Raskausdiabetes

Aloin tänään tekemään mittauksia. Meni hyvin kunnes tuli kuluneeksi tunti päivällisestä, ja narahti 8,2 :sad001 Ruoan kanssa join vettä ja ruokana oli hyvin salaattipainotteinen ruoka. Voi kämy, ei tiedä hyvää. Vielä lohduttaudun sillä, että tänään jäi välipala päivällä syömättä ja päivällinen oli eka ruoka lounaan jälkeen. Silti.
 
Mullakin oli tänään päivällisen jälkeen korkein arvo tähän asti :sad001 taisi olla liikaa pastaa vaikka oliki täysjyvää. Mut näkee kyllä ettei yhtään herkkuja vois syödä kun normaali ruokakin nostaa..
 
Mulla tuntuu nyt olevan jotenkin päinvastainen ongelma. Ihan sama miten tukevasti syön, niin tunnin päästä verensokerit on lähellä paastoarvoa. Ei ihme että tuntuu olevan koko ajan nälkä. Arvot nousee yli viiden vaan jos mässään jotain herkkua. Mistäköhän ihmeestä tämäkin nyt johtuu, olevinaan kuitenkin ihan hyviä hiilareita syönyt.
 
Mulle tuli eka ylitys tänään, peruna ei siis nähtävästi sovi. Eka kerta diagnoosin aikana ku söin perunaa ja lounaasta tunnin jälkeen 8.2. :sad001
 
Mä kävin eilen äitiyspolilla diabeteskätilön vastaanotolla. Voi jumalaute, että oli taas semmosta ajan ja yhteiskunnan varojen tuhlausta!
Mä luulin saavani jotain henkilökohtaisia ohjeita kun on aterian jälkeiset sokerit nousussa ja menee herkästi yli rajan.
No sain ohjeeksi sitä samaa paskaa mitä joka tuutista syötetään...leipää, leipää, leipää, pastaa, perunaa, riisiä, puuroa....ja olikohan peräti minuutti aikaa kun viimeksi sanoin, että puuro, peruna eikä riisi sovi mulle. Sanoin erikseen vielä, että toisinaan voin syödä ja toisinaan en, mutta koska en löydä syytä milloin kestän ja milloin en, niin jätän mielummin syömättä.
Se eukko takertui siihen, että mun yöpaasto on liian pitkä. Mulla 12-14h kun saisi olla vain 8-10 h. Mikäs muukaan ratkaisuksi kun käydä syömässä yöpalaksi voileipä ekalla pissatauolla. Yritin änkyttää, että en oikein ymmärrä miksi kun paastosokerit on ihan hyvät ja voisko se selttää miten se pitkä paasto vaikuttaa muihin aterioihin, niin en saanut vastausta. Sain kuvia esimerkkiaterioista ja siellä komeili välipaloina kaffepullat ja muut leivonnaiset.
Sain siis ohjeeksi...ööö... en mitään mua hyödyttävää ja sen, että aamusokerit piti mitata kolmesti viikossa, kerran viikkoon yhden päivän lounas ja päivällinen. Painotti useasti, ettei väli- ja iltapalaa mitata. Elikkä mittaukset voi vähentää puoleen neuvolasta saamiin ohjeisiin nähden. 7,5 hujakoilla huitelevat sokerit ei haittaa eikä satunnaiset ylitykset haittaa, eikä sit kuitenkaan haittaa vaikka yöpaasto on pitkä eikä millään muillakaan oikeastaan ollut lopuilta mitään väliä. Lisäksi jos tietää syöneensä huonon aterian, niin sitä ei kannata mitata koska tulee turha ylitys. Kaiken kruunasi tieto, että mittaamistani sokeriarvoista päätellen näyttää siltä ettei mun maksa valmista yön aikana väärää määrää insuliinia, että maksa pärjää eikä ole pelkoa lääkitysestä!

Tolla kokemuksella voisin sanoa itsekkin olevan varsin pätevä diabeettesneuvoja, osaisin kaivaa kansiosta monisteita ja suositella täysjyvää vaikka asiakas kertoo, ettei voi syödä viljaa.

Potilas: mulla paukkuu sokerit yli rajan perunasta.

Minä: raskausdiabeetikko voi syödä perunaa, ota vain yksi.

Potilas: mulla nousee usein leivästä sokerit korkealle. Mistähän se johtuu?

Minä: raskaudiabeetikolle suositellaan runsaasti leipää, syö vaikka täysjyvää kaksi palaa. Odottaja tarvitsee leipää!

Potilas: mites se ateriavälin pituus ja yöpaasto vaikuttaa niihin sokeriarvoihin?

Minä: sappirakosta tulee sopivasti varastoitunutta sokeria tarvittaessa ja munuaisista liukenee insuliinia yön aikana, hyvin pärjäät sillä leivällä ja perunalla. Tässä on nippu näitä eskari ikäisille suunnattuja monisteita, kato hei, näissä on tämmösiä kivoja kuvia, jeee! Katoppa, niitä voi vaikka värittää sitten kotona!
.....
Mä olin eilen niin raivostunut kun jouduin kikkailemaan töissä, että pääsin vastaanotolle, miehen piti tuoda mulle erikseen auto ja jouduin odottamaan 40 min, kun oli joku kiireellinen potilas otettu ylimääräisenä väliin(, joka on siis ihan hyvä asia, että sai tarvitsemansa avun). Sit takas töihin ja vettä satoi kaatamalla, olin ihan märkä päästyäni perille.
En tajua miksi tollasta palvelua pidetään yllä, jos siellä ei ole ihmistä, joka tietää mitkä mekanismit sokeriarvoihin vaikuttaa ja osaa neuvoa yksilöllisesti sitä potilasta. Helvetti tollasia propagandamonisteiden jakajia tarvitse kukaan. Samat lärpykät voisi jakaa neuvolasta kun saa sen mittarin ja mittausohjeet.
Ei varmaan paista yhtään vitutus läpi tästä avautumisesta, hih!
 
No onpa ihmeellistä toimintaa HoosiAnna. Mulle kyllä osas kaikki nuo jutut kertoa ihan terkkari neuvolassa ja jakaa ne lippuslappusetkin, jossa on kuvia aterioista. Kyllä sitä olettais vähän enemmän saavansa apua äitiyspolilla.
 
Mä kyllä ihmettelin tuota viljatuotemäärää neuvolan radiohjeissa. Syön kyllä leipää, mieluiten ruisleipää kylläkin, ja aamulla aikaisin riittää kyllä aika pieni pala. Puuroakin suosittelivat aamusta syömään, mutta en saa menemään paljoakaan ruokaa alas heti aamusta.

Kyllä kuulostaa omituiselta tuo toiminta HoosiAnnan käynnillä. Onkohan tuo aina vaan leviävä käytäntö, ettei potilasta kuunnella yhtään? Ja olisin kyllä minäkin odottanut hiukan yksilöllisempiä ohjeita, jotka huomioi asiakkaan rajoitteet ja muut asiaan vaikuttavat jutut.

Itse sain vastaavat ohjeet neuvolasta, siinä oli ruokavalioehdotuksena jonkun radiäidin päivän ateriat ja välipalat vaihtoehtoineen. Lukaisin sen kyllä läpi, mutta ei se mun mielestä kovin paljoa poikennut normaalista, terveelliseksi väitetystä ruokavaliosta. Mulla on tietysti se nyt helppo, kun normaalit ruoat ei juurikaan vaikuta verensokereihin, jos en yhdellä aterialla syö esim. pastaa ja jälkkäripullaa tms. Eli herkut erikseen.

Siitä tulikin mieleen, että täytyy pitää mittauspäivä huomenna.
 
Kuulostaa kyllä kummalta toiminnalta. Itellä äippäpolilla ens viikolla aika ja toivottavasti se ei oo sitten kans ihan yhtä tyhjän kanssa ku eilenki neuvolalääkäri sanoi että sieltä osaavat sitten auttaa ja neuvoa paremmin. Vastaavat ohjeet sain myös minä jo neuvolasta kuin HoosiAnna saanut tuolta.
 
Edellisessä raskaudessa kävin diabeteshoitajan luona, raskausdiabeteksen vuoksi. Tällä kertaa vältän seurannan, koska arvot olivat nippa nappa alle rajan.
Hoitajalla käynnistä ei minullakaan ole mitään erityisen ihmeellistä sanottavaa, joskin ainakin TYKSissä oli ihan fiksu hoitaja, joka totesi, että minulla ei niinkään ollut vikaa ruokavaliossa, vaan söin vaan liian harvoin. Osasi mielestäni suhtautua ihan asiallisesti ja antoi muutamia ihan hyviä vinkkejä, joilla sainkin pidettyä arvot kurissa.
Mittasi lisäksi ns. pitkän sokerin, jonka kautta niin ikään totesi sokereiden olevan pitkällä aikavälillä kunnossa.
Mutta voin kyllä kuvitella, että käynti saattaa olla ihan turha, jos sieltä ei mitään konkreettista neuvoa koe saavansa.
 
Hyvä Ninski kun sait uuden koneen ja arvit ovatkin kunnossa ja hoksasit asian!

Ja siis mitä ihmettä HoosiAnna :eek: Karmee käynti.

Kaari tuota eroa mäkin ihmettelin ekassa raskaudessa, et leipää suositeltiin niin paljon. Mutta syystä tai toisesta leipä on ainaki mulle sekä sopinut että auttanut pitääb sokereita kunnossa. Mä sain neuvolasta jonku ruokaohjeen missä suositeltiin puuroa ja kun sitten sanoin polilla et mulla kyl puuro on sellanen mikä kaikista eniten nostaa sokeria niin hoitaja sanoi että moni diabeetikko-odottaja on huomannut saman ja että useimmille puuro ei sovi vaikka vastaava määrä vastaavaa viljaa leivässä sopii. Ja riittävän usein (vähän kerralla) syöminen kai on kans tärkee.

Toi pitkän sokerin mittaus on kyllä mielenkiintoinen eroavaisuus, mulle on sanottu että se on hyvä testi sokeritasapainon selvittelyyn muissa diabetes tyypeissä mutta raskaana ollessa ne sokeripiikitkin just vaikuttaa eli pelkkä hyvä "pitkä sokeri" ei riitä.
 
Juu Aaria, ruisleipä sopii mullekin hyvin kuitenkin, ei nosta sokereita oikein ollenkaan. Puuroa en ole vielä kokeillutkaan.

Mulle ei tuosta pitkästä sokerista ole puhuttu ollenkaan, ainakaan vielä. Eilen mittailin, söin ihan normaalisti, ja yksi arvo meni vähän yli, päivällisen jälkeinen tulos oli 7,9, eli pykälän yli rajan. Muuten oli kyllä ihan hyvät arvot. Täytyy muistaa puhua noista sokeriarvoista kuitenkin neuvolalääkärin kanssa, vaikka neuvolan th antoikin jo ohjeet.

Sain neuvolasta viime viikolla aivan kamalia piikkejä, niissä ei ole sitä "korkeussäätöä", niin kuin niissä aiemmin saamissani oli. Kauhea reikä tulee sormeen näillä, ja verentulo ei meinaa loppua millään, ja sormenpäät on kipeät :O Oma tk on kiinni, ja se "vara-tk:n" diabeteshoitaja on lomalla vielä pari viikkoa, ja mulla on kahden päivän mittauksiin enää piikit. Kun nyt muistaisin tänään kysyä neuvolalääkärissä, saako niitä piikkejä jostain, ja mieluusti niitä säädettäviä.
 
Millanen mittari sulla on Kaari? Mulla on semmonen ns perhosmittari ja siihen on tässä kahden raskauden aikana ollut jos jonkinlaisia piikkejä, mutta aina ne on saanut kokeilemalla säädettyä sopivaksi. Joko työntää ihan pohjaan sen piikin tai jättää sopivaksi koetun verran ulos ja/tai sitten siinä itse välineen kärjessä on se säädin niin siitä rullailee sopivaksi. Kauhee jos ei voi säätää o_O itelläkin sillon ekan kerran kun tuli ne paskaneulat käyttöön niin sattu ihan hirveesti ja verta tuli pulppuamalla eikä meinannut loppua. Opinpa kyllä kerrasta että varovasti pitää kokeilla uusia neuloja.
 
CareSens-mittari, sellainen pikkuinen on mulla. Näppärä kuskata mukana, kun on niin pienikokoinen.

Nyt sain semmoisen kynän näköisen piikkihärvelin, johon laitettavaa neulaa voi käyttää monta kertaa, täytyy opetella sen käyttö. Siinä on joku säätö, millä voi säätää sen tekemän reiän kokoa. Sain kyllä niitä samoja kertakäyttöpiikkejäkin, joita ekalla kerralla sain neuvolasta, niissä pystyy säätämään syvyyttä, johon neula uppoaa, ne on kyllä kätsyjä kans. Viime viikolla saaduissa piikeissä ei ollut mitään säätöjä :/

Eiköhän tämä tästä, nyt on n. kuukaudeksi tarvikkeita mittauksia varten :)
 
Mulla on toi sama mittari ja kynän mallinen piikki, siinä päässä on rullattava asteikko ja 1 pienin piikki, mitä isompi numero sitä isompi piikki. Mulla se 1 riittää hyvin. Oon vaihtanut sen neulan tähän mennessä kerran kun eka jo vähän tylsyi ja pistäninen alko sattua enemmän..
 
CareLance oli se "piikkikynä", jonka sain. Hyvin löytyi käyttöohjeet netistä, kun tk:sta en saanut mitään kunnollista opastustakaan sen käyttöön. Sellaisen pikaopastuksen kyllä sain.

Täytyy itsekin kokeilla sitä 1-säätöä siinä ensimmäisellä käyttökerralla ja katsoa, tuleeko riittävä reikä. Tuo on kyllä kätevää, ettei sitä neulaa tarvitse vaihtaa kovin usein :)
 
Mun välineet on siis freestyle jossa siis se mittari ja kynän mallinen piikki. Siis eikö sitä piikkiä vaihdeta joka pv o_O
 
Kyllä mulle se hoitaja eilen sanoi, että monet käyttää samaa neulaa siinä kynässä niin kauan kunnes se rupeaa tylsymään, niin kuin Aaria tuolla aiemmassa viestissä sanoi tehneensä. Tosin sanoi se hoitaja senkin, että päivän voi mitata samalla neulalla, ja sitten voi vaihtaa, mutta ei se ehdoton kai ole ihan joka päivä vaihtaa.

Etsin netistä tuon freestylen ohjeita, ja löysin sen kynänkin, eikä siinäkään selkeästi sanottu, että pitäisi vaihtaa joka kerta. Siitä oli maininta, että jos käytetään sitä laitetta useammalla ihmisellä, niin tietysti silloin pitäisi aina se neula vaihtaa.
 
Takaisin
Top