Raskausdiabetes (radi)

Ruokavalio ja mittailut riittää. Arvo oli "vaan" 0.7 koholla ja vaan yks arvo. Mut edellisessä oli insuliini. Kyllähän raskausdiabetekseen riskejä liittyy, ne lähinnä huolettaa. Ainoo mitä oikeesti voi tehdä on olla oikeesti rehellinen siitä syömisestä...
 
Onneksi nykyään ei joudu jatkuvasti mittailemaan

Joka toinen vko neljänä aamuna paastoarvo

Joka toinen vko yhtenä päivänä 8 mittauksen seuranta
 
Ruokavalio ja mittailut riittää. Arvo oli "vaan" 0.7 koholla ja vaan yks arvo. Mut edellisessä oli insuliini. Kyllähän raskausdiabetekseen riskejä liittyy, ne lähinnä huolettaa. Ainoo mitä oikeesti voi tehdä on olla oikeesti rehellinen siitä syömisestä...

Niipä. Tottakai ne huolettaa, mut täytyy vaan yrittää miettiä että et voi tehä enenpääkun huolehtia sokereista :) mennä viikko kerrallaan :)
 
Mä joudun nyt aluks ainaki joka aamu ennen aamupalaa ja sen jälkeen. Sitku paastoarvo pysyy alle sallitun niin sit saan harvemmin :)
 
Mun täytyy 6 päivää seurata sokereita 4-5 kertaa päivässä.
 
Mua rasitettiin tänään. Odotin jotain maailmankaikkeuden hirveintä kokemusta, mutta olikin ihan iisi. Ainoa yök oli, kun pistettiin kaksi kertaa samaan käteen :D

Ja sain tuloksetkin; täysin normaalit, jess! Varmaan uusitaan jossain vaiheessa kuitenkin.
 
Mulla oli tuossa kotiseurannassa arvot ihan normaalit. Seuraavan kerran uusitaan 6 päivän seuranta viikolla 26. Aattelin, että itse seurailen arvoja jos tulee syötyä jotain poikkeavaa. Mut en mä saanu kotiruualla ja normaalilla ateriarytmillä arvoja ees lähelle noita rajoja. Mun kroppa ei ilmeisesti kuitenkaan siedä sitä sokeria, kun se rasitus sai arvon koholle.
 
Minua mietityttää myö tuleva sokerirasitus. Viime raskaudessa tuli painoa vajaa 30 kiloa... oman näkemykseni mukaan johtui nimenomaan niin jumalattomasti hidastuneesta aineenvaihdunnasta normitilaan verrattuna ( tavallisesti tosi vilkas aineenvaihdunta jonka raskaus laittaa ihan sekaisin) :sorry:... Viime raskaudessa kuitenkin meni niukin naukin raja- arvojen alle, mutta syntyi sit yli 4 kg vaavi, jota tosiaan oli työ punnertaa ulos...

Nyt on kuitenkin jo alkuraskaudesta tullut se 5 kg lisää ( toisin kun eka raskaudessa, tällä kertaa ei tullut alkuun sitä painoa laskevaa pahoinvointia), ja niillä mitoilla siis lievä ylipaino... Siispä rasitus edessä.

Mietityttää et millainen järkäle on sit nyt tulossa:woot:. Ja joutuuko dieetille.
 
mä en nyt ymmärrä :D mulla oli paastoarvo koholla rasituksessa, mut nyt kotiarvot on normaalit :D enkä oo ees mitään muutoksia tehny, kun mun normaali syöminen on melkee radin ohjeistus :D noh hyvähän se on että on normi :D hämmentäväää. Täytyy varmaa laittaa viestiä radihoitajalle :D
 
Mullakin oli kotiseurannassa ihan normaalit arvot. Mietin, nostaisko se pitkä paasto sitä arvoa. Mulla ei normaalisti ole syömisväli 12 tuntia... En mä tiedä. Muutenkin se koe vaikuttaa siis hullulta. :shifty:
 
Mullakin oli kotiseurannassa ihan normaalit arvot. Mietin, nostaisko se pitkä paasto sitä arvoa. Mulla ei normaalisti ole syömisväli 12 tuntia... En mä tiedä. Muutenkin se koe vaikuttaa siis hullulta. :shifty:

Mä testasin sitäki, et olin kotona syömättä sen 12h ja sit mittasin ja silti normi. Vaikka sen pitäis nousta mitä pidempi paasto :D
 
Nalkkiin jäin minäkin. Tosin aiemmassa radissa mulla oli kotona koko odotuksen kaikki arvot hyviä vaik Radi olikin ja nyt taas näyttää olevan arvot kotonakin päin peetä
 
Miukuli83, käsittääkseni äidin pitäisi tuottaa 3kertainen annos insuliinia raskaana ollessaan. Joten kaksosraskaudessa varmaan vielä enemmän...
 
Joo no nyt seurataan ja jos ei muu auta niin sit insuliinille odotusajaksi
 
Mulla huomenna sokerirasitus (sössin edellisen unenpöppörössä syömällä kurkkupastillin..fiksua)! Kävin tänään leffassa ja vetäisin ämpärillisen popparia, ei hyvä idea just kun ei sais juoda enää kasin jälkeen mitään... :shifty: Jännittää vähän miten käy! Viime syksynä kävin viimeks ja oli jo vähän arvot koholla mutta rajoilla mentiin ja kaikki lääkärit oli eri mieltä siitä, mitä pitäis tehdä asialle. Nyt oon laihtunu tän raskauden aikana viitisen kiloa ja toivon että se ja suklaan vähentäminen tramaattisesti olis vaikuttanut positiivisesti arvoihin. Oon nyt tottunu kittaamaan vettä puolen tunnin välein niin ahistaa nyt kun ei sais enää juoda ja aamullakin vaan lasillisen :sad001
 
Kävin OmaKanta-palvelusta katsomassa ja yllätyin, kun paastoarvo oli 4.8, yhden tunnin arvo 8.6 ja kahden tunnin arvo 4.6. Luulin, että tuo kahden tunnin arvo olisi ollut korkeampi, mutta olikin alle paaston.
 
Voihan helkutin helkutti, paastoarvo koholla 0,6! :bored: Muut kaks arvoa ihan ok. Oon aika järkyttynyt ja kettuuntunut tästä... En oikein tiedä mitä muutoksia ruokavalioonkin pitäis tehdä, kun suklaasta ja muista makeista herkuista oon jo lupunut lähes kokonaan kun ei ne vaan maita, ja leipääkin ym. hiilaripitoisia tulee syötyä aika harvoin. Varmasti rasvaisesta ruuasta pitää nyt ekana vähentää! Liikunta on se varmaan avainjuttu tässä mun tilanteessa, hoh... :meh:

Mietin tota sokeriarvojen mittailua, millainen se mittari on? Kauanko mittailussa menee? Jos pitää mittailla tunti aamupalan jälkeen, niin voiko sen tehdä esim. bussissa? Vai pitääkö herätä extra-aikaisin aamuisin, että ehtii mitata ennen aamupalaa ja sen jälkeen ja sit vasta lähtee kouluun...
 
Voihan helkutin helkutti, paastoarvo koholla 0,6! :bored: Muut kaks arvoa ihan ok. Oon aika järkyttynyt ja kettuuntunut tästä... En oikein tiedä mitä muutoksia ruokavalioonkin pitäis tehdä, kun suklaasta ja muista makeista herkuista oon jo lupunut lähes kokonaan kun ei ne vaan maita, ja leipääkin ym. hiilaripitoisia tulee syötyä aika harvoin. Varmasti rasvaisesta ruuasta pitää nyt ekana vähentää! Liikunta on se varmaan avainjuttu tässä mun tilanteessa, hoh... :meh:

Mietin tota sokeriarvojen mittailua, millainen se mittari on? Kauanko mittailussa menee? Jos pitää mittailla tunti aamupalan jälkeen, niin voiko sen tehdä esim. bussissa? Vai pitääkö herätä extra-aikaisin aamuisin, että ehtii mitata ennen aamupalaa ja sen jälkeen ja sit vasta lähtee kouluun...

Jätä rasvanen ruoka vähemmälle, ja lisää kuitupitosii hiilareita ja kasviksia ja liikuntaa nii se tipahtaa nopeesti :) radi ruokavalio suosituksessa on mm. 4-6 palaa leipää :D rasva hidastaa hulluna, mullaki oli vissii sentakia 0,2 paasto kohollaku edellisenä ja sitä edellisenä päivänä vetäsin pitsaa :D testasin yks päivä, et söin kebua ja seuraavana päivänä paasto oli rajamailla vaikka muina päivinä reippaasti alle :D muuten nyt kotona ollu normi arvot.

Joudut seuraa raskauden loppuun, aluks menee et joka toinen viikko 4 aamua paastoarvo ja sit tunnin arvo aamupalasta, ja sit joka toinen viikko kerran sillee et mittaat päivän aikana 8 kertaa. varmastikkin pidemmilllä tauoilla mikä saat sen asettumaan. Rv 22 jälkeen ne normisti tuppaa nousemaan jos nousee, niin siks pitää loppuu asti.. Ja joo, periaatteessa voit bussissakin mittaa, tarviit vaa käsidesin ja paperia mukaan. Ja piikille oman laatikon ehkä. Pistät siis eri välineellä sormeen reiän, aina uus piikki, mistä otat mittarin liuskaan veren. Mulla on ainakin sellanen. Menee max 2 minku mittaat :D
 
Tiistaina rasitukseen.
Kuopuksesta radi.

Oletteko huomanneet radin yhteyttä siihen, että vauva joutuu sokeritippaan?
Mulla muissa raskauksissa ei ole rasitusta tehty ja 4/5 olleet tipassa. Kuopus vain vuorokauden, esikoinen 5pv, muut pari vrk.
 
Takaisin
Top