Raskausdiabetes

Eipä sitä pureta ei. Mullakin esim. toisessa raskaudessa oli paastoarvo tasan se raja-arvo (onko se nyt 5,3) ja kotimittauksissa kaikki arvot ihanteellisia. Mut diagnoosi mikä diagnoosi :,D

Toisaalta mulla viime raskaudessa ruokavaliolla pysyi myös koko ajan arvot ihanteellisina. 99 % alle 6 ja se 1 % alle 6,5. Olin siis tosi tarkka, että en päästänyt edes lähelle rajoja! Silti vauvan sokerit laski 2. päivä synnytyksestä eli todella hyvä kun seurasivat! Sanoivat myös, että niin voi käydä, vaikka ei olisikaan ollut radia ja just se toinen päivä on se kriittinen. Eli ei oo yhtään huono, vaikka vauvan sokereita syntymän jälkeen seurataankin. Lisämaitoa antamalla alkoi jo vuorokaudessa pysymään hyvänä ja päästiin 3. päivänä kotiin (jos miettii sitäkin, että keskimäärin sektion jälkeen kotiudutaan 4. päivänä).
 
Ei sitä diagnoosia pureta, vaikka ei olisi kuin ollut yksi heitto arvoissa. Se yksi heitto riittää radi diagnoosiin, sillä radissa ne arvot ja rajat on normaalia tiukemmat koska sikiö reagoi vs:n heittoihin. Ja se seurataanko vauvaa raskaus aikana riippuu neuvolasta ja äidin vs arvoista. Mielummin itse haluan että vauvan sokereita seurataan synnytyksen jälkeen kuin se että vauvan sokerit tippuu liian alas ja siitä seuraa sitten erinäisiä komplikaatioita. Eikä siltä vauvalta seurata kuin sokereita synnytyksen jälkeen ja se näyte otetaan kantapäästä, joten sen takia ei joudu vauvan kanssa ramppaamaan missään ylimääräisissä seuronnoissa. Tosin joskus saattaa joutua seuraamaan kotona vauvan sokereita päivän tai pari, mutta toikin on tapauskohtainen.
 
Ei sitä diagnoosia pureta, vaikka ei olisi kuin ollut yksi heitto arvoissa. Se yksi heitto riittää radi diagnoosiin, sillä radissa ne arvot ja rajat on normaalia tiukemmat koska sikiö reagoi vs:n heittoihin. Ja se seurataanko vauvaa raskaus aikana riippuu neuvolasta ja äidin vs arvoista. Mielummin itse haluan että vauvan sokereita seurataan synnytyksen jälkeen kuin se että vauvan sokerit tippuu liian alas ja siitä seuraa sitten erinäisiä komplikaatioita. Eikä siltä vauvalta seurata kuin sokereita synnytyksen jälkeen ja se näyte otetaan kantapäästä, joten sen takia ei joudu vauvan kanssa ramppaamaan missään ylimääräisissä seuronnoissa. Tosin joskus saattaa joutua seuraamaan kotona vauvan sokereita päivän tai pari, mutta toikin on tapauskohtainen.
Ai? Meille sanottiin neuvolassa, että lapsenkin sokereita ja painonkehitystä seurataan ensimmäisinä ikävuosina erityisen tarkasti.
 
Kyfi, mulla oli radi viime raskaudessa kans ja vauvan sokereita tarkkailtiin sairaalassaoloajan (2vrk) ja kolmantena päivänä käytiin sairaalassa näytillä ja sen jälkeen ei sokereita ole mainittu sanallakaan.
 
Ei meillä oo puhuttu vauvan sokeriseurannoista tai "erityisen tarkasta painonseurannasta" yhtään mitään sen jälkeen kun on sairaalasta lähdetty :D Ja mulla siis kahdessa raskaudessa ollut diagnoosi ja tää on kolmas.
 
Ei meillä oo puhuttu vauvan sokeriseurannoista tai "erityisen tarkasta painonseurannasta" yhtään mitään sen jälkeen kun on sairaalasta lähdetty :D Ja mulla siis kahdessa raskaudessa ollut diagnoosi ja tää on kolmas.
No sitten varmaan ei huolta! Toki asutaan paikkakunnalla, jossa kokemukseni mukaan ollaan monessa asiassa erityisen tarkkoja, mutta ehkä ei tämä ei ole sitten yksi niistä.
 
Ei niitä lapsen sokereita ja painoa seurata enää synnäriltä pääsyn jälkeen, ellei vauvan sokerit oo heitelly paljon synnärillä jolloin joutuu niitä tarkkailemaan pari päivää kotona. Ihan normi neuvoloissa me esikoisen kanssa ollaan käyty, tosin me ravattiin eka 6kk 2vkon välein neuvolassa kun neidin paino ei noussut tarpeeksi nopeasti ja kasvoi miinus käyrillä, ja välillä pää oli lääkärin mukaan liian iso jne. Mut siis sokereiden takia ei olla käyty.
 
Tuo ylitys tuli täälläkin, kun olin testiä edeltävänä päivänä 4 vuotiaan juhlissa, jossa oli kaikki maailman herkut naaman edessä. Tottakai niitä syödessä sitten arvotkin oli sen mukaiset, tosiaan pieni ylitys täälläkin. Th oli unohtanut mainita että kannattaa edellisenä päivänä syödä terveellisesti. Meillä menee aina joka käynnillä reilu tunti lörpötellessä, että en yhtään ihmettele jos siinä jokin unohtuu.. mutta kohta ollaan tässä pistelty 10 viikkoa, alkaa sormenpää olemaan sen näköinen :dead: ...
 
Mitenköhän paljon arvojen pitää heitellä, että aloitetaan lääkitys?

Täällä on ruvennut verensokerit pikkuhiljaa satunnaisesti kipuamaan ylöspäin nyt mitä enemmän viikkoja on kasassa. Paastot olleet aiemmin joka aamu alle 4,5 ja aterian jälkeisetkin yleensä alle 6,5. No nyt oon herännyt öisin kovaan nälkään ja ollut pakko käydä syömässä. Tänään olikin sit aamusokeri 6,3 mutta sehän nyt ei taida olla vertailukelpoinen kun paastoa oli vain 4 tuntia alla. Oon huomannut myös sen, että mitä pidempiä ruokailuvälejä pidän niin sitä korkeammalle sokerit nousee sen jälkeen ja joskus tosiaan ollut yli 8 jos oon syönyt vaikka lounaan yhteydessä jotain makeaa pitkän ateriavälin jälkeen.

Mutta siis oon ymmärtänyt että kyl niit ylityksiä sais ollu enemmänkin kuin vain muutama ennen kuin joutuu insuliinille?
 
Mitenköhän paljon arvojen pitää heitellä, että aloitetaan lääkitys?

Täällä on ruvennut verensokerit pikkuhiljaa satunnaisesti kipuamaan ylöspäin nyt mitä enemmän viikkoja on kasassa. Paastot olleet aiemmin joka aamu alle 4,5 ja aterian jälkeisetkin yleensä alle 6,5. No nyt oon herännyt öisin kovaan nälkään ja ollut pakko käydä syömässä. Tänään olikin sit aamusokeri 6,3 mutta sehän nyt ei taida olla vertailukelpoinen kun paastoa oli vain 4 tuntia alla. Oon huomannut myös sen, että mitä pidempiä ruokailuvälejä pidän niin sitä korkeammalle sokerit nousee sen jälkeen ja joskus tosiaan ollut yli 8 jos oon syönyt vaikka lounaan yhteydessä jotain makeaa pitkän ateriavälin jälkeen.

Mutta siis oon ymmärtänyt että kyl niit ylityksiä sais ollu enemmänkin kuin vain muutama ennen kuin joutuu insuliinille?

Mä sain muutaman ylityksen vuoksi ne pillerit käyttöön, eikä niitä ylityksiä ollut alkuun kuin alle 10, vaihtelevasti paasto ja lounas arvoissa.

Annosta on nostettu nyt niin että aamulla 2 ja illalla 2. Kätilö uhkasi insuliinilla viimekäynnillä. Mutta lupasin soitella diabeteshoitajalle jos kauheita ylityksiä tulee... En ole soittanut. Olen välillä unohtanut ottaa lääkkeet sekä olen välillä myös syönyt liian myöhään.. En haluaisi insuliinia ottaa laisinkaan.. Mutta saa nyt katsoa mitä tuleman pitää..
 
Okei! Miten mä oon ihan luullut et ensisijaisesti aloitetaan insuliini ja tarvittaessa sit tablettihoito siihen vielä lisäksi?

Harmittaa kyllä kun nyt noussu noi, alkuun oli arvot niin hyviä et terkkarin kaa ollaa yhdessä ihan ihmetelty...

Niin ja en kyllä oikeen luota tohon mun mittariinkaan. Välillä oon mitannut vaikka kolmekin kertaa putkeen siis ihan alle minuutin sisällä, eri sormista tms. niin tulos saattaa heittää tosi paljon. Että mistäpä mä nyt tiedän mikä niistä on se oikea.
 
Mä olen mitannut samasta sormesta. Kädet pitää pestä ensin. Ja juu näin ainakin tyksissä, että ekana pillerit ja sitten vasta insu. Oon nyt mitannut 10 viikkoa, ekat viikot oli ihan hyviä muutamia heittoja lukuunottamatta. Joiden takia pillerit aloitettiin. Mutta kuin aloitin ruuan kanssa vehtaamisen, että mitä laitan suuhun ... Niin kaikki pasmat meni sekaisin ja arvot meni ylhäällä. Lopulta Sovittiin että syön normaalisti ja usein sekä pieniä määriä. Mittaan joka toinen päivä 4krt + niinä päivinä jolloin en mittaa koko päivää, niin silloin mittaan joko paaston tai lounaan extrana. Nyt on ollut suht hyvin.. Vaikkakin muutama heitto, mutta tiedän mistä ne johtuu...
 
Riippuu vielä paljon sairaanhoitopiiristä tuo insuliini vs tabl. Viime vuonna sanoi mun terkkari törmänneensä ensimmäistä kertaa tabletteihin radin hoidossa ja se on ollut täällä terkkarina jo pienen ikuisuuden. Sekin äiti oli muuttanut toisen sairaanhoitopiirin alueelta eli hoito oli aloitettu siellä. Tästä päätellen Etelä-Pohjanmaalla ainakin hoidetaan radi edelleen vain ja ainoastaan joko ruokavaliolla tai jos lääkkeitä tarvii niin insuliineillä.
 
No muakin ruvennut nyt stressaamaan toi syöminen. Tuntuu et mikään ei ois hyvä vaihtoehto mut sit kun se nälkä iskee nii jotain on saatava ja äkkiä. Kyllähän se kotona onnistuu mut sit kun nyt esim. oltiin viikonloppuna reissussa. Jääkaapittomassa hotellihuoneessa kuitenkin tuntui olevan rajalliset ne välipalat mitä sinne vois evääks ostaa. Ja nyt viimepäivinä oon tosiaan tarvinnut jotain ruokaa myös yöllä. Hedelmät saattaa nostaa liikaa verensokeria, pähkinöitä mulla oli mut jaksa niitäkään koko ajan... Ostin sit kans jotain välipalakeksejä ja koitin valita mahd. vähäsokerisia.

Oon mittaillu vähän ekstraa ihan vain mielenkiinnosta. Joka aamu mittaan ja sit kerran viikossa joka ruokaa ennen ja jälkeen. Tosin nyt kun noita korkeampia arvoja on tullut, oon mittaillut aina kun vaan oon pystynyt. Sitäkin mä oon miettinyt että jos oisin harvemmin mitannut niin enhän välttämättä olis edes huomannut näitä muutamaa ylitystä?! Kun mulle annettiin siis ohje että joka toinen viikko neljä kertaa aamupaasto ja joka toinen viikko yhtenä päivänä ennen ja jälkeen ruokien. Että onko tässä edes mitään järkeä... Ja tosi tarkka oon ollu myös siitä että pesen kädet kunnolla ensin.
 
Christalli, mulle annettiin nyt ohjeeksi mittailla kolme kertaa viikossa paasto + kolmen aterian jälkeen. Mulla tuotti aiemmin päänvaivaa mittailla ennen sterioita kun ei välttis tullut tarpeeks pitkiä välejä ruokailuihin. Nyt ei siis tarvii mittailla ennen ruokailuja (paitsi ennen aamupalaa tuo paasto) ja tulokset on olleet hyviä.
 
Toi on hankalaa, kun tosiaan ite miettii että oliko tää nyt tarpeeksi "lounas" tai "päivällinen" kun joskus venyy nuo ruoka-ajat meillä. Sitten napostelen hedelmiä, jogurttia, pähkinöitä, leipää... Ja mietin että voinko jo nyt mitata. Mies on nyt 2kk:tta kotona ja me mennään hiukan puolelta toiselle kun rempataan taloa, tai minä vaan olen makutuomarina. Niin siinä ne ruoka-ajat väkisinkin menee miten sattuu.. Diabeteshoitaja oli sitä mieltä että mun olisi pitänyt kellottaa mun ruoka-ajat. Mikä on täysi mahdottomuus tässä tilanteessa.. Hankala homma kaikenkaikkiaan.
 
Mä en tiedä toimitaanko kaikilla synnäreillä samalla tavalla mut ainakin Tyksissä annetaan radi-vauvoille jo synnytyssalissa 10ml lisämaitoa tuttipullosta/ruiskulla tms. Tänään sain hyvät ohjeet jos haluaa et vauvalle annetaan omaa maitoa eikä luovutettua tuon 10ml. Kun viikkoja on kasassa 37 voi alkaa lypsää maitoa ja pakastaa. Vaikka alkuun tulis vaan muutamia pisaroita voi nekin pakastaa. Sitten synnärille lähtiessä tuodaan tuo maito kylmälaukussa mukana. Mä sain lääkeruiskuja maidon pakastamiseen.
ImageUploadedByVau Foorumi1473153079.069816.jpg
 
Janna,
Mut jos maitoa ei tule vielä? Ei ainakaan mulla.
Kukaan ei tyksissä kyllä tällaisesta edes maininnut mulle..
 
mulla on alkanu ihan viime aikoina tulee maidon väristä nestettä vähän, muutoin ihan kirkasta. ei oo kyl tommosest koskaa kukaa puhunu missää vaik on radi :) mielenkiintoista! rv 33+5
 
Taysissa ei ainakaan 2015 keväällä annettu maito salissa kuin jos vauvan vs oli turhan alhainen. Ensin hoidettiin ensi-imetys alta ja sen jälkeen mitattiin vs.
 
Takaisin
Top