Raskausdiabetes

• Ketjun aloittaja Ketjun aloittaja Yönsäde
  • Aloituspäivämäärä Aloituspäivämäärä
Sokrut koko ajan huonompaan päin :( mitä pidemmälle mennään niin sitä huonompia arvoja tulee, hirveitä määriä menee insuliinia, onneksi ei tarttee itte maksaa kun tää nyt leimattiin 1. tyypin diabetekseksi eikä raskausdiaksi. Oli puhetta lääkärin kanssa, että kun tulee 38 viikkoa täyteen niin käynnisteltäis, eli puolentoista viikon päästä! :) ihan mielelläni lähtisin käynnistykseen vaikka onkin kivuliaampaa hommaa ja muutenkin tuskasempaa, mutta nää mun huonot olot kohta tappaa mut. Monta kuukautta oon jaksanu olla kärsivällinen, niin nyt se alkaa se kärsivällisyys loppumaan.. No, toivotaan että sitten kans käynnistellään, eikä jää puheeksi! :)

Neidillä painoa viimeksi 2,85kg eli keskikäyrillä mennään, hyvä näin.

shani olipas ihan suoraan sanottuna helvetin hirvee akka !!!
Ei tommosia voi olla tollasissa töissä, oikeesti. Valituksen teet tietysti !!! Ei toi ole niiden hommaa...
Noi maitotuotteet on kuulemma joillekin kanssa pahoja, jos kokeilet ilman maitoa seuraavaks?
Tää on kyllä niin hanurista koko hemmetin diabetes, johtuu sitten mistä johtuu.

Ruokavinkkeinä esim noi mehukeitot, niissä ole käytännössä mitään, senkun juo vaikka tölkin kerrallaan. Menee hyvin muuten puurossakin ;)

Mä olen aika hyvin vähentänyt leivän syöntiä, ennen meni melkeimpä pelkkääkin leipää. Nykyään siivu kerrallaan, ja sitten jotain muuta kanssa.

Ei montaa viikkoa olis enää, pelkään niin pahasti että retkahdan ihan hulluun herkutteluun synnytyksen jälkeen :(
Itellä kuitenkin olis tota tiputettavaa painoa jo 20 kiloa ilman raskauskilojakin..

Paino mulla on nyt viimisen 3vk:n aikana vaan tippunut, luojan kiitos. Toivon ettei kauheesti tulis enää lisää ja jäis tähän kymmeneen kiloon, olis jotain mahkuja ees saada ne joskus pois.

Shani: ok. Sulla on kyllä ihmeen huono tuuri tuon diabeteshoitajan kanssa! Toivottavasti hänellä on seuraavalla kerralla parempi päivä eikä tuollainen iva-asenne. Ehkä voisit kysyä onko mahdollista päästä toisen hoitajan vastaanotolle seuraavalla kerralla.
Olisi mukava tietää vähän miten teidän muiden rd on kehittynyt? Siis kuinka moni on pystynyt pelkällä ruokavaliolla pysymään rajoissa, ja miten teillä jotka olette joutuneet aloittamaan insuliinin on ennen sitä nuo sokeriarvot kehittyneet?
Itsellä on nyt paino lähtenyt laskemaan, eli 1-2kg siitä huipusta on tultu alas. Kokonaisuudessaan painoa on siis lähtötilanteeseen noin +3-4kg. Mulla on seuraava neuvola vasta 4.2. ja siihen saakka ainakin jatketaan näin eli joka toinen päivä mittaan sokerit ja kokoajan olen tosiaan varsin tarkkana mitä laitan suuhuni. Nyt viimeiset neljä mittauspäivää on olleet tosi hyviä, eli ei yhtään ylitystä. Mulla ei onneksi ole kauheita mielitekoja ja nuo sokeriarvot on antaneet kyllä vähän vapautta pieneen herkutteluunkin. Hiilarit on kyllä vedetty aika minimiin. Salaattia on tehty usein, ja sitä saakin syödä varsin vapaasti. On kyllä ihan rukaisaa tehty eli fetaa ja ananasta esim joukkoon tai broiskua.

Shani: tuo on SELVÄ valituksen paikka! Ei ihminen saa kohdella toista tuolla tavalla, ja varsinkaan ei raskaana olevaa - jolla on muutenkin jo hormoonit sekaisin. Siis tuo on epäeettistä, ja melkein liippaa hoitovirheen puolelle. Selvä että teet valituksen! Voimahali täältä. Ja jos seuraavalla kerralla joudut samalle akalle sanot hänelle suorat sanat!!

emoticon

Ihanainen: mullahan on ollut se tilanne että sokeriarvot normalisoitui heti alussa - eli kun jätin pois nuo makeat. Muuten olen vaan pikkasen tarkkailut että valitsen vähemmän hiilareita ja syön enemmän kasviksia. Tänä aamuna esim otin ihan piruttaen jopa 2 lasillista (lantrattua, mutta enivei) omenamehua ja mittailin - ja oli 7,1 joten olen aika turvallisilla vesillä. Harmittaa vaan että mua seuraa nyt tämä RD leima loppuelämä - so what :D

Shani: Ihanaa, että olet paremmalla mielellä ja arvot on hyviä :-) Kovasti olet töitä tehnyt, eikä yksi ilkeilijä sitä mitätöi!!! Raivostuin täällä niin pahasti sun puolesta, että oisin voinut lähtä kumauttamaan moista eukkoa hoitolaukulla (ei ole kevyt kapistus...), mutta valitus lienee se oikeampi tapa hoitaa asia!!! Noin epäammattimaista ohjausta ei pitäisi saada osakseen ikinä *raivosta kappaleiksi räjähtävä hymiö tähän*

Yönsäde: Onneksi teidän hurjalla keikalla oli onnellinen loppu!!! Oikein paljon voimia ja jaksamista ja toivotaan, että saatte pienoisen pian kotiin emoticon

Ite jännäilen hieman huomista, kun saan 6 vkoa synnytyksen jälkeen tehdyn sokerirasituksen tuloksen. Pikatesti, joka tehdään ennen sen öklö-liemen kiskomista kitusiin, lupasi hyvää. Paastoarvo oli 5.0, mikä on ei-raskaana olevalle vielä loisteliaanpi, kun nyt se db raja-arvo on 6.0. Olo on muutoin aikas paljon kevyempi, kun laitokselle jäi 8 kg ja imetys on vienyt muutaman kilon :-) Makeaa ei tee mieli samaan malliin kun ennen ja luulen, että nämä terveellisemmät tavat on jääneet päälle jopa :-D

Olo ja arki poitsun kanssa on ollut ihanampaa ja rankempaa, kun osasi kuvitella. Mistään mitä ajattelee tehdä ei tule valmista, mutta lapsosen tarpeet, kun saa hoidettua niin hyvä niin :-) Onni-poika kasvaa hurjaa tahtia, voi hyvin ja on kyllä ottanut vallan tässä huushollissa :-D 

Iri ja Shani: Olipa hyviä uutisia molemmilta :) Toivottavasti hyvä vire jatkuu ja saadaan sokerit pysymään aisoissa, ja tosiaan Iriltä koko "leima" pois. Itsellä on nyt ollut kaksi ylitystä :( eli tarkkana pitää tosissaan olla kokoajan!

Käytiin eilen 3Dultrassa ja viikot oli 29+2 painoarvio 1400g, mikä tarkoittaa että Papu kasvaa aivan keskikäyrää pitkin! Syntymäpainoarvio on 3600-3700,hienoa! Eli ruokavalio on nyt sopiva ja tällä jatketaan. Sokeritkin on pysyneet hyvin aisoissa.
Tsemppiä kaikille! Ja onnea vauvansa saaneille!

Moikka ja kiitokset vielä onnitteluista ihanat ihmiset :-)

Tää onnesta soikeena - sokerirasituksen tulokset oli erinomaiset! Virallinen paastoarvo oli 5.1, 1h arvo 6.2 ja 2h arvo 4.9 :-D Diabeteshoitaja RADIEL-tutkimuksesta kannustikin jo nopean sokeriarvojen tietävän hyvää 2-tyypin db:n kannalta. Toki se tietää yhä, että riski on kohonnut ja vuosittainen sokerirasitus olisi tarpeen... Suvussa sitä ei liiemmälti ole ullut, mutta johonkin ne salmatkin iskevät... Mutta motivoi jatkamaan terveellisemin, mutta ei mitenkään hullu tiukkislinjaa, mitä se melkeimpä ruokavaliona loppuraskaudesta oli. Se saa nyt riittää ja onhan se hyvä lapsellekin, että vanhemmalla on järjelliset ruokatottumukset :-)

Ja jälkitarkastuksessa oli sekä mammalla että pojalla kaikki hyvin. Lääkäri oli oikein asiallinen ja totesi, että raskausdb ja toksemia ei Onniin tosiaan ollut vaikuttanut. Toki tuon jo tiesinkin, mutta kiva se oli jälleen kuulla. Mamman ponnistukset siis palkittiin mahdollisimman parhaalla tavalla. Tuo  paikkasi tehokkaasti maanantaita, kun mun oma terkka tuntui sokerirasitustuloksia soittaessani jo lukemista huolimatta päättäneen, että mulla on 2-tyypin db... Kyseli olenko hoitanut sitä. Puhelun jälkeen sitten itkin ja raivosin miehelle, kuinka kohtuutonta se on, että leimataan turhaan ja kun on kaikkensa tehnyt (hormoonit ehkä hieman osallisena asiaan... ;-)) Tosin torstaina se ei edes muistanut mun saaneen tuloksia... Yhä edelleen olen onnellinen, et tutkimuksen ja äippäpolin kautta olen saanut asiallista tietoa, kun tuo terkka on tietoineen ihan kivikaudella tai sitten muuten aivan metässä :-/ Mutta pienessä neuvolassa, kun olen niin sama täti jatkaa vielä lasten neuvola-asioissakin... Jos täti vielä suoltaa kovin soopaa niin mä ehkä saan ite tilanteessakin suun auki (keksin hyvät vastaukset noihin tyhmiin kysymyksiin ja kommentteihin yleensä jälkikäteen)...

IhaNainen: Ompas hienoja uutisia! Varmasti mahtava, kun voi huoletta jatkaa samalla linjalla :-)

Shani: Kiitokset :-) Ihanaa, että sun arvot ovat tasaantuneet ja vauvan koko on noin hyvä! Ja helpotus, että saat löysätä mittailujen suhteen. Ne kuitenkin hankaloittaa arkea :-( Ilman kännyn muistututusta mä en ois muistanut ikinä mitään... Nyt kattelee sitä tarvike läjää mikä jäljelle jäi  on ihan utopistinen ole, et noita kaikkiako mä käytin sujuvasti...

Tuo ruoka-asioissa lipsuminen on mullakin pelkona ja saa nyt miettiä mitä rajoittaa. Ilmeisesti tuo tuoremehu on se himottava tuote aika monelle ja oon päättänyt vain kaksi lasia päivässä ja makeaa ei määrättömästi. Imetys on kyllä painonhallinnan tukena aivan mainio juttu, kun energiaa menee n. 500 kaloroa vrk:ssa. Ilman miettimättä mä kyllä pystysin hörsimään tuon energiamäärän pian siitä tuoremehusta :-P

Taisin olla vähän väsynyt, kun ponnahti viimetteeks tuo vauva-arjen rankkuus niinkin pinnalle... En mä kiellä, etteikö se sitä välillä ois, mutta hymyt, öhinä-ähinä-juttelut ja että toinen kattelee omien aikuistensa perään antaa voimia, vaikka ois valvottuja ja huudettu masuvaivoja yöllä. Onneks se on tasoittumaanpäin ja äippä  tajuaa, että se masu joka vaivaa niin ei hätänny itkusta niin paljon. Myös maidontulo on tasoittunut - megasuhkuaminen kiukutti poika parkaa... Kertaalleen maitoa melkein suihkusi toisen silmään :-D Vielä me täältä kotinurkistakin kevään myötä päästään vaunulenkkejä pidemmlle, mut näissä maailman valloituksissa pitää ymmärtää mennä Onnin tahtiin, ettei meidän orastava rytmi ja kallisarvoiset yöunet mee tärviölle :-)

Oikein hyviä viikonlopun jatkoja ja arvoja kaikille!!!

Heipähei, liityn nyt tähän keskusteluun kiitos IhaNaisen vinkin.

Mitäs olette mieltä tästä... mittailen sokereita 3-4 kertaa viikossa ja pidän ruokapäiväkirjaa jo neljättä viikkoa.

Tässä olen pari kertaa mitannut ns. tunnin arvot , ja saanut aika huimia tuloksia. Viimeksi ihan normi vähähiilarisen aterian jälkeen arvo 7,8 pisti vähän miettimään. Kiinnostuksesta otin sokerin uudelleen 10min päästä ja johan oli insuliinit tehnyt tehtävänsä ja arvot kohdallaan.

Insuliinihan alkaa toimimiaan heti ruokailun alettua, mutta tunti ruokailun lopettamisesta ja aloittamisesta antaa ihan eri arvot.

(Esim. klo. 22.38 vs 7.8 +10 min vs 7.1 ja +20min alusta vs 6.1.) 

Eli kuinka tarkkaan katsotte kellosta onko ruokaisluta (sen alkamisesta tai päättymisestä) kulunut se tunti?

Tää on nyt tälläistä jaarittelua, enkä tarkoita että pitäisi alkaa laskelmoidusti mittamaan myöhemmin kyseessähän on vauvan terveys, mutta mielenkiinnosta ihmettelen.

Mulla ainakin kertoo aika hyvin se paasto/ennen ruokailua arvo siitä minkä verran on hyvä syödä. Tosi harvoin menee 1h arvo edes yli 7, mutta yleisimmin mulla pyörii myös se paastoarvo 4.5-5.0 välillä. Joskus olen huomannut saman että 1h arvo on lähes sama kuin ennen ruokailua. Tuohon on useimmiten vaikuttanut se että olen liikkunut tuossa välissä enemmän kuin tavallisesti.
Muutaman kerran on unohtunut mitata 1h arvo, ja olen sitten mitannut 1.5 tai 2h arvon. No tuo ei aina ole unohdus vaan joskus vaan yksinkertaisesti ei ole tilaisuutta, kun ihan kesken palaveria en kehtaa häipyä mittaamaan sokereita, tai sitten on jossain sellaiessa paikassa ettei voi edestakaisin kulkea kovin sukkelaan niin en sitten ole tuosta stressannut.    
Mittaamisessa itsessään olen huomannut että sen veripisaran on syytä olla aika reilu, muuten arvo voi olla ihan mitä sattuu. Ja milloin arvo on tuntunut ihan omituiselta, korkealta tai matalalta tilanteeseen nähden niin olen tehnyt varmistusmittauksen uudesta pistosta. Ellei verta tosiaan tule näyteliuskaan riittävästi niin erroria pukkaa, tai arvot ei muuten vastaa oikeaa. Kannattaa siis varmaankin mitata uudelleen jos tuntuu oudolta.
Irille: Hienoa että tulokset oli hyvät. En tiedä sinun tilannettasi, mutta itseä raivostuttaa se että minut ylipainoisena kategorisoidaan AINA ongelmatapaukseksi. Tyyliin kerran terkka sanoi että voisin aloittaa liikunnan, vaikka pari kertaa puolen tunnin kävelyn viikossa. Tuolloin tilanne oli että kävin kolmisen kertaa viikossa bodypump tai vastaavassa jumpassa sekä kerran/kaksi 2-3h tanssiharkoissa ja lisäksi vielä kerran viikossa tansseissa. Teki mieli kysyä että mihis väliin mä lisään noi kävelyt? (taisin kysyäkin).
Samoin tässä raskausaikana tuntuu että terkka löytää enemmän ongelmia kuin minä tai kukaan muu. Mulla kun verenpaineet hyppää pilviin aina siellä mitatessa, tämä ei ole mitään uutta tiedän se ennestään. Viime talvena ostin siksi itselle kotiin luotettavan verenpainemittarin ja nykyisin osaan jo mitata paineet ennen lekurille tai hoitajalle menoa ja toimitan sitten printit mennessäni, niin eipä enää ole tullut valituksia, paitsi tuolta äitiysneuvolan kätilöltä. No en välitä siitä sillä lääkäri on todennut että kotimittaukset on luotettavammat ja samalla minun paineeni parhaillaan erinomaisella tasolla. Tosiaan on jopa vähän matalammat kuin normaalisti!

IhaNainen: Tuo kaikki kuullostaa niin tutulle!!! Tulin neuvolasta yleensä ihan kiukusta kiehuen, koska mulla joka kerta tökkäs joku typerä Olet lihava, et voi tajuta mitään ravitsemuksesta tai liikkua lainkaan-valistus osuus... Ja myös joka kerta se mun terkka jäi suunnilleen kiinni jostakin asiavirheestä tässä valistuksessaan. Eikä mennyt jakeluun, että syön jo ihan terveellisesti, paino oli ennen raskautta hitaassa laskussa. Ja että pikakuurit eivät painonhallinnassa auta - niihin en sorru raskauden jälkeenkään saatikka sitten raskausaikana :-O Ilmeisesti se ylipaino oli sille tädille niin kauhistus, että se läski vaan pitäis hävittää mahdollisimman nopeaa heti, kun vain on mahdollista... Mutta imetys ja järkevä ruokavalio hoitaa näköjään hommaa ihan itelleen oikeaan suuntaan ja mä yritän päästää sen terkan höpötykset noissa teemoissa ihan toisesta korvasta ulos :-D Vaikiaa se vaan välillä on ja kun muuten sillä voi olla ihan asiallistakin asiaa. Mä voisin paasata tästä ylipainoisten kohtelusta ihan loputtomiin, kun kiukuttaa niin maan s...tanasti!!!! Voisin helposti perustaa Asialista kohtelua läskeille-yhdistyksen suunnilleen joka kerta kun tuun neuvolasta :-)

Ja mulla on ja oli kans "valkotakkiverenpaine" ja mittailin paineet aina kotona. Kotona arvot oli ennen äippäloman ekaa päivää ja raskausmyrkytysoireiden alkamista ihan mainiot. Onneks neuvolalääkäri oli sekä r-db että toksemia-asioissa asiallinen ja asiantunteva! Ja sekä lääkäriltä että terkkarilta sai helposti jatkolähetteet eli noikin asiat hoituivat niin kuin pitikin :-)

Mut stemppiä ja mahdottoman pitkiä hermoja neuvolaan!!!!

Täytyy vielä hehkuttaa Onnin yöuni-ennätystä, 6h!!! Äippäkin on kuin uusi ihminen :-D Onni on jo oppinut "vastaamaan" halitteluun ja pusutteluun önisemällä ja selkeästi osaa odottaa, josko mamma jatkas leikkiä!

Ihanaa viikonalkua kaikille!

Ensin siitä terveydenhuollosta: Joo kyllä se sapettaa kun eivät edes vaivaudu selvittämään esim liikuntamääriä. Tosin ihan oikeautettuahan se on että painosta napisee, mutta se ei ole suorassa korrelaatiossa kunnon kanssa saatika terveyden. Toki tarkoittaa että syö enemmän kuin kuluttaa. Se "etu" tästä lihasta luiden ympärillä on että tosiaan PÄÄSEE myös tutkimuksiin jos jotain muuta ongelmaa on. Monesti on ihmetellyt kun normaalipainoiset ystävät ja tutut joutuvat juoksemaan ongelmiensa kanssa vaikka miten pitkään lääkäreillä ennen kuin heitä otetaan tosissaan. Itselle kun taas melkeinpä tyrkytetään välillä tutkimuksia pienemmästäkin aiheesta. No tässä asiassa siis me "läskit" olemme paremmassa asemassa normaalipainoisiin verrattuna. Toisaalta onko tämä juuri se syy miksi tutkimusten mukaan kulutamme enemmän €uroja terveydenhuollossa kuin normaalipainoiset tai laihat? Sitä sopisi kysyä. Eli paljonko painon takia tehdään ylimääräisiä ja tarpeettomiakin tutkimuksia, vaikka asiakas on fyysisesti kunnossa.
Nuista mittauksista: mä olen sinne huomautuskohtaa merkinnyt että onko kulunut esim puolitoista tuntia ruokailusta mitatessa, olen siis kuitenkin mitannut, ellei nyt ole totaalisesti unohtunut. Samoin sinne myös merkinnyt jos jotain yllättävää on ollut tuloksissa, niin alas kuin ylöskin päin olevista tuloksista.

Shani: Hienoa, että arvot tasoittuneet noin hienosti ilman insuliineja!!! Ja tsemiä hammaslekuriin :-) Näin vaan se odotus motivoi kaikkiin ponnistuksiin! Mietinkin, kun tuota ientulehdusta kyseltiin RADIEL:in kyselykaavakkeessa, mutta kun sitä ei itsellä ollut niin asia oli vaipunut unholaan ennen kuin näin sen nyt uudelleen. Samoin akne, liikakarvoitus, PCO ja toksemia oli yhteydessä r-dbhen, mutta onneksi nuo kaikki ei yleensä yhdelle ihmiselle iske!

Terkasta vielä... Kumpa olisikin aloittanut valistamisen ennen tulostenlukua :-( Hän luki ne läpi, ei tiennyt raja-arvoja vaan jatkoi sitten päin prinkkalaa-valistuksella, eikä esim. ensin selvittänyt mitä noi lukumat tarkoittavat...Siitä ne kieppini puhelun jälkeen senkun voimistui, kun tajusin tietämystä ei siinä osoitteessa ole...  Se, että ei tiedä ja selvittää asian ei olis mua haitannut, mutta tuo kyllä korpesi lujaa! Tänään, kun kävin tutkimuskäynnillä RADIEL:issa kuulin, että tulevaisuudessa r-db odottajat keskitetään terveydenhoitajille, jotka saa lisäkoulutusta aiheesta. Kerroin kyllä, että tarpeeseen tulee ja kerroin kokemuksistani ;-) 

Tuosta rankkuudesta... Onhan se sitä, mutta tavallaan kivaa rankkaa tää vauvaillu on ;-) Nyt varsinkin, kun osaa paremmin päivä päivältä tulkita pikkumiestä! Rankimpina hetkinä ja helpoimpina hetkinä sanotut jutut poikkeavat toisistaan aika paljon ja ne on tän kolikon molemmat puolet... Onneksi perusvire on positiivinen, vaikka kuinka lujasti (ja ihanasti) tää sitoo ja supistaa oman elämän hetkeksi "vauva-kuplaan", johon mahtuu vain meidän kolmikko ja kaikki asiat ajatteleekin nyt Onnin hyvinvoinnin ja rytmin (tai rytmittömyyden ;-)) kautta :-) Toisaalta kaipaa entistä liikkumavapautta, mutta ilman Onnia en sitä huolis... Vähitellen vähitellen me valloitetaan maailma takaisin ;-)

Mun mielestä appelsiinimehu ja sen kirpeys yhdistyy pirteyteen ;-) Ei ne korvikkeen ihan auta :-( Onneks tuo itsensä kyttääminen ruuan, arvojen ja yms. suhteen kevenee synnytyksen jälkeen ja kevyempi rajoittaminen tuntuu ihan luksukselle! "Kielletyt myrkyt" onkin kohtuu käytettynä ihan normaali-ihmisten ruokaa ja juomaa :-) Välillä vieläkin tuntuu kummalle, että nyt saa tehdä omin luvin ihan mitä vain vrt. raskausaikaan :-D Mutta onneksi sokruihin sentään tosiaan voi vaikuttaa (toksemiaan taas ei sitä säätö varaa ollut)... Ja yllättävän pian sullakin on nyytti viekussa öhisemässä!!!

IhaNainen: Jälleen samoilla linjoilla :-) Ei sitä ylipainioa kieltää voi, eikä se kannatakkaan pistää päätään puskaan uskotellen, että siitä ei ole mitään riskiä tai haittaa... En kaipaa mitään hyssyttelyä ylipainon suhteen vaan ihan asiallinen tilanteen ja mahdollisten riskien toteaminen riittää. Kyllähän jokainen haluaa kaiken tarvittavan ja saatavilla olevan tiedon omasta ja lapsensa terveydestä! Me saadaan se vaan tavanomaista helpommin, jos jotain positiivista jälleen virkkuukoukulla kaivaa tästäkin ;-) Asiallisuutta ja ammattitaitoisuutta ja sitä, että kuuntelee visuaalisesta vaikutelmasta huolimatta potilasta olis ihan lystiä... Se eurojen kuluttaminen on osittain myös vääristäkin asenteista kiinni, mutta tosiaan voi olla tyytyväinen, että saa tarvitsemansa tutkimukset!

Omaa: Tämän päivän RADIEL-käynti sujui mukavasti! Bussimatkat rytyytti sopivasti ja Onni nukkui tyytyväisenä :-) Syöminen onnistui vieraassakin paikassa, jee! Voi siis olettaa, ettei keikka sotkenut liikaa pikkumiehen elämä :-) Tämä oli nykymenoksi ihan actionia ;-) Ite olin aikasempaa reissuun verrattuna rauhallisemmalla mielellä ja ehkä osittain siitä johtuen Onnikin oli tyytyväinen!

Hyvää viikon jatkoa räntäsateen seasta!

Eka neuvolakäynti uudella paikkanunnalla takana. Kaikki arvot oli hyvä: Painoa viimeisestä neuvolakäynnistä  -540g/viikko, eli laskusuunnassa ihan hyvä mulle. Pissa puhdas, paineet 126/92 ja Hb 148. Aika rautainen mimmi... Eli täällä ei rautapurkille tarvitse kiiruhtaa. Sf-mitta oli nyt 32 kun kk sitten oli 30, eli lähenee normikäyrää. Tosin mittaajakin on nyt eri eli saattaa vaikuttaa tulokseen. Niin ja papu on toooosi ylhäällä vielä, tosin pää alaspäin kuitenkin.
Täältä laitetaan sokeriseuranta ultraan vasta viikolla 37 seuraavaksi, eli siihen on aikaa ihan reilusti vielä. No hyvä sikäli ettei tarvitse töistä järkkäillä vapaata niin. Ilmeisesti täällä ei ole tapana pahemmin ultraan lähetellä näiden sokereiden kanssa, ainakaan kertaa usemammin, kun terkka ihmetteli kun olin ollut kaksi kertaa äitiyspolilla sokeriultrassa....
Kävin sitten pikaisesti moikkaamassa diabeteshoitajaakin, kun täällä nuo liuskat ja neulat saa häneltä. Katsoi samalla mun arvot ja hyvältä kuulemma näyttää.
Nyt on kasassa 31+2

Täältäkin kuulumisia välissä.
Eli nyt mulla on sf mitta jo 38cm (38+0),
eli mennään ihan omilla käyrillä, mutta ultrassa sain viikko sitten
painoarvion 2,8-2,9 kilosesta vauvasta, eli oikeinkin keskikäyräläinen pieni.
Eli ei liian iso :>

Nyt mulla on viime viikkoina itsekuri alkanu loppua vallan...
Koko ajan ratkeen johonkin sopimattomaan kun viikot vähenee...
Ja sitten siitä kauheen paha mieli ja sit ratkeen lisää.
Lohtusyöjä kun olen...

Mutta tsemppiä naiset !

Luulen että jos niissä sokeriarvoissa olis jotain erityistä, siis ylityksiä reilusti, niin sitten varmaan pistäisivät ultraan useammin. Nyt kuitenkin kun sokerit on olleet hallinnassa, eivät kai näe tarpeelliseksi. Sitähän tämä tarkoittaa joka tapauksessa että syömistä täytyy tarkkailla kokoajan. Onneksi omalta kohdalta se ei tarkoita kokonaan herkuista kieltäytymisen tarvetta. Diabeteshoitaja ihmetteli jopa kovin alhaisia arvoja ajoittain... No ainakin omalle painolle tämä tekee hyvää. Toivon että noita liuskoja jää vielä käytettäväksi joskus myöhemmin jotta voi seurata omaa ruokalua sillä. Olen kokenut että olen oppinut syömisestä jotain mikä ei ennen ole ollut avautunut. Miten pitää syödä ja mikä on oikea määrä! Aina olen suhteellisen terveellisesti syönyt ja käyttänyt paljon kasviksia, mutta on siellä ollut selviä karikoitakin: pasta, riisi ja vaalea leipä Nyt ehkä osaan säännöstellä noita oikein.
Hb mullakin kävi 130 kinttaalla, mutta nyt noussut takaisin lähes entisiin lukemiin. En osaa sanoa mistä johtuu. Terkka sanoi että suhteellinen veren määrä on siinä 30 rvk tienoilla korkeimmillaan ja usein juuri silloin myös Hb matalimmillaan. Ehkä tuo siis oli se syy :)

Tuo on taas varmaan ihan kunta kohtaista noiden diabetes välineiden kanssa. Mahtaako ne oikeasti kierrättää moisia... Ainakin täältä sain uudet systeemit terveysasemalta ja sanoivat että saa tuunailla ym sen oman mielensä mukaan mukana tulevilla tarroilla :) Tosi kivaa. Eikä tosiaan uudellakaan paikkakunnalla mitään sanottu niiden kierrättämisestä, enkä sinne nyt tietysti palauttaisikaan. Ihmetyttää että mieten noin henkilökohtaista kuin tuo mittari jota "lääpitään" verisillä sormillaan annettaisiin seuraavalle?
 Toivottavasti saat nyt sokerit pysymään aisoissa. Mulle terkka sanoi perjantaina että kunhan pysyy masussa niin että 36 rvk on täynnä niin sitten ei muuta kun jumpalle ym :) Sen jälkeen saa syntyä ihan vapaasti.

Heh no totta minäkin sain vajaan liuskapaketin alkuun! Tosin kuvittelin että se on terkalla ollut käytössä. No täytyy varmaan sitten alkaa jemmata niitä liuskoja kotiin kun mittari ainakin oli ihan ehta ja paketista ja nyt siinä on vaaleanpunaiset tarrat päällä.

Shani kyllä nuu tai sinä seuraava "nyytinkantaja" tälläpalstalla.
Omaa juttua: Mentiin viikonlopulla sitten tuonne viralliseen osoitteeseen ja sinne oli ilmeisesti perjantaina tullut kirje synnäriltä, mun olis pitänyt mennä sinne diabeteshoitajalle ja lääkärille tämän viikon torstaina. Mukaan olis pitänyt olla kolmen päivän ruokapäiväkirja ja synnyttäjän esitietolomake. No minähäön revin ensin siitä sitten pelihousut että ei mulla edes ole sitä lomaketta ja miksi hitossa mun nyt täytyy jotain ruokapäiväkirjaa täyttää kun sokerit on ihan hyvällä tasolla 1-2 ylitystä viikossa, ja nekin useimiten rajalla. Tuo päivä nyt ei mitenkään myöskään sovi koska mulle tulee töihin vieraita Saksasta, eikä sitä voi tällaisella aikataululla peruuttaa tai siirtää. Kyse kun ei siis ole mistään akuutista asiasta. Oli muutenkin oikein 13 päivä, kaikenlaista tuli törttöiltyä ja harmitti kaikki. Tietokone temppuili ja laturi hajos jne... No onneksi saivat maanantaina kuntoon.
Soitin sitten maanantaina sinne synnärille ettei mulle sovi se varattu aika ja etten ole saanut sitä esitietolomaketta neuvolasta. "mutta kun meillä lukee täällä papereissa että se pitää sinulta pyytää" Ihan varmaan joo mutta miten mä sen täytän ellei mulla edes ole moista? Seuraava oli sitten se että kun "meillä on niin huonosti noita aikoja" Totesin siihen että se tuskin on minun ongelmani, mutta ko aika ei sovi minulle. Täällä Salossa on parempi systeemi, kun alunperinkin itse soitetaan ja varataan ajat synnärille niin silloin ei tule edes tällaista sähläystä. Sain siis sitten ajan ensi viikon torstaille. Maanantaina on neuvola ja varmaan sieltä sitten saan sen lomakkeenkin täytettäväksi. Tiistaina synnärille tutustuminen ja torstaina siis synnärille taas lääkärille ja diabeteshoitajalle. Mikäs siinä mutta vähän ketuttaa jatkuva ravaaminen, se myös tarkoittaa sitä että mulla on nyt sitten 7 toimistopäivää jäljellä! Kolme kotitoimistopäivää ja sitten alkaa äippäloma  emoticon
Siis joo ja mä nyt sitten olen toista päivää pitämässä sitä ruokapäiväkirjaa. Se vaan on niin ärsyttävää! Mä vielä mittaan tottelevaisesti noita sokereita mutta toi kirjaaminen on niin vihonviimeistä touhua...

Uutena tänne valitettavasti joudun nyt kirjotteleen. Tänään oli lääkäri ja kuten arvasinkin niin ei ollut tyytyväinen mun DX-arvoihin. Paastot ovat pysyneet normaaleina, mutta aterian jälkeiset on nyt viikon sisällä nouseet järkiään yli ihanne arvojen eli 8-10 välille. Sain sit lähetteen isoon sairaalaan äitipolille insuliinin alotusta varten. Nyt kysynkin et miten se alotus menee? Joudunko olemaan sairaalassa yötä? Vai saanko kotona alotella ohjeitten mukaisesti. Ärsyttää vaan alkaa kulkemaan isossa sairaalassa äitipolilla ku matkaa sinne on 250km ja ilmeisesti en saa nyt valita synnytys sairaalaakaan enään.

Takaisin