Raskausdiabetes

Ei olis pitäny liikaa intoilla noista aamuarvoista.. pari päivää meni hyvin ja sit taas pompsahti. Ruokailujen jälkeiset arvot jää komiasti alle rajojen, joten tiedän tekeväni asiat oikein. Oonkin joutunu edelleen nostamaan insuliiniannoksia, aamuinsun nyt ollessa 32 ja iltainsun heilautan tänään 40--> 44 kerralla, niin huomisaamuna pitäs olla taas alle rajojen. Rasittavaa.. onneksi pian on kokoarvio, mutta mulla on hyvä tunne, että ei vauva liian iso ole vieläkään.
Oon ihan varma, että noi mittarit on ihan leluja, tuntuu, että antaa välillä ihan mitä sattuun tuloksia. Samasta veritipasta saattaa saada todella eriäviä tuloksia. Mittaankin puhtaista käsistä, pyyhkäisen ensimmäisen veritipan pois ja sitten seuraavasta vapaasti vuotavasta mittaan, niin tulee kaikkein tasaisimmat tulokset, jos kahteen liuskaan testaa.
Ei ole enää pitkästi jäljellä ja sit tää helvetin mittaaminen ja pistely loppuu.. oonkin jo ihan tympääntynyt koko hommaan ja haluan vaan nakata vermeet mäkeen. :D
 
Juu samaa mieltä Sinbbu - vaikka itsellä onneks on noi arvot kestäneetkin nyt kasassa ja pistot menee suht hyvin rutiinilla, en kyllä yhtään jää mokomaa hommaa kaipaamaan, ja ootan kyllä innolla et saan linkasta noi vehkeet mettään! Eilinen iltainsu tuli pistettyä taas jotenki huonosti että sattu ihan pirusti ja ihan piti itkut tirauttaa täristen kun olin saanu aineet reiteen ja piikin veks. Onneks aamuinsut sain laitettua taas normaalisti, niin jaksaa taas jatkaa tätä. Ruokavalioon toivon saavani tästä rutiinia jatkossakin, mut muuten kyllä ei jää ikävä..!

Kovasti odottelen ens lauantaita et vaavi olis täysiaikainen, ja toivon ettei toinen odotuttaisi itseään sit enää kovin kauaa.. :love017

Tsemppiä Sinbbu ja muutkin mittailijat! Onneksi päivä päivältä ja pisto pistolta ollaan kaikki lähempänä vauvan syntymää ja mokoman rd:n kaikkoamista meidän arjesta :hello2
 
Moikka!
Oli pakko avautua tänne kun ahdistaa niin tämä aihe.
Eli kävin siinä sokerirasituskokeessa rv 27 ja ne arvot olivat ok.
Sitten parin päivän päästä kun menin neuvolaan ja otettiin normit pissatestit niin sokeria löytyikin. Neuvolan täti kysyi, etä olenko syönyt hetki sitten, ja kun totesin, että aamupalan söin . tunti sitten niin asia annettiin olla.

Seuraavan kerran kun taas löytyi sokeria plussan verran 35+5 niin neuvolan täti totesi saman asian, että ei tässä mitään, Tuolloin minulla oli myös neuvolalääkäri aika kun tehtiin painoarviota ja lääkäri totesi, että vauva olisi normaalia isompi kokoinen ja laittoi lähetteen synnärille. Ihmetteli myös, että neuvolassa ei ollut hoitaja puuttunut tuohon kohonneisiin arvoihin ja patisti minut takaisin neuvolan tädin puheille, jotta aloitetaan kotiseuranta.

Neuvolan täti oli vähän hämillään, etä minkä ihmeen takia, (?!?) mutta opasti minut 6 pvän kotiseurantaan.

6 pvän seurannan jälkeen kun katsoimme tuloksia neuvolassa niin kohonneita arvoja oli 5 kpl, ja tästä syystä jatkoin taas seuraavat 6 pvä.

Olin/olen aivan hämillään tästä kaikesta, ja varsinkaan kun en ole saanut mitään ohjeistusta tuohon ruokailuun, paitsi että kuitupitoista pitäisi syödä ja tasaiset ateriarytmit, mutta itse etsin netistä sitten tuollaiset rb ruokaneuvonta -ohjeistuksen, jossa on selitetty hyvin selvästi mitä syödä ja koska ja kuinka paljon.

Arvot ovat ihan ok olleet nyt pääosin, muutamana päivänä ainoastaan ollut yli rajan 1h ruokailun jälkeen, jos olen syönyt raskaampaa ruokaa ja jossa enemmän hiilareita (tai näin olen päätellyt)

Olen nyt vkolla 37+5 ja ensi viikolla synnärille aika paino arvioon, mutta hermostuttaa koko asia niin paljon, että miksi ei silloin kuin ekan kerran huomattiin sokerien olevan kohollaan puututtu siihen!
Nyt pelko ylisuuresta vauvasta (jolla lääkäri peloitteli).

Neuvolasta vaan todetaan koko ajan, että kaikki on hyvin, mutta jos tuo yksi lääkäri ei olisi osunut kohdalleni niin eipä näitä kohonneita sokereita olisi alettu seuraamaan, vaikka arvot heitellyt normaali neuvolan seurannoissa.

Olisiko tässä kuitenkin niin, että itse nyt vaan nostatan likaa kriisiä aiheesta vai onko neuvolassa oltu liian väliinpitämättömiä asian suhteen?

Olen muutenkin kärsinyt luottamuksen puutteesta neuvolaa kohtaan koko raskauden eikä tämä kyllä yhtään edesauta asiaa :sad001

Onko teidän kohdalla oltu kuinka tarkkoja neuvolan pissatestien kanssa alusta asti, kun ekat kohonneet arvot on huomattu?

(huh, tulipa vuodatus :wink )
 
Niranda00: mulla itsellä on kaikki noi virtsat ollu puhtaat, kotiseurannat aloitettiin sillon sokerirasituksessa ilmenneiden kohonneiden arvojen takia, mut tiukasti on kotona sit siitä asti seurattu noita sokruja aina sen 2 kertaa viikossa, 6 kertaa päivässä. Käsittääkseni heittoja 10 mittauksesta saisi olla 2 (voin olla väärässäkin, tai siis oon käsittäny että aika paikkakuntakohtaisesti on näitä neuvottu - mulle annettiin ohje et 2 arvoa saa heittää kymmenestä mittauksesta). Kun heittoja oli mulla muutamia useempia, ei edes kovin montaa mut kuitenkin, niin aloitettiin heti insuliinihoito. Tosin mulla heitti alkuun vaan nuo paastoarvot, eli yön aikana alkoi sokrut nousta itsestään liikaa, niin piti aloittaa iltainsuliini että arvot ei hypi yöllä.

Valitettavasti en osaa sanoo tosta et miten noihin virtsatesteihin on reagoitu, itsellä tosiaan kun ne ei ole kertaakaan heitellyt, mut ymmärrän kyllä että ahdistaa varsinkin jos vauva on arvioitu normaalia suuremmaksi, ja ihmetelty lääkärin puolesta et miksi noihin sokereihin ei oo puututtu aikaisemmin.. :/ Jatkuuko sulla nyt toi seuranta sinne loppuun asti, tai onko sua ohjattu diabeteslääkärin/hoitajan vastaanotolle noiden arvojen kontrolliin? Kun oon ymmärtäny, et ihan vielä viimesillä viikoillakin voidaan insuliinihoidot aloittaa, jos sokerit pomppii.

Toivottavasti kuitenkin toi kokoarvio olis sulla tasaantunu - mulla arvioitiin kesäkuussa vauvan olevan 2vkoa ikäistään edellä koon suhteen ja lääkäri sanoi et vauvan kokoa pitää seurata nyt tarkkaan, mut heinäkuun puolesta välistä asti on vauvan koko ollut ihan just keskikäyrillä, eli kasvu oli tasaantunu (tai sit toi kesäkuun arvio heitti sen verran). :) Tosin mulla menee nyt noi insuliinit, voi olla vaikutusta niilläkin, mut kait se vauvan koko voi noissa arvioissa heitellä ja vaihdella ilman insujakin suuntaan jos toiseen. Toivotaan siis parasta sunkii kohdalla! Ymmärrän ahdistuksesi, olin jossain vaiheessa henkisesti ihan solmussa tän rd:n kanssa, mut mulla on onneks toi seuranta toiminu sen verran hienosti neuvolan ja diabeteslääkärin toimesta, et nyt tämä on menny jo ihan rutiinilla melkeinpä. Ja yritä pitää mielessä etjos vauva on kokoarvion yläkäyrillä, voi todellisuus silti olla vielä toinen, ja et vaikka sulla olis seurattu sokereita koko raskauden ajan ja menis insuliinit ja kaikki, kaikilla ei silti välttämättä vaan noi arvot asetu uomilleen vaikka mitä tekis.

Tsemppiä kovasti! :)
 
Kiitos Miko_84 vastauksesta.
Nuo ohjeet näköjään vaihtelee paikkakuntakohtaisesti. Mun piti alkuun 6 pvä seurata omalla ruokavaliolla ja mitata 4 krt. päivässä (aamulla paastoarvo ennen aamupalaa, tunti sen jälkeen sekä ennen lounasta tai päivällistä ja tunti sen jälkeen) ja nämä sai heittää max. 2-3 mittauksessa yli suositusten.

Kun näissä oli heittoja niin jatkettiin taas 6 pvän seurannalla samanlailla tuloksia seuraten ja kirjaa pitäen, mutta nyt piti noudattaa rb ruokavalioo, johon en saanut kyllä mitään sen ihmeempää ohjeistusta, mutta hyvin oon näillä omilla netistä löytämillä ohjeilla näemmä pärjännyt :) Nuo poikkeavat arvot on tulleet ihan omasta laiskuudesta ruoan suhteen ja samantien on sitten sokerit noussutkin, eräs aamu sain lukemaksi aamupalan jälkeen 9! Mutta tuo onkin ihan max. mitä olen mitannut.

Lähete laitettiin synnärille sit alunperin vauvan koon takia, mutta sinne mukaan otan noi tulokset niin ne katsotaan siellä sitten. Mullahan on 1vko laskettuun aikaan enää tuosta lääkäri ajasta, et saa nähdä mitä tekevät... tosin ei mun paino ole juurikaan noussut, viime viikon neuvolassa se oli jopa 200g tippunut edellis viikosta :) Luulisi tuonkin olevan hyvä merkki? :) Nyt kuitenkin tämän 6 pvän aikana on jo 4 ylittävää arvoa, joten saa nyt nähdä mitä sanovat.

Olen ihan pihalla tästä kun neuvolasta ei oikein oteta kantaa koko asiaan eikä neuvoa sieltä myöskään saa :sad001

Pääasia on nyt kuitenkin että saadaan terve poitsu tuolta maailmaan, toivottavasti mahd. pian :happy119 Ja mitä nyt olen kuullut niin koko arviot ovat nimen omaan arvioita.. mies näki ultran näytöltä viime käynnillä, että painon perässä oli + - 400g, eli se voi heittää ilmeisesti suuntaan jos toiseen :smiley-angelic003
 
No kappas vaan Niranda00. Meidän neuvolassa sanottiin mulle, että jos en narahda sokerirasituksessa, niin sit seurataan pissaa ja jos kerrankin on sokeria, niin uudestaan vaan rasitukseen. Mutta mä narahdin toisessa rasituksessa jo aikoja sitten. Onneksi.
Hämmästyttävää tosiaan, ettei kohdallasi puututtu asiaan, kun siihen olisi pitänyt puuttua. Ja olisi sinun kuulunut saada neuvolasta ruokailuohjekin.. minäkin sain. Tietysti sen löytää netistä, mutta silti. Mä oon mitannu alusta asti joka päivä aamuarvot, sekä kerran viikossa 8 mittauksen sarjan. Nyt lähellä laskettua saan mitata aamujen lisäksi sieltä täältä arvoja, mieluummin kuitenkin päivällä tai illalla. Insuliinia ei tarvinne enää nostaa ja nytkin menee jo niin kovat yksiköt aamuin illoin, että mua ei päästetä yliajalle, vaan synnytys käynnistetään. Toivon vaan, ettei vauvan sokereissa ole syntymisen jälkeen heittoja, ettei joudu ressukka tippaan. Viimeksi äitipolilla lääkäri sai mut itkeen, koska puhui mulle töksähtelevästi ja sanoi, että lapsihan joutuu tämän sokeritaudin vuoksi tippaan ja tästä voi hänelle kehittyä myöhemmin suuremmalla todennäköisyydellä sokeritauti. Arvatkaapa, miltä tuntui kuunnella tuollaista.

Mut hyvä, että joku puuttui sunkin tilanteeseen. Pidän peukkuja, että kaikki menee hienosti! :smiley-bounce012
 
Kiitos tsempistä Sinbbu! :)

Tänään neuvolassa ihmettelin ääneen, että miksi ei ole aiemmin puututtu noihin sokereihin kun on pissassa ollut plussaa.
Ihmetteli itsekin, että miksi ei sokerirasituksessa sitä näkynyt alunperin, mutta sitten myöhemmin näkyi, koska sokerirasituksessa sokerilitkumäärä on kuitenkin aikamoinen ja jos meinaan nostattaa arvoja niin olisi pitänyt näkyä.
Neuvoi kysymään synnärillä ens viikon paino -arviossa asiaa lääkäriltä.

Nyt pitää mittailla sokereita edelleen, mutta meni jotenkin tänään ihan ohitse, että kuinka usein ja monena päivänä mun pitäisi niitä mitata.
Arvot pysyneet ruokavaliolla hyvinä, muutamaa poikkeusta lukuunottamatta, joten en voi lopettaakaan tätä rb-ruokavalioo. Ei se mitään, enemmän joudun pähkäileen vaan syömisiä nyt, mutta painokin oli tippunut hurjat 100g :)

Olin myös tosi innoissani taysin uudesta hotellista, johon pääsee miehen ja vauvan kanssa sitten synnytyksen jälkeen jos siellä on tilaa, mutta neuvolan täti varoitteli, että voipi olla, että vauvalta mitataan arvoja ensimmäinen vuorokausi, joten samantien ei sinne sitten päästäkään :sad001

Pitää tätäkin muistaa kysyä ensi viikon lääkärissä.

Puuh ja paah, mutta vauvalla oli kuulemma jokatapauksessa kaikki hyvin, joten se on pääasia.
Katsotaan mitä lääkäri toteaa ensi viikolla sitten,
 
RD Suklaa addikteille pieni vinkki, mihin itse olen tykästynyt. 37,5g patukka missä ei ole keinotekoisia makeutusaineita, 5 g sokeria ja yhteensä alle 10 hiilareita. 85% suklaata. S-ryhmän kaupoista olen löytänyt. Kofeiiniahan se vähän tosin sisältää. Www.fairmary.fi . Itse olen tämän paheen itselleni suonut silloin tällöin kun arvot ovat pysyneet ruokavaliolla hyvänä.
 
RD Suklaa addikteille pieni vinkki, mihin itse olen tykästynyt. 37,5g patukka missä ei ole keinotekoisia makeutusaineita, 5 g sokeria ja yhteensä alle 10 hiilareita. 85% suklaata. S-ryhmän kaupoista olen löytänyt. Kofeiiniahan se vähän tosin sisältää. Www.fairmary.fi . Itse olen tämän paheen itselleni suonut silloin tällöin kun arvot ovat pysyneet ruokavaliolla hyvänä.
 
Takaisin
Top