöön. Vielä en osaa sanoo auttaako yhtään. Onneks tiistaina on neuvola niin pääsen valittamaan.

Täällä on niin väsyneet jalat ettei jaksa pitkään seistä, ja ulkoillessakin tekee mieli pysähtyä välillä istumaan... Huuh! Vielä pitäis monta kuukautta jaksaa jaloillaan...

Täällä ainakin puuskuttaa alhainen hemppa, ei tarvi tosiaan kun kävellä postilaatikolle ni johan hengästyttää. Tosin mulla ne astmaoireet on myös pahentuneet, joten vaikuttanee asiaan. Peppu/alaselkä/lonkkakipuun venyttely on mulle ihan nounou, pahentaa vaan kun reiden kalvot on muutenkin niin kireellä. Pitkien matkojen kävely on toinen joka pahentaa, kun ei saa keskivartalotukea samalla tapaa mahan takia niin alaselkä ottaa itteensä. Parhaiten mulla auttaa "lämmön" saaminen lihaksiin, eli ihan vaan kotona omalla painolla kyykkäämistä tai takapotkuja, ja erityisen lämpimästi suosittelen persauksen hinkkaamista rullaan(foamroller) tai ihan vaan istahtaa tennispallon päälle, asettelee sen kipukohtaan ja nytkyttelee. Sattuu aivan älyttömästi, mutta voi pojat kun helpottaa, etenkin säännöllisesti nautittuna. :D Pari minuuttia tehny kummallekkin kankulle per päivä.

Täällä myös väsyneet jalat, vaikka en ole mitenkään paljon kävellyt. Johtuuko nesteen kertymästä?

Toinen vaiva joka ärsyttää on koko yön pissalla ravaaminen, vaikka olen vältellyt juomista ja mennyt janoisena nukkumaan. Miten jaksaa käydä töissä jos heräilee 5-6 kertaa yössä?
Mulla on aina ollut pieni rakko, mutta tää on jo naurettavaa.

Mä en jaksanut lukea tätä koko ketjua läpi, että onko tästä ollut puhetta aiemmin, mutta mulla on ollut tän raskauden aikana ihmeellisiä "voimattomuus"kohtauksia. Yhtäkkiä siis lähtee kaikki voimat, hiki nousee päähän ja tulee tosi huono olo, tuntuu että jalat painaa tonnin ja alkaa huippaamaan. Siihen ei auta oikein muu kuin 1-2h makoilu ja pieni torkahdus ja sokerin syöminen (siis jonkin makean, ei välttämättä sokerin varsinaisesti). Tämä on toinen raskauteni ja ekassa sokerit oli ok. Nyt oon menossa 23+3 ja sokerirasitus on parin viikon päästä.

Onko muilla ollut tällaista? Voisiko viitata joihinkin sokeriongelmiin? Hemppa ja verenpaineet ihan ok. Tänään viimeksi tuli tuo kohtaus, mittasin paineet ja oli 117/85. Hemoglobiini mitattu ennen juhannusta ja oli 125.

Juuri nyt Triina sellainen olo, viimeviikolla lomaillessa ei tälläistä ollut, mutta palasi heti ensimmäisen lomanjälkeisen työpäivän jälkeen.. huimaa ja olo voimaton, onko työ nyt sitten vaan liikaa minulle? En millään haluaisi vielä jäädä saikulle, mutta asiat vaan tärkeysjärjestykseen.. ensiviikolla sokerirasitus ja hemppahan mulla onkin alhanen ja syön lisärautaa sen takia..

Mulla on tullut pari tuollaista kohtausta myös. Aika nopeasti ovat mulla menneet ohi ja olen epäillyt juurikin noita verenpaineita (suht matalalla mennään niissä) tai hempan laskua. Voivat toki johtua ihan muustakin raskaudessa..

Mulla on tullut myös, yleensä 2-3h syömisestä etenkin loppupäivästä töissä. Neuvolasta sanoi, että voi olla hemppa/verenpaine/sokerit, mutta ei olisi huolissaan, mulla olo palautu lähes normaaliin n. 1h kuluttua. Sanoi vaan että koittaa hetkeksi levähtää syö ihan vähän jotain(jos johtuu sokereista) ja muistaa juoda vettä. Itse tajusin siitä, että mulla on toisinaan nesteytys jääny, pitäis juoda se vähintään 3litraa vettä päivässä.

Täällä ainakin tulee noita välillä, viimeksi tänään. Menee voimat, hengästyttää, väsyttää ja huippaa. Hemppa ollut ok (viimeksi 4päivä kesäkuuta mitattu 135) ja sokerit kunnossa viime torstaina otetun kokeen mukaan. Eli heittäiskö verenpaineet matalalle. Tänään huippaili niin kauan, että pääsin kotiin makuulle (3h). Inhottavaa. Sitten helppasi. Ja selkeesti töissä tulee aina kesken päivän noita voimattomuus tuntemuksia. Jos jatkuvat tällä viikolla, niin täytynee katsoa jaksaako työt miten.

Kyllä mullekin tulee välillä noita kohtauksia. Saattaa tulla mihin aikaan päivästä vaan ja aina ihmekumma vapaapäivinä. Mulla ei edes syöminen auta siihen, pitää vaan levätä ja odottaa että menee ohi.

Takaisin