Raskausajan vitamiinit

Anskuli90

Vauhtiin päässyt keskustelija
Hei,

Millasia vitamiinejä syötte/aiotte syödä raskauden ajan? Entä millasia määriä?

Mulla on käytössä foolihappo, vahva c-vitamiini, omegat (en syö kalaa ollenkaan), magnesium ja d-vitamiini. Mietityttää ainakin tuo d, sillä oon syönyt sitä useamman vuoden annoksella 100-150mikrg ja arvo on viitearvossa (labrakokein tarkistettu). Raskaana oleville näyttää suositus olevan 10mikrg.

Onko jotain muita tärkeitä vitskuja mitä kannattaisi ottaa käyttöön? :)
 
Mulla tällä hetkellä vain foolihappo, mammavitskut ja D-vitamiini. Lopetin plussaan mm. magnesiumin, kun jotenkin tuntuu, ettei varalta turhaankaan viitsisi syödä kaikkea mahdollista. Ja kun tossa monivitamiinissahan on jo monia.

Kalaöljyn ja vehnänalkiöljyn lopetin jo aikaisemmin välivuotojen aiheuttajaksi epäilyn vuoksi. Kahden vaiheilla söisinkö kalaöljyä vai en tässä raskauden aikana.
 
Mulla tällä hetkellä vain foolihappo, mammavitskut ja D-vitamiini. Lopetin plussaan mm. magnesiumin, kun jotenkin tuntuu, ettei varalta turhaankaan viitsisi syödä kaikkea mahdollista. Ja kun tossa monivitamiinissahan on jo monia.

Kalaöljyn ja vehnänalkiöljyn lopetin jo aikaisemmin välivuotojen aiheuttajaksi epäilyn vuoksi. Kahden vaiheilla söisinkö kalaöljyä vai en tässä raskauden aikana.

Vois itsekkin vaihtaa ainakin c-vitamiinin johonkin mammavitamiiniin ja magnesiumin voisin kyllä myös lopetella. Yritin siitä etsiä tietoa mutten ainakaan nopealla selailulla löytänyt :pompus:
Syötkö millä annoksella d:tä?
 
Vois itsekkin vaihtaa ainakin c-vitamiinin johonkin mammavitamiiniin ja magnesiumin voisin kyllä myös lopetella. Yritin siitä etsiä tietoa mutten ainakaan nopealla selailulla löytänyt :pompus:
Syötkö millä annoksella d:tä?

En ole itse kovin hyvin perehtynyt tuohon D-vitamiiniin. 40mikrg mulla menee päivässä. Unohdin viimeksi mainita muuten kalkkitabletit. Silloin joskus kauan sitten, kun kysyin neuvolassa D-vitamiinista, että haittaako kun olen syönyt yli sen suosituksen, niin täti lohdutti, että monissa maissa suosituksetkin ovat paljon korkeammallakin.
 
Muokattu viimeksi:
D-vit 20. Foolihappo 400. Pohdin kalaöljyn ja maitohappojen aloittamista.
 
Mut hassua ku raskausaikana foolihappo tarve on 500, ennen se oli 400 kuten yritysaikana niin silti kaikissa tai ainakin monessa vitamiineissa on yhä se 400
 
Täällä mammavitat, d-vita, mammaversion omegat ja foolihappo vielä vähän lisää mammavitskujen kanssa.
 
Mut hassua ku raskausaikana foolihappo tarve on 500, ennen se oli 400 kuten yritysaikana niin silti kaikissa tai ainakin monessa vitamiineissa on yhä se 400
Niin riittävästi foolihappoa saisi jos syö viljoja, hedelmiä ja kasviksia riittävästi, mutta todella harva suomalainen nainen syö. Siksi suositus 400 vaikka tarve 500, kun eiköhän sinne suuhun jotain rehua eksyä kuitenkin :hilarious:
 
Nyt luin vasta tarkemmin noista mammavitamiineista, ja nehän vaikuttaa tosi kätevälle. Saa lähes kaiken yhellä pillerillä. Pitääpäs käydä huomenna hakemassa apteekista :)
 
Itse meinaan ottaa käyttöön mahdollisimman luonnonmukaiset vitamiinit. Plussa oli pikkuinen yllätys joten en ole Raskaus vitamiinia etukäteen ottanut. Olen käyttänyt Wild Nutrition vitamiineja, sekä magnesiumia, sinkkiä, C-vitamiini, kalaöljy, D-vitamiini, Astaksantiini ja maitohappobakteerit. Nyt käyn hankkimassa nuo Wild Nutrition vitamiinit raskausaikaan ja aion jatkaa ainakin lisäksi kalaöljyä ja mahdollisesti D-vitamiinia. Suomessa on todella alhaiset saantisuositukset D-vitamiiniin joten en kanna huolta sen ottamisesta näiden suositusten yli. Pikemmin olen sitä mieltä ethän liian alhaiset pitoisuudet ovat haitallisempia..
 
Itse meinaan ottaa käyttöön mahdollisimman luonnonmukaiset vitamiinit. Plussa oli pikkuinen yllätys joten en ole Raskaus vitamiinia etukäteen ottanut. Olen käyttänyt Wild Nutrition vitamiineja, sekä magnesiumia, sinkkiä, C-vitamiini, kalaöljy, D-vitamiini, Astaksantiini ja maitohappobakteerit. Nyt käyn hankkimassa nuo Wild Nutrition vitamiinit raskausaikaan ja aion jatkaa ainakin lisäksi kalaöljyä ja mahdollisesti D-vitamiinia. Suomessa on todella alhaiset saantisuositukset D-vitamiiniin joten en kanna huolta sen ottamisesta näiden suositusten yli. Pikemmin olen sitä mieltä ethän liian alhaiset pitoisuudet ovat haitallisempia..


Jossain lukikin että jos on d-vitamiinia syönyt reilulla annoksella jo ennen raskautta, on ihan ok jatkaa sillä. Talven oon syönyt 150mikrg, mutta keväällä ja kesällä 100mikrg, joten taidan jatkaa tällä kesäannoksella läpi raskauden :happy:
 
Mulla käytössä Solgarin prenatal nutrients vegaaniset tabletit. Niissä pitäisi olla kaikki tarvittava eikä ainakaan vielä aiheuta minulle pahoinvointia
 
Tällähetkellä Foliren folaatti 400mikrog ja d-vitamiini 10mikrog
 
Takaisin
Top