Raskausajan vitamiinit ja lisäravinteet

Hei, Olen aika alussa tässä omassa raskaustaipaleessa, mutta syön reseptillä foolihappoa 2mg/vrk sekä Calsipos-D:tä myös reseptillä lääkärin ohjeiden mukaan, täytyyköhän nyt vielä erikseen hakea jotain mamma vitamiineja, vai tuleekohan tuota foolihappoa sitten liikaa ? :)
 
Hei, Olen aika alussa tässä omassa raskaustaipaleessa, mutta syön reseptillä foolihappoa 2mg/vrk sekä Calsipos-D:tä myös reseptillä lääkärin ohjeiden mukaan, täytyyköhän nyt vielä erikseen hakea jotain mamma vitamiineja, vai tuleekohan tuota foolihappoa sitten liikaa ? :)

Ei sitä kaiketi voi helposti liikaa saada. Itsellä reseptillä 4 mg, mutta Yliopiston apteekilla on oma 5 mg valmiste, jota syön lääkärin siunauksella. Sanoi että ei ole haittaa niin uskon, että toi reilu 2 mg on myös ihan ok!:)
 
Mä oon syönyt foolihappoa esikoisen yritysajasta lähtien, ja jatkan edelleen. Lisäks menee Multivitan raskausvitskut. Niitäkin mennyt jo pari vuotta tauotta, koska eka raskaus, sit imetys (edelleen) ja nyt uusi raskaus. Näillä mennään.
 
Foolihappoa syöny jo syksystä saakka ja nyt myös jonkun aikaa sitä multitabs raskaus tai joku tollanen:D d vitamiinia ja kalkkia täytyis vielä ostaa!
 
Mä muuten huomasin netistä, että B6-vitamiinia käytetään raskauspahoinvoinnin hoitoon. Se voi ehkä selittää mun huolestuttavan vähäisen pahoinvoinnin. Mä olen syönyt jo monta kuukautta B6-lisää, kun jossain luomusivustolla sanottiin sen pidentävän luteaalivaihetta ja mulla oli vähän alakanttiin (10-)11-12 vrk. Hyvä jos olisikin vaan siitä kyse. :)
 
Mä muuten huomasin netistä, että B6-vitamiinia käytetään raskauspahoinvoinnin hoitoon. Se voi ehkä selittää mun huolestuttavan vähäisen pahoinvoinnin. Mä olen syönyt jo monta kuukautta B6-lisää, kun jossain luomusivustolla sanottiin sen pidentävän luteaalivaihetta ja mulla oli vähän alakanttiin (10-)11-12 vrk. Hyvä jos olisikin vaan siitä kyse. :)

Hei kiitos vinkistä, ihan pakko kokeilla!:)
 
Katarina, joo mäkin varmasti jatkan ottamista. Sen verran vaan varoitusta, että yli 100 mg annokset voi pitkäaikaiskäytössä (yli 6 kk) johtaa yliannostukseen josta voi tulla hermosto-oireita. Sillä mun lukemallani sivustolla ei nimittäin mainittu tuosta mitään ja huomasin sen vaan sattumalta itse netistä. Apteekissa myytävät tabletit on 200 mg, joten ne pitää siis vähintään puolittaa. :wideyed:

Tuosta foolihaposta vielä, että itse löysin useammalta sivustolta foolihapon maksimipäiväannokseksi 1 mg. Etsii hakusanoilla vitamiinien yliannostus tai vitamiinien liikasaanti. Lääkiksessä vitamiineja sivutaan yhdellä luennolla jos sitäkään, joten itse suhtautuisin pienellä varauksella lääkäreiden näkemyksiin vitamiiniasioissa. Tietysti voi olla että teitä ohjeistaneet ammattilaiset on vielä erikseen näihin juttuihin perehtyneet ja siinä tapauksessa tietänevät paremmin. Ja toki jokainen tekee niinkuin parhaaksi näkee. :)

Muoks: ai niin teille oli ihan reseptillä kirjoitettu noita jättiannoksia. No siinä tapauksessa asia on varmasti ihan tarkkaan ajateltu, unohtakaa mun mölinät. :)
 
Syön minisun maman vitamiineja, niinkuin viimeksikin. Onkohan pienempiä tabletteja olemassa kuin noi minisun mamat?:rolleyes:
 
Mulla viime raskaudessa Minisun Multivitamin Mama aiheutti kovaa pahoinvointia, aina puoli tuntia sen otosta oksensin. Kun sitten lopetin sen, niin pahoinvointikin loppui. Neuvolassa sanoivat, että joillekin se ei vaan sovi. Siispä tässä raskaudessa aloitin vain foolihapon. Muutenkin syön D-vitamiinia ja maitohappobakteereita ympärivuoden. :)
 
Mie syön samoja kun jo yrittäessäkin, eli raskaus monivitsku, foolihappo myös lisänä, sinkki ja D. Söin esikoisesta sitä raskausomegaa, varmaan jossain vaiheessa alan taas ainakin välillä syömään mut vielä en uskalla, kun on herkästi taipumusta tuhruun. Kerkesin jo alottaa sen keskenmenneessä uudelleen, mut kun lopetin niin jatkuva tuhrukin loppu :)
 
Mulla on ollut mamavita mutta siinä on myös rautaa. Mulla oli viime verikokeissa rauta-arvot suht korkeat niin en tiedä pitäisikö vaihtaa johonkin missä ei ole niin paljon rautaa?
 
Mulla myös sen minisun mama lisäsi entisestään pahoinvointia viime raskaudessa. Nyt ostin tuota Multitabsin raskausvitamiinia. Mitään muita lisiä en ajatellut syödä. Paitsi jos tarvitsee, niin sitten rautalisä myöhemmin...

Muoks. Syön siis multitabsia, en multivitaa.
 
Muokattu viimeksi:
Mulla myös sen minisun mama lisäsi entisestään pahoinvointia viime raskaudessa. Nyt ostin tuota Multvivitan raskausvitamiinia. Mitään muita lisiä en ajatellut syödä. Paitsi jos tarvitsee, niin sitten rautalisä myöhemmin...

Mistähän tuo pahoinvointi johtuu? Mulla tuli kanssa viimeks noista mut aattelin nyt ostaa niitä, kun tuossa meidän apteekissa ei muita ollut. Ei ole nyt tullut pahoinvointia.
 
Mistähän tuo pahoinvointi johtuu? Mulla tuli kanssa viimeks noista mut aattelin nyt ostaa niitä, kun tuossa meidän apteekissa ei muita ollut. Ei ole nyt tullut pahoinvointia.

Se olisikin kiinnostava tietää. en osaa yhtään arvata..
 
Multitabsin raskausvitskuja ja d-vitamiinia oon syönyt jo yritysajasta alkaen. Lisäksi syön kalkkia, kun maitotuotteita syön vähänlaisesti. Foolihaposta ja d-vitamiinista muistutettiin ekaa neuvolaa varatessa, mutta ne on jo tosiaan käytössä.
 
Mullekin Minisun Mama aiheutti pahoinvointia, mutta mä pöljänä kuvittelin sen koskevan kaikkia vitamiinivalmisteita. Vasta tässä raskaudessa satuin ostin Multivitaa, ja yllätyin kun siitä ei tullutkaan mitään oireita. :wideyed:
 
Huomasin että moni täällä syö foolihappolisää vielä raskausvitamiinien lisäksi. Olen aina ollut siinä uskossa että raskausvitamiinia syödään juurikin siinä olevan foolihappolisän vuoksi (tai se on siinä se pääasia), mutta pitäisikö vielä lisäksi siis syödä foolihappoa?
 
Mulla on jokin, vissiinkin Lidlin b-vitamiinivalmiste jossa on kaikenlaista jotka kai tulee toisiaan, kuten myös foolihappoa, otan niitä kaksi varmuuden vuoksi joka päivä. Sitten d-vitamiinia tietysti syön, 100 mikrogrammaa päivässä ja myös c-vitamiinia vähän. Ennen olen syönyt raskausvitamineeja, mutta luulen että syön niin monipuolisesti etten oikeasti niitä tarvitse.
 
Huomasin että moni täällä syö foolihappolisää vielä raskausvitamiinien lisäksi. Olen aina ollut siinä uskossa että raskausvitamiinia syödään juurikin siinä olevan foolihappolisän vuoksi (tai se on siinä se pääasia), mutta pitäisikö vielä lisäksi siis syödä foolihappoa?
Ei ole koskaan käsketty erikseen syödä.
 
Mä muuten huomasin netistä, että B6-vitamiinia käytetään raskauspahoinvoinnin hoitoon. Se voi ehkä selittää mun huolestuttavan vähäisen pahoinvoinnin. Mä olen syönyt jo monta kuukautta B6-lisää, kun jossain luomusivustolla sanottiin sen pidentävän luteaalivaihetta ja mulla oli vähän alakanttiin (10-)11-12 vrk. Hyvä jos olisikin vaan siitä kyse. :)
Joo se kuulemma estää pahoinvoitia, voi ottaa tupla-annoksenkin päivässä.
 
Takaisin
Top