Raskausdiabetes

Mun mies pääsee töistä klo 18.30 ja ennen kuin on kotona ja syödään on kello kans aika paljon jo. "Kunnon" iltapalaa syön harvoin, se on nyt ollut useimmiten vesimelonia! :D
Sain tänään toisen rasituksen arvot... Ekassa oli paastoarvo 0,2 koholla muut arvot hyvät. Tällä kertaa olikin paastoarvo hyvä mut 1h arvo 10,5 (sais olla 10) ja viimeinen taas loistava. Höh... No, th ei ottanut asiaa mitenkään vakavasti, kommentoi vaan et mulla ei ole sokerivauvan (ison) vaaraa niin ei tehdä mitään kummempaa. Mittailen muutaman kerran viikossa paastot ja kerran viikossa ennen ja jälkeen ruokailujen. Varoitti vaan et pitää varautua siihen et synnytyksen jälkeen sit tarkkaillaan vauvan sokereita.
 
Sain ajan diabetehoitajalle ens torstaiksi ja ennen sitä pitäisi nyt joka päivä mitata 4krt/päivä: aamupaasto, 1h aamupalan, lounaan ja päivällisen jälkeen. Bläähhh...
 
No voi ny... Ekaa kertaa tuli kunnon ylitys aamupaastossa, tulos 6,1!!! Söin illalla viimeiseksi suolapähkinöitä (ne on himottanut jo pari päivää ja eilen ostin sitten), eli oliko ne pahasta? Ja eilen sain ekan kortisonipiikin, voiko se aiheuttaa ylityksen? Kolmas vaihtoehto, olin lähemmäs neljä tuntia hereillä yöllä, eli en ole nukkunut kovinkaan hyvin, voiko se vaikuttaa? Odotan vielä tunnin ennen kuin syön jotain ja mittaan uusiks ja katon onko noussut vai laskenut...
Lisäys: ai niin... Söinhän mä suolapähkinöiden jälkeen yhden mehujään vielä illalla... :/
 
Muokattu viimeksi:
Janna elä hermostu! Kortisoni nostaa sokereita! Voit pistää ihan ruksin ja merkin siihen kohtaan ilman mitään itsesyytöksiä.
 
Odotin reilun tunnin ja mittasin uudestaan samasta sormesta ja sama tulos 6,1!!! Sit mittasin toisesta sormesta niin tuli 5,8... Täytyy kysyä nyt kun meen toiselle kortisonipiikille voiko tuo kortisoni nostaa arvoa.
 
Janna, ainakin diabeteshoitaja sanoi tosiaan että kortisoni voi vaikuttaa arvoihin, itse otan kortisonia astmaan.
Olen nyt mittailut arvoja päivisin 4 krtaa myöskin, ja sitten mittaan joka toinen päivä.

Olen nyt myös kokeilut pidentää sitä paastoarvoa varten tunteja, eli en syö kello 21.30 jälkeen enää mitään. Vettä juon korkeintaan. Näin ollen kun mittaan aamulla siinä 8-9 niin arvo on ollut sen 5,5 alapuolella. Aika siis ratkaisi sen mun ongelman.
 
Höh! Nyt ihan loppumetreillä raskausdiabetes. Ei mitään riskitekijöitä, edellisessä raskaudessa eikä alkuraskauden sokerirasituksessa mitään. Nytkin kaikki muu kunnossa, mutta paastoarvo 5,5. Eri päivänä olis voinut olla rajojen sisällä, mutta siltikin diabetes läväistiin ja nyt pitää sokereita mittailla 6 kertaa päivässä. Mikä järki? Vauva arvioitu 0-käyrän kokoiseksi. Lapsivettä paljon ja vatsa iso, mutta mitä teen sokeritiedoilla rv 35? Eivät kuitenkaan aloita lääkitystä paastoarvon vuoksi eikä tässä paljon ehdi muutenkaan ennen synnytystä.
 
Kyfi kyllä ne aloittaa lääkityksen aika myöhäsillä vkoilla viä jos paastot heittää paljon. Kun vauvat kerää nyt näillä vkoilla ennen syntymää massaa aika nopeasti ja sen paaston heittely(ja muidenkin arvojen) vaikuttaa vauvaan. Tiedän et toi tieto ja mittaus vituttaa, ärsyttää jne mut se on sun ja vauvan parhaaksi ja toisaalta eipä tässä enää monta vkoa tartte sokereita seurailla.
 
Juu, näinhän se toki on, mutta paastoarvo 0.02 rajan yläpuolella, että eipä liiaksi :). Seurataan, seurataan, mutta olis tässä ollut muutakin tekemistä viimeisillä viikoilla kuin mittailla arvoja. Tuntuu randomlöydökseltä vahvasti, kun ei mitään rasitteita ole eikä ole ollut. Jos ei heittele enää vaan oli yksittäinen paastoarvo, ehkä säästyn edes vuosiseurannoilta jatkossa, kun ei mitään riskejä muuten ole. Mutta eipä sekään taida niin mennä...
 
No itelle pamahti se esikoisen aikana sillä et paasto oli 5.4 ja raja oli 5.3.. Eipä noissa vuosiseuronnoissa tartte käydä, ellei itse halua. Ei kukaan niiden perään enää kysele neuvolasta kun on jo synnyttänyt(ellei ole ollut lääkityksellä ja joutuu ennen jälkitarkastusta uuteen rasitukseen, tosin ei kaikkialla) . Itte niistä pitäis pitää huolta ja käydä, mut ite en ainakaan muista koko hommaa enää vuoden päästä(en muistanut esikoisestakaan).

Ja vaikka ei olis mitään rasitteita radille niin se voi ihan hyvin puhjeta, sillä raskaus (varsinkin loppuraskaus) kuormittaa sokeriaineenvaihduntaa hormonimuutoksilla ym.
 
Helpotti jo kun purnasin :). Vauva tietysti tärkein, eipä siinä. Ison mahan kanssa seurannoissa juoksemiseen kyllästyneenä tämä tuntui isommalta asialta kuin onkaan. Jaksuja kaikille jatkoon!
 
Ystäväni kertoi, että oli oikein mielellään käynyt raskausdiabeteksen jälkeen seurannoissa, kun pääsi ilmaiseksi ravitsemusterapeutillekin. Varsinkin, kun hän sai raskausaikana myös keliakian.
 
Mulla on huomenna aamulla aika diabeteshoitajalle ja tuli mieleen että siellähän otetaan se joku pidemmän ajan sokeriarvo tai jotain. Mutta mullahan oli sokerit tosi korkeat 3-4 päivää kortisonien takia niin eikö se sekoita tuota arvoa kans? Eli tulee todennäköisesti näyttämään aivan päin mäntyä. Kiva jos sen takia sit joutuu jotain ekstratarkkailuun. :sad001
 
Ystäväni kertoi, että oli oikein mielellään käynyt raskausdiabeteksen jälkeen seurannoissa, kun pääsi ilmaiseksi ravitsemusterapeutillekin. Varsinkin, kun hän sai raskausaikana myös keliakian.
Keliakian vuoksi ymmärrän, mutta miksi kävisin ravitsemusterapeutilla raskausdiabeteksen jälkeen? Turhaa, ylimääräistä juoksemista, kun elintavoissa ei ole häikkää. Ihmettelen muutenkin miksi tarjotaan, kun ei liity asiaan millään tavoin. Sokereita seuraan nyt, selvä se, mutta sitten kaikki sen jälkeen on himppusen outoa, enkä varmaan käy kontrolleissa. Eri asia, jos sieltä saisi vinkkiä lihasmassan lisäämiseen, lautasmallit ihan riittävän tuttuja.
 
Kävin aamulla tyksin diabeteshoitajalla (tai siis itse diabeteshoitaja olikin saikulla niin mut otti vastaan kätilö). Todella mukava ja kannustava kätilö olikin. Oli erittäin tyytyväinen mun mittailuihin, hiukan ihmetteli ettei mua oltu pyydetty pitämään ruokapäiväkirjaa mutta sain sit selostaa mitä syön. Mittaustulokset oli siis todella hyviä ja hän vähän ihmetteli miten rasituksessa on voinut tulla ylityksiä kun nyt on näin hyviä tuloksia. Se pitkäaikaissokeri oli 5,1 mikä on kuulemma todella hyvä tulos, etenkin kun mulla viikko sitten oli 3-4 päivää sokerit koholla kortisonipiikkien takia. Neljän viikon päästä diabeteshoitaja soittaa mulle ja siihen asti pitäis nyt mittailla joka toinen päivä paasto + 3 krt 1h aterian jälkeen. Sanoin kyllä etten välttämättä ole enää raskaana neljän viikon päästä... :D
Ja kun hän kerran oli kätilö niin kerroin viime viikkoisesta ripulistani ja rajusta painonpudotuksesta (oli nyt 1kg vähemmän kuin viime neuvolakäynnillä) ja huolestani lapsiveden suhteen. Hän sanoi ettei se vaikuta lapsiveden määrään, kohtu ottaa minulta sen mitä tarvitsee ja minä kärsin sit nestehukasta jos liikaa lähtee. Ja hän sanoi myös että vaikka se olikin pääasiassa nestettä mitä lähti niin voi hyvin olla ettei kaikki lähtenyt paino edes palaudu mun terveellisellä radi-ruokavaliolla. Mä en siis kertonut että syön kyllä karkkia, jätskiä ja keksejä kans sen terveellisen ruuan lisäks... :D
 
Janna, sama täällä. En kyllä kertonut myöskään että joskus menee makeaa.. Mutta toisaalta en ole huomannut sen vaikuttavan arvoihin. Kai sitä makeaa saa syödä sitten urakalla.. Jotta vaikuttaa tuloksiin??
 
Hei vielä pitää kysyä: Onko jollain "purettu" diagnoosi, jos seurannassa sokerit koko ajan kunnossa? Tällöin syntyvä lapsikin säästyisi seurannoilta. Jos kerran diagnoosin voi asettaa yhden random numeron perusteella, luulisi voitavan korjata "virhe" parin viikon seurannan jälkeen?
 
Hei vielä pitää kysyä: Onko jollain "purettu" diagnoosi, jos seurannassa sokerit koko ajan kunnossa? Tällöin syntyvä lapsikin säästyisi seurannoilta. Jos kerran diagnoosin voi asettaa yhden random numeron perusteella, luulisi voitavan korjata "virhe" parin viikon seurannan jälkeen?


Samaa mietin. Mulla arvot koko ajan kunnossa, eivätkä nouse yli tavoitearvojen vaikka söisi mitä! :joyful: Yks päivä käytiin nälän yllättäessä Raxissa perheen kanssa, ajattelin että apua nyt ne arvot on varmaan sata, mutta ihan normaalit oli silti (1h aterian jälkeen). Samoin kaikki aamupaastoarvot olleet JOKA kerta hyvät,
Tuntuu niin typerältä mittailla, kun mitään ylityksiä ei tule. Ja täällä ainakaan vauvaa ei seurata raskauden aikana yhtään sen tarkemmin kun normiraskaudessa, en pääse edes kokoarvioon äippäpolille :grumpy: (edellinen vauva 4580g)

Mullahan radi-dg tuli kun paastoarvo ylitti sokerirasituksessa 0,1:llä sen sallitun :eek: Oon miettiny, ettei varmaan ois tota ylitystä tullut edes jos edellisenä iltana ei ois tullu herkuteltua :sorry:
 
Samaa mietin. Mulla arvot koko ajan kunnossa, eivätkä nouse yli tavoitearvojen vaikka söisi mitä!

Mullahan radi-dg tuli kun paastoarvo ylitti sokerirasituksessa 0,1:llä sen sallitun :eek: Oon miettiny, ettei varmaan ois tota ylitystä tullut edes jos edellisenä iltana ei ois tullu herkuteltua :sorry:

Mulla 0,2 ylitys paastoarvossa ja neuvolassakin sanoivat, että toisena päivänä olisi voinut olla rajojen sisällä. Meilläkin oli ollut esikoisen synttärit edeltävänä viikonloppuna, tokihan arvot on erit kuin tavan viikonlopun jälkeen. Mulla nyt tosiaan vain pari viikkoa tätä pistelyä, mutta lähinnä ärsyttää se rumba mihin joutuu yksittäisen ihme arvon vuoksi-myös vauva synnyttään
 
Takaisin
Top