Raskauskilot

• Ketjun aloittaja Ketjun aloittaja Gnome
  • Aloituspäivämäärä Aloituspäivämäärä
Mulla ei vielä 1,5 viikkoa sitte ollu paino noussu yhtään ja nyt yhtäkkiä reilussa viikossa 2,5 kg :nailbiting:. Nyt 20+5. Pakko kait alkaa tarkkaileen mitä tulee syötyä.

Tässä ketjussa kiinnostaisi tietää muiden lähtöpaino (oliko alusta yli vai alipainoa, normaalipaino jne). Ei voi verrata painonnousua muihin jossei tiedä mistä on lähetty. Tätä minä toistan itselleni kun luen ketjua...
Minulla siis paino noussut 9kg. Lähtöpaino 58, nyt 67. Bmi raskauden alussa 22. Eli normaalipainoinen ja 9kg painonnusu viikoilla 23+1. Numero kuullostaa ihan ok, ja en koe että olisin "lihonut", kaikki on jakautunt tasaisesti koko keholle ja tietty vatsalle!

Totta... Tosin en tiedä hyödyttääkö silti vertailla kun tuntuu että tuo raskaudenaikainen painonnousu on niin henkilökohtaista oli minkä painoinen vaan... Mä oon lähtöpainon tuolla jossain sanonutkin eli 61kg tai vähän yli. Eli BMI 21,1. Ja nyt h23+4 painoa tullu n7kg ja paino nyt n. 68,1kg ja BMI nyt
23,56.
Oon joskus ollut painavampikin ihan ilman raskautta... Mutta nytkin kuten silloinkin paino näkyy eniten poskissa, reisissä ja alleissa :/ Onneksi nyt massussa kumminkin eniten :)

Mä olin eilen neuvolassa ja mul on tullut painoa raskauden myötä 6kg. Neuvolatäti oli sitä mieltä, että sokerirasitus ois hyvä kyl tehdä. Menossa nyt 22+3...täytyy tarkkailla kyl syömistä. Huojentavaa kuulla, että on muillakin on paino noussut. Mun lähtö paino oli 62kg eilen vaaka näytti 68,3kg. Reilusti 6kg kertynyt. Mul oli ekas raskaudessa siunaantunut 23kg...turvotus oli järkyttää. Siinä rytäkässä oli verenpaineen yläpaine 210 viikon verran..toki sain siihen lääkityksen...mutta silti oli iltaa koden korkeat arvo. Synnytyksen jälkeen raskausmyrkytys oli mahdoton ja siinä sivussa rintatulehdusta. Joten..Ajattelin olla nyt sit viisaampi ja katsoa mitä syön

Kuulostaa pelottavalta April16 :0 Ootko kuin pitkä sitten?
Mulle ei oo neuvolantäti päässy huomautteleen, kun eilen kotikäynti, joilloin ei punnittu... Viimeks punninnu h16. Ja hän taitaa verrata mun painoa siihen h8 neuvolapunnitukseen, jolloin mulla oli tosi paljon turvotusta ja kamala vessahätä... Elikkä meillä ei tunnuta kauheen tarkkaan painoa seuraavan! RR onneksi vaan 104/63.

Lähtöpaino 56kg, BMI 22,7 eli normaali. Viikko sitten maanantaina painoa siis 59,9kg neuvolassa, viikkoja tuolloin 22+2. Ja kotona ei tosiaan vaakaa ole, joten ei tietoa paljonko viikossa tullut lisää tai onko ylipäätään tullut. Vatsa ehkä kyllä tuntuu isommalta. :joyful: Turvotuksia ei ole muuta kuin ajoittain vatsassa.

Niin ja sen verran pitää kysäistä, että kuinka monella kilot ovat menneet samantyylisesti kuin äidillään? Eli vaikuttaako geenit kuinka paljon asiaan?

Oma äitini kertoi, ettei hänen painonsa noussut yhdessäkään kolmesta raskaudesta kuin 8kg. Normaalipainoinen ollut tuolloin 25-30v sitten sekä syönyt ja liikkunut täysin normaalisti (eli ei ole tarkoituksella vältellyt kiloja). Ihan siis kuten minä itsekin nyt; normaalia kotiruokaa syön, joskus herkuttelen ja säännöllisesti koirien kanssa ulkoilen ja satunnaisesti käyn salilla. Toki työ on välillä aika fyysistä, mutta ei sitä nyt päivittäiseksi rehkimiseksi voi sanoa.

Hmmm no äidillä ja siskolla noussu se 20kg. Mulla hyvää vauhtia 7kg puolivälissä... Ja ois tosiaan kiinnostava kuulla niiltäki kellä jo lapsia että onko ollu "periytyvää" omalta äidiltä.

#Ruusa mulla on pituutta 169cm eli kyseessä ihan normi painoinen tallaaja. Musta tuntuu, että keholle oli likaa sillo lihota se 23kg vajassa neljässä kuukaudessa Ei kyl silloin paljoakaan naurattanut, mut sellaista voi sattua. Mun esikoinen täytti just pari päivää sit kuusi, mut kyl muistan sen tuskan synnytyksen jälkeen. Vaik teidän neuvolas ei seurata tarkkaan painoa, niin on kyl hyvä katsoa ettei lihoa mahdottomasti niin kun mä.

Marjo86, mun äiti yks päivä ihmetteli miten nyky odottajat "ovatkaan niin tynnyreitä". Mun äidistä ei kuuleman pahemmin naapurikaan tiennyt, kunnes hän sit toi kotiin ne muutamat nyytit kerta toisensa jälkeen. Näissä raskaus kiloissa en ole ikävä kyllä tullut äitiini

April, oon siis aika tarkalleen samoissa mitoissa ja sama painon kertymä, kuin sulla nyt. Hyvä että joku varoittelee! Mutta ootko nyt tarkkaillu onko painoa tullu saman vai eri verran kuin viime raskaudessa?
Tosiaan vasta 30.12. h26+5 Sok.ras. ja seuraava neuvola (kivasti jouluherkkujen jälkeen :D)

Ruusa#, viimeksi paino lähti just näihin aikoihin ku nyt...oon tän viikon katsonut mitä syön. En millään halua kokea samaa rumpaa, ku viimeksi.

Ai, että! Onpas sopivaan aikaan sul sokerirasitus Mä toivon, että raskautesi etenee mutkitta. Tarkoitus ei oo pelotella, vaan kerto mitä yllättäen järkyttävä lihoaminen voi saada aikaan.
Harvoin raskaudesta selviää ilman ylimääräisiä kiloja. Rauhallisin mielin oot vaa

Ja toisaalta April mietin kumpi oli syy ja kumpi seuraus... Että osa turvotuksesta ehkä oli sen raskausmyrkityksen aiheuttamaa eikä toiste päin?

Ei se turvotus itsestään ilmestynyt...mä join litroittain mehua+limsaa ja söin suolaisia/mausteisia ruokia.Kohonnut verenpaine oli seuras holtittomasta ruokailusta. Synnytyksen jälkeen vasta raskausmyrkytys ilmeni, josta seurasi rintatulehdusta. Lääkkeitä lääkkeiden perään..alku viikot pienen vauvan kanssa oli selviytymistä silloin. Plus, että lihoin sen 23 kiloa vasta 21 raskaus viikon jälkeen..niin kyl mun kohdalla ne kilot oli syynä.

Mulla ekassa raskaudessa paino +23kg ja tokassa +29kg, nyt nousu näyttää samalta vaikka syön edelleen ihan samalla tavalla kuin ennen raskautta, ja sillä ruokavaliolla silloin pudotin 15kg. Mä uskon et jos on taipuvainen painon nousuun tai ylipainoon niin se määrää myös aika pitkälti sen miten se paino nousee raskausaikana. Mun paras kaveri on ihan yli laiha, sillä nousi paino liki 20kg raskauden aikana, se veti kaikki pitsat ja karkit mitkä näki, mut alle 2kk ja se paino vähemmän ku ennen raskautta. Meikäläinen joutuu laihduttamalla laihduttamaan muutamaa onnetonta kiloa ja kaikki herkut on ihan nou nou.. Lähtöpaino mulla oli 75kg BMI 31 vaikken mä tohon indeksiin luotakaan, kun se ei erottele lihasmassaa... painoin enemmän ku ikinä (ilman raskautta) mut olin myös vahvempi kuin koskaan ennen.. toi paino homma on kyl tosi yksilöllistä. Muutama kaveri on laihtunutkin raskauden aikana, tulleet laitokselta 10kiloa kevyempänä ku normaalisti. Harmi et aina ei nallekarkit mee tasan :joyful:

Paino +3,5kg rv 22+1. Normipainoinen ennen raskautta. Kun verta edelliseen raskauteen, niin nyt n1kg enemmän, muistaakseni. En tosin vielä stressaa, vaikka olisi kiva jos menisi samoilla lukemilla.

Itsellä BMI 19,5 raskauden alussa. Kolmen viikon takaisessa neuvolassa paino oli noussut jo lähemmäs 7 kg. Edellisessä raskaudessa paino nousi kaiken kaikkiaan 12 kg, joista ensimmäiset 10 kg putosi kahden viikon kuluessa synnytyksen jälkeen. Paino lähtikin nousemaan vasta näin puolenvälin tienoilla alun erittäin rankan pahoinvoinnin vuoksi. Tällä kertaa vähän hirvittää, että paljonko niitä kiloja ehtii vielä kertyä, kun olo tuntuu jo nyt raskaalta. Äitiyshousutkin jo kiristää ja puristaa, kun varmaan kaikki kertyneet kilot on majoittuneet reisiin ja hanuriin. Alkaa pikkuhiljaa hymy hyytyä, kun joulukin on vasta edessä... Täytynee toivoa pukilta puolijoukkuetelttaa, että on ensi vuonnakin jotain päälle pantavaa, kun töissäkin pitää vielä jonkun aikaa käydä. Ensi tiistaina taas punnituspäivä. Saa nähdä, paukkuuko kaksinumeroinen. :facepalm:

Takaisin