Raskausoireet

jon: En usko. Tätä kutinaa on esiintynyt aikasemminkin, nyt se on vain voimakkaampaa l: Pitää seurailla tilannetta.
 
Meriy, kannattaa tosiaan seurailla paheneeko kutina... eikös sun äidillä ollut raskausaikana raskaushepatoosi? :-/ Jos kutina pahenee, niin kannattaa ehdottomasti ottaa neuvolaan yhteyttä... mieluummin turhaan, kuin että jäisi itsekseen pähkäilemään moista. :-)

Mä olen kanssa huomannut tota puutumista varsinkin öisin ja toinen mikä vaivaa, niin on levottomat jalat ja nyt myös levottomat KÄDET! aaaarggghhh, hermo menee, kun ei saa unta noitten vaivojen vuoksi.. :-( Onko kellään muulla tollasta? Ja jos jollain on hyviä neuvoja noihin, niin otan kyllä vastaan... :-)
 
Desiree84: Joo, äidillä oli kaikissa neljässä raskaudessa tuo hepatoosi. Meillä on rakenneultra tiistaina, ajattelin siellä mainita asiasta, kun ultran suorittaa lääkäri. Viikko sen jälkeen onkin sitten neuvola, että siellä sitten viimeistään jos ultrassa asia jää mainitsematta. Ajattelin vähän kirjailla ylös milloin kutisee ja kuinka paljon, että jos ei olekaan hepatoosi, niin on helpompi yrittää selvittää mistä voisi johtua.
 

Meriy mistä sua kutisee? Mahassa kait on normaalimpaa, mutta jos kutina on esim jalka pohjassa niin se on suurempi merkki jo.

Vittu mua vituttaa!! Soitin eilen neuvolaan kun pitää noita verikokeita tarkkailla että mitäs ne sano ja sijais neukku sano jotain epämääräsesti että no noi kaks on ihan vähän koholla, mutta erittäin pienesti. Ei mitään muuta kommentoinu ja mä en sit just saanu päähän että mihin juuri ne arvot näyttää. Nooh koko illan pohdittuani päätin sitten että soitan tänää äippä polille missä olin käyny sisätautilääkärillä. Onneks kerkesin tänää soittamaankin ja sanoin niin sieltä sanovat että ei täällä mikään oo koholla!!!!! olin hetken että anteeks mitä niin sano että punasolujen koko/tilavuus on alarajalla mutta on vielä juuri ja juuri rajan sisällä. Sanoivat kuitenkin että jos neuvolassa näyttäisivät neukku lääkärille niitä tuloksia mutta ei siis mitään oikeasti ollu. Turhaan taas stressattu koko eilinen päivä ja yö jonkun saatanan sijaisen takia!! Anteeks purkaus mutta ärsyttää vaan niin kun kerkesin jo säikähtämään :(
 
Inxu: Mulla kutisee tällä hetkellä käsivarret, masu ja selkä. Iltasella alkaa kämmeniä ja jalkapohjia kutittamaan toisinaan. Äiti neuvoi, että siinä vaiheessa, kun en voi olla raastamatta jalkojani mattoon sohvalla istuessa, niin samantien soittoa Jorviin.
 
joo kannattaa varmaan =/ mä varmaan sun tilanteessa soittaisin neuvolaan huomenna niin vois vähän rauhallisemmin mielin olla juhannus.
 
juu no en tiiä mihin tää virallisesti kuuluis mutta kirjotetaan nyt tähän. Elikkäs onko muilla samoja oireita tai tietoa mistä se johtuu kun minulla on haarukset (tai ehkä tarkemmin häpyluu?) tosi kipeä, en meinaa pystyä ollenkaa kävelemään ja jopa kyljen kääntäminen tai sängystä nousu on lähes mahdotonta. Sitä on kestäny nyt vajaa pari viikkoa. Onko se sitä että vauva on laskeutunu ja se painaa, vai onkohan tämä sitä lantion löystymistä? 
 
Mamma-88: kuulostaa liitoskivuilta, eli kun tuo häpyliitos "aukenee" niin siitä tulee kipuja juuri sinne häpyluun alueelle. Johtuu lantion löystymisestä ja vauvan laskeutumisesta alaspäin.

Täälläkin kärsitään melko mojovista liitoskivuista, käveleminen on välillä ihan tuskaa ja kun omaa autoa eikä lähiliikennettä ole niin pakko on kävellä... Ei kivaa!
 
Kiitoksia infosta! :) Joo tää on kyllä melkosta tuskaa, ei puhettakaa että vois kilometriä pidemmällä lenkillä käydä tai että enään lähtis kiertämään kauppoihin ihan vaan kahtellakseen mitä löytyy. Mutta sillä tätä jaksaa kun tietää että se loppuu aikanaan ja kivut johtuu hyvästä syystä :)
 
Onpas jännää miten nää vauvan liikkeet on viime aikoina muuttuneet. Ennen oli sellaista nykivää potkuttelua ja nyrkkeilyä ja enemmän sellaisia yhtäkkisiä liikkeitä. Nyt on enemmänkin sellaista möyrimistä ja vääntöä ja hikkaakin välillä (tai ainakin oletan sen olevan hikkaa). Välillä tekee ihan pahaa kun tuntuu että vauva tulee tuosta navan kohdalta ihon läpi...

Neuvolassa väittivät vauvan kääntyneen pää alaspäin, mutta mä olen kyllä vakaasti eri mieltä. Tai sitten se on jo kääntynyt takaisin. Välillä ihan näkyy sellainen pyöreä kova möntti tossa ylävatsalla ja suurin osa liikkeistä tuntuu alavatsalla. No kait se lääkäri sen sitten parin viikon päästä tarkastaa...
 
Täälläkin mielettömät alavatsakivut. Istuessa ja maatessa ei mitään, mutta sitten kun lähtee liikkeelle niin kipu on mieletön. Kävelen ensimmäiset askeleet kaksinkerroin linkussa. Ajattelin itse että kyseessä lantion löystyminen? Soittelin tänään jo neuvolaan ja kysyin neuvoja, suositteli tukivyötä. Neuvolatäti sanoi, että vauva on jo niin iso (1,8kg) ja pää alaspäin niin se vaan vie niin paljon tilaa tuolla alhaalla.
Onko kellään kokemusta tukivyöstä ja auttaako se todella näin koviin vaivoihin? Ja helpottaako tämä vaiva sitten vasta synnytyksen jälkeen ( jos näin on, niin taidanpa olla levossa seuraavat 2 kuukautta)?
 
Minä oon käyttäny sitä tukivyötä melko säännällisesti. Kyllä siitä on apuakin ollu, toki ei kaikkea kipua pois vie.Ite saa kans kaksin kerroin mennä ja tänään meinas olla jo tosissaan vaikeaa nousta lauteille ku sattu niin vietävästi. Ja selkä kertoo kans että oon liian ahkerasti siivonnu tänään, eli huomenna otetaan sitten taas rennommin.  Täällä on kätilön arvion mukaan jo 2,5 kilonen napero ja pää alaspäin. Eihän tämä herkkua ole mutta onneks tämä palkitaan kohta :) Niin ja Jossu, se pyöreä kova möntti on vauvan peppu todennäköisesti :) meillä se kans tykkää pyllistellä välillä kunnolla :) 
 
Kiitos vastauksesta! täytyypi kysellä tutuilta tukivyötä, kun ei kehtais ostaa uutta parii kuukautta varten :)
 
Santsi: Jos kyseessä on lantion löystyminen ja häpyliitoskivut, niin neuvolan kautta saa terkkarin fysioterapian kautta lainaksi sellasen lantion tukivyön. Se on aika jämäkkä, mutta ei vaaraksi lapselle (niinkuin kovin jämäkät vyötärön tukivyöt kai voi olla), kun tulee nimenomaan lantion kohdalle.

Mulla ei ole muuten ollu niin paljon kipuja, mutta oon tykänny käyttää lenkeillä ym. sitä Anitan tukivyötä. Sehän on sellanen kevytversio, mutta mun mielestä tukee mukavasti vatsaa just liikkuessa. Ainoo vaan, et sen kanssa (ja sama tuon lantiovyön kanssa luulisin) ei paljon pysty istumaan. Noita tukivöitä saa käytettynä esim. huuto.netistä jollain kympillä.

Liikkeistä: Mä oon kanssa ihmetelly tuota liikkeiden muuttumista. Ei tosiaan enää oo sellasta vauhdikasta ja äkillistä menoa, joka saa koko mahan hytkymään. Vaan nyt on ennemminkin just semmosta mönkimistä, ja paikallisesti tuntuu potkuja ym. Mulla ainakin ihan tasaisesti tuntuu tuossa oikealla puolella kylkiluiden alla potkuja, ja näkyy, kun sellanen "möntti" liikkuu nahan alla. Ensin vähän huolestuin, kun liikkeet ei enää tunnu samalla lailla, mutta sitten tajusin, et eihän pikkuisella enää ole varmaan tilaakaan vetää kuperkeikkoja ympäriinsä :)

 
Mullakin on ihan tämän viikon aikana tullut alavatsakipuja, tai oikeastaan enemmänkin nivusiin ja jalkoväliin. Ja se pahenee kun on vähän aikaa kävellyt. Itse olen tulkinnut sen niin, että koko "paketti" on laskeutunut alaspäin ja painaa eri tavalla paikkoja kuin aiemmin. Ja kai siellä jotain levenemistäkin tapahtuu kun lantio valmistautuu tulevaan... Se ei ole sellaista jomottavaa särkyä vaan hetkittäistä kipuilua, joten siksi en ole panikoinut asiasta.

Emmiliina: ei täällä ainakaan saanut fysiosta lainaan tukivöitä, ilmoittivat vaan että sellaisia on mutta ei heillä.
 
Jossu: Voi kun tylsää, varsinkin jos on tarvetta sellaselle järeemmälle tukivyölle. Ei meilläkään varmaan noita kevytversioita ole, mutta fysioterapiavalmennuksessa esittelivät noita lantiovöitä ym. ja niitä saa kuulemma lainaksi. 
 
Itse hämmästyin kun kävin neuvolalääkärissä ja se kokeili tuota häpyliitoskohtaa kun mittaili sf-mittaa ja painoin aika lujaa (lujempaa kuin terkkari) ja oikein värähdin kun teki kipeää. Samoin oli kohdun kaula arka kun sitä kokeili. Muuten ei kyllä ainakaan vielä ole sattunut.
 
Takaisin
Top