Raskausoireet

• Ketjun aloittaja Ketjun aloittaja M&S
  • Aloituspäivämäärä Aloituspäivämäärä
Nyt sitten supistusten lisäks on alkanut jomottaa alaselkää menkkatyyliin, kohtauksittain parin minuutin välein. Ja emättimessä on voimakkuudeltaan aaltoilevaa mut lähes jatkuvaa jomotusta ja paineentunnetta. Sama jomotus tuntuu säteilevän toista jalkaa pitkin kummallisesti jalkaterään...

Supistukset on itsessään vieläkin kivuttomia, kiristäviä ja tukalia vaan. Siis mahan puolella ei tunnu kipuja. Vai liittyykö selkäjomotus sitten supistuksiin? Apuva. Keljuimmalta tuntuu kuitenkin ehdottomasti emättimessä. Eilen just lääkäri kurkkas tilanteen ja normaalilta vaikutti. Voiko näin nopeesti ees tilanne alkaa muuttua? Ja miltä nää tuntemukset teidän kokeneempien korvaan kuulostaa? Olisko syytä soitella samantien takasin vai yrittää vaan lepäillä kotona rauhassa?

Tuntuu ihanalta et vauva puuhastelee kiireisen oloisena kaikesta huolimatta, välillä oikeen säpsähdän kun se potkaisee niin lujaa. Ainaki pienellä tuntuu olevan kaikki hyvin :) muuten kyl on itellä vähän epävarma olo...

Voi harmi minivöö, että eilinen lääkäri oli kuitenkin vähän epävarmuutta ilmaan jättävä. Toisaalta, kyllä lääkärin pitäis osata katsoa kohdunsuun tilanne ja luulis, nyt siihen voivan luottaa, että se tosiaankin on ok. Tuntemukset voi olla ihan normaaleja kohdunkasvuun liittyviä. Mutta minulla synnytyssupistukset tuntui selänpuoleisena kipuna (kylläkin menkkajomoja kovempana), mahassa tuntui vain kiristys. Mieluummin soittaa vaikka sitten turhaan asiantuntevaan hoitopaikkaan...

Täällä kanssa paineen tunne alapäässä lisääntynyt. Viimeksi aamulla pöntölle istuessa tuntui, että ratkeaa liitoksistaan. Ja selkä jomotus on lisääntynyt, mutta sitä ilmenee lähinnä iltaisin.. Edelleen nuo harkkasupparit on mulle mysteeri, voiko se ilmetä vaan kovettuneena vatsana ja epämiellyttävänä kiristelynä? Itse ehkä huomaan sen niin että kun on epämiellyttävä olo, niin vatsakin on kovempi?

Alysha, juuri sellaisia harkkasupparit on. Ne ei kipua aiheuta, vaan sellasen epämukavan olon. Minä en niitä esikoista odottaessa tajunnu; ihmettelin vaan kätilöystävälleni, kun maha on kova ja hän sanoi sen olevan harjoitussupistus.

Mulla on kanssa paineen tunne alapäässä ja ilmeisesti harkkasupparit lisääntyneet, jotenkin mua huolettaa jatkuvasti kohdunsuun tilanne, kun ei sitä viikon 10 jälkeen ole missään katsottu ja seuraava lääkärineuvola olisi viikolla 35, jospa sitä saisi jonkun ylimääräisen lääkäriajan, jos neuvolassa huolensa ilmaisee..

Mulle selvisi vasta tänään Neuvola käynnillä millaisia ne harjoitussupistelut on! Nyt tässä illalla on tullut jo kuusi kun tiedän mitä ne on..ennen en tiennyt luulin että vaan kun olin syönyt että maha pingottaa ja sitten ajattelin että kiristävä tunne johtuu ehkä siitä että maha kasvaa :D Tunsin itteni kyllä vähän tyhmäksi terkkarilla mutta onneksi hän ymmärtää että kukaan ei ole seppä syntyessään.
Sitten kuukausi sitten kun viimeksi neuvolassa kävin puhuin semmoisista menkkakivun tapaisesta polttelusta alavatsalla niin silloin hän sanoi niiden olevan liitoskipuja ja neuvoi hankkimaan tukivyön. Tukivyö on ollut nyt viikon käytössä töissä ja ainakin nuo polttelut on selvästi vähentyneet. Tosin lomalla niitä oli tuskin lainkaan. Olen vain töissä erittäin kuumissa oloissa niin sekin lisää poltteluita.

Kiitos Pauveli vahvistuksesta, aina oppii uutta! :) Hepsuli, mulla oli ihan samat luulot noista tunteista tähän asti :D

Mulla selän jomotus meni sit aamulla ohi parissa tunnissa joten en vielä spittanut mihinkään. Tänään muuten ollut ihan hyvä olo paitsi niitä kivuttomia supistuksia on ollut tosi paljon, mielestäni enemmän kun aikasemmin. Seurailen nyt vielä tilannetta mut jos se jomo vielä palaa niin taidan kyllä soittaa neuvolaan tai polille niin ei tarvi itsekseen ihmetellä.

Täällä on kanssa tällä viikolla kävelylenkeillä tullut useita harjoitussupistuksia, nyt kun kanssa älysin mistä ilmeisesti kyse. Mikä niiden suhteen mahtaa olla normaalia? Kävellessä tänäänkin ne jäi ikään kuin päälle ja tulee sellainen paineen tuntu alakertaan. :D ei tunnu mukavalle ja pakko hidastaa tahtia, mutta en tunne kipuakaan.

Toinen juttu, miten teillä on olleet noi lekuruajat? Mulla oli toukokuun alkupuolella, olisko ollu joku rv 17-18 eikä katsonut alakertaa tuolloin lainkaan, seuraavasta ajasta ei mitään tietoa vielä siis lääkäriajasta. Eli missä vaiheessa se mahtaa tulla? Tuntuisi hullulta jos alakertaa kurkataan ekaa kertaa vasta joskus rv 35 kuten joku mainitsi. Tosin näin esikoisen kohdalla en tiedä miten tarpeellista se sitten kellekin on :D

Mulla oli eka rutiinilääkäri rv 15 ja teki silloin perus sisätutkimuksen. Supistusten takia ylimääräisiä tsekkauksia on nyt ollut kaks mut seuraavasta varsinaisesta lääkäriajasta ei oo ollut vielä puhetta eli en tiedä yhtään koska se olis. Käsittääkseni niitä vielä raskauden aikana yks tulis.

Meillä eka lääkäri neuvola gyn.tutkimuksiineen rv 12-14 ja seuraava rv 34-36. Eli tässä välissä vain tarvittaessa. Odotan toista. Esikoista odottaessa oli keskiraskaudessakin yksi kerta. Esikoista odottaessa oli keskiraskauden lääkäri vähän turha, mutta nyt toista odottaessa on välillä sellasia oloja, että olis ollu ihan jees jos oliskin välitsekkauskin.

Mulla ollu eka lääkäri rv 8 eikä sen jälkee oo ollu, eikä oo ollu puhetta koska sellanen olis tulossakaan.

Osaako joku neuvoa miten pitäisi toimia kun noita harjoitussuppareita tulee? esim niin kuin lumileopardi tuossa kuvasi, lenkin aikana mahaa menee ihan kovaksi ja on sellainen ikävä kiristävä tunne.. (voi kestää muutamankin minuutin). Pitäisikö lenkki lopettaa vai voiko jatkaa niin kuin ei olisikaan..? mikä neuvoksi :(

Itselle on ollu ainakin kaiken paras yrittää kuunnella omaa kroppaa. Kun alkaa väsymään, ni mahdollisuuksien mukaan ottaa hetken levon kannalta. Ja lenkillä ollessa voi vaikka vähän hiljentää tahtia, mutta jatkaa kuitenkin lenkkiä. Riippuu niin siitä omasta olosta:wink

Sinällään harjoitussupistus ei ole vaarallinen (kohtu treenaa), niin ei ole pakko lopettaa tomintaa ja alkaa lepäämään. Mutta kyllä mulla kävelyvauhti automaattisesti hidastuu vatsan kovettuessa, kun tuntuu sen verran epämukavalta. Eli tosiaan oman tuntemuksen mukaan.

Mulla oli just neuvolalääkäri tiistaina (rv 26 menossa). Mulla supistelee melko paljon. Mulla on 8,5kk ikäinen poika, joten siksi en pääse lepäämään aina kun tartteis. Kohdun tilanne kuitenkin erinomainen! Kaikki oli napakkaa ja kiinni. Lääkäri ohjeisti lepäämään jos supparit sattuvat, muutoin voi toimia ihan normaalisti omien voimien mukaan.

Täällä onneksi on perusseurannassa lääkäri viikoilla 25-26 ja sitten vielä viikolla 37 muistaakseni (tai 35). Lääkäri myös kehoitti pyytämään tsekkausta jos kipeät supistukset jatkuvat vaan. Mulla siis ollut muutamia päiviä, ettei ole saanut mitään tehdyksi kun vatsaan on koskenut ja supistukset ovat tuntuneet tosi kipeiltä. Olin varma, että kohdunkaula on lyhentynyt ja vaikka ja mitä, mutta onneksi ei!

Meillä täällä on ollu tähän mennessä 2 nlalääkäriä, eli rv 7-8 ja nyt alkuviikosta mulla sattu tuohon 27+2.
Käsittääkseni sitte lopussa vielä 1(?).

Harkkasupistuksista sen verra, että mulla niitä oli tosi paljon rv 15-18. Nyt pidemmällä ollessa en ole huomannut niitä kovinkaan usein ja tuntuuvatkin "huonommin".

Nyt lähipäivinä on alkanu tulemaan 1-2 krt päivässä menkkamaisia kipuja vatsan ja selän puolella yhtäaikaa (ei ole ollu ennen). Kestää jonkun minuutin kerrallaan eikä asennon vaihdolla ole merkitystä.

Näin esikoista odottavana kiinnostais kuvaukset "oikeista supistuksista"? Millaisia ne teillä on ollu? :)

Tätä siis oon miettiny alusta asti ja ajatellu että luultavasti sen sitte ite ymmärtää kun joskus niitä alkaa tulemaan..:D

Kyllä ne oikeat supistukset painii ihan omassa sarjassa näihin harkka suppareihin verrattaessa. Mulla esikoinen synty rv 42+0 aamuyöstä. Kaks iltaa aiemmin vietiin koira anoppilaan hoitoon ja aloin pikkuhiljaa tuntea toistuvaa jomotusta alaselässä. Vasta kotiin mentäessä tuumasin isännälle että nyt on alkanu säännölliset supistukset n 10min välein ja se kipu oli sellasta aaltoilevaa, mutta ei kovaa. yöllä heräsin muutomaan napakkaan kipuun vatsassa, alaselässä ja reisissä. Jäi vähän unet vähille kun mietti et millon soittaa synnärille ja millon herättää isännän. No, aamusta oli aika yliaikais kontrolliin ja mulla tuli edelleen n. 10 min. Välein sitä aaltoilevaa kipua. Lekuri tsekkas paikat ja tuumas et kotiin et tänään enää lähde, kun maalla asutaan ja vauhditti jotain tekemällä synnytyksen alkua? Kävin vielä sen jälkeen isännän ja kaverin kanssa kaupungilla syömässä, mut supistukset alko kovenee siihen malliin et piti välillä kiikkua tuolilla taaksepäin. Ja kävelyvauhti kahvilasta autolle hidastu normaalista huomattavasti, välillä piti ihan pysähtyä kun kipu nousi napakaksi. Ja keskittyä hengittämiseen. Toisaalta liikkuminen kyllä helpotti supistus kipuja ja kauratyyny alaselällä tuntu luksukselle loppuvaiheissa ennen kuin sain epiduraalin. Mulla tuntu supistukset siis eniten alaselässä sekä -vatsassa ja sisäreisissä.

Takaisin