Raskausdiabetes

Taas on ohjeistukset kyllä varsin vaihtelevia ollut.. mulle ohjeistettiin se yks pv ja huonolla omallatunnolla oon joskus pistäny toisenakin päivänä kun en oo jaksanu vaihtaa neulaa :D synninpäästö (y)
 
Ei tarvii joka päivä vaihtaa jos on yhdellä ihmisellä käytössä. Esim. meillä kotihoidossa muutaman asiakkaan luona ainakin vaihdetaan joka 3. päivä.
 
Mä sain aikaisemmassa kunnassa niitä vaihtoneuloja myös vinon pinon kun hain liuskoja, ois voinut varmaan joka toinen päivä hyvin vaihtaakin. Nyt taas sanottiin et pakkauksen mukanahan niitä tuli riittämiin. Oisko siinä ollut joku 10kpl eli ei ainakaan riittäis jos joka 3.s päivä vaihtaisi, eikä edes joka viikko.
 
Mulle ohjeistettiin kans et kerran 1-2 päivässä vaihto, mut mä mittaanki 6 kertaa päivässä :D
 
Mä sain neuvolasta ohjeen, että viikon voi pistää samalla neulalla.

Kun kävin siellä diabeetteskätilöllä maanantaina, niin sanoin, että liuskat alkaa olla vähissä ja seuraavaan neuvolaan on vielä useampi viikko, että saakohan sieltä hakea kuitenkin lisää. Täti siinä sanoi, että hän tekee hoitotarvikelähetteen ja saan sillä hakea terveyskeskuksesta liuskat. Noh, seuraavana päivänä tk:n hoitotarvikeyksiköstä soitettiin ja kysyttiin mistä apteekista haluan liuskat ja neulat hakea. Sanoin, että neuloja on kyllä vielä, niitä ei tarvitse. Täti sanoi, että ne on kertakäyttöisiä, että niitäkin tulee saman verran kuin liuskoja. Totesin, että sopiihan se. Kävin apteekista sitten hakemassa liuskapakettia ja piikkejä, niin niitä olikin muovikassillinen. 12 pakettia molempia! Mulla on siis 600 neulaa ja liuskaa. Olis se yksikin paketti riittänyt. Olen vaihtanut nyt sitten aamuisin uuden neulan.

Mä tiedustelin tosta meidän apteekista joku aika sitten sen liuskapaketin hintaa ja se oli 70€ /50 liuskaa. Kohtuu arvokkaan paketin sain.
 
Mä sain neuvolasta ohjeen, että viikon voi pistää samalla neulalla.

Kun kävin siellä diabeetteskätilöllä maanantaina, niin sanoin, että liuskat alkaa olla vähissä ja seuraavaan neuvolaan on vielä useampi viikko, että saakohan sieltä hakea kuitenkin lisää. Täti siinä sanoi, että hän tekee hoitotarvikelähetteen ja saan sillä hakea terveyskeskuksesta liuskat. Noh, seuraavana päivänä tk:n hoitotarvikeyksiköstä soitettiin ja kysyttiin mistä apteekista haluan liuskat ja neulat hakea. Sanoin, että neuloja on kyllä vielä, niitä ei tarvitse. Täti sanoi, että ne on kertakäyttöisiä, että niitäkin tulee saman verran kuin liuskoja. Totesin, että sopiihan se. Kävin apteekista sitten hakemassa liuskapakettia ja piikkejä, niin niitä olikin muovikassillinen. 12 pakettia molempia! Mulla on siis 600 neulaa ja liuskaa. Olis se yksikin paketti riittänyt. Olen vaihtanut nyt sitten aamuisin uuden neulan.

Mä tiedustelin tosta meidän apteekista joku aika sitten sen liuskapaketin hintaa ja se oli 70€ /50 liuskaa. Kohtuu arvokkaan paketin sain.

Ohhoh! Kyllä riittää sulla nuo vehkeet :D hirvee määrä, eihän noita kerkee mitenkään käyttää
 
Joo noissa kyl vaihtelee käytännöt hurjasti :D Edellisessä asuinkunnassa niitä liuskoja piti hakee vaan muutamaks viikoks kerrallaan et jos lapsi syntyy ennen laskettua aikaa, ei varmasti jää liuskoja yli :P Täällä sain kans heti semmosen kasan että varmasti riittää mutta sit taas noita vaihtoneuloja ei tullu. Siinä kynän ohjeessa kylläkin näköjään luki että se on kertakäyttöinen mut joka paikassa sanottunettei tarvi koko ajan vaihdella.
 
Mun käskettiin vaihtaa neula päivittäin. Ohjekirjassa tosin luki, että neula olisi kertakäyttöinen.

Liuskoja on välillä mennyt enemmän kuin se neljä päivässä, toivottavasti ei haittaa. Kävi meinaan yksi päivä niin, että paastoarvo ylittyi (5,3) ja tunti aamiaisen jälkeen sain muka vain 3,6. Mittasin sitten uudestaan ja sain 4,7. Mistä tollainen voi johtua, ja kuitenkin paastoarvo oli yli niin miten aamiainen voi laskea noin paljon arvoa? Mä en ainakaan ole mittarin kanssa yhtään sinut, tuntuu näyttävän mitä sattuu.
 
Katsoin ohjevideon netistä tuosta sokerin mittaamisesta, taisi olla tuon mulla olevan laitteen toimittama video, jos nyt en väärin muista. Siinä oli tarkat ohjeet, ja kerrottu, mikä kaikki voi vaikuttaa siihen mittaustulokseen. Käsien pesu saippualla ennen mittausta, ja yrittää olla koskematta mihinkään just sillä sormella, josta aikoo veret ottaa. Sormea ei saisi reiän teon jälkeen puristaa juuri lainkaan, ettei veripisaraan tule liikaa kudosnestettä, kun se voi vääristää tulosta. Mittausliuskan päihin pitäis yrittää välttää koskemasta, se on kyllä aika haasteellista, kun ainakin tuossa mun laitteessa ne on niin pirun pieniä. Ensimmäinen veritippa pyyhitään paperilla pois ja seuraavasta tipasta koittaa ottaa veri niin, ettei liuskan kärki kosketa sormenpäätä, vaan vain sitä veritippaa. Mulla on näillä ohjeilla tullut tasaisia arvoja kyllä, siis esimerkkinä, jos vertaa eri päivien aamumittausarvoja keskenään.
 
Noilla ohjeilla minäkin olen mittaillut. Pessyt aina kädet ennen saippualla, kädet on lämpimät niin ei tarvitse edes puristella, pyyhinyt ensimmäisen pisaran pois.

Mittausluiskat on pienessä muovipurkissa mittausalue ylöspäin, niin siihen nyt väkisinkin tulee koskettua että saa sen purkista pois :D
 
Eikös kotimittarilla paastoarvon raja ole "alle 5.5" ja sitte labrassa laskimonäytteestä "alle 5.3"?
Hyvin voi aamulla olla ruuan jälkeen arvo alempi ja radissa ainakin yleensä alkuun onkin, kun syöminen innostaa haiman tekeen enemmän insuliinia joka sitten riittää korjaamaan verensokerin. Paastosokeri just nousee koska syömisellä on pitkä väli ja haima viettää hiljaiseloa. Sit jos radi muuttuu pahemmaksi eli insuliiniresistenssi lisääntyy ennestään niin niin vaikka haima herääkin aamuun, sen tuottama insuliini ei riitä verensokerin hallintaan vaan eritoten aamulla hyvin vähäinenkin syöminen voi nostaa sokereita kovasti. Eli siinä tyypillisimmässä radissa just paastosokeri nousee ensin ja ne normaalin ruuan aiheuttamat nousut tulee vasta myöhemmin.
 
Sain vihdoin torstain rasitusarvot. Ei radia, mutta vs-arvot nousseet toukokuun lopun rasituksesta :/ Ja ne oli nyt siis 5.0 (raja 5.3), 9.4 (10.0) ja 7.3 (8.6). :E
Ei tässä sit varmaan auta kun rajoittaa herkuttelua... mutku jäätelö :hungry::sad010
Katotaa mitä terkkari sanoo sit neuvolassa 3.8. :E
 
Normaalit arvot Agnes :) Ne arvot kaikilla huononee jonkun verran näillä viikoilla, se kuuluu normaaliin raskauteen! Siks toi jälkimmäinen rasitus onkin tossa kohtaa et näkee huononeeko ne niin paljon että ollaan radin puolella, mutta sulla nyt näköjään noi on kaikki edelleen kunnossa :)
 
Ensi viikolla olisi tapaaminen diabeteshoitajan kanssa. Heti kun palasin töihin, menee kaikki päivän arvot yli, kun ei ehdi enää kolmen tunnin välein syödä. Vaikka päivän ruokavalio koostuisi salaatista, vedestä ja höyrytetyistä kasviksista, silti yli o.O Ei tää näinkään voi jatkua :D
 
Saattaa ne lääkkeet vähän helpottaa elämää tossa kohtaa :P
 
Radin vuoksi lääkärillä ja diabeteshoitajalla käyty. Lääkäri määräsi tablettihoidon, kun selkeästi paastoarvot koholla. Ultrattiin ja koon puolesta vaavi vastaa noin viikkoa isompaa, painoarvio kuitenkin viikkoja täsmäävä, 1790g. Ei kuitenkaan kasvu ole mennyt vatsanympärykseen, joka ilmeisesti Radi-lapsilla usein isompi :)

Kolmen viikon päästä seuraava ultra :Heartred
 
Voi luoja mä taidan kuulua tätä porukkaan kanssa. Aamulla sokeri rasituksessa käyty (viikkoja nyt 30+0) ja äske tuli tulokset jos oikein tulkitsin niin yks arvo (tunnin päästä) ylitti sallitun. Maanantaina vasta neuvola. Pikkuisen alko kouluttaa :woot: se oli hissiin siinä kun toivoin et lysyllä tai polikliinisellä synnytyksellä kotia :D nyt ku kahlais nettiä mitä tulevan pitää
 
Voi luoja mä taidan kuulua tätä porukkaan kanssa. Aamulla sokeri rasituksessa käyty (viikkoja nyt 30+0) ja äske tuli tulokset jos oikein tulkitsin niin yks arvo (tunnin päästä) ylitti sallitun. Maanantaina vasta neuvola. Pikkuisen alko kouluttaa :woot: se oli hissiin siinä kun toivoin et lysyllä tai polikliinisellä synnytyksellä kotia :D nyt ku kahlais nettiä mitä tulevan pitää

Ainakin meikäläisellä seurasivat vauvan sokereita parina päivänä, kun odotusaikana oli radi. Sokerit siis vauvalla olivat kunnossa, mutta ottivat useamman kerran näytteet syntymän jälkeen. Me tosin jouduttiin olemaan sairaalassa viikon verran näiden sokerien seurannan + sen jälkeen ilmenneen keltaisuuden ja valohoidon takia.
Jospa tällä kertaa riittäisi vähän lyhyempi visiitti...kyllä viikossa tuli jo koti-ikävä, vaikka hoito hyvää olikin.
 
Joo näin ymmärsin että et seuraavat sokereita no tulee onneksi asennoiduttua siihen et siellä menee aikaa. Jos nyt yrittäisi selvitä tän loppu raskauden :angelic: ei kyllä.vielä mitään hajua mitä tulevan pitää. Tehdäänkö radi DG saaneille ylimääräinen ultra?
 
Takaisin
Top