Lettuhei voit varmaan olla ihan huoletta! Yleensähän insuliinin toiminta saattaa heiketä tai heitellä pidemmällä raskaudessa, jolloin sokerirasituskin tavallisimmin tehdään. Testi on ilmeisesti todettu tarpeelliseksi tehdä vasta siellä rv25> Ei niissä arvoissa pitäisi olla aiemmin häikkää, ellei näin ole ollut jo ennen raskautta. Mutta jos on yhden kerran radi todettu, joutuu rasitukseen seuraavassa raskaudessa jo aiemmilla viikoilla. Tällä kai varmistetaan, ettei ole kyseessä mikään krooninen sokeriaineenvaihdunnanhäiriö. Jos noi arvot on muutenkin ennen raskautta olleet mitä sattuu, niin toki ne voisivat jo alkuraskaudessa olla haitaksi.
Mutta mä olen ymmärtäny, että liian korkeat verensokerit lähinnä kasvattaa sikiötä normaalia enemmän. Mitä lähempänä synnytystä äidin arvot nousee liikaa, sitä enemmän nousee myös vauvan verensokeriarvot, mikä ei ole hyvä. Eli loppua kohden on aina tärkeämpää ja tärkeämpää pitää sokerit kurissa, silloin ne vaikuttavat kaikkein eniten vauvaan. Mä olen jostain kuullut myös, että korkeat paastoarvot nostattaa enemmän äidin painoa ja aterian jälkeiset korkeat arvot enemmän vauvan painoa. Mulla oli ongelmana just korkeat paastoarvot (tai vaikea saada pidettyä tarpeeksi alhaalla) ja poikahan oli aivan keskikokoinen syntyessään.
Tavallaan on kyllä helpotus päästä nyt jo maanantaina testiin, kun ei noita verensokereita muuten oikein pääse mittailemaan. Eli en voi tietää, vaikka mulla olisi ilman raskauttakin sokeriaineenvaihdunnassa häikkää. On se hyvä tietää jo alussa mahdoliset ongelmat, ettei iloisena herkuttele hiilaripommeja viikkotolkulla tietämättä... Mutta jos kyseessä on pelkästään raskauden aiheuttamaa heittelyä vs:ssa, niin yleensä se tosiaan tapahtuu vasta siellä rv25-28, jolloin mitään vahinkoa ei lapsellekaan tapahdu. Ja silloinhan radia aletaan heti hoitamaan.