Raskausoireet

• Ketjun aloittaja Ketjun aloittaja M&S
  • Aloituspäivämäärä Aloituspäivämäärä
Hieman alkaa jo ärsyttämään, minä ko oon aina ollu hyvä uninen ni nyt viime aikoina nukkuminen on vaan asennon hakemista ja tuskastelua. Viime yönä kolmen aikaan heräsin ja valvoin tunnin, sitte olin nukahtanu ja heräsin viiden aikaan ja tässä sitä "kirkkain" silmin ja "täynnä energiaa" istuskellaan. Etunsa siinäkin, että herää paljon aiemmin ko muut niin saa ainaki aamukahvin juoda rauhassa! Ja onpahan kaikki kotihommatkin saatu tehtyä, imuroida vielä pitäisi. Ruis-mustikkapuuro on tuloillaan ja äitiä kylään odottelen :)

Tuo aikaisin herääminen on täälläkin oireena; ihan sama kuinka huonosti nukkuu tai kauan, niin kuuden maissa on ihan hereillä.. Väsyttävää!

Onhan se aika turhauttavaa, kun joka yö nukkuu huonosti. Mä pompin ylös vessaan ainakin sen 5 kertaa yössä. Lisäksi on nämä levottomat jalat (muutamia kertoja oon turhautuneena meinannut alkaa potkii tota viereistä seinää) unohtamatta supisteluja ja 2:n alle kouluikäisen yölliset vessatukset yms. heräilyt.. P.s. Vink, vink. Sain muutama päivä sitten äidiltä magnesium-spray pullon. Sitä suihkutellaan ja hierotaan jalkoihin ennen nukkumaanmenoa. Ei oo enää sen jälkeen vaivannu levottomat jalat!

Mulla kans viimeisen viikon ollu yöt tosi katkonaisia. Johtuu varmaan monesta osatekijästä: miehen kuorsaus, kämpän tukala kuumuus, vauvan mylläys mahassa, pissalla käynnit, kipeät lonkat, selkä ja häpyliitos, esikoisen yöllinen heräily, kissojen riehuminen yms yms. Lähinnä ilmenee siten, että jos yöllä herään, menee varmaan kaksi tuntia että saan uudestaan unen päästä kiinni.

Pixieg, ihan niin kuin kertoisit minun öistä :D onneksi nuo miehen lapset kutakuinkin nukkuu yöt ja elukat ei toistaiseksi öisin riehu kun kissa vielä tykkää olla yöt ulkona :) mutta joka ilta sitä ajattelee, että kunpa ensi yö menisi edes sillä yhden heräämisen taktiikalla..

Sama täälläkin ku Pixiegillä. Paitsi että "esikoinen" on kissa joka ei ruukaa riehua yöllä. Mie saan unenpäästä yleensä taas kiinni tunnin sisään jos/kun mies tajuaisi olla kuorsaamatta. Alkaa valvominen vaikuttaa jo verenpaineeseen.

Mulla elukat ja isommat lapset ylleensä nukkuu yöt ja ikkunasta sais kylmää ilmaa. Mies nukkuu viikossa noin yhen yön viekussa. Häiriötekijät siis eliminoitu melkeen. Ku tuon kankkua/reisiä jurnuttavan säryn sais pois nii vois ehkä nukkuakki.

Tää on todellakin turhauttavaa. :( Ku kerran nukkua ei saa, nii pittää alkaa keksimään jottain kivvaa tekemistä näihin öihin, muutakin ku nettisurffaus. Onko ideoita?

Mulla on ollut tapana hoitaa pyykkihommia öisin jos valvottaa. Siihen ei muu perhe herää. Joskus hoidan raha-asioita.

Nyt on kuukauden päivät ollut hyvät yöt, nukun kuin tukki, mutta toki liian vähän. Mulla unen laatuun vaikuttaa se, että onko päiväsä ollut tarpeeksi fyysistä aktiviteettia. Nyt kun en enää tee mammuttipäiviä töissä, niin ehdin urheilla ja touhuta ja sitä myöten nukun kellonsoittoon saakka tai herään aikaisintaan tuntia ennen.

• Tykkään
Reaktiot: jnk
Öisin tulee hikoiltua ja ravattua pissalla 2-3 kertaa. Päivät menee vielä ihan kivuttomasti, mutta välillä pistää väsyttämään. Tulee sellaisia voimat pois -olotiloja. Pahoinvointiakin on ajoittain ja luulen sen liittyvän närästykseen.

Ilimankos sitä viime yönä nukkui kun tukki; aamulla heräsin 7.45 kipeisiin supistuksiin ja 11 aikaan soitin synnärille, pyysivät tulemaan näytille. Supistukset oli alkaneet tehdä tehtäväsä ja kohdunkaulaa liian vähän jäljellä sekä paikat alkaneet rakoilemaan. Nyt osastolle lepohoitoon, kortisonit pakaraan ja koitetaan saada ees muutaman viikon pidempään pysymään kaveri yksiössään. Lupa käydä ainoostaan vessassa ja ehkä huomenna suihkussa, mutta sielläkin ainoastaan saa istua. Hiivatti että mä alan nyt olemaan kypsä kaikkeen raskauteen liittyvään.

Tärkeintä kuitenni että poika voipi hyvin ja painoarvio oli 2005g ♡

Nyt siis rv 32+1.

Tsemppiä neito vuodelepoon! Toivottavasti pysyis poju vielä muutaman viikon masussa kasvamassa, niin olis pois syntymän jälkeen vietettävästä sairaalahoidosta.

Mulla on nyt pari päivää ollut sellaisia menkkakipumaisia oireita, eikös liitoskivut oo selkeesti kivuliaampia? Tää on enemmin sellasta ilkeää juilintaa, mutta hieman erikoista vaan tässä vaiheessa..

Tsemppiä neito! Hyvä että pääsit heti nopeasti hoitoon :)

Mulle neuvolasta ohjeistettiin, että ne menkkakipuilut etenkin selästä alkavat on ennakoivia suppareita, jotka pehmentää/valmistaa jo kohdunkaulaa/suuta. Ja itsellä vaikka ei olleet voimakkaita, niin oli jo niin käynyt. "Hoidoksi" määräsivät lepoa, lepoa, lepoa ja suoraan polille jos voimistuu tai alkaa tulla säännöllisemmin. Nyt tosin viikkojen puolesta ei hätää, joten saa taas tehdä normaalisti ja sit synnyttämään jos siltä näyttää. :) Mulla ei kokemuksia liitoskivuista, mutta niistä sanoi, että ne tuntuis yleensä enemmän nivusissa, häpyluun liitoskohdissa?

• Tykkään
Reaktiot: jnk
Joo, liitoskivut ei ole menkkamaisia kipuja. Mulla liitoskivut nimenomaan häpyluussa ja häpyliitoksessa, tuntuu kuin rusto olis hävinny ja luunpäät hankais toisiaan vasten tai että lantio repeis just häpyliitoksen kohdalta. Menkkamainen juilinta kielis kohdun / kohdunsuun aktiviteetista. Mulla kyllä myös menkkamaista juilintaa ollut vauvan kasvupyrähdysten yhteydessä (tai ainakin sellasella terkka sitä on selittänyt). Ja näillä viikoilla yhdistän selkeesti menkkajulinnat niihin hetkiin, kun vauva käy vähän alempana oleilemassa ja samalla painaa kohdunsuuta. Ja niinku alysha laittoikin, menkkajuilinta voi myös viitata kohdunsuuta pehmittäviin supistuksiin. Eli kannattaa seurata liittyykö tuntemuksiin altomaisuutta/ säännöllisyyttä.

Asennonvaihdokset ja vessassa käynnit alkaa supistamaan ilkeesti. Koitetaan kuitenni levolla ja suun kautta nautitulla nesteellä saada ne loppumaan. Jos ei noilla onnista niin sitte suonensisäinen nesteytys. Ja jos ei silläkään niin sitte estolääkitystä. Ja jos mikään ei tuota tulosta ni sitte synnytellään kohan aikoo syntyä.

Ja mullahan vasta nyt iltaa kohden on supistukset tuntuneet mahan puolella, kuvittelin aamulla että mulla on vaan selkä menny yön aikana kippeeksi. Onneksi soitin synnärille ja lähdin näytille!

Koti-ikävä on kova, mutta kun kotiin on 110 kilsaa niin mieluummin sitä täällä paikan päällä on valmiina, jos jotain alkaa tapahtumaan. Ja toivon mukaan ei mitään tapahdu, mutta täällä mä varmasti lepään ko ei oo mitään houkutuksia :D

Toivotaan Neito että pieni pysyttelis sisätiloissa vielä muutaman viikon. Jaksamisia osastolle!
Oon muuten heränny muutamana aamuna aivan järkyttävään selkäsärkyyn. Täytyy vaan sikiöasennossa maata tai jos on pakko kävellä niin sitten mennään selkä niin köyryllä kuin mahdollista. Meillä on hyvät patjat ettei pitäisi siitä olla kiinni. Öisin kyllä supistelee paljon et liekö niistä sit välillä kipeytyy noin pahaks. Kipu hellittää vähitellen n. 15min päästä.

Tsemppiä Neito pötköttelyyn ja toivotaan, että pienokainen vielä malttais odotella hetken. Parempi se on kuitenkin osastolla olla jo valmiiks teikäläisen tapauksessa, jos sairaala matka on pitkä, eikä varmasti tule niitä houkutuksia! :)

Tsemppiä lepäilyyn neito141015. Kokemuksesta tiiän että on se ikävää vaan pötkötellä, mutta mitäpä sitä ei vauvansa eteen tekisi. Onneksi oot sairaalassa, apu on lähellä.

Takaisin