Raskausdiabetes (radi)

Sitä yli 8-10 tunnin yöpaastoaikaa ei kai sais tulla muutenkaan, ja tarkoitushan kai on että paastojen pituus ja ruokavalio olis suht samanlainen päivästä toiseen, eikä niin että mittauspäivinä on pitänyt lyhyemmän yöpaaston tai syönyt terveellisemmin/säännöllisemmin tms... Muutenhan ne mittaustulokset ei anna kovin realistista kuvaa päivittäisistä sokeriarvoista, vaan ainoastaan niistä päivistä kun on skarpannut :grin Mutta toisaalta meillekin sanottiin että jos tietää, että on syönyt jotain mikä nostaa sokeriarvoja tavallista enemmän tai jos aterioiden välinen paasto on ollu alle sen 2 tuntia niin ei silloin sitten tekis sitä mittausta, vaan odottaisi että on arvojen kannalta ihanteellisempi tilanne... Vähän outo juttu mun mielestä :eek: Eli mittaillaan vaan silloin, kun voi odottaa hyviä arvoja, eikä silleen pistokokeina?
 
Mä sain tänään opastuksen että pitää mitata 4 kertaa päivässä joka toinen päivä... onneks edes vaan niin vähän vaikkei se neula sattunutkaan niin kauhea kynnys iskeä se sormeen
 
Hyvää että joku muukin ihmettelee miten pitäisi saada paastot sopivan pitkäksi kun mittaa.... Minuakin riessaa tuo kokopäiväkäyrän syömisrytmi. Aamulla pystyn kyllä heräämään, mutta mulle tuli tiukat ohjeet että paasto ennen ateriaa 3 h tai ainakin 2,5 h. Tämä tarkoittaa käytännössä että joutuu syömään välipalan melkein heti edellisen mittauksen 1 h arvon jälkeen jos syö pari kolme välipalaa päivässä??? Mikä siinä logiikka? Normipäivänä syön täsmälleen samat terveelliset ateriat ja välipalat mutta suunnilleen kahden tunnin välein.

En minäkään saa tehdä yhtään ylimääräisiä mittauksia, Radihoitaja ilmoitti että "nämä liuskaat ovat todella kalliita eikä Espoolla on varaa antaa mitään ylimääräisiä", jos haluaa mittaa enemmän tai jos laskettu määrää ei riittää joutuu itse ostamaan lisää liuskoja....
 
mulle ei sanottu edes että ne on kalliit. Ensin hirveä hössötys siitä että tärkeää mitata ja saada arvot kohdilleen jne. Ja sitten ei saakkaan tarkkailla tarpeeksi tehokkaasti omia arvojaan :D

onhan tuo syömisrytmi tiukka, mutta pysyy olot ainakin hyvänä säännöllisyydellä. hankala vain keksiä sopivaa naposteltavaa jos pitää liikkua muuallakin kuin kotona :D
 
Mulla on aina pähkinöitä mukana! Usein myös kirsikkatomaatteja, miniporkkanointa tai pieni hedelmä jos on pidempi aika poissa ruokavarastosta.

Mulla oli alussa melko lievä raskauspahoinvointi... mutta sen jälkeen tulee vieläkin kuvottava olo jos on kovaa nälkä, toi 3 h paasto on ihan maksimi aika mikä voin olla syömättä, eli säännöllisesti olisin syönyt joka tapauksessa radia tai ei!
 
mulla harmillisesti pähkinät nostaa liikaa verensokeria eikä muutama hassu pähkinä nälkää lievitä. hedelmiä olen kantanut mukana ja ei se proteiinipatukkakaan paha ole ku luontaistuotekaupasta ostaa. on pienempiä kuin normikaupassa ja vähemmän sokeria jne.
 
Oho ompas Espoolla tiukka budjetti liuskojen suhteen, täällä Helsingissä sain tilattua niitä melkein heti ku aloitin mittailut kun ne loppu kesken, ja sain samantien varmaan 500 liuskaa plus sama neuloja... :eek: eikä kukaan oo sanonut että mihin asti ne pitäis riittää, diabeteshoitaja kehotti mittaamaan mahdollisimman paljon ja ainakin joka aamu.
 
Mun neuvolassa (myös Espoossa) sanottiin vaan, että pitää pyytää hyvissä ajoin lisää liuskoja jos on tarvetta. Jos haluaa mittailla paljonkin enemmän kun pyydetty, niin sanottiin, että sitten saa ostaa itse, että tietyn pisteen jälkeen eivät enää anna lisää. Minä olen kyllä mittaillut enemmän kun pyydetty ja kerran saatan joutua kyselemään lisäliuskojen perään. Vähän riippuen siitä milloin tämä vauva syntyy.

Mulla myös tuotti tuskaa tuo välipala-hommeli tai ehkä ennemminkin iltapala-hommeli. Toisaalta radi-hoitajani sanoikin, että voin jättää väliin sen välipalamittauksen. Ideana lähinnä, että saisi mitattua neljältä aterialta per pvä. Itse olen nyt mitannut aamupalan, lounaan, välipalan ja päivällisen. Iltapalaa en yleensä syö ollenkaan, kun syömme päivällisen niin myöhään ja mun aamusokerit tykkää enemmän noista 12h+ yöpaastoista :) Lyhyemmällä paastolla ovat vähän yli vitosta, pitemmällä alle vitosen. Eilisen kokopäivämittauksen alin arvo oli tasan 4 (paasto) ja ylin 5,4 (1h arvo). Ihan perus ruokani söin höystettynä jälkkäri pipareilla, smoothiella ja suklaalla. Ihan höpsöltä tuntuu tämä mittailu, mutta eivät antaneet lupaa lopettamaan, niin mittaillaan sitten :p

Noista liuskoista vielä. Tuntuu siltä, että käytännöt vaihtelee ei pelkästään paikkakunnittain vaan myös riippuen siitä kuka on radi-hoitajana o_O
 
Mun raditäti oli onneks aivan ihana tantta! Ihankun äitin kansda ois jutellu niitä näitä :) saas vaan nyt nähä miten saan ton mittailun otettua päivärytmiin
 
No nyt se radihoitaja otti vakavasti kun viikkoja tämän verran ja edelleen poikkeavia arvoja löytyy samoista kohdista. Päivällinen on mahdoton yhtälö saada normaaliksi, että se pysyisi koko ajan. Sain lähetteen äitipolille ja siellä mietitään sitten mahd. Lääkehoitoa.
 
Miten te muut radi-potilaat ovat pärjänneet jouluna? Mulla oli tänään eka aamumittaus pyhien jälkeen ja arvot oli kunnossa :joyful:. Säädin toki mittausaikataulu niin että en joutunut mittailemaan joulun aikana.

En ole paljon herkutellutkaan, mutta otin sitä linjaa että jos on kattettu juhlapöytää niin saa söydä järkeviä määriä kaikista ruokista jotka käyvät normi raskausruokavalioon, myös pienet määrät jälkkäriä ja nopeita hiilareita. Suklaata tai karkkia en ole edes maistanut.

Toisaalta olen ostannut ale-joulukarkit nyt joulun jälkeen varastoon, toivekkaana että niitä voisi syödä imetyksen aikana:excited001
 
Eipä joulumässäily vaikuttanut juurikaan, normaaleja arvoja, suklaatakin uskalsin syödä. En pitänyt pyhien aikaan varsinaista mittaus päivää, otin jokusen yksittäis mittauksen ihan mielenkiinnosta.
Ei maha vedä suuria määriä ruokaa enää, niin ei tullut tänä jouluna vedettyäkään mitään älytöntä jouluähkyä. :D
 
Mä ahmisin ihan hulluna ruokaa ja herkkuja... tietenkin osus just 24. Ja 26 päivä mittauspäiviks mutta silti kaikki arvot pysyi normaalissa... silti vaan eilen radihoitaja käski jatkaa mittailuja vaikka tunnin arvot on joka kerta korkeintaan 6,6 ja yleensä vielä alle kuuden... ja yöpaasto joka aamu poikkeuksetta ollut 4,7.
Voisin todeta että aika turhauttavaa elää tämän diagnoosin kanssa kun mikään ei tue että sellaista olisi. Ja mä en tosiaan ruokavaliota tai liikuntaa muuttanut mitenkään...
 
itsellä on paukkunut arvot ihan urakalla. Syytän herkullisia joulutorttuja :D pidän säntillisen päivän vielä ennen äitiyspolia jotta näkisivät ne todelliset arvot. Mittailin päivällisen aikoja joulupyhinä ja vaikka kohtuudella perunaa/pastaa jne. söikin niin koholla ne vaan oli. Kotonahan en ole syönyt edes pastaa yms. varmaan 3 viikkoon, ja kohollaan olivat silloinkin. hmm. Jänskättää se äitiyspoli että mitä ne mun päänmenoksi vielä keksivät.
 
Mulla lähti kyllä nyt jouluna herkuttelu ihan lapasesta. 1 h arvot on ollu edelleen kunnossa, söipä melkein mitä tahansa, mutta paastoarvoja en ole viimeisen 3 viikon aikana juurikaan saanu edes mittailtua. Ensin oli kurkkukipu ja pastilleja meni vähän koko ajan ja sillonhan ei voi sanoa paastonneensa, ja nyt sitten viimenen viikko joulumättöä ja ei oo kyllä montaa 3 tunnin paastoaikaa tullut kun on koko ajan pitäny olla jotain tunkemassa suuhun... :hungover: Aivan hirveä morkkis tosta syömisestä ja on varmaan painokin noussut ainakin pari kiloa, pelottaa että mitä tää jatkuva sokerihumalassa olo on tehny vauvan kasvulle... :sad001 Perjantaina olisi se äippäpolin lääkäri, pitäisi saada tää syöminen nyt normalisoitua ja mittailtua arvoja aika tiuhaan ni ois vähän dataa mitä näyttää siellä.
 
Mä ahmisin ihan hulluna ruokaa ja herkkuja... tietenkin osus just 24. Ja 26 päivä mittauspäiviks mutta silti kaikki arvot pysyi normaalissa... silti vaan eilen radihoitaja käski jatkaa mittailuja vaikka tunnin arvot on joka kerta korkeintaan 6,6 ja yleensä vielä alle kuuden... ja yöpaasto joka aamu poikkeuksetta ollut 4,7.
Voisin todeta että aika turhauttavaa elää tämän diagnoosin kanssa kun mikään ei tue että sellaista olisi. Ja mä en tosiaan ruokavaliota tai liikuntaa muuttanut mitenkään...

I feel you. Onneksi minun ei tarvitse olla enää yhteydessä radi-hoitajaan, eikä hän määrännyt mitään tiettyjä mittauspäiviä. Kunhan on joka viikko kaksi aamumittausta ja joka toinen viikko koko päivä sen toisen aamun päälle. Vihko pitää vaan olla mukana neuvolakäynneillä ja tietysti synnyttämään mennessä.

Jouluna tuli syötyä normaalit jouluherkut :p Painonkehitys tuntuu noudattavan ihan samaa kaavaa kun esikoisen kanssa - nyt sitä on vaan tullut hieman vähemmän, mutta lähtöpaino oli ensimmäiseen raskauteen verrattuna +3kg. Esikoisesta alkoivat turvotukset näillä main ja painokin pompsahti sen mukana ylöspäin. Katsotaan kuinka nyt käy o_O
 
Minnuu hermostuttaa niin kovin se äitiyspoli mikä tänään on radin takia.. Vaikka kerrankin tuntuu että mun ihmettelyt päivällisen arvoista otetaan huomioon. Onneks mies lähtee henkiseksi tueksi jos kuulenkin jotain mullistavaa. Eniten huolestuttaa se, että jos nyt oikeasti selviää ,että on iso vauva tulossa ja aletaan käynnistämisiä miettimään ennen aikaisesti. Muutenkaan ei mennyt tämä synnytyksen ajattelu nappiinsa kun tuli tämä radi, kun vauvakin joutuu tarkkailuun synnytyksen jälkeen. Ei mua ne lääkehoidot stressaa, kun niiden kannalla olen ollut alusta asti ,kun näytti ettei ruokavalio tepsi kaikkiin arvoihin. En vaan kaipaisi yhtään uutta mullistusta :arghh:
 
Tuli lääkkeet kokeiluun. Toivottavasti pärjään sillä ,ilman piikkiä. Nyt alkoi viikottaiset tarkastuksetki lapsen kasvun seurannan vuoksi. Lapsivesi määrä on runsas.
 
Runoilijatar89, mulla on auttanu se metformin, ja vaikka on välillä arvot ylittyneet niin kuulemma insuliinia ei edes harkita ellei oo joka päivä paastoarvot tms yli rajojen. Me taidettiin saada aika samat painoarviot vauvoille ja suht samat viikotkin menossa? :happy: Tänään siis sain painoarvioksi 2600 g, ja 34+0 menossa. Mä sain seuraavan seuranta-ajan vasta 4 viikon päähän, aika jännä et sulla seurataan ihan viikoittain! :wideyed:
 
Mulla on korvaava lääke kun apteekissa ei ollut varastossa tuota kyseistä. Samaa silti koostumukseltaan on. Tuntuu vain että aineenvaihdunta on nyt ihan älyttömällä ylikierroksella kun nappasin sen ensimmäisen pillerin :D saa ravata jatkuvasti vessassa. Ja heikohko olo.

Joo, mulla alkaa huomenna 35.viikko. 2730g on paino.
 
Takaisin
Top