Raskausoireet

• Ketjun aloittaja Ketjun aloittaja M&S
  • Aloituspäivämäärä Aloituspäivämäärä
Ei tätä mielen herkistymistä aiemmin ole ollut, nyt vasta pari päivää koko ajan itku kurkussa. Inhottavaa, menisi jo ohi.

Voi sua! Yritä katkaista tuo vaihe välillänne. Kuluttavaa kun puheyhteys karilla, vai siis vieläkö se jatkuu? Avoin riitakin parempi. Varmaan puolisosikin työstää vauvajuttuja eikä oo helppoa hälläkään. Mutta kyllä oottava äiti kärsii ristiriidoista eniten.

Väsymystä on täälläkin eikä johdu kyllä hemoglobiinista.. vaan varmaan hormoneista. Yöt alkaneet olla levottomia tässä toista viikkoa. Hb oli itellä 151 (aina ollut korkea, kulkee suvussa meillä) ja viime torstaina oli 134. :) Toivottavasti unet rauhoittuisi vielä, aamulla on aina hirmuisen väsynyt ja joinakin päivinä on vaan pakko luovuttaa päikkäreille heti töiden jälkeen.

Mullakin alkoi rautakuuri, koska hb laskusuunnassa 142-124-119. Päätin kuitenkin aloittaa ottamalla tuon 100 mg vain joka toinen ilta, vatsaa säästääkseeni. Lisään samalla ruokavalioon rautaa sisältäviä ruoka-aineita. Kuukauden päästä seuraava neuvola, jossa näkee onko tämä riittävää. Ensimmäisen raskauden aikana arvot pysyivät niin hyvinä, ettei lisärautaa tarvittu.

Kia, me ei oikein osata riidellä. Sanotaan mikä mieltä painaa ja sitten mökötetään. Kumpikaan ei osaa pyytää anteeksi. Eilinen ilta meni taas normaalisti, mutta tottakai riidat jää kaihertamaan mieltä.

Mä pohdin tuota rautaa, hg oli viikko sitten neuvolassa 114. Verenpaineet tosi matalat, siitähän ne tuntuu tykkäävän nuo terveydehuollon tyypit:). Mutta kun ihmettelin tuota hg:a niin sanoi vaan että juu se laskee tässä vaiheessa ja nousee sitten taas.. Mä oon tosi väsynyt tällä hetkellä mut jäi tunne että tää nyt on vaan kärsittävä.

Jos sulla on ollut hempan lähtöarvo alhainen, niin mulle ainakin sanottiin, voi olla että katotaan sitä kokonaiskehitystä. Mulla siis otettu hg 4 viikon välein ja laskenut alle 10, nyt 114. Ja piti oikein hyvänä arvona, ja pikimmen ihmetteli että miten se on noin hyvä vaikka olen kasvissyööjä. Jostain myös kuulin, että se ois 110 se raja, jolloin vasta pitäs syödä lisärautaa. Tosin kun täällä kattoo, monet syövät lisärautaa jo korkeammillakin lukemilla. Kannattaa tietty syödä rautaa sisältäviä ruoka-aineita jonkun c-vitamiinipitoisen kanssa, koska se edistää raudan imeytymistä, siinä kuin kalsium-pitoiset heikentävät.

Meillä neuvolassa raja-arvo on 115. Mun 111 oli jo matalahko, kun aloitusluku oli yli 140. Hoitaja sanoi, että arvoa olisi hyvä nostaa ennen synnytystä, jos menettää verta enemmän, niin ei mene liian matalaksi. Mä aloitin raudan ja tuntui menevän hyvin, mutta eilen oli yhtäkkiä maha aivan sekaisin. Neljä päivää kerkesin syödä ja maha voi toki olla muuten vaan sekaisin. Väkisin vaan epäilee rautaa, kun ekassa raskaudessa oli isoja ongelmia ruoansulatuksen kanssa rautatabujen kanssa.

Muistakaa naiset että kun sitä rautaa syötte, niin ei pariin tuntiin ennen/jälkeen maitotuotteita, teetä eikä kahvia. Ja oliko muuta kiellettyä? Ainakin mahalääkkeet. Ja mielellään tuoremehun kanssa että imeytyy. Uskoisin että rauta imeytyy huonommin ravinnosta saati sitten pillerimuodossa, kun on raskaana. En muulla tavoin tajua tätä omaa anemiaani, sillä niin paljon ruokavaliooni kuuluu rautaa sisältäviä tuotteita. Muulloin en tietääkseni ole kärsinyt anemiasta.

Vitsit näitten pökkyräaivojen kanssa: olin päivän huvipuistossa esikoisen ja 7-vuotiaan naapurin tytön kanssa. Tulomatkalla poikettiin vielä markettiin. Sitten autossa olin ihan sippi ja keskityin ajamiseen, kun tyttäret alkoivat takapenkillä puhua elämän suurista kysymyksistä eli miten se vauva sinne äitin mahaan joutuu. Meijän neiti nää jutut selvittänyt itselleen jo vuosia sitten. Nyt valisti "kivespusseista" ja "vauvan siemenistä", ja kun ei kaveri ymmärtänyt, pyysi mua avuksi. Vastasin lapsen suoriin kysymyksiin konkreettisesti niin kuin mulla lasten kans aina tapana. Jotain että isi pistää kikkelin äitin vauvareikään joka on pimpissä, ja sieltä se siemen menee sinne masuun. Jälkeenpäin tajusin että tuli puhuttua asiasta vieraan lapselle yhtään tajuamatta että joka perheessä oma tapansa näitä asioita käsitellä. Tottunu oman kanssa jutteleen kaikenlaisista asioista. Harmittaa. Pitää ruveta soitteleen naapurin äitille että tämmöstä. :smiley-angry003

Mulle on alkanut tulla alavatsaan sellasia pistäviä kipuja jos kävelen tai pyöräilen vähääkään nopeasti. Todella inhottavaa. Onko kohtalontovereita? Tai joku joka tietäis mistä nää kivut johtuu :D

Mulla on ollu ihan alusta asti närästystä :/ rennietä kuluu... Tosin lääkäri määräs omeprazoliakin, mutta koitan pärjätä nyt vielä renniellä.

Lisäksi alaselkä meinaa sanoa sopimuksen irti. Kaikki kykkiminen saa kyllä semmoset jumit aikaan, että nukkuminenki on hankalaa.

Täällä ollut koko ajan pahenevaa närästystä, viime viikolla oli pakko hakea ekat renniet. Ihan oksua meinannut pukata poltteesta, mut ne ovat kyllä auttaneet. Ja noi lakritsin makuiset, nam :)

Minä oon just alaselän kipujen takia ollut kohta kaks viikkoo saikulla. Eikä tosiaan ainakaan Panadolista oo apua eikä tukivyöstäkään. Katsotaan laittaako ne minut vielä töihin nostamaan/kantamaan/istumaan/ajamaan. Mielellään töissä olisin, aika menis noppeempaa jne jne, mutta siltikin oma jaksaminen ja terveys sekä vauvan hyvinvointi on mulle kaikkein tärkeintä! Kuukauden kuluttua aikoi neuvolalääkäri kuitenkin minut loppuajaksi laittaa sairaslomalle, vedoten yövuoroon.

Öörgh. Mä kärvistelen kans nyt sellaisen närästyksen kanssa että järki lähtee, ei meinaa helpottaa millään!

Mä sain riesakseni jalkakrampit. Aamuyöstä heräsin taas siihen, että molemmat pohkeet on ihan juntturassa, ja vielä näin useamman tunnin hereilläolon jälkeen ovat jalat vähän hellänä. Suonenvetoja löytyy myös jalkapohjista toisinaan. Synnytys auttaa vaivoihin, sano. :D mut pitäis vissiin noita magnesium ym. Suolatasapainoja pistää kondikseen. Oon juonut aika paljon enemmän viimeaikoina vettä.

Täällä kanssa yöllä meinaa välillä kramppaa pohje- tai reisilihas. Syön kyllä (kuten koko raskaudenajan olen tehnyt) magnesiumia. VettäVettäVettä pitää vaan tankkaa koko pvä, yötä vasten ei vaan viitsi kun saa ramppaa pissillä sitten taas extraa..

Mulla oli viime viikolla tosi pahoja kramppeja mutta ne helpotti sillä että laitoin sängyn viereen vichypullon ja sinne vähän suolaa. Hörppäilen siitä jos kramppaa. Ja illalla pitkäks aikaa jalat ylös. Mä syön joka ilta magnesiumia niin tajusin että suolatasapainosta on kyse. Ja ei se oo ihmekään kun juon litratolkulla nestettä päivän aikana.

Mulla oli viime yönä, pariin viikkoon eka kerta kun ei tarttenut laittaa kylmägeeliä jalkoihin, että sain nukahdettua. Alkaa magnesiumtankkaus tehdä tehtävänsä.

Takaisin