Raskausoireet

No niin, johan se vessassa ravaaminen iski tähänkin mammaan. Ei kamalasti naurata taistella aamuneljältä miehen kanssa kumpi saa ensin mennä vessaan. Miehen lähdettyä töihin, menen takaisin nukkumaan ja muutaman tunnin päästä sitten herään taas vessaan :D
 
Mulle on tullut uus oire: mun kädet puutuu. Siis ihan koko käsivarsi olkapäästä lähtien. Etenkin vasen käsi. Ja jos on vähemmän puutunut, niin vähintään vasemman käden pikkurilli ja nimetön on puutuneet.... ggrrrr... TODELLA ärsyttävää! Herään yölläki siihen, että käsivarsi on puutunu, enkä saa unta ku se ei mee pois. Asennon vaihtaminen ei auta mitään, eikä käden ravistelukaan juuri yhtään. siis raivostuttavaa. Ei viime vuonna vaan ollut, kun esikoista odotin.
 
Heippa!

Ajattelin kysellä teiltä tuosta painonnoususta! Itellä ei ONNEKSI paino ole vielä noussut. Mutta siis olen yrittänyt pitää sitä silmällä, koska BMI 33 jo aluksi. Onko teillä ollu kamalasti jotain mielitekoja? Mulla niitä aina iskee välillä, mut oon taistellu niitä vastaan koska niillä tuon painon saa varmasti nousemaan. Kuinka paljon jo te synnyttäneet ootte saanu painoa lisää raskauden aikana? Onko lähtenyt helposti pois?
 
peekay67, mun ystävällä alkoi tuo puutuminen raskauden puolivälissä. Tosin sillä puutuu käden lisäks koko kylki! Toivotaan ettei sulla mee pahemmaks, haittaa kuulema nukkumista tosi pahasti.

Osaako joku kertoa, mistä johtuu että mun tissit on taas aivan uskomattoman kipeät? Alkuraskaudessa oli sama homma, mutta nyt on pitkän aikaa vaan nännit ollu hieman arat. Nyt alko taas kunnon kipu, ei pysty edes kävelemään normaalia tahtia koiran kanssa lenkkeillessä. Hormoneista se kai johtuu, mutta miks tässä oli tauko välissä?

jon, täällä on paino ruvennu nousemaan. Osittain mahan kasvun vuoksi ja osittain herkuttelun. Oon herkutellu ihan liikaa, karkkia voisins syödä jatkuvasti vaikken koskaan aiemmin oo hirveästi makeasta välittäny. Omaa kokemusta mulla ei vielä ole tämän enempää, mutta mun lievästi ylipainoisella ystävällä nousi paino 13kg. Ja synnytyksen jälkeen lähti kilot karisemaan, laski alle alkupainon.
 
Painosta: Mulla nousi esikoista odottaessa paino ihan tajuttomasti, 23kg. Muistan kyllä että paljon tuli syötyä herkkuja jne, mutta silti se painonnousu yllätti. Synnytyksen jälkeen sain kyllä vuoden sisällä pudotettua painon takaisin normaalilukemiin. Nyt näyttää siltä, että paino nousee ihan huomaamatta... kun mulla oli pahoinvointia, niin painoa oli kertyny neuvolan vaa`an mukaan kuukaudessa vaan 100g, mutta kun pahoinvointi loppu, niin seuraavan kuukauden aikana painoa oli kertyny jo 2,5kg! Tosin herkutkin maistuu nyt tietysti ihan eri tavalla kun oksentelu jäi pois... mutta paino tulee varmasti lisääntymään vielä paaaljon tässä raskauden aikana. Viime neuvolakäynnistä on vasta viikko, ja vaaka näyttää että paino olis noussu siitäkin taas kilon lisää... emoticon ja BMI raskauden alussa oli siis 25.

Himoista: Mulla himon kohteina on kakut, kääretortut, keksit ja leivokset. Söisin niitä ihan kauheita määriä jos niitä ois koko ajan saatavilla... Toisaalta ois hyvä pitää tuo paino jotakuinkin kurissa, mutta toisaalta haluais antaa itelleen luvan herkutellakin - se kun on mulla nyt näitä harvoja mielihyvän lähteitä kun on alkoholista, energiajuomista ja tupakasta pitäny nyt kokonaan luopua (ja kahvinjuomistakin on pitäny rajoittaa).
 
Mulla on paino noussut noin kolme  kiloa (tänään 19+6). Maha on melko paljon kasvanu, joten siksi ihmettelenki että mistä siihen mahaan on tullu kokoa kun ei painossa näy tuon enempää.

Sitten toinen asia. Miten selvästi tunnette vauvan liikkeet jo? Ite en ole kertaakaan tuntenu vielä niin, että olisin voinu varmaksi sanoa sen olevan vauva :( tämä on siis esikoinen.
 
Mamma-88, eihän toiset tunne niitä liikkeitä vasta kun joskus 23. rv:lla, eli ei kannata stressata siitä. Vaikka aivan varmasti kaikki täällä, jotka eivät ole vielä tunteneet vauvan liikkeitä, odottavat niitä jo malttamattomina. emoticon En tiedä minkä verran oot aiheesta lukenu, mutta ensisynnyttäjäthän tuntee ne liikkeet yleensä myöhemmin. Ja sitten jos on esim. istukka kohdun etuseinämässä, niin se voi vaimentaa niitä liikkeitä, jolloin niitä ei niin helposti tunne. Itse tunnen liikkeitä nyt jo päivittäin, mutta mitään kovia potkuja en kyllä tunne vaan pieniä töytäisyjä sillon tällön ja semmosta muljahtelua (jokin aika sitten tuntemukset oli lähinnä möngerrystä). Noiden liikkeiden voimakkuuteenhan voi vaikuttaa ihan sekin, että millanen tyyppi sieltä on tulossa Eli toiset vauvat on riehakkaampia kuin toiset. Tämä vaikuttaa toistaiseksi aika rauhalliselta tapaukselta, eikä mulla kyllä ois mitään sitä vastaan vaikka sieltä sellanen rauhallisempi vauva tuliskin. emoticon
 
Niin ja siitä painoasiasta: eihän se maha mitenkään hirveästi paina, vaikka kohtu kasvaakin. Näillä viikoilla sikiö painaa 250g, kohtu sekä istukka saman verran ja lapsivettä on muutama desilitra. Eli ei siitä hirveästi painoa tule lisää. Verimäärähän naisen kehossa lisääntyy raskauden aikana, mikä vähän lisää painoa, mutta tuohon mahan kokoon sekään ei vaikuta. Toisille tulee vaan enemmän sitä painoa kuin toisille (syömisistä se pääasiassa riippuu), mutta ns. normaalina painonnousuna pidetään yhteensä sellasta 12 kiloa koko raskauden aikana. Raskauden lopussahan sitä painoa tulee yleensä eniten ja silloin sitä saakin tulla, kun vauva kerää rasvakerrosta ennen syntymää.
 
Juu kyllä minä oon asiasta lukenu melko paljonki, tuntuu vaan ku lukee että kaikki jo tuntee. Sitä vaan on niin hermoheikko tän ekan kanssa :D Ens viikon torstaina on rakenneultra niin josko siellä selviäis lisää asioita :) 

Sen tiedänki että se paino nousee viimeisinä viikkoina sitten heti reilummin. Olen ihan tyytyväinen ettei tuon enempää ole noussu vaikka en ole saanu liikkua ku jääkaapin ja sohvan väliä, koska minut leikattiin ja se leikkaus epäonnistu. nyt ollaan reilu kuukausi toivuttu siitä sitten, mutta kohta on haava kunnossa niin pääsee pikkuhiljaa taas liikkumaan :)
 
Painonnoususta. Mulla on kyllä maha kasvanut, mutta edelleen vaaka näyttää -1kg lähtöpainosta. Paino siis tippui kahden ekan neuvolan välillä 3kg, nyt tullut 2kg lisää siitä. Ihmettelen kyllä, ettei ole tullut enempää, sillä pitää myöntää, että olen herkutellut vähän turhankin paljon. Mulla on aivan mieletön makeanhimo nykyisin! Yritän sitä hillitä ja pitää määrät kohtuullisina, mutta tämä on kyllä aika kaameaa! Mikään kunnon ruoka ei maistuisi (paitsi porkkanat :D), mutta mitä tahansa makeaa menisi vaikka kuinka paljon! En jaksa odottaa, että kotimaisia mansikoita ja herneitä taas saa (kohtuuhintaisina). Niillä saa ainakin korvattua tuota makeaa. Mitkään hedelmät kun ei nyt oikein uppoa jostain syystä.

Niin ja niistä liikkeistä. Yritän niitä kyllä kovasti päivittäin tunnustella ja jotain möngerrystä välillä tuntuukin, mutta ei mitään selviä liikkeitä kylläkään. Ja olen todellakin malttamaton, haluaisin niin kovasti niitä jo tuntea, että varmaan kuvittelen puolet nykyisistäkin ;)
 
Eipä mulla se paino ollutkaan noussut ku 1kg kahdessa kuukaudessa, meidän oma vaaka selkeästi vähän valehtelee. Onneks!

Liikkeistä: Minähän tunsin ensimmäiset liikkeet jo aikoja sitten. Nyt tämän viikon alusta asti liikkeistä on tullut päivittäisiä, aivan selkeitä, useasti päivässä. Joka kerta kun istahdan tai menen makuuasentoon, tuntuu tyyppi villiintyvän! Äiti sanoi, että mä olin masussa ihan samanlainen "ja odotas vaan niitä viimeisiä viikkoja kun potkii kylkiluihin". Olin onnistunut aikamoista tuskaa aiheuttamaan :D Pikkuveli oli mahassa kuulemma paljon rauhallisempi kuin minä, mutta syntymän jälkeen taas villimpi lapsi.
Bessie, ennen kuin mä tunsin liikkeet näin selkeästi kuin nyt, luulin myös että kuvittelen. Tai siis sillä hetkellä ku liikkeet tuntui, tiesin että ne oli liikkeitä. Vasta myöhemmin aloin epäilemään itseäni. Mutta kun liikkeet tulee vahvemmiksi ja tunnet niitä useammin, tiedät ettet ole kuvitellut missään vaiheessa :)
 
Puutumisesta: Onni-Ilona, täytyy toivoa ettei puutuminen siis ainakaan pahene tästä. Se on nyt vähän aikaa ollut poissa ja vaan joskus satunnaisesti on jostain päin käsi puutunu. Toivottavasti pysyykin poissa!! Oli se niin kauheeta herätä siihen, eikä sit tosiaan saanu enää nukuttua juur ollenkaan...

Painosta: Tässä raskaudessa (pikkukakkosta siis ootetaan) oli viime neuvolaan, rv 15, paino noussut 1,5kg. Mulla BMI 35. Ei siis hurjaa nousua, mutta ei tarvikaan vielä olla. Mun maha on silti ihan huomattavan ulkoneva, eli ei se mahan koko aina tarkota sitä että paino nousee. :)
Esikoista odottaessa vuosi sitten BMI oli raskauden alussa 38 ja koko raskauden aikana paino nousi yhteensä noin 4kg. Synnärille jäi sit heti 5kg ja kahen viikon päästä synnytyksestä neuvolassa painoa oli pudonnu vielä noin 10kg. Eli ilmeisesti raskaana oleminen sopii mulle, kun sillä näyttää laihtuvan!! :D Tosin mulla todettiin silloin toisessa sokerirasituksessa (joku rv26 muistaakseni) lievä raskausdiabetes, eli ruokavaliolla olin loppuraskauden. Mitään muuta ei juuri tarvinnu muuttaa, ku se, että muisti syödä joka 3-4 tunnin välein (paitsi tietty yöllä).

Himoja sinänsä ei oo paljonkaan, paitsi että tekee mieli kaikkia niitä ruokia, joita ei suositella, eli esim sushia ja salmiakkia ym... :) Mulla on aina ja iankaikkisesti makeanhimo, eli se ei liity tähän raskaana olemiseen ollenkaan. ;)
 
Moikka,
Mullakin aivan järjetön väsy. nukuin viime yönä 9 tuntia, ja kohta menen päikkäreille, en ole koskaan aiemmin nukkunut päiväunia. Olen 19+2 raskaana.
Mulla on tullut nyt semmoinen oire"nipistelee" tuolta hyvin alhaalta.. en osaa ihan sanoa mistä, mutta voisin kuvitella, että kohdun suulta. No kohta rakenneultraan, siellähän sit taas kyselen kätilön pyörryksiin..
 
Mulla myös tänään ja eilen vatsa vaivannut ekaa kertaa koko raskaudessa. Eilen oli välillä tosi koviakin liitoskipuja (vihlaisuja mahan sivuilla) vaikken mitään kummallista puuhannut. Tänään sitten ajettiin yhteensä 400km rippijuhliin ja takaisin. Molempiin suuntiin noin puolivälissä alkoi alavatsaa nipistellä vihloa. Jotenkin kai se auton tärinä sai sen aikaan. Uskoisin näiden liittyvän juuri noihin liitoskipuihin ja kohdun kasvamiseen, kun eivät ole kerran mitenkään jatkuvia. Ja automatkojenkin jälkeen kivut loppuivat heti kun nousi autosta ja hetken istui aloillaan. Inhaa silti :(
 
Mulla oli liitoskipuja siinä viikkoina 10-14 about, sitten ei ollut pitkään aikaan mitään, mutta nyt ovat taas alkaneet. Ja on kyllä inhottavia! Mutta tähän on totuttava, pitkään pitäs vielä näitä kestää. Ja loppua kohden kun mennään, tulee muitakin kipuja ja inhottavia olotiloja.

Alkuraskaudessa mulla otti työnteko aika pahasti selän päälle. Ihmettelin tuota, kun ei koskaan selän kanssa ongelmia ollut. Ajattelin, että ehkä jännitän itseäni jotenkin mahaa varoessani tms, mutta neuvolantäti sanoi viimeks että on varmaan ollut jotain jänteitä tai hermoja jossain puristuksissa (tai jotain sinne suuntaan) kun kohtu on kasvanut, kun ongelma meni ohi. Kyllä mä vähän sillon pelästyin kun niitä kipuja oli, että en kai makaa koko raskautta sänkypotilaana. Kun vaikka en ehkä ihan huippukuntoinen ole, mutta en kyllä ihan rupukunnossakaan!
 
Juu kyllähän noita olotiloja ja kipuja tulee vielä vaikka miten paljon, ja saan olla iloinen kun nyt vasta näin myöhään on ensimmäisiä kunnolla raskauteen liittyviä olotiloja. Ja ihan kivahan se on, että edes jotain tuntemuksia tulee, kun tähän asti ei ole oikeasti ollut MITÄÄN oireita. No vessassa olen käynyt tavallista useammin ja hiukset rasvoittui alkuun, mutta siinä kaikki. Eilenkin juhlissa kaikki sukulaiset kyselivät vointia ja kaikille vaan vastailin, että ihan on vointi kuin ei raskaana olisikaan! Joten ei tämä nyt voinut ihan loputtomiin jatkuakaan :)
 
Onni-Ilona: mullakin on kipeet, mitä taas ei ollu alkuraskaudesta, mut nyt o ruvenna jo vähä rauhottumaan. Mutta jos o noin kipeät että liikkumista haittaa niin ettei sulla olis rintatulehusta???samoja hoitokeinoja vähä kuin imettäessä eli kylmä tai lämpöiset pyyhkeet, kuumaa suihkua, hierontaa, jos ei helpota nii sit pitää käävä lääkärissä kuuri hakemassa.

Puutuminen. kannattaa yrittää liikutella paljon käsiä ja tehdä jumppaa päivän aikana että verenkierto pysyy hyvänä ja suosittelen myös hierojalla käyntiä. Sen verran vaikuttaa raskaus kehon hallintaan ja ryhtiin että puutuminen tulee helposti. Varsinkin jos o ollu suhteellisen pienet rinnat ja ne o nyt yhtä äkkiä kasvaneet nii se vaikuttaa heti yläselkään ja ryhtiin.
Itellä mulla o tosihuono ryhti nykyää ku lihakset ottaneet ja lähteneet herkuttelu kilojen myötä lomalle ja jättäneet läskit kannattelee kroppaa ;P joten aika usein o hartiat jumissa ja kädet puutuu, mut helpottaa kovasti hieronta, ja nykyää myös tuo tyttö ku sitä tulee nosteltua nii sekin vaikuttaa että o vähä rauhottunu.

 
Tänään ei todellakaan ole mun päivä. Ensin hammaslääkäri, jossa kädet ja jalat puutui oikein mukavasti. Sitten virtsatietulehdus kaikilla herkuilla ja nyt kutisen joka paikasta aivan hulluna. Joko kuvittelen kutiavani, iho on kuiva tai sitten hepatoosi ilmoittelee tulostaan. On kyllä taas niin sellainen päivä, että tekisi mieli vetää itsensä vessasta alas l:
 
Kaylies, kipu on rauhoittunu taas. Nyt ei oo ollenkaan kipeet, nännitkään ei ole arat. Eli uskon kaiken olevan kunnossa, mutta hyvä kun mainitsit tuon tulehduksen.. Ei nimittäin olis kyllä koskaan tullut mieleenkään!

Meriylle toivotellaan huomiselle parempaa päivää!
 
Takaisin
Top