Raskausoireet

• Ketjun aloittaja Ketjun aloittaja M&S
  • Aloituspäivämäärä Aloituspäivämäärä
Kiitos kokemuksista! Rupesinkin miettimään, että varmaankaan en esimerkiksi eilen juonut tarpeeksi vettä. Täytyy tänään kunnostautua siinä asiassa!

Ja voihan virtsarakko...tuntuu että tää on nyt ihan jatkuva villitys että mun virtsarakkoa painellaan. Jos en paremmin tietäis niin sanoisin että koko tyyppi majailee vain ja ainoastaan tuolla ihan alhaalla ja vähän jo aloin huolestuun,mutta kun juuri eilen on kaikki mahdolliset asiat tarkistettu niin kai se sitten on vaan normaalia.

Käytiin kävelemässä keskustassa ja vartin välein piti hakea vessa. En juonut mitään moneen tuntiin ja nyt se päänsärky on ihan kamala.

Siis mulla ei ookkaan kynsivallintulehdusta! Kaiken kokenut monen lapsen äiti hoksautti että sormenpäät kipeytyvät turvotuksen vuoksi. Oonkin ihmetellyt, miksi sormissa ei näy tulehduksen merkkejä ulkoisesti, ja miksi kipu tulee iltapäivåstä ja on pahinta alkuyöstä. Kipu on tosiaan juuri sama kuin kynsivallintulehduksessa. Ja muka Aloesuihke on auttanut! Siinä taas lumevaikutus....

Onko teillä nilkkojen turvotusta? Huomasin tänään, että nilkoistani oli kadonnut kokonaan muodot eli ilmeisesti aika voimakastakin turvotusta tullut. Kai tämä yllättävä lämpöaaltokin vaikuttaa asiaan. Toivon kovasti, että jos ilmat taas viilenee, niin turvotuskin helpottaa, koska voimakas turvotus näyttää ja tuntuu kamalalta. :shifty:

Mulla ei oo turvotusta ollu mut kuumuus muuten tekee olon tukalaks ja väsyneeks. Vettä oon juonu paaaljon.

Parin päivän ajan on tullu ihan älyttömästi harjoitussupistuksia. Ihan kivuttomia on, mut tosi epämukavia ja ilkeitä. Vaatii lepoo ja rauhallista hengittelyä et olo on jotenki siedettävä ja supistus menee ohi.

Nyt siis rv 23+3. Supistuksia on ihan jatkuvasti, arviolta muutaman minuutin välein ja kestää ehkä 0,5-2 minuuttii. Pitempäänkin jos en rentoudu vaan jatkan senhetkistä toimintaa. Takuuvarmasti supistaa joka kerta kun nousen seisomaan tai yritän tehdä jotain vähänkin fyysistä mut ihan arkipäiväistä. Myös levossa supistuksia tulee yhtä usein. En oo pistäny merkille onko säännöllisesti vai ei.

Inhottava olo koko ajan, pakko varmaan mielenrauhankin vuoks soittaa aamulla neuvolaan ja kysäistä onko ihan ok. Kuulostaako teistä normaalilta? Ja onko mitään muuta helpotusta kun lepo (joka ei ees estä supistuksia tulemasta)?

Joo uskoisin tuon riittävän syyksi hieman tarkempaan seurantaan. Mulla oli suhteellisen jatkuvia harkkasupistuksia ekassa raskaudessa, jotka eivät avanneet paikkoja, mutta ei ne mulla mitenkään yhtäkkiä alkaneet. Ja siltikin jossain vaiheessa neuvolassa niistä huolestuttiin ja annettiin ylimääräinen lääkäriaika.
Niin ja eikö piilevä tulehdus voi aiheuttaa supistelua, se nyt ainakin on suht helppo rajata pois.

luin että 75% raskaana olevista naisista kärsii turvotuksesta. Mulla on jalat turvonneet varsinkin iltaisin ja tuntuu että on ihan väsyneet jalat koko ajan.

Soitin joo ja pääsin samantien lääkärintarkastukseen. Kaikki oli kunnossa, kohdunsuu napakka ja kaula 3-4 cm. Sf 22 (rv 23+4) ja sydänäänet 140-150. Lääkäri halus kuitenki kontrolliajan ens viikolle kun niin tiheesti supistelee. Levolla jatketaan. Ei ollu turha käynti kun sain varmuuden et ei oo hätää :) ja sanoi et jos tihenee ennestään tai tulee kivuliaita niin heti soitto neuvolaan.

Hyvä, ettei tarvii olla huolissaan ja hyvä myös toi kontrolliaika, niin ei tarvii heti perään olla murehtimassa epätietoisena minivöö. Vaikka mälsää, että rajoittaa normaalia olemista, mutta toivotaan että on vain jokin vaihe.

Mulla eilen lantio kippeyty niin, ettei puhettakaan istumisesta tai kävelemisestä; tuntui kuin olisin halennu kahtia ja kamala paineen tunne alapäässä ja jalat ei ottanu kunnolla alle. Makuullaan olokin oli yhtä tuskaa, ei tahtonut löytyä hyvää asentoa millään. Enkä ees kyennyt yksinään asioimaan vessassa.. Yöllä sitten supisteli ko vaihtoi asentoa :/ aamulla soitin päivystykseen ja pääsinkin heti lääkärille. Oikein mukava lääkäri oli, kysyi otanko ensin kaks viikkoa saikkua vai haluanko saikun äippäloman alkuun saakka. Valitsin sen kahden viikon saikun ja menen sitten neuvolalääkärille. Sisätutkimuksen teki ja kaikki on kunnossa, onneksi. Samaa tämä lääkäri totesi kuin fyssarikin, ettei liiemmin taida tukivyöstä olla hyötyä. Panadolia kipuun ja jos oikein pahaksi menee niin sitten Buranaa tai vaihtoehtosesti soitella lanssi antamaan lääkettä! Van josko huominen olisi parempi päivä :)

Niinpä. Helpotti kyllä huolta paljon myös toi kontrolli, kun on jo niin pian. Tulehduksistakaan ei muuten ollu merkkejä. Mut tosiaan hankalaa on elo, kun niin herkästi tulee supistuksia. Ihan vuodelevossa ei näillä keleillä tekis mieli olla, eikä kyllä lääkäri onneks niin määrännytkään.

Joo ei sitä vuodelepoa suositella, jos ei paikat yhtään pehmene. Kyllä mäkin muistan näillä tienoilla lääkärissä sanoneeni ekan kohdalla, että supistaa periaatteessa koko ajan. Ensisynnyttäjänä selvisin nopeasti, joten mietin, että ehkä kuukausien harjoittelusta oli jotain hyötyäkin. :) Ja nyt tosiaan tokan kohdalla ei supistele kovinkaan usein, joten voi hyvin olla eri tavalla seuraavassa raskaudessa.

Mullaki palannut mahakipu puristus mikälie. Siis supistus; vaikka maha kovettuu vaan alaosastaan ja supistustila on jatkuva eikä aaltomainen, on se kätilön mukaan kuitenkin supistus. Oire palasi toissapäivänä kun rytkytin nupulakivikatuja kaupungissa. Nyt riitti pelkkä autolla ajon tärinä saamaan kestosupparin päälle. Muuttui tosi kipeäksi. Luulen että auton tårräys ja istuma-asento rentouttaa lihaskudokset niin että vauva valuu tosi alhaalle, ja se puolestaan ärsyttää supistuksen esiin. Tuttu kätilö opasti, että jos jatkuu näin ja varsinkin jos ei palaudu levossakaan, pitää käydä alapäätä kurkkauttamassa.

Minivöö, täällä sama juttu alkoi jo rv 19 kieppeillä ja yhä jatkuu. Tuolla syyskuisten oireissa olen enemmän asiasta vuodattanut, jos kiinnostaa. Sieltä tulin tänne urkkimaan :happy:

Tuossa yks ilta tuumasin isännälle, että rakastathan vielä mua vaikka mulle tulis muutoma lisäkilo? Sain myöntävän vastauksen:happy:.
Noh, tänään sitten isäntä rupes pöydän ääressä jotain huvittuneena hymyilemään minua katsoessaan ja melkein naureskelee mulle, joka siis ei yleensä oo hänen tapaistaan. hetken suostuttelun jälkeen suostui kertomaan että näytän hiukan sille että mulla rupee nesteitä kertymään.. ja oli muistanut aiemmat keskustelut:Heartred.
eli hiukkasen on alkanut turvottaa, mutta tosi lievästi vielä.o_O

Niin ja siis nää pitkät automatkat alkaa ahistaa hengitystä, pakko oli laittaa vänkärin penkkiä enempi lepo asentoon..

Takaisin