Raskausajan vitamiinit ja muut lisäravinteet

Voiko B-vitamiineja syödä liikaa? Eikö ne ole vesiliukoisia, kuten vaikka C-vitamiini? Siitähän ylimääräinen tulee vain pissan mukana pois. Mulle apteekista annettiin B-vitamiinipakkaus, koska siinä on sopiva määrä B6-vitamiinia pahoinvointiin. Syön kuitenkin monivitaamiinejakin, koska oksentelen ja syön aina tapauskohtaisesti mitä sattuu sisällä pysymään.
 
Meinasin just tulla kyselee et onko kellään kokemusta B6 pahoinvoinnin helpottamiseen?

Viime raskaudessa kärsin hyperemeesistä ja suositeltiin B6 mut sitä en jostain syystä kokeillu. Nyt jännittää jos tulee taas pahat pahoinvoinnit ni melkein kyl kokeilen jos auttais
 
Mä en oo vielä hankkinut mitään vitamiineja :nailbiting: tää flunssa on sen verran verottanut. Oon aika taas pihalla mitä pitäis syödä. Mietin sitä multivita raskaus ja sit mietin tartteeko vielä foolihappoa vai onko sitä siinä mukana. Pakko on varmaan yrittää päästä apteekkiin. Nyt vaan pötkötellyt sängyssä
 
Minä oon kans syönyt nyt tuota minisun mama vitamiinia n. viikon ajan. Ennen plussaa en syönyt muuta kuin satunnaisesti d:tä. Puolenvälin tienoilla aloitan maitohappobakteerit ja varmaan omegankin jossain vaiheessa.
 
täytyy kyl vissiin itekin käydä hakemassa jotkut lisävitamiinit ja omegat :p totesin just, että mulla on viime viikkoina katkeillu kynnet ihan oudon paljon, vaik aikasemmin ei juuri koskaan, eli ehkä joku pieni puutostila meneillään :nailbiting:
 
Mä en oo vielä hankkinut mitään vitamiineja :nailbiting: tää flunssa on sen verran verottanut. Oon aika taas pihalla mitä pitäis syödä. Mietin sitä multivita raskaus ja sit mietin tartteeko vielä foolihappoa vai onko sitä siinä mukana. Pakko on varmaan yrittää päästä apteekkiin. Nyt vaan pötkötellyt sängyssä

Multivitassa on foolihappo mukana, sitä vetelin jo ennen raskautumista varmuuden vuoksi. Ekassa raskaudessa söin vain sitä, puolivälin tienoilta myös maitohappobakteereja. Nyt vielä omega lisänä, lähinnä miehen kehotuksesta.
 
Tips: täytyy käydä hakemassa sitä multi vitaa. Hyvä että siinä on kans sitä foolihappoa.
 
B6: apteekki sanoi 10 (mg?), Odotukseni-kirja (ilmaiseksi apteekista) 25, ja mulla auttaa tuo 10 pikkupahoinvointiin, mutta näköjään tällä raskausviikolla ei enää sekään. Ei vain ollut muuta apteekissa kuin 100 (sitä mitä lie yksikköä) ja sitten 10 B-vitamiiniseospurkissa, joten en uskalla sitä ainakaan syödä montaa tablettia.
 
Mä en ota nyt kun deetä, kalkkia (en käytä tarpeeks maitotuotteita), sinkkiä ja seleeniä. Pitäs varmaan rautajuomaa jo alkaa lipittään ennenku hemppa laskee liian alas. Viime raskaudessa viimeiset kuukaudet keikku 90 tienoilla eikä noussut enää millään.
 
Pitäisi vissiin itekkin jotain vitamiineja edes hakea. Oikeen koskaan en oo mitään muistanut viikkoa kauempaa syödä mutta nyt olis kai pakko. Onko jotain suosituksia mikä on "paras" ja mitä kannattaisi syödä?
 
Täällä myös käytössä minisun mama,maitohappo bakteereja ois kanssa kaapissa..käyttääkö kukaan muu noita maitohappo bakteereja? Jos käyttää ni miksi?:):confused004
 
Täällä myös käytössä minisun mama,maitohappo bakteereja ois kanssa kaapissa..käyttääkö kukaan muu noita maitohappo bakteereja? Jos käyttää ni miksi?:):confused004


Mä käytän ihan säännöllisesti maitohappobakteereja, mut siis esikoisen raskausaikana suositeltiin ottamaan kun oon ite moniallerginen niin ilmeisesti on tutkittu, että maitohappobakteereilla on vaikutusta siihen ettei allergioita niin helposti syntyis ja ilmeistesti myös positiivinen vaikutus lapsen suoliston kehitykselle. :)
 
Mulla on käytössä omega 3, foolihappo, magnesium, vehnänalkioöljy (pitääkin guuglata saako sitä jatkaa... Mutu sanoo, että saa...) ja D-vitsku. Maitohappobakteerit pitää hommata ja kalsium taas aloittaa myös. :)
 
Onko teillä ilmentynyt pahoinvointia Multivitan tableteista?

Niistä yleensä ei, mutta muista monivitamiineista kylläkin. Multivitan tabletti on ihanan mauton ja hajuton. Viime raskaudessa oli jotain Life-kaupan kapseleita, jotka hais ihan kuolemalle. Mut pahoinvointi ei varmaan kyl siihen liittynyt, kun tuli esim. 10min myöhässä. Tiedän myös ei-raskaana olevan kaverin joka laattas monivitamiineja, eli kuulunee asiaan... Ainoa, minkä itse keksiny auttavan siihen on, että syö aamiaisen yhteydessä - ei tyhjään mahaan.
 
Mulla oli pari viikkoa koko ajan etova olo ja aamuisin oksentelin. Syön minisun mama vitamiineja, maitohappobakteereja ja muita lääkkeitä. Siirsin kaikkien lääkkeiden ottamisen iltaan, ettei aamuisin tarvinnut pelätä sitä ettei lääkkeet kerkee vaikuttaa kun tulivat melkein heti ylös. Pahoinvointi loppui tästä parin päivän päästä :) en tiedä oliko vaihdolla vaikutusta
 
Vitamiinit aina aamupalan jälkeen, ei tyhjään mahaan, niin kuin Kakku sanoikin. Muutoin saattaa tulla huono olo.
 
Takaisin
Top