Raskausdiabetes

Radin kanssa onkin hyvä syödä kunnon iltapala ja kevyt/pieni aamupala, joten siinä mielessä ei ongelmaa :)

Juu, mun aamupala 5-6 aikaan aamulla onkin yksi ruisleipäpalan puolikas (esim. Ruispalat, Fazerin puikulat), siihen päälle jotain ja vähän juotavaa. Tuo siis silti, vaikka söisin illalla viimeisen kerran klo 18. Jos syön jotain just ennen nukkumaanmenoa, niin on tosi ikävä olo :/

Mä luulen että jos syö aamupalaa 5-6 välillä niin iltapala 18-19 välillä on ihan hyvä!

Mulle tuli radituomio :( ensi viikolla mittaria hakemaan. Paastoarvo oli alle rajan, mutta kaksi muuta oli yli :O Ei näköjään apuja ollut ruokavaliomuutoksella, jonka aloitin maaliskuussa (paria viime viikkoa lukuunottamatta).

Muuten ei haittaa, mutta sormenpäästä piikittely ahdistaa ihan hirveästi, kun jo neuvolassa hemoglobiinin mittaus jännittää.

Oliko radilla merkitystä seuraavissa raskauksissa vauvalle vakuutusta haettaessa? Tässä raskaudessa vakuutus jo löytyykin :)

Pohjolassa ei ainakaan edes rarvitse ilmoittaa radia vakuutusta haettaessa, niin ei se taida vaikuttaa. Mä sain vakuutuksen ja viimekerralla oli radi myös vaikkakaan vakuutusyhtiö ei sitä tiedä kun sitä ei tarvinnut ilmoittaa.

Tänne myös iski radituomio eilen. Paastoarvo oli 5.2, 1h arvo 10.9 ja 2h arvo 9.6.. Tuli ihan puskista, kun ei ole mitään riskitekijöitä eikä ole olleet pissanäytteissä sokerit koholla tm. Vauva kasvaa keskikäyrillä ja oma paino myös. Huomenna neuvolaan sitten hakemaan mittari ja keskustelemaan asiasta. Vähän jännittää kun oma th on kesälomalla ja tää on joku sijainen.

Voi ei tiiamariia, tsemppiä sulle ja kaikille muillekin radi-tuomion saaneille. Mullakin jatkuu mittaukset todennäköisesti loppuraskauden ajan.

Kiitos. Mäki mietin että se lääkitys ois varmaan järkevintä aloittaa jos ne arvot ei pysy kurissa, kun kyllä se kait jostain kertoo että paastoarvokin oli 5.2, vaikka olin 12.5h syömättä ja juomatta.. No, mies joka on lähihoitaja tulee huomenna mukaan ja osaa varmaan mua paremmin kysyä oikeita kysymyksiä siltä terkkarilta. :D

Mulle tuli kanssa ihan puskista, ja kun ei ne arvot edes ollut lähellä raja-arvoja, vaan se kahden tunnin arvo isosti yli.

Mies oli silti syntyessään melkein 4,5 kg, ja syntyi keisarinleikkauksella, että jos vaan meidän poju olisi kiitos pienempi ja syntyisi alakautta.

Tyksiin tuli lähete diabeteshoitajalle ja mahdollisesti lääkärille kun kaksi kolmesta arvosta oli yli ja kolmaskin melkeen rajalla. Mutta ei se th keksinyt mitään korjattavaa mun ruokavalioon, päinvastoi sanoi että syön terveellisemmin kuin useimmat. Sanoi että kyseessä huono tuuri, tai sitten biologisessa suvussa sukurasite josta ei ole tietoa (olen adoptoitu), kun mulla ei kerran oo mitään riskitekijöitä muuten. Ylimääräinen ultra tulee viikoilla 36-38 koko arviota ym. varten, mutta maksaa sitten poliklinikkamaksun verran. Ja nyt pitää 3 viikon ajan joka päivä mitata ennen aamiaista, ja tunti jokaisen aterian jälkeen arvot. Yyh. :(

Oho, sullehan nyt tiiamariia tulikin tiukka mittaustahti :O Jaksamista siihen! Siinä saa kyllä pistettäviä sormia vaihdella tiuhaan, ja kohtia niissä sormissa :(

Kerroin kyllä neuvolassa näistä omista testailuista syömisten suhteen mittauspäivinä, ja ei se täti nyt ainakaan vastaan laittanut, kun sanoin, että normaalilla ruokavaliolla sokerit pysyy kuosissa, mutta heti jos syön aterian päälle suoraan vaikka palan suklaata, arvo hurahtaa rajoista yli. Itse tulin siihen tulokseen, että herkkuja voin kyllä syödä kohtuudella, mutta ei heti aterian jälkeen, vaan erikseen sitten, töissä esim. ei lounaalla, vaan sitten iltapäiväkahvin aikaan se pulla, jos haluaa, ei kuulemma pitäisi haitata sokereita. Heti aterian jälkeen syötynä menee överiksi, eikä insuliini jaksa hoitaa sitä kohdilleen. Sen takia sokerirasituksessakin taisi se 2 tunnin arvo olla se suurin, kun ensialkuun insuliini toimi normaalisti, ja sitten se ei enää jaksanutkaan, tai siis ensin sitä erittyi riittävästi ja sitten ei, niin se kai pitäisi sanoa. 0h ja 1h arvot oli siis rasituksessa alle rajojen, 2h arvo yli.

Olisi kyllä mielenkiintoista tietää, onko se aina ollut näin, vai vain nyt raskausaikana. Ehkä pääsen sitten vuoden päästä synnytyksestä uudelleen sokerirasitukseen, siinähän sen sitten näkisi. mutta toisaalta olis ollut kiva, jos vertailukohta olisi ollut ennen raskautta myös, kun kyllähän tämä raskaus muuttaa elimistöä aika monelta osin kuitenkin.

Ei se Kaari varmastikaan ole ollut ennen noin, raskausdiabetes ei tarkoita sitä että sulla on diabetes muuten vaan nimenomaan raskausaikana kun insuliinin tarve lisääntyy, mutta keho tuottaa sitä tarpeeseen nähden riittämättömästi.
Toki radi sitten jatkossa lisää dm2 riskiä ja siksi sitä raskauden jälkeenkin seurataan säännöllisesti.

Niin minäkin kyllä vähän ajattelin, että tuskin on aiemmin ollut mitään häiriötä tässä, koska radi on ihan eri juttu. Utelias vain olen, mutta myöhäistähän se nyt on miettiä, olisiko ehkä ollut. Tosin tavallisissa verensokeriin liittyvissä aiemmissa mittauksissa ei ole koskaan ollut mitään häiriötä. Joskus tuntuu, että lääkärit ihmettelevät, miten voin olla näin terve huomattavasta ylipainosta huolimatta. Ainoat, mistä on vähän tullut sanomista, on korkea hemoglobiini, ja karvan verran rajan yli oleva kolesteroliarvo. Ei edes verenpaineissa ole normaalisti ollut mitään sanomista. Alkuraskaudesta verenpaineet kyllä oli vähän koholla, mutta nyt on jo tasoittunut, mittaukset pääsääntöisesti alle 130/80.

Radi ja 2 tyypin diabetes on kuitenkin vähän sisaruksia koska molemmissa on ensisijaisesti kyse elinistön kyvystä vastustaa insuliinin tehoa ja toissijaisesti kyvyttömyydestä tuottaa tähän tarpeeseen nähden riittävästi insuliinia. Eli jos kyky sietää sokeria ei ennen raskauttakaan ole parhaassa terässä tai voihan myös olla jo lievä 2 tyypin diabeteskin, niin raskauden aiheuttamat muutokset sitten tuo taudin esiin.

Onhan sekin toki mahdollista että jotain häikkää on ollut jo ennen raskautta ja siksihän mm. ylipaino tai lähisuvun dm2 on riskitekijöitä myös radille eli kulkeehan ne sikäli käsi kädessä. Kuitenkin radi diagnoosina tarkoittaa sitä että häikkä sokerinsiedossa on todettu ensimmäisen kerran raskauden aikana, mutta eihän se toki varmaksi sano etteikö olisi voinut olla jo jotain orastavaa aiemmin

Sukurasitusta mulla ei ole, riskit on elämäntavoissa ja ylipainossa, joihin pystyn itse kuitenkin vaikuttamaan. Munasolun luovuttajan historiasta en tiedä sen kummemmin mitään, mutta kyllähän mun radi vaikuttaa vauvaan, kun mun veri kiertää silläkin. Mutta onneksi nuo arvot pysynee alle rajojen, kun syön järkevästi :)

Tyksiin tuli lähete diabeteshoitajalle ja mahdollisesti lääkärille kun kaksi kolmesta arvosta oli yli ja kolmaskin melkeen rajalla. Mutta ei se th keksinyt mitään korjattavaa mun ruokavalioon, päinvastoi sanoi että syön terveellisemmin kuin useimmat.

No onpa tiukka linja. Mulla kanssa, eka arvo rajalla ja kaks yli, mut en mä muuta saanut kun laitteen kotiin ja mittauksia tekemään.

Mun mielestä tuo on tosi hyvä että lähetetään helposti ja nopeesti polille. Terkkojen tiedot (ja ymmärrys!) radista vaihtelee ja neuvolasta saadun ohjauksen taso, mutta äitipolilla ainakin pitäis olla hoitaja joka oikeasti osaa ohjata ja arvioida tilannetta, millainen seuranta riittää jne. Ja pääsee tarvittaessa lääkärin arvioon yms.

Joo siis munki mielestä tosi hyvä juttu ku paremmin ne siellä varmasti tietää kuin neuvolassa :)

Takaisin