Raskausoireet

• Ketjun aloittaja Ketjun aloittaja M&S
  • Aloituspäivämäärä Aloituspäivämäärä
Mulla oli nelisen päivää ennen synnytystä jonkin kolmen tunnin ajan supistuksia, jotka tuntui vain selässä. Vähän kun joku olis puukkoa vääntänyt selässä. Tosi epäsäännöllisesti tuli ja ihmettelin kovasti, että onko nää supistuksia vai joku tajuton kramppi.. Synnytyspäivänä supistukset tuntuivat enemmän vatsassa ja yksi piste selässä kipuili kovasti. Alkuvaiheessa kun luuli että sattuu, niin oikeasti ei sattunut vielä paljon ollenkaan. :D

Yritin tässä muistella miltä synnytyssupistukset tuntui, ja sitäpä onkin yllättävän vaikea kuvailla, se oli vaan sellasta vatsan ja selän ja alapään alueen hirveän kovaa kokonaisvaltaista kipua, ihan kuin olis ollut viiltävää, tylppää, jomottavaa ja puristavaa kipua yhtäaikaa. Se mitä siitä pääasiassa muistan oli se kuinka voimakasta kipu oli. Siinä ei kyllä tarvinnu miettiä että onko synnyttämässä vai ei... mutta toki sitten on niitäkin jotka melkein ehtivät synnyttää kotiin kun kipu ei olekaan niin kovaa kuin kuvittelivat, eivätkä siten välttämättä kunnolla tajua kuinka pitkällä synnytys jo on.

Onko löytynyt apukeinoja tai helpotusta selkäkipuihin? Juilii niin pirusti että oikeastaan kaikki asennot sattuu. Uutena kipuna tuli tänään ristiselän kipu mihin varmaankin auttais se tukivyö..?

Hankin tukivyön, mutta alavatsan ja alaselän poltteluihin. Ristiselästä en niin tiedä. Mulla on lapaluut kipeät kun asento muuttuu, mies niitä yrittää hieroa. Muuta keinoa ei oikein ole.

Mä hain tänään terveyskeskuksesta kortisonipiikin si-niveleen. Mutta mulla noi tulehtuukin, joten oon sillai poikkeus. Tukivyötä oon käyttänyt jknv ja ajattelin nyt hakea kunnon raskausajan tukivyön. Kylmäpussit tai kylmägeeli, jota raskaana olevat voi käyttää, auttaa mua.

Sit toki liikunta, venyttelyt ym. Esikoista odottaessa kävin säännöllisesti hierojalla, mutta nyt ei oikein rahaa ole kun on hoitovapaalla.

Mulla on ollut muutaman viikon se si-nivelen tukivyö. Ilmeisesti auttoi takalantion kipuun hyvin kun käytin sitä vaan noin viikon ja sen jälkeen en oo tarvinnu. Onneks en koska jatkuvien supisteluitten takii ei oikeen pystyis ees pitämään sitä kun se puristaa vatsan ihan alaosaa tosi napakasti. En kuitenkaan luovu vyöstä ennen kun raskaus on ohi, jos kipu vaikka palaakin.

Toisen lapaluun alapuolella on ollut nyt jonkin aikaa helposti kipeytyvä kohta, mut taitaa johtua ennemmin huonoista sohvalöhöasennoista ja liikkumattomuudesta kun raskaudesta...

Mulla ristiluu, häntäluu ja si-nivel ei normaalistikaan pysy kuosissa, niin saatika nyt. Sängystä ylösnousut ja sängyssä kääntyilyt on yhtä tuskaa. Lisäksi vielä iskiaskivut niin kyllä on mahtavat kivut välillä. Seiniä pitkin kävellään joinakin öinä vessaan...
Fyssarilta sain sellasen tukivyön, mutta ei auttanu mitään.
Olen käyny hierojalla ja kalevalalaisella jäsenkorjaajalla ja niistä on selvästi apua! Sais vaan käydä joka viikko jommalla kummalla. Kalliiksi tulee.

Mulla on yliliikkuvat nivelet niin en tiedä että edesauttaako se tähän kipuiluun.. Pitää varmaan hakea sellanen tukivyö että sais edes pientä helpotusta.

Mulla myös tulee mahan iho välillä tunnottomaksi. Tarkalleen ottaen ylävatsasta. Luin että johtuis siitä että maha kasvaa ja hermojen päät venyy. Ei varsinaisesti satu mutta on todella epämiellyttävää

Mulla tais tuo "taaksepäin kallistunut kohtu" pullahtaa yhdessä yössä eteen. Potkut näkyy selvästi. Olo tukala. Näyttää ja tuntuu että vauva työntää tosissaan jalkapohjilla heti kylkikaaren alle. Siis maha on kipeä! Toivottavasti ohimenevä tilanne. Nämä teippaukset mitä fyssari laittelee on ollu pelastus. Revähtänyt lihas on siedettävän kivulias ja päivä päivältä parempi kun oon jaksanut olla laiskana. Täällä luen kuinka monella on selkäkipuja... itse oon vielä säästynyt pikkuvihlaisuilla, kiitos vetohoido, kaiketi. Mutta kärsiikö kukaan mahan kasvukivuista? En muista että esikoista oottaessa olisi näin aikaisin näin tukala olo. Keuhkot kasassa. Miekenkiintoista kuulla mitä neuvolassa sanotaan tiistaina kihdun koosta. Huh. Siis miten tän kanssa pystyy olemaan kun vauvalle tulee painoa kunnolla lisää??

Olen ihan samaa miettinyt. Nyt jo potkii rintojen alle välillä epämukavasti ja mahalla on hyvin kokoa. Miten tuonne mahtuu vielä pari kiloa lisää vauvaa!

Mulla on toinen kylki sivusta kipeänä. Ollut muutaman päivän. Välillä tuntuu jotaki korvennusta, ihan kun vauva törkkis kyljen alle. En tiedä onko vielä mahdollista kun on 25 rv:tä nyt takana...

Suosittelen tutustumaan Visiblin S -kuituvalmisteeseen, jos ummetus vaivaa. Viimeistään synnytyksen jälkeen aika kullanarvoista tavaraa. Apteekista saa ja sopii käytettäväksi raskauden ja imetyksen aikana. Muiltakin olen kuullut hyviä kokemuksia ja mulla ainakin yksi mitallinen riittää pitämään vatsan toiminnassa. Estää toimiessaan peräpukamien syntyä ja kipuja, joita ummetus raskauden aikana helposti aiheuttaa. Vähän epämiellyttävää syötävää esim. mehun kanssa, mutta omasta mielestä sen arvoista ja nopeasti tottuu.

Vielä ei ole kyllä ummetus minua vaivannut onneksi. Peräpukamia oikein pelkään että tulee..Suolistokaasuja en ole varmaan kuukauteen pystynyt pidättelemään. Ne tulee vaan jos on tullakseen :( Noloa elämää. Tarttis alkaa kyllä selkää jumppaamaan, en ole vieläkään tehnyt sille asialle mitään. Kipeytyy koko ajan enemmän.

Mulla onkin se tukivyö just tota mallia. Tukivyö menee samaa linjaa kuin linkin teippi. Tais olla joku Anita merkkinen, Ozilta ostin. Toki tuo teippi vaikuttaa paremmalta, töissä vielä kun olin oli vyö todella hiostava vaikka niin piti olla hengittävää materiaalia. Sitten tietysti se myös kutitti, ja mahan päällä siinä on semmoinen riepu mikä musta on ihan turha. Ostin sen myös siksi kun luin netistä että sitä voi käyttää synnytyksen jälkeen tukemaan vatsalihaksia jotta ne palautuvat nopeammin tai jotain sellaista..

Hyvä vinkki toi youtube! Oon koittanut etsiä kinestesioteippaus-ohjeita ihan googlettamalla mutta ei oo löytynyt kunnollisia.

Mulle on nyt viikon sisällä tullut sellasta pistävää kipua oikean rinnan alle. Jos on vaan paikallaan niin ei satu, mutta eteenpäin taivuttaminen tekee kipeää. Aiemmin siitä kohtaa iho on ollut tunnoton, pistelevä ja turta, minkä oon vaan ajatellut johtavan mahan kasvusta. Mut tää pistävä kipu on selkeesti erilaista. Kuinkakohan paljon kannattais huolestua? Luin jo netistä radkausmyrkytyksestä ja sappkivistä, onneks torstaina on neuvolaterkka.

Ei tuo nyt kai raskausmyrkytykseltä ainakaan ensisijaisesti vaikuta. Itse epäilisin vaan hermoja ym. jumissa, kun kasvava kohtu ottaa tilaa itselleen muiden elinten kustannuksella. En huolestuisi, mutta jos olo on tosi tukala tai on muita oireita, niin sitten olisin neuvolaan tai lääkäriin yhteydessä.

Takaisin