Raskausdiabetes

• Ketjun aloittaja Ketjun aloittaja Yönsäde
  • Aloituspäivämäärä Aloituspäivämäärä
Nyt on sitten käyty ekaa kertaa synnärillä näiden sokeriarvojen vuoksi seurannassa. Tänään kun viikkoja 25+6 vaavin kokoarvio on 1085g, ilmeisesti ihan ok koska ei mitään siitä sanottu. Kuulemma olen nyt sitten riskisynnyttäjä, piti oikein kysyä kun ei tätä kukaan minulle ole sanonut.
Sokerit on olleet suht hyvät, mutta niitä pitää nyt jatkossakin sitten seurailla joka toinen päivä. Seuraava seuranta on 11.1.

Miten teidän muiden pikkuiset ovat noiden seurantojen mukaan kasveneet? Onko teillä tiedossa jokin selkeä taulukko minkä kokoinen sikiön milloinkin kuuluisi olla?

Shani: Juu siihenhän minäkin oon vertaillut ja seuraillut. Nyt vaan Papu on kyllä noin kokoa rvk 28 ja vasta rvk 26 täynnä. Eli sen mukaan olisi jo aika iso, pari viikkoa edellä. Tämmöisen mä löysin ja tämän mukaan meidän Papu on tällä hetkellä ihan yläkäyrällä.
http://www.tekay.fi/chart/efw.php
Mua kyllä vähän raivostuttaa ylipäätään fakta tiedon puuttuminen terveydenhoidon "virallisilta" sivustoilta ja neuvolasta. Kaikki on kovin ympäripyöreää ja epämääräistä. "no se nyt vähän on, joo ihan hyvä, ei tässä mitään, seuraillaan tilannetta,...." Olis kiva tietää itsekin missä mennään ja mihin suuntaan pitäisi mennä, mitkä arvot on ok ja mitkä keskiarvoja. Keskiarvohan ei tosiaan ole se missä välttis pitää olla mutta noita vaihteluvälejäkin normaalin ympärillä olisi kiva tietää. Niin tässä sokeri, paino kuin muissakin asioissa.
Ihmekkös se että joudumme täällä netin syövereissä kulkemaan! Ja sitten taas odotan sitä kertaa kun neuvolasta/synnäriltä joku sanoo että siellä netissä nyt on kaikenlaista, ei niitä kannata lukea! Haloo antaisivat sitten sen luotettavan tiedon lähteen osoitteen emoticon

No niin nyt on ollut muutamia arvoja yli rajojen :( En oikein osaa niitä edes mitenkään täsmällisesti yhdistää syömisiini joten tuntuu vaikealta. Välillä on syöty kyllä ihan kiellettyä kamaa, esim kuivakakkua pala eikä sokereissa näy mitään ylityksiä. Sitten toisessa kohtaa tulee vaikka aamun paastoarvoksi kohollaan oleva arvo 5.9 vaikka iltasella ei ole tullut mitään syötyä ja samoin käyty lenkillä. Vähän epätoivoinen olo.

Heipsankeikkaa, enpäs oo taas pitkiin pitkiin aikoihin jaksanut forumeilla surffailla, ollut niin väsynyt olo..

Rupesin tuossa miettimään, että onko kellään tietoa siitä, että synnytys käynnistettäisiin aina raskausdiabetikoilla viikkoa ennen laskettua aikaa tms? Ollessani sairaalalla aiemmin muutamia vuorokausia, huonetoverini kertoi tämän minulle, sillä hänellä oli kolmas raskaus ja diabetes kaikissa puhjennut, niin hän sanoi että AINA diabetikoilla käynnistetään viikkoa ennen LA:ta.. Onko totta, vai ihan humpuukia? Kun ei minulle henk. kohtaisesti ainakaan olla koskaan tästä puhuttu neuvolassa tai äitiyspoliklinikalla...??

YÖNSÄTEELLE SYNTYI SUNNUNTAIPOIKA <3

Nopeeta nyt vain..Eli meille syntyi sunnuntaina 2.1.2011 klo.16.50 rv 33+5 Pieni ja Ihana Poika mitoiltaan 2120g ja 47 cm pitkä sekä pipo 31,6 cm.Viime viikko oli todella raju.Eli maanantaina 27.12.jouduin rajun verenvuodon takia ambulanssilla sairaalaan.Tarkemmat tiedot synnytyksestä ja sitä edeltävästä ajasta voitte käydä lukemassa KUUMEILIJOISTA ODOTTAJIIN osiosta.Aika rankka ja raju oli tämä minun loppuraskaus:(.Onneksi kumminkin kaikki päättyi suht hyvin ja Poika voi hyvin lastenosastolla.

Yönsäde ja Poika 2vrk <3 ( tänään olisi rv 34+0 )

Shani eiköhän tuo sektion tarve rd:n suhteen sentään riipu ihan siitä minkä kokoinen vauva on silloin kun on synnytyksen aika. Toisaalta itse olen käsittänyt että mieluusti käynistävät, sillä sektiossakin on omat riskinsä. Varsinkin jos äiti on muuten jo ylipainoinen niin eivät taida mieluusti lähteä sektiolla liikenteeseen.
Tuon ruokavalion kanssa täytyy tosiaan vaan olla näköjään todella tarkkana! Sain muuten tuolla toisaalla vinkin että kaneli saattaisi tasata sokeriaineenvaihduntaa. Sitä nyt täytynee sitten lisäillä jugurtin päälle yms. Niin ja ne myslit jää syömättä ja aamupalalla täytyy tyytyä vain yhteen leipäsiivuun! Tänään ennen aamiaista arvo oli 4.6 ja kaksi leipä palaa niin 1h jälkeen 7.2. tämä Fazerin Alku Täysjyvä speltti leivällä, mutta ruisleivällä on käynyt sama. Nuo arvothan on ihan ok, mutta jos aamuarvo on yli 5 niin sitten mennään yli rajojen. Eli täytyy muuttaa ja pienentää annosta. Ajattelin josko alkaisi pitkästä aikaa syödä viiliä vaikka niillä vauvan hedelmäsoseilla terästettynä. Siitä tulee täyteen ja hiilarit pysyy kurissa.

puuroista ite oon huomannu että vähiten nostaa (ainakin valmispuuroista) toi vispipuuro, syön aamulla aina puolikkaan pakettia sellasta ja siivun ruisleipää eikä mene sokerit yli.
Sitten juurikin kun oon huomannu että miten joku toimii, niin rutiiniks.
Eli toi on sama aamupala kutakuinkin aina.

Muuten täällä mennyt hyvin, itsekuri löytynyt ja sokeriarvot olleet hyviä. Oon myös aika hyvin oppinut mitä saan ja mitä en saa syödä. Samoja ruokia päivästä toiseen mutta josko sen ansiosta tosta vauvasta ei sitten tulis jättiä.

Herkutteluun suosittelen maitorahkaa ja marjoja (ja makeutusainetta ;D). Ja kurkkua ja dippiä.
Ne ei tee mulla ainakaan juuri mitään muutosta isoinakaan määrinä ;)

Moikka kaikille viimeinkin! Tää foorumin uudistus on hämmentävä ja mä pääsen tähän ketjuun vain haun avulla... Aluks pelkäsin, että koko ketju on kadonnut emoticon

HIRMUISESTI ONNEA Yönsäteelle ja koko perheelle uudesta perheenjäsenestä emoticon

Tästä tuleekin nyt vaan mun omia kuulumisia tällä kertaa... Ajanlasku on alkanut meidän perheessä uudelleen, ajankäytöstä määrää Onni-poika alias Tirri (ei sitten pihdata nimenkertomisessa, kun kerran mielestämme paras mahdollinen keksittiin ihanuudellemme!) ja elämä on ihan uutta ihmeellistä meille vanhemmillekin kaikin puolin!

Kyllä täällä voidaan jo ihan mainiosti, vaikka rankka ja oletettua pidempi sairaalakeikkahan siitä tuli... 30.11 jouduin siis sisään, kun toksemian viime oireet, näköhäiriöt puskivat kehiin.. Luulin, että makoilen pari viikkoa Jorvissa ja tilasin miehelta muutaman kassillisen kaikkea mahdollista: muutamia kirjoja ja käsitöitä sun muuta rompetta eli kampetta oli tosiaan viikkokausiksi. Niitä ei sitten tosin tarvittu, kun 1.12 alkoi yöllä kolmen maissa aiempaa napakammat säännölliset supistukset. Aattelin siinä itsekseni, et tää on menoo nyt, mut totesin etten soita miehelle, että edes toinen on nukkunut ja järjissään... Kaukaa viisasta, voi sanoa jälkikäteen, kun synnytyksessä ehti sitten tapahtua enemmän kuin arvasikaan. Hain siinä sitten yököltä kuumavesi pussin, jonka kanssa pärjäilinkin aika pitkään. Lapsivedet meni klo 11 juuri ennen kuin tuleva isukki ennätti paikalle. Oli varoittanut, että ottaa oman sairaalakassinsa mukaan, mut olihan se vähän yllätys, kun tulee mua kattoon muka ennen töihin menoo niin sanutaankin, et synnytys on käynnissä. Siitä sitten supparit tiheneivät ja kovenivat ja aloin olla sitä mieltä, että voisin saliin lähteä, että ehdin saamaan epiduraalin... No, käskivät kuumaan suihkuun, josta päätin poistua vasta, kunhan keksivät jotain järkevämpää kivunlievitystä emoticon   Mun omahoitaja otti asian onneksi tosissaan ja saliin pääsinkin ehkä yhden tietämissä.

Synnytyssalissa oli sitten hyvä olla, kun tiesi, että apua on tarjolla :-)  Synnytyksen aikana en verenpaineideni vuoksi voinut olla niin paljon jalkeillani, kun olisin halunnut, että laskeutuminen ois nopeutunut. Muuten homma sujui aivan kohtuudella, varsinkin, kun ilokaasu ja epiduraali toimivat oman aikansa aivan hienosti! Muutama poikkeva kohta siinä synnytyksen kulussa oli, mutta onneksi Onnilla ei ollut missään vaiheessa hätää. Pari kertaa sykkeet hällä laskivat synnytyksen aikana (toinen, kun vauvva vaihtoi asentoa ja toinen ponnistusvaiheessa) ja napanuora kaulan ympäsillä olikin. Hapenpuutetta ei näissä tilanteissa Onnille ehtinyt tulemaan. Imukupilla sitten lopuksi jouduttiin auttamaan (ja se kuulema irtosi kolmesti...)  ja väliha leikattiin, mut hyvä vaan koska siinä kohti kaikki mikä edisti hommaa oli mun mielestä ihan tervetullutta! Ja kätilöt ja opiskelijat (vuoro ehti vaihtua kerran klo 13 ja 22.30 välillä) olivat kaikki todella ihania ja ammattitaitoisia ja lääkärit tulivat nopeasti paikalle aina tarvittaessa eli Jorvista mulla on synnytyspaikkana pelkästään hyvää sanottavaa! Pystyi olemaan aivan luottavaisena, keskittymään itse hommaan, eikä ite ehtinyt hätääntymään, koska lisäapua pyydettiin ja sitä tuli paikalle herkästi ja nopsasti. Onni tuli maailmaan klo 22.30 emoticon

Tosissaan synnytyksen jälkeinen vointi olikin jotain ihan muuta. Epiduraalin ja runsaan verenhukan vuoksi tärisin ja palelin jo synnytyksen jälkeen aivan horkassa ja ekat päivät olinkin melkoisen heikkona... Enpä ollut tajunnut/kysynyt mitä toksemia tekee synnytyksen jälkeen, mutta yhdistettynä verenhukaan se vei kyllä ihmisen aivan raadoksi... Ekan päivän olin aivan sekaisin ja kuulema ihan vitivalkoinen. Yhden tekstarin kirjoittamiseen meni yli tunti, puhelinkäsi tipahteli puhelimen kanssa mahan päälle ja nukahtelin kesken verenpaineen mittailunkin... Ite en tajunnut lainkaan, missä kunnossa olin vaan mielestäni olin vaan väsynyt. Seuraavana päivänä, kun tajusin, et makuultaankin pyöryttää niin iski hätä, ettei tää nyt ihan hyvä vointi - joo-o... emoticon  Siinä ennen, kun mies aamusta tuli paikalle itkeä tihrustin, kun muut hoitaa meidän lasta, kun en vaan pysty... Onni oli tosiaan ekat yöt kansliassa, kun mies-rukka joutui kahtena yönä kotiin muka nukkumaan (eipä uni tainnut tulla, kun oli ollut kohtuu hurjaa kateltavaa), mutta hän hoitikin siinä aivan kaiken, kun minä en pystynyt. Kolmanneksi yöksi saatiin huone onneks muistaakseni muutettua meille perhehuoneeksi. Toksemiasta kun toipui erinäisten lääkkeiden, levon ja lisäveren kanssa niin kestokatetrista johtuen mulle iskikin kunnon virtsis, joka nostatti tulehdusarvot pahimmillaan päälle sadan... Lopuksi mun vointi oli jo  virtsiksen nostattamasta kuumeesta huolimatta hyvä ja vitsailinkin tutulle hoitajalle kaapivani kaikki mahdolliset lakanat kasaan, tekeväni niistä köyden ja pakenevani Onnin ja miehen kans ikkunasta, mut Jorvin seiska kerroksesta se ois ehkä ollut liikaa ;-) Taktisesti ovat sijoittaneet synnyttäneiden osastot ylös :-D No, ihan ovesta me kuitenkin poistuttiin ja anopin kyydillä kotiin päästiin 

Mutta alkutilanteeseen palattaisiin ja vaikka tietäisin mitä kaikkea on luvassa niin lähtisin samalle keikalle oitis uudelleen saadakseni Onnin :-)

Täällä kotona elo on lähtenyt aika mukavasti käyntiin :-) Kaikkihan on toki opettelussa, mutta onneksi Onni vähitellen nukkuu pidempää pätkää yöllä ja ite alkaa oppia tulkitsemaan mikä ätinä on nälkää ja  mikä vatsankipristystä. Ja ite relaa hieman... Mä en voi uskoa mikä siivousnatsi musta pahimmassa väsymyksessä kuoriutui (mulle erittäin epätyypillistä :-O) ja löysin itseni kertaalleen puistelemasta vessan mattoa parevekkeella tasan silloin, kun olisi ollut hyvä olla päikkäreillä jo hyvä tovi... Pahin väsymys toki nostatti kunnon ylikierrokset ja tekemiset oli ihan järjettömiä ja sen jopa tajus itekin :-D Mutta nyt, kun tajuaa ettei matot ja roskat karkaa, ihastelee Onnia enemmän, nukkuu, syö ja tekee muut sitten, jos energiaa tai aikaa jää. Ja ihmeesti mä oli kaiken hommannut ja ehtinyt saada valmiiksi, vaikka Onni tuli melkein kaks viikkoa ennen laskettua aikaa... Kestovaipat toimivat melko hyvin ja kertakäyttösiä ei juuri tule käytettyä edes yöllä, (paitsi näyttää et kertiksillä vois saada jopa 5h pätkän unta eli testaillaan ja kokeillaan mikä on hyvä). imetystyyny ja kantoliinakin on ollut tosi hyviä! Ja alun takkuisuudesta (Onni oli pari ekaa yötä hoitajien huomassa ja kolmantena lääkäri määräsi täyslepoon eli ei imetetty ei...) maitoa on riittänyt hienosti!

Joulunaika ollaan oltu kotona ja miehen vanhemmat ja sisarukset tuli meille aatoksi :-) Me hommattiin kinkku ja sovittiin, et muut tuo kaiken muun ja hyvin toimi! Luovutin keittiön ja kaiken muun toiminnan tosiaan ihan suosiolla anopille ja miehen siskolle ja ei tehnyt tiukkaakkaan ;-) Ihanaa oli olla yhdessä ja sitten tuli mun vanhemmat Oulusta (saivat mun mummon kotihoitoasiat muutamaksi päiväksi tiuhemmaksi, et pystyivät rauhallisin mielin lähtemään). Mut  lepopäivät vieraista on myös tarpeen, vaikka kuinka ihania vieraita olisikin!

Mut jonnekin hyvin syvälle tuo raskausdiabetes oli kyllä jo uppoutunut... Sairaalassa ennen synnytystä tarkkailin hyvin epäluuluisena tarjottimen antia ja laskin et jos on noinkin monta pottua niin miks siinä on vielä maissiakin :-O Sairaalan jälkkärit oli törkeän sokerisia, kun niin niitä synnytyksen jälkeen valtavalla ruokahalulla popsi Nyt kyllä suklaa ja anopin tuomat rotinat (pullaa, kakkua ja joulutorttuja, nam!) ovat kelvanneet vähän liiankin hyvin Muutakin ruokaa menee näköjään imettäessä hurjasti Pari kertaa nyt olen paastoarvon mitannut ja muistaakseni viimeisin oli 5.3, mikä on ihan mainio tällä joulutankkauksella ja, että ei-raskaana olevien raja-arvo onkin 6.0 

Mä aion roikkua täällä vähintäänkin lukemassa kuulumisia ja ajan riittävyyden mukaan jopa kommentoimassakin, koska tää on henkisesti mun "kotiketju"... Jos jossain välissä kerkeen niin yritä tehdä yhteenvedon raskausvkoista, arvoista ja insuliinin nostoista. Jännä, et kun se hyvä taso löytyi inskoissa niin siinä ne arvotkin pysyi ja kesti jotain pientä herkkua syödäkin emoticon

Toivottavasti teillä oli ihana joulunaika ja uusi vuosi on vähintään yhtä hyvä kun edellinenkin! Hyviä vointeja ja arvoja kaikille! 

Moikka kaikille pitkästä aikaa! mahdattekohan enää edes muistaa minua. :D forumin uudistuksen jälkeen ei ole tullut oikein täällä käytyä, kun kone vaan tilttaili, ja sen jälkeen en enää edes löytänyt tänne...

Yönsäde paljon paljon onnea pienestä pojasta! toivottavasti poika kasvaa hyvin, ja pääsee pian kotiin! <3

Iri onnea sinullekin pienestä pojasta! kiva kuulla että teillä on mennyt kaikki hyvin.

Meidän tyttö on jo pian kolme kuukautta vanha, syntyi tosiaan silloin 12.10. tytölle tuli nimeksi Siiri, ja Siiri on ollut kyllä kaikkea muuta kuin meidän kaksi edellistä lasta. ensinnäkin, tytöllä ei ollut koliikkia! luulin, etten koskaan saisi koliikitonta lasta, mutta toisin kävi. muutenkin tyttö on rauhallinen, sekä hyvä nukkumaan (toisin kuin sisaruksensa). isommat lapset ottivat hienosti Siirin vastaan (poika täytti 30.12. 4v, tyttö täyttää ensi kuun alussa 2v.), jopa paremmin kuin osasin toivoa. ehkä asiaan on vaikuttanut se, että vanhemmille lapsille on ollut seuraa toisistaan.

kävin sokerirasituksessa Siirin ollessa 6 viikkoa vanha. yllätyksekseni rasitus tehtiin niin, kuin se tehdään ei-raskaanaoleville. eli otettiin paastoarvo ja kahden tunnin arvo. ei tunnin arvoa ollenkaan! eipä tuosta olisi minun kohdallani ollut mitään hyötyä, kun koko raskausajan häikkää oli juurikin niissä tunnin arvoissa, kahteen tuntiin laskivat välillä jo liian alas.  eli odotetusti arvot olivat hyvät. nyt pitäisi sitten vuosittain käydä vissiin ainakin paastoarvolla, sokerirasituksesta en ole varma.

minulle sanottiin silloin äitiyspolilla, ettei raskausdiabetesäitejä päästettäisi yli lasketun ajan. minulla synnytys käynnistettiin viikoilla 39+0 (lääkäri olisi antanut ajan vasta laskettuun aikaan, mutta vonkasin sen aiemmaksi, kun olin oksennellut taas viikko kaupalla ja  sokeriarvot heitteli insuliineista huolimatta/niiden kanssa).

muuten elämä kolmen lapsen kanssa on sujunut kivasti, painoa on raskausaikaisen dietin ansiosta 10 kiloa väkemmän kuin ennen raskautta, eli sain aiemmista lapsista jääneet kilot karistettua sillä tiukkaakin tiukemmalla dietillä jota pidin (ja joka ei siltikään loppuun asti auttanut ilman insuliineja). oli kyllä kamalaa, kun 1,5-vuotias tyttönikin söi suurempia annoksia kuin mitä itse sai syödä... enää ei oikein uppoa "reilu kaura pehmopalat", kun niitä tuli 23 viikkoa syötyä - oli ainoa leipä joka ei nostanut niin paljoa sokereita, tosin lopussa yhden sellaisen viipaleenkin kanssa sai liian korkeat arvot. myös insuliinien kanssa. tuo leipä onkin nyt lasten uudelleen nimeämä, se kulkee nyt nimellä "äidin leipä". tosin äiti ei sitää enää suostu syömään! :) siinä kohtaa kun söin aamulla yhden sellaisen aamupalaksi ja arvot nousi liikaa, lekuri käski vaan vähentämään syömistä. ei sitä raskaanaoleva millään puolikkaalla leivänpalasella elä, muutenkin oli jo karsittu kaikki minimiin... olikin aika outoa synnytyksen jälkeen osastolla, kun aamupalala tungettiin samalle tarjottimelle aamupalaksi kaikki, mitä minun oli pitänyt vältellä viimiset 23 viikkoa: puuroa, leipää, maitoa ja appelsiinimehua (niistä kaikki erikseenkin sai mulla arvot nousemaan kattoon). kyllä niillä kahtena aamuna sai vielä kunnon sokerikooman päälle, mutta kyllä se siitä sitten rauhottui hiljalleen. :)

joten tsemppiä teille kaikille ruokavalion kanssa kamppailuun! muistakaa, että parhaanne olette tehneet..! jossain kohtaa voi tulla tilanne vastaan, että vaikka mitä tekisi ja söisi tai olisi syömättä, sokerit nousee siltikin liikaa. sille ei sitten enää itse voi mitään. pitää olla vain tyytyväinen, että selvisi niinkin pitkälle ilman insuliinia! :D jos insuliinit laitetaan päälle, sitten pitää vain keskittyä siihen, että ruokavalion ja insuliinien kanssa saisi sokeriarvot kuriin.

tulen aina välillä tänne kurkkimaan, mitä teille kuuluu, ja koska syntyy taas uusia vauvoja ketjuun! :)

T. SinnaH ja Siiri (5 pvää vajaa 3kk)

NOPEITA KUULUMISIA,

SINNAH: KIITOS SUURI onnitteluista <3!!.Ihanalta kuulostaa teidän vauva-arki Siiri-tytön sekä muiden perheenjäsentenn kesken:).VOIKAAHAN HYVIN!!

SHANI: KIITOS SUURI onnitteluista ja tsempeistä ja kaikesta *halaa* emoticon .Kunhan tämä elämä tästä helpottuu vähänkin,niin yritän keretä laittaa sulle s.postia.IHANAA VOINTIA SINULLE ja paljon jaksamisia noiden sokereiden kanssa!!

KIITOS MYÖSKIN KAIKILLE MUILLEKIN ONNITTELUISTA!!

MEITÄ:  Meidän ihanan keskospoika voi hyvin emoticon .Eli vaikka hän syntyikin keskosena,niin hänen yleistilansa on ollut alusta asti hyvä.Eli hän on hengittänyt ihan itse ja syönyt ihan itse.Kakkaa ja pissaa tulee.Ainoastaan hän toki väsyy tosi helposti,kun on keskonen ja hänellehän on laitettu nenämahaletku avuksi.Eli pullosta hän juo maitoa osan ja loppu maito annetaan letkuun.Minä pumppaan maitoa ja maitoa tuleekin hyvin ja osa minun maidosta päätyy äidinmaitokeskukseen,koska Poika ei vielä juo noi suuria maitomääriä:D.Eli minä pumppaan maitoa 3 tunnin välein ja maitoa tulee molemmista rinnosita yhteensä n.100ml.Poika juo maitoa 3 tunnin välein 50ml.Tänään hän jaksoi imeä RINNASTA maitoa 20ml..jee jee ( hienoa edistystä ).Ja loppu maito 30ml annettiin pullosta+letkusta.Poikaa pidetään sairaalassa ainakin tuonne rv 35-36 asti.Painoa tänään oli Pojalla 1980g.Syntymäpainohan hänellä oli se 2120g.Ainahan vastasyntyneillä tuo paino alussa tippuu.Mutta nyt Pojan paino on taas alkanut nousemaan:).
Edelleen minä olen sitä mieltä,että tämä meidän Poika oli meidän viimeinen lapsi emoticon .Kyllä niin jäi todella suuret traumat minulle tuosta loppuraskaus ajasta.Kyllä oli todella kamalaa,kun joutui viikon pelätä,että istukka irtoaa kunnolla ja verenvuoto muuttuu niin rajuksi,että joudutaan hätäsektioon.Vaikka mulla verta tulikin viikon aika rajusti ( verenvuoto siis vaihteli ) ja kovia alavatsakipuja oli,niin silti meille olisi voinut käydä todella huonosti.Tosiaankin hätäsektio valmius oli huimat 3 kertaa viikon ajalla.Ja istua en pystynyt  juuri ollenkaan,kun vuoto rajuuntui sekä alamahakivut yltyivät.Ja kävelykin onnistui juuri ja juuri vessaan asti.Onneksi se on nyt ohi ja viimeinkin tuo synnytys käynnistettiin ja meidä ihana Poika syntyi noin hyväkuntoisena,vaikkakin pienenä ja ennenaikaisena emoticon .
Nyt on raskaasta,kun joutuu joka päivä käydä Taysissa asti.Näin iltaisin tulen kotiin..vähän kerkeen muita lapsia moikata.Nukkua vähän ja aamulla sitten takaisin sairaalaan.Mutta kestettävähän tämä on Pojan takia.On se vaan niin IHANA PIKKUMIES <3!!

KAIKILLE IHANAA RASKAUSAIKAA JA MATALIA SOKERIARVOJA!!

Yönsäde ja Poika 6pvemoticon ( tänään olisi rv 34+4 )

Jenskula: juu, juuri noi eli paastoarvot alle 5,5 ja tunti syömisen jälkeen 7,8. MUTTA - nuo rajat on insuliinirajat. Eli jos ylittää nuo niin mennään insuliineille. Rajat jotka pitää alittua jotta voit katsoa itsesi "ei-diabeetikoksi" on 5,0 (paasto) ja 7,0 (tunti jälkeen).

Ja se tunti - muista että se on tunti sen jälkeen kun olet lopettanut syömisen/juomisen.

Aamupalan pahin vihollinen on tuoremehu! Joko saat syödä 2 viipaletta leipää leikkeleillä TAI lasillinen tuoremehua. Eli vaihda mehut noihin fun-light mehuihin. Ne on blääh - mutta jaksat varmaan nämä loput viikot.

Alkuraskaudesta itseni teki kovasti mieli juoda tuoremehuja, mutta se on oikeastaan mennyt ohi, eikä niitä nyt sitten saisikaan enää juuri juoda. Omalta kohdalta pyrin pysymään erossa makeutusaineista ja liioista E-aineista muutenkin, joten Funlightit ym saa jäädä kauppaan. En halua kuulostaa moralisoijalta suuntaan enkä toiseen, tämä nyt vaan on oma päätös. Niin enkä ole kuitenkaan mitenkään neuroottinen asian suhteen. Mä vaan itseasiassa juon sitten mieluummin vettä.
Mulla aamun pelastus on ollut leivän vähentäminen, 1-2 palaa päällysteillä vähän riippuen paastosokeriarvosta ja leipälaadusta. Sekä Viili puolikkaalla piltillä tms. Nuita hedelmäsoseita on muuten ihan kokonaan sokerittomanakin saatavilla, sitä en ennen tiennytkään! Siis tokihan siinä on silloin hedelmästä itsestään tuleva sokeri, mutta ilman lisättyä sokeria. Viiliä olen opetellut myös ottamaan välipalaksi.
Itsellä on ollut niin nuo mittaukset että joka toinen päivä ennen pääaterioita, eli aamiainen, lounas ja päivällinen ja tunti jälkeen jokaisen aterian. Nyt vihdoin näyttää siltä että olen oppinut hallitsemaan syömistä noiden sokereiden kannalta. Viimeiset kolme mittaus päivää ei yhtään arvoa yli noiden 5.5 ennen ja 7.8 aterian jälkeen rajojen. Yhden kerran on ollut 7.7 aterian jälkeinen arvo. Huomenna on kontrolli synnärillä, toivottavasti tilanne ok eikä tarvitsisi insuliinille lähteä.

Tuolla meidän Huhtikuisten palstalla joku mainitsi tuosta rautavalmisteen imeytymisestä että tosiaan tuoremehun kanssa ja tyhjään mahaan niin hänelle on jo toisessa raskaudessa alkanut tuo rauta vihdoin kokeilujen jälkeen imeytyä. Tuo mehuasia on varmaankin juuri parasta ajatella niin että jos tuntuu että on "varaa" sitä juoda niin ei se 100% kiellettyä ole. Itsellä jos ruuan jälkeinen arvo on ollut pitkälti alle 7 niin kyllä olen uskaltanut sitten pari mandariinia syömään välipalaksi tai ottamaan jouluisesta konvehtirasiasta silloin tällöin yhden/kaksi konvehtia. Onneksi omalla kohdalla tämä ei ainakaan vielä mitään askeesia ole vaatinut.
Kohta sitten kuullaan miten jatketaan....

No niin hyviä uutisia! Eli tiukkaa ruokavaliota pitää jatkaa ja samalla tavalla joka toinen päivä jatketaan myös sokeriarvojen mittaamista. Sokerit olivat siis hyvällä tasolla, mutta näillä jatketaan. Verenpaineet on myös, kuten lääkäri kuului sanovan saneluun, "kotimittauksessa verenpaineet erinomaisella tasolla, ei vaadi jatkotoimenpiteitä". emoticon Nyt on sellainen olo että voisi vetästä pikku rokettirollit!
Vauvan koko oli ihan keskikäyrillä, kun viimeksi vartalon ympärys oli lähestynyt sitä yläkäyrää, muut mitat oli silloinkin näköjään ihan keskikäyrien mukaiset! Kokoarvio tällä hetkellä 1250g. Papu oli sitten myös kääntynyt pää alaspäin, mutta ihan ylhäällä vielä joten saattaa kääntyillä vielä moneen kertaan. En kyllä itse osannut sanoa tai arvailla että oli kääntynyt.

Takaisin