Raskausdiabetes

Niin kait sitä on sit vaan pakko tottua jos siihen hommaan joutuu..tai sitten laitan miehen pistämään :D Toivottavasti saisin puhtaat paperit, varsinkin kun oon hirvee suklaasyöppö
 
Mä olen kans ollut piikkikammoinen ja taisin pyörtyä joka ikisen verikokeen ja rokotuksen jälkeen lähes 2-kymppiseen asti. Sit aloin sietää vähän paremmin mutta makuuasentoa vaadin joka kerta. 31v:nä sairastuin autoimmuunisairauteen ja käyn 1-3kk välein verikokeissa. Siinä olen tottunut sen verran et pystyn istumaan ilman et pyörryn. Pari vuotta sitten jouduttiin hedelmöityshoitoihin ja minä jouduin pistämään hormoneja itteeni! Mies on vielä piikkikammoisempi niin hänestä ei ollut apua. Onneks veljenvaimo on th niin hän kävi pistämässä ekat piikit ja opetti mulle miten se tehdään. Ihmeen hyvin selvisin siitäkin urakasta. Nyt ei tuo sokereiden mittaaminen tunnu missään. :)
 
Täällä aloitettiin tänään sitten se diabeteslääkitys, pillereitä sain. Mulla on kaikesta huolimatta liian korkeat paastoarvot, vaikka syön oikein. Ongelmana päivän aikana muodostuu se, että keliakia ruokavalio ei sovi diabetes ruokavalion kanssa, ne kuulemma hiukan niinkuin tappelee keskenään... No saan syödä pillereitä aamuin illoin. Mutta eipä onneksi sen kummempaa. Sen verran sain ruokakieltoa, että peruna, riisi ja gluteeniton pasta/spagetti pitää jättää pois. Kaikkea muuta saan syödä. Eli näin ollen ruokavalioni koostuu kasviksista, kanasta ja kalasta. Lääkityksen lopetan heti kun vauva syntyy, ja sitten kun vauva on 6kk ikäinen joudun menemään uudestaan sokerirasitukseen. 30+4
 
Nyt paukahti 9,1 kun söin marjapiirakkaa -ehkä vähän liikaa. Tähän asti on pysynyt aisoissa, vaikka välillä herkuttelun jälkeen oon ihan tahallaan mitannut, että nouseeko vai ei. Tuo mun resepti sisältää kyllä aika paljon sekä sokeria että rasvaa niin se yhdistelmä varmaan teki siitä nyt pahiksen. Normaaliruuan jälkeen mulla ollut sokerit siinä 4,4-6,5 välillä (useimmiten viiden ja kuuden välissä). Paastot alle viittä, pari kertaa ollut yli 5, mutta silti alle 5,5. Melkeen toivon, että alkais vaan nuo sokerit reagoimaan kun se ois mulle motivaationa herkuttelun lopettamiseen. On meinannut vähän karata käsistä tämä homma...
 
Nyt on mun vuoro istua rasituskokeessa. Kohta eka tunti mennyt, ihan hyvä olo vielä. Ei se litku mitään hyvää ollut, mutta ei mitään järkkyäkään.
 
Mulla oli sokerirasitus rv26 (edellinen vauva 4580g, lisäksi suvussa diabetesta)
vain paastoarvo oli yli viitearvojen ja sekin vain naurettavat 0,1 :confused: Mutta silti pamahti radi diagnoosi o_O En ajatellut että ne on NOIN tarkkoja siitä.
Siitä sitten kotona mittailut ja ruokavalio. Eka viikolla vähän ne kotimittaus-tulokset oli välillä yli tavoitearvojen (kuka nyt hetkessä oppis uudet ruokavalio ohjeet, määrät arvioimaan jne.) ja sain viikon "armon aikaa" saada paremmat lukemat.
No sit tuli täysin puhdas rivi, ei siis yhtäkään arvoa yli tavoitearvojen :)
Nyt sit jatkossa vaan 4 aamuna paastoarvo ja toisella viikolla yhtenä päivänä kaikkien aterioiden ennen ja 1h jälkeen arvot. Ei sen tarkempaa seurantaa, jos olen oikein ymmärtänyt.

Onko teillä muilla joilla radi diagnosoitu seurattu neuvolassa jotenkin tiiviimmin? Mulla on neuvola 3:n viikon välein.
Tai vauvan kokoa arvioitu tarkemmin kuin normiraskaudessa? Mulla on tosi epävarma olo, koska en tiedä seurataanko tätä nyt sit mitenkään erityisemmin oikeestaan, ja seurataanko vauvan vointia millään tavalla paremmin kuin normaalisti?
Asun pk-seudulla, ja tuntuu että käytännöt aika erilaisia..

Alethea rv32
 
Alethea se seurataanko raskautta tarkemmin riippuu neuvolasta ja pysyykö radi rodussa pelkällä ruokavaliolla vai joutuuko lääkkeillä avittamaan. Yleensä ne jotka pärjää pelkällä ruokavalio muutoksella käy ihan normisti neuvolassa ja tarvittaessa tehdään painoarvio. Jos taas joutuu insuliinin aloittamaan tai tabletit, niin sit seuranta tapahtuu äippäpolilla ja synnytys saatetaan käynnistää ennen laskettua. Ja äippäpolilla myös ultrataan vauvaa ja seurataan painoarvioita, joissain neuvoloissa saatetaan myös ultrailla.

Mulla itellä ruokavalio hoitonen radi ja käyn ihan normisti neuvolassa. Th määrää välillä ottamaan esim vkon tai kahden vkon tehomittauksia, muuten mittaan 2x vkossa paaston ja joskus ja jouluna 1h aterian jälkeisen arvon. Viimeeks th väläytti et loppuraskaudessa saatan päästä äippäpolille painoarvioon kun esikoinen oli 4350g, mut sekin on aika iso ehkä viä. Esikoisen aikana en saanut kuin lääkärin painoarvion lääkärineuvolassa ja silloin kans oli ruokavalio hoitonen radi.
 
mulla radi johon pistän insuliiniä ja käyn äippäpolil ultrissa n joka 3viikko. neuvola ei oo yhtään sen useammin, musta tuntuu että täällä päin neuvola on tosi harvoin :D
 
Mulla kans samoilla linjoilla kuin Yllätyksellä, sillä erolla et kuopus oli pienikokoinen radista huolimatta eikä nytkään ole tiedossa isokokoista vauvaa.
Mut jostain kumman syystä th lykkäs mulle toisen sokerirasituksen vaikka jo sain diagnoosin! Huomenna aamulla siis rasitukseen. Ja huomautin th:lle miten erilaisia ohjeita eri neuvoloista ja labroista on esim paastoajasta annettu. Siihen hän vastasi että kyllä se 12h kuuluu olla! Vasta jälkikäteen tajusin et häneltä saamassani labra-ohjeessa lukee et klo 22 jälkeen ei saa syödä eikä juoda ja eka verikoe on klo 8. Tuostahan tulee vaan 10h paasto?!? Koittaisivat nyt edes saman katon alla päättää kumpi se kuuluu olla.
 
Janna, samaa olen ihmetellyt noiden ohjeiden kanssa. Labrassa kun viimeksi kysyin paaston kestosta niin vastas että riittää kun et ole yöllä syönyt. Että joo, ei kovin tarkkaa ollut hänen mielestään. :)
 
Mullahan se paastoarvo heitti sokerirasituksessa, tosiaan jonkun ihan älyttömän. Olisiko se nyt sitten ollut se 5,6. Mutta siis niin olematon. Ja tosiaan silloin sanoivat neuvolassa että syöminen pitää lopettaa edellisenä iltana kello 22.00, mutta kukaan ei sanonut että edellisen päivän ruuat vaikuttaa mittaukseen. Mulla oli sokerirasitus maanantaina, ja sunnuntaina olin synttärijuhlissa, jossa sitten hiukan vedin kakkua sun muuta makeaa.. Niin se kuulemma saattoi olla syy mittaustulokseen. No nyt mulla on ne pillerit käytössä 2 viikkoa ja mittaan joka toinen päivä. (huomenna itseasiassa diabeteshoitajakin taas soittaa). Vaikeinta tässä kaikessa on se, että ennen pillereitä mun arvot oli paljon paremmat kuin pillereiden aloituksen jälkeen, joten ihan on pakko sanoa, että tiedä sitten mikä on toimiva ratkaisu..
 
Sokerirasituksessa jälleen... Olin jo kerran ja se paastoarvo oli sillon 5,6. Saa nähdä miten tällä kertaa menee.
 
Tolkuton väsymys iski toisen verikokeen jälkeen! Pikku torkut olis kyllä paikallaan mut miten torkut matalaselkänojaisessa tuolissa ja tässä hälinässä ja kirkkaassa valossa?! Blääääh...
 
perk***** diabetes + hoitaja

Diabeteshoitaja soitti. Viimeksi antoi kauheat käskyt siitä mitä syödä. Ja nyt kun olen syönyt sen ohjeiden mukaan, niin arvot nousseet. No kummakos tuo, kun gluteeniton ruokavalio ja yhdistettynä siihen että riisi ja peruna pois, sekä pastat, niin mitä jää jäljelle. Vaikka itse teenkin kaiken ruuan alusta alkaen, niin mielikuvistus oli finaalissa viimeiset 2 viikkoa. Nyt sitten olisi halunnut että alan pistämään insuliinia itseeni, sanoin siihen että en kyllä suostu. Joten nyt sitten taas korotettiin pilleri määrää maksimiin ja lisäksi sitten palattiin aikaisempaan ruokavalioon, eli kiellot poistettiin, ja nyt sitten taas saan syödä normaalisti, niin kuin olen tottunut. Onneksi, kaupassa käyntiin menee aina se tunti vähintään, kun joutuu joka ainoan tuotteen tuoteselosteen lukemaan..

Kyllä ottaa kupoliin. Onneksi pian on taas neuvolaa ja tyksiä tiedossa parin seuraavan viikon aikana, niin sitten tietää mitä masukille kuuluu...
 
Mää en syö välttämättä mitään ennen nukkumaan menoa, mut jos syön niin se vaihtelee aika paljon. Esim eilen söin lihiksen juustolla kun mies teki itselleen sellasen, niin munkin alkoi tehdä mieli. Yleensä jos syön iltapalaa niin syön joko leipää, hedelmiä tai jugurttia, ja joskus klo. 21 aikaan(kunhan esikoinen on saatu nukkumaan). Meillä on päivällinen välillä aika myöhään(suunnilleen siin klo. 19-20 aikaan riippuen mihkä aikaan mies pääsee töistä) niin en sen jälkeen enää erikseen syö iltapalaa.
 
mun taas käskettiin syömään illalla mahdollisimman myöhään, jotta se sokeriarvo olisi hyvä aamulla. Joskopa kokeilisin kans, etten söiskään... Meillä kans venyy päivällinen aina suhteellisen myöhään, kun on tätä taloremppaa, ja itse olen aina niin lopen uupunut päivisin, etten jaksa kauheasti sitä ruokaa laittaa..mutta virkistyn aina iltaa kohden.
 
Usein onkin niin et jos yöpaastosta tulee liian pitkä niin arvot nousee, kun maksa alkaa vapauttamaan sokereita elimistön käyttöön. Mut ite oon todennut myös sen et jos se paasto on lyhyt niin ne arvot saattaa silti heittää. Varsinkin jos syön viä iltapalan päivällisen päälle ja päivällisellä on tullut jo vedettyä hiilareita kunnolla. Ja yleensä meen nukkumaan siinä klo. 22-23, joten mun aikataululla toi klo. 21 iltapala ei sinällään ole kovin aikaisin. Itse en ainakaan pysty heti syötyä menemään nukkumaan.
 
Takaisin
Top