Raskausoireet

• Ketjun aloittaja Ketjun aloittaja M&S
  • Aloituspäivämäärä Aloituspäivämäärä
En todellakaan odota tuota sokerirasitustestiä :( neuvolassa kerrottiin, että kesällä joudun siihen. Sanoin kyllä, että migreeni iskee muutenkin helposti jos ei syö tasaisin väliajoin! Ilman raskauttakin siis. Nyt viikko 12 menossa ja joka viikko olen joutunu kärsimään 1-2 migreeniä :(

Tiuku, ainoa keino parantaa migreeni mun kohdalla on mennä ulos kävelemään raittiiseen ilmaan. Tiedän että kynnys on juuri silloin korkeimpana lähteä mihinkään tai tehdä mitään mutta kannattaa kokeilla. Tsemppiä!

Itse olen alkanut nyt juomaan vettä, mihin puristan sitruunasta mehua. Googletin sitruunan terveysvaikutuksista ja siellä mainittiin mm. että helpottaa närästykseen js päänsärkyyn ja tasoittaa verensokereitakin. En sitruunakivennäisvesistä ole liiemmin välittänyt, mutta näin menee ja korvaa sokeriset tuoremehut :)

Ei kyllä mun tietoihin verrattuna kuulosta ihan migreeniltä, jos kävelemällä tai raittiilla ilmalla paranee. Mulla on jossain vaiheessa diagnosoitu yhdistelmä migreeniä ja jännityspäänsärkyä ja lääkärin mukaan ero on nimenomaan siinä, että liikkumalla jännityspäänsärky vähenee, kun taas migreeni ennemminkin pahenee. Kirkas valo ja äänet huonoja migreenikohtauksen aikana, särkyyn auttaa oikea lääkitys ja aika. Estolääkkeitä olen saanut ja propralia saa muuten käyttää raskaanakin. Jännityspäänsärky voi olla ihan yhtä kovaa kivultaan ja aiheuttaa huonoa oloakin, mutta sitä varten niskajumpista, venyttelyistä ja tuosta raittiista ilmasta on apua. Ja raskaushan on omiaan joko parantamaan migreenin tai aloittamaan sen. Itse olin elämäni ensimmäiset 6kk ilman yhtään päänsärkyä ekassa raskaudessa. Nyt on kyllä särkenyt, mutta ei ehkä ihan pahimmilleen. Sisko puolestaan sai selkeitä migreenikohtauksia näköhäiriöineen vain raskaana ollessaan.

M&S mullakin on välillä jännityspäänsäryn ja migreenin sekoitusta ollut. Neljä vuotiaasta asti tätä migreeniä sairastaneena tiedän kyllä milloin on oikeasti migreeni päällä. Silloin ei tosiaan paljon liikuta. Toki raitis ilma auttaa, jos esim oksettaa mutta silloin käyn vain istumassa portailla. Mulla nuo migreenikohtaukset tuntuu olevan usein erilaisia. Välillä ei kestä ääniä ja valoja, ja välillä taas kestää.
Mulla on kokeiltu vuosia sitten beetasalpaajia estolääkityksenä, muttei auttanu.
Lääkäri epäili että mulla hormoonit ja stressi on nyt aiheuttanu nuo viikottaiset migreenit.
Huomenna aika kalevalalaiselle jäsenkorjaajalle niin saa ainakin lukot yläkehosta auki.

Mulla migreeni on muuttunut iän myötä. Viimeiset 2 vuotta ollu hormonaalinen migreeni. Joka kuukausi vuorokausi ennen menkkoja tuli migreenikohtaus. En saa estolääkkeeksi muuta kuin buranaa ja panadolia, kun on todettu hemipleginen migreeni, joka on käänteinen normaalisti tulevan migreenin verrattu. Onneksi.. (koputan puuta) Nyt raskaana ei ole tullut ainuttakaan kohtausta. Jos tulee niin ei ole muuta vaihtoehtoa kuin mennä päivystykseen kun en voi ottaa burana panadol shottia, eikä pelkkä panadol auta.

Viime raskaudessa lääkäri sanoi mulle, että raskauden toisella kolmanneksella voi ottaa tarvittaessa burana+panadol-yhdistelmän, mutta toki ei kovin usein. Pari kertaa silloin jouduin tähän turvautumaan, kun migreeni pyrki päälle. Kannattaa siis kysyä lääkärineuvolassa asiasta.

Tissi ja nännikipu pahenee päivä päivältä. Oliko se muka viimeksikin näin karmeeta??? Ei ainakaan näin aikaisin!
Varsinkaan ilman rintsikoita ei ole mitenkään päin hyvä olla kun hankaa joka paikkaan ja poika vielä kiipeilee päällä murjomassa minua. AUUUUUTS!!

Ei kyllä mun tietoihin verrattuna kuulosta ihan migreeniltä, jos kävelemällä tai raittiilla ilmalla paranee. Mulla on jossain vaiheessa diagnosoitu yhdistelmä migreeniä ja jännityspäänsärkyä ja lääkärin mukaan ero on nimenomaan siinä, että liikkumalla jännityspäänsärky vähenee, kun taas migreeni ennemminkin pahenee. Kirkas valo ja äänet huonoja migreenikohtauksen aikana, särkyyn auttaa oikea lääkitys ja aika. Estolääkkeitä olen saanut ja propralia saa muuten käyttää raskaanakin. Jännityspäänsärky voi olla ihan yhtä kovaa kivultaan ja aiheuttaa huonoa oloakin, mutta sitä varten niskajumpista, venyttelyistä ja tuosta raittiista ilmasta on apua. Ja raskaushan on omiaan joko parantamaan migreenin tai aloittamaan sen. Itse olin elämäni ensimmäiset 6kk ilman yhtään päänsärkyä ekassa raskaudessa. Nyt on kyllä särkenyt, mutta ei ehkä ihan pahimmilleen. Sisko puolestaan sai selkeitä migreenikohtauksia näköhäiriöineen vain raskaana ollessaan.
Voin aurallisesta migreenistä kärsineenä täysin samaistua M&s:n kuvaukseen. Näin etenkin kirkkaalla kevätauringolla on pakko pitää aurinkolasit päässä, kun menee ulos, muuten kohtauksen riski on suuri. Migreeniin auttaa minulla neurologin määräämien täsmälääkkeiden kanssa lepo pimeässä äänettömässä, viileähkössä huoneessa. Happirikas ilma ei toki pahenna migreeniä, mutta kohtauksen ollessa päällä kaikki valo ja äänet tuntuvat täysin sietämättömiltä.

Viime raskaudessa lääkäri sanoi mulle, että raskauden toisella kolmanneksella voi ottaa tarvittaessa burana+panadol-yhdistelmän, mutta toki ei kovin usein. Pari kertaa silloin jouduin tähän turvautumaan, kun migreeni pyrki päälle. Kannattaa siis kysyä lääkärineuvolassa asiasta.
Allekirjoitan tämän. Itsellä myös edellisessä raskaudessa muutama aivan kamala kohtaus joka ei meinannut hellittää oikein millään. Silloin lääkärin kanssa puhuttiin juuri, että keskiraskaudessa burana silloin tällöin on ok. Loppuraskaudessa taas enää ei (en muista tarkalleen syytä tälle). Toivottavasti migreeni pysyttelisi taka-alalla tämän odotuksen.

Luokitellaanko tämä raskausoireeksi: eka vauvauni! :p Tosin unessa minä odottelin kotona miestä synnäriltä (?!) ja kun mies ja vauva tuli, huomattiin että eihän se oo vastasyntynyt vaan joku puolen vuoden ikäinen! Lisäksi lapsi oli sysiruma, sillä oli sellanen maahisen pitkä nenä.

Et näin :eek:

Mä näin esikoisen raskausaikana unen, jossa lähdettiin tekemään vauvaa synnärille. Unessa skippasin synnytyksen täysin ja mulla oli yks kaks vauva sylissä. Vauvalla oli valkoinen pitkä ja tuuhea karva, joka oli silkkisen pehmeä. Kaikki ihasteli vauvan "turkkia" ja kehui kun on niin kaunis.. Pikkusen oli hömelö olo ku heräs

Alkaako muilla väsymys helpottaa?
Mä en enää jaksais olla näin väsy koko ajan :shifty:
Saatan nukkua 10h yöllä ja pojan kanssa 2h päikyt päälle.. Ei hyötyä. Tuli kokeiltua viime yönä tota valvomista ja nukuin ehkä 6h yöunet niin olin koko aamupäivän ihankuin krapulassa ja pahoinvoiva.
Mielialakin on todella allapäin ja olen tosi kiukkuinen ja ärtynyt koko ajan. :mad:

Juuri iltapäivållä mietin samaa. Kaikki on kurjaa kun oon niin kireä ja saamaton ja uupunut ja vihainen. Ulkoilu+liikunta mikä ennen muinoin on mua piristänyt väsyttää entisestään. Maha ja rintavarustus vaan kasvaa. Oon tynnyri. Lehmä. Päässä pyörii vain yhteiskunnalle vahingollisia ajatuksia.

Tilasin uuden äitiystakin. Piristyiskö kun hankkii jotain nättiä? Jos näkis tän paisumisen uudesta vinkkelistä uus takki päällä?

Siis näin alas oon vajonnut etten jaksa lähtä kaupungille liikkeissä läähättämään. Ja Kärpätkin petti. :smiley-angry003:laughing025

Ei ole väsymys minullakaan helpottanut. Aloitin nyt rautakuurin, jospa se auttaisi.

Täällä kans väsymys vaivaa edelleen. Joka päivä töiden jälkeen oon ihan rättipoikkiväsy ja mies on aika kovilla minun itkujen kans :( kauhea työstressi ja pelko raskauden tilasta jäytää. Onneksi huomenna on kauon odotettu nt-ultra!!

Tiuku, jos työ ressaa ylenmäärin ja vaan itket illat, ota viikko sairaslomaa. Ei tarvi kurkku verillä revittää töissä.

Itse oon nyt virkavapaalla, mutta muistan tuollaisen vaiheen ensiraskaudesta. Lääkäri suostutteli saikulle ja se oikeasti teki hyvää. Kierre katkesi. Olinkin jo siinä tilassa että pelkäsin möhliväni pahan kerran. Viikon huili teki ihmeitä kun asiat saivat oikean perspektiivin.

Onnea ultraan! Näet pian lapsesi :Heartbigred!

Kia! Kiitos tsempeistä! Mulla alkaa viikon loma onneksi 2 viikon kuluttua :) pitää koittaa vaan jaksaa sinne asti.

Olen jo viikolla 16 mutta väsymys on jatkunut. Työpäivän jälkeen olen ihan poikki. Voisin kokeilla rautapillereitä. Onko kellään mitään hyviä suosituksia valmisteista?

Joo, väsymys jatkuu edelleen. Tulin tiistaina takaisin töihin viikon saikulta (väsymksestä) ja on kyllä ihan suht virkeä olo, mutta kyllä se iltapäivän kuolemaväsymys tuli heti takaisin. Onneksi ei (vielä ainakaan) ole sitä väsymyksestä johtuvaa masennusta ja alakuloisuutta!

Suosittelen aivan kaikille, että jäätte saikulle (jos mahdollista) etenkin siinä vaiheessa kun väsymys alkaa vaikuttaa mielialaan! Mulle neuvolalääkäri oli ihan kauhuissaan kun en aiemmin ollut saikulla. Kaikista rasittavinta siinä on vain se muiden "kuittailu" mutta jos miettii omaa olotilaa ja vauvan olotilaa niin ei siinä tarvi korvaakaan lotkauttaa muiden jorinoille.

Takaisin