Raskausoireet

peekay67

Näppärä viestien naputtelija
Tehdään tällekin oma aihe, niin ei huku ihan täysin tuonne muihin juttuihin. :)
 
Ja kun mun oireet tällä kertaa on vielä toistaiseksi kovin olemattomat, niin enpä tässä sitten itse kovasti selittele. Vähän etoo ihan ympäri vuorokauden, mutta kun muistaa syödä tasaisesti päivän mittaan, niin ei oo vielä ainakaan tarvinnut oksentaa.

Ainoa varsinainen oire on se JÄRJETÖN väsymys, joka vaivaa...
 
Täälläkin Ollu oireena vain kaamea väsymys!! Kahvin haju ei maku ällöttää. Menkkamaisia kipuja ollu. Mutta nyt tosiaan lähes kaikki oireet hävinny. Neuvolaankin hätäpäissäni soitin, mutta rauhoittelivat ja sanoivat et kaikki kuulostaa normaalilta! :) näin TOIVON! <3
 
Täällä näitä oireita on siis ihanaa että on mut on tää silti näiden kestäminen  ja sit kun ei tiedä että onko tää närästystä vai oksettaako :D ilmavaivoja ihan sikana nyt ollut en tiiä kuuluuko oireisiin :D no jos rupeen päivällä sohvalle makaan niin joku 5-10 min niiin oon nukahtanut eikä sillai edes etukäteen tunnu että edes väsyttää. 
 
Joo mulla sama. Sohvalle jos käy makaamaan ni ei mee ku muutama minuutti ja olen täydessä unessa. Mutta sitten taas yöllä, saatan herätä vessaan enkä sen jälkeen saa enään unta ollenkaan.
 
Täällä myös väsymys oireena, aina yritän lepäillä kun tyttökin on unilla :) paha olo on riesana myös, joskus yölläkin pitää jotain pientä syödä ennen kuin voi nukahtaa. Nyt parina päivänä vihlonut vatsaa, ei ole menkkamaista kipua, onko muilla ollut? pelästyin ensin aivan kauheasti mutta mies muisti et samanlaista kipua olisi ollut esikoista odottaessa, nyt kivut onneksi jo helpottaneet. :)
 
Täällä sitä valiteltiin että ollaanko sitä ollenkaan raskaana vai ei kun ei oo oireita... olis pitäny olla vaan hiljaa. Tätä nykyä väsyttää ihan hirveästi, paha olo on oikeestaan ympäri vuorokauden jos ei syö tyyliin 2 tunnin välein, ja sehän ei onnistu koskaan kun on töissä. Oksentaa ei vielä tarvinnut paitsi tänä aamuna sitten. Just aloin tekemään leipää heti kun heräsin kun tuntu olo huonolta niin en kerennyt kun voita laittaa niille niin sitten mentiin. Mutta helpotti paha olo onneksi sen jälkeen eli mielummin sitten oksennan jos se jatkuva etova olo menee pois sillä. Mitään ei jaksais tehä, ei kertakaikkiaan yhtään mitään. Kahvikaan ei maistunu tänä aamuna. Ja kyllä niitä rintojakin sitten alko aristamaan ja kyllä tuntee että ne on olemassa! Mitäs valitin ettei oo oireita emoticon
 
Olen kanssa ollut kovin vähäoireinen, ei pahoinvointia tai mitään. Ainoastaan alavatsakipuilua(lievää sekin) oli alussa (nyt rv 9) ja rintojen arkuutta aika ajoin. Nyt olen ollut pitkään kovassa yskässä ja sen myötä olen alkanut kummasti kakomaan aina kun kurkkua kutittaa. Mitään ei tule ylös saakka, mutta oksennusrefleksi tuntuu kyllä olevan jotenkin herkemmässä kuin normaalisti. Töissäkin joudun painelemaan varmuuden vuoksi vessaan yökkimään aina kun yskittää.
 
täällä kanssa paljon väsymystä ja rinnat todella arat ja tummentuneet. Mulla myös niinkuin ekassakin raskaudessa niin tässäkin aika voimakasta iltapahoinvointia ja joudunki viettämään aikaani vessassa iltaisin aika paljonemoticon Pari viikkoa sitten minullakin oli sellaista vihlovaa kipua alavatsassa paljon ja pelästyin sitten siitä niin paljon, että varasin yksityiselle ajan. Kuitenkin kun menin sinne niin ultralla katsoivat ja tokasivat "eihän täällä ole mitään" =O Sen jälkeen neuvoivat minua menemään aamulla sairaalaan lisätutkimuksiin. Menin sitten aamulla sairaalaan ja lääkäri halusi katsoa vielä uudestaan paremmalla ultralla, että eikö sielä muka mitään ole kun veritestikin näytti plussaa ja onnellisestihan se päättyi ja nöösin alku köllötteli sielä kaikessa rauhassa, mutta sykettä ei vielä näkynyt ja kivutkin osottautuivatkin ihan normaaleiksi ja uuteen ultraan ensiviikolla. Mutta kyllä tuo pieni väärinkäsitys pelästytti paljon.
 
Jos on semmosia, joilla se pahoinvointi iskee heti aamulla sängystä noustessa, niin suosittelen ottamaan pillimehun tai jotain suolakeksejä muutaman tms siihen yöpöydälle ja syömään/juomaan jo ennen ku nousee ylös. Sit kun on sen saanu masuunsa, niin ehtii tehdä sen aamupalan syömävalmiiksi ennen ku tulee yrjö. :) Mulla ainakin toimi viime vuonna. Nyt ei vielä toistaiseksi ole etonut niin paljoa, että ois tarvinnu tätä käyttää. TUC suolakeksit pelasti mut monelta muultakin ongelmalta viime keväänä/kesänä (esim autossa).
 
Minulla on ollut pahoinvointia ja tajuton väsymys nyt muutaman viikon ja tänään ensimmäistä kertaa tuli oksennus. Tähän asti olen kyennyt olemaan oksentamatta. Epäilen, että oksentaminen johtuu siitä, että otin vitamiinit tyhjään vatsaan pelkän veden kanssa, vaikka paketissa suositellaan ottamaan ne aterian yhteydessä. Toivottavasti oli ensimmäinen ja viimeinen kerta kun tarvitsee pönttöä halailla raskausaikana.
 
olin itse ensimmäisillä viikoilla onnellinen ettei mitään oireita mihinkään suuntaan, kunnes pääsin viikolle 7. voi luoja mikä olo on ollut siitä lähtien. väsymys on ollut alusta asti ihan huimaava ja en ole oikeastaan mitään muuta tehnyt kuin nukkunut ja syönyt. viikolla 7 voin kyllä unohtaa sen syömisenkin sitten kun alkoi oksettaa ja etoa kaikki ruoan näkeminen ja haistaminen. rinnat ovat olleet niin arat että pukeminenkin on yhtä tuskaa.

ensimmäisen neuvolapäivän aamuna oksensin ensimmäistä kertaa ja sen takia melkeen myöhästyttiin neuvolasta. töiden teko on ollut silkkaa kidutusta kaikkien etovien ajatusten keskellä. (olen siis kaupassa töissä) en tiedä onko kyseessä ollut närästys vai nälkä vai mikä mutta kun päivällä pystyin syömään oli pakko syödä jotain joka sekunti tai tuntui että maha räjähtää.

viikon 7 lopulla olo oli taas ihan hyvä, eli kaikki meni pois yhtä nopeasti kuin alkoikin. viikon 8 alussa tulin kuitenkin ilmeisesti kuumeiseksi, vaikka mittari näyttikin alilämpöä kaiken aikaa. luulin aluksi että tällainen lämpövaihtelu on osa raskausoireita ja en välittänyt siitä. se meni kuitenkin niin pahaksi että en voinut nousta pois sängystä ja päällä piti pitää vähintään 3 kerrosta vaatteita ja peitto. töihin raahauduin urheasti kuitenkin joka aamu, koska siellä eivät tiedä raskaudestani vielä. 8+2 oli kuitenkin pakko lähteä kotiin kahden tunnin kassalla istumisen jälkeen koska ilmeisesti asiakkaat eivät välitä siitä jos myyjä oksentaa kassaroskikseen. vietin kolme päivää sängyssä ja nousin vaan vessaan ja oksentamaan.

nyt sekin meni ohi ja innolla odotan mitä vartaloni keksii minua varten seuraavan viikon alussa.. huoh.
 
Mulla ei oo sen kummemmin mitää ollu. Rinnat tosi kipeet, pientä väsymystä, mielialat heittelee, ja tupakan, tonnikalan tms haju äklöttää! Onneks ollaan näin vähällä selvitty (: Paitsi tietysti vessassa pitää juosta, miulla kanssa noita mahakipuja ja yöllä ei meinaa saaha unta jos pitää vessaan herätä. Se on jo vähä raivostuttavaa.
 
Minullakaan ei mitään kovin valtaisia oireita ole ollut. Pientä kuvotusta silloin tällöin ja tuota vessassa ravaamista. Se tosin alkaa saada jo koomisia piirteitä yön aikana. Edellisyönä kävin 5(!) kertaa vessassa. Ja ihan kunnon hädällä, ei ole mikään tulehdus. Alkaa vähän jo tuntua nämä yöheräilyt, kun monta kertaa yössä nousee vessaan. Ja sitten tietysti se nukahtaminen kestää...
 
Mä mienasin tänne joku aika sit kirjotella että "ai, mitkä raskausoireet?". No nyt ne on sitte täälläki. Esikoisen kanssa ei ollu ku muutavan viikon sellanen vuorokaudenympäri heikki olo, mut ei oksentaa sentää tarvinnu. Nyt sitte vuorokaudenympäri ihan kauhee olo. Yölläkin joutu käymää oksentamassa. Nyt on alkanu helpottaa ku tilasin netistä noi pahoinvoitiranneekkeet. Käytän niitä yötä päivää. En uskalla enää pois ottaa. Tulee melkien heti kauhee olo. Väsymys on kanssa ihan kauheeta. Aamulla kestää monta tuntia että herää. Pojan kanssa kun herätään niin poika syö aamupalan(ite en pysty heti syömää) ja mennää sen huoneesee leikkimää, ni mä makaan puol kuolleenna siinä pojan sängyssä ku se touhuilee omiaa siinä lelujensa kanssa.
 
Mulla on kanssa ollut rinnat todella arat jo useamman viikon, nännit alkoivat aristaa jo ennen kuin kuukautiset olivat myöhässä. Lisäksi tuntuu vielä, että rinnat on jo jonkin verran kasvaneet ja kun en muutenkaan ole ollut pieni rintainen, niin en tästä ole erityisen innostunut. 

Lisäksi aiemmin tuntui olevan kylmä ja nälkä koko ajan. Nyt pahimmat vilunväreet ovat helpottaneet ja ainakin yritän olla tunkematta ruokaa koko ajan suuhuni. Väsyttänyt on myös jonkin verran.
 
Minulla meneillään rv 7+6 ja helppoa on ollut. (koputtaa lakkaamatonta puuta...) Pingottuneet tissit ovat kivat, koska eivät kuitenkaan arista liikaa. Tuleva isukki ainakin on tykännyt kovasti ;D Alussa oli pieniä alavatsan vihlaisuja, jotka muistuttivat kuukautisia, mutta nekin ovat nyt melkein kadonneet. Ainoa vähän häiritsevä oire on väsymys. Jos pysähtyy päivän aikana hetkeksikin niin sammuu kun puhallettu liekki, mutta jos jatkaa menoa, niin energiaa kyllä riittää aamusta ilta myöhään. Ruokahalu on herännyt ja syön mielettömiä määriä verratan vielä muutaman viikon takaiseen.
Raskauteni on tosi alkuvaiheessa, joten ehkäpä nuo oireetkin tästä vielä kehittyvät. Päivittelen sitten kuulumisia, kunhan pytyn halailun lomassa pystyn. ;D
 
Uutena täällä vastailen myös :)

Viikolla 9 alkoi ympäri-vuorokauden-pahoinvointi ja rinnat tulivat todella kipeiksi. Pahoinvointi loppui viimeviikolla (viikko 11) mutta rinnat on edelleen todella kipeät. Alavatsassa myös jonkin verran kaikenlaista vihlontaa, olettaisin että johtuu kohdun kasvamisesta.

Mutta kyllä tämän kestää kun muistaa minkä takia kaiken kärsii :)
 
Mulla ensimmäinen raskaus rv13+3 meneillään, ja oireet olleet yllättävän vähäisiä. Mitään jatkuvaa pahoinvointia ei ole tullut, kun on vaan pitänyt huolen syömisestä. Ensimmäisillä viikoilla 6-10 olin aivan järkyttävän väsynyt, mutta sekin meni ohi nopeasti. Nykyisin sitten heräilen keskellä yötä käymään pissalla.. ja välillä vaikea saada unta jälkeenpäin. Eli ALLES BRA!
 
Täällä yhä oksennellaan... nyt enää kuitenkin aamuisin. Sais kyllä jo pikkuhiljaa loppua. Muutamaan otteeseen oon jo luullukin että se loppu mutta sit on tullu viimestään viikon päästä takas... toissapäivänä aamulla söin hyvin heti herättyäni, ja oksensin reilun tunnin päästä siitä. Eilen kokeilin sellasta, että ainoastaan join (n. 1.5dl) aamulla. No, oksensin puolen tunnin päästä. Tänä aamuna sitten aattelin olla syömättä JA juomatta, no, kävi sitten niin että oksensin puolen tunnin päästä heräämisestä. Mahahapot siis. Nyt aion siis juoda joka aamu jotain ja sitten oksentaa ne tarvittaessa pois, sillä se veden ja mehun oksentaminen oli kaikkein VÄHITEN kauheaa.
Muut raskausoireet on kyllä aikalailla jo helpottaneet, mitä nyt hengästyn herkemmin kuin ennen ja iltaisin tuppaa närästämään.
 
Takaisin
Top