Raskausajan vitamiinit ja lisäravinteet

Kuinka paljon syötte D-vitamiinia päivässä?

Syön yht. 80 mikrogrammaa nyt. Tähän asti söin 60, mut arvo oli edelleen matala kun mittautin niin pitää popsia enemmän. Suosittelen käymään mittauttamassa sen arvon, toisilla ei imeydy niin hyvin.

Lisäksi syön monivitamiini raskaus ja omega 3 raskaus purkin kävin nyt ostaan kun hyvä kolesteroli oli liian matala.
 
Tämä ei nyt ehkä ihan kuulu vitamiinien ja lisäravinteiden alle, mutta olettehan muistaneet ottaa influenssarokotuksen? Uutisissa on mehusteltu kovasti, että nyt on pahin mahdollinen influenssakausi päällä, ja raskaana olevallehan influenssa voi olla paha - etenkin alkuviikoilla voi kova kuume johtaa keskenmenoon tai sikiön kehityshäiriöön. Tajusin aamulla, että olin poissa toimistolta, kun meillä kävi hoitaja työpaikalla rokottelemassa loppusyksystä, ja nyt pitäisi saada kiireen vilkkaa tuo rokote! Ymmärtääkseni on ok ottaa se raskaana ollessakin. Varasin huomiselle ajan.
 
Mjais Otin ja otan sen aina, mutta tämän vuoden julkisella jaettu rokotahan on floppi. Liikkeellä on paljon enämmän sellaista kantaa, kuin mitä vastaan rokote suojaa, valitettavasti.
 
Mjais Otin ja otan sen aina, mutta tämän vuoden julkisella jaettu rokotahan on floppi. Liikkeellä on paljon enämmän sellaista kantaa, kuin mitä vastaan rokote suojaa, valitettavasti.

Tuota en tiennyt, että rokote oli tänä vuonna huono - muistatko minkä nimisen rokotteen sait? Minulle tulossa Influvac. Jos aiemmin jaettu rokote oli todettu huonoksi, niin ehkä asiaan on tähän mennessä ehditty reagoida, ja nyt käytössä tehokkaampi rokote?

Kismet90, pari viikkoa ilmeisesti kestää, että vasta-aineet kehittyy täyteen tehoonsa. Ajattelisin, että parempi se kuitenkin varmaan on ottaa kuin olla ottamatta, vaikka seuraavat pari viikkoa ei vielä täysin suojassa olisikaan, varsinkin jos epidemia tästä pitkittyy vielä monta viikkoa.

Edit: Löysin ylen uutisen tämän vuoden rokotteita koskien, että yksityisellä puolella annettava rokote on tehokkaampi ja suojaa useammalta influenssavirustyypiltä kuin tuo mainitsemasi julkisella puolella jaettu. Olen siis itse menossa yksityiselle.
 
Äh, tuo Influvac on sittenkin se sama kuin julkisella puolella, VaxigripTetraa pitäisi saada ja siitä eivät sanoneet että onko sitä saatavilla heillä vai ei...
 
Influvac on se julkisella puolella jaettava rokote, siinä on kolme eri kantaa. Sitten se kattavampi, neli kantainen rokote on nimeltään vaxigripTetra. Mutta ehdottomasti kannattaa ottaa tuo ns heikompi, koska todennököisyys sairastua pienenee huomattavasti, kun jäljelle jää vain yksi rokottamaton kanta. :-) Ja influenssa rokotteen kehitetään aina kaudelle eli esim nyt 2017-2018, siksi niiden ennakointi onkin mahdotonta.
 
Tämä ei nyt ehkä ihan kuulu vitamiinien ja lisäravinteiden alle, mutta olettehan muistaneet ottaa influenssarokotuksen? Uutisissa on mehusteltu kovasti, että nyt on pahin mahdollinen influenssakausi päällä, ja raskaana olevallehan influenssa voi olla paha - etenkin alkuviikoilla voi kova kuume johtaa keskenmenoon tai sikiön kehityshäiriöön. Tajusin aamulla, että olin poissa toimistolta, kun meillä kävi hoitaja työpaikalla rokottelemassa loppusyksystä, ja nyt pitäisi saada kiireen vilkkaa tuo rokote! Ymmärtääkseni on ok ottaa se raskaana ollessakin. Varasin huomiselle ajan.

Otin rokotteen myös juurikin tästä syystä. Itselläkin se julkisella puolella annettu "flopannut" rokote.

Btw, kävin juuri apteekissa kyselemässä apua pahoinvointiin. Farmaseutti katsoi koneelta, että B6-vitamiinista SAATTAA olla apua; 25 mikrogrammaa 3 kertaa päivässä. Noin isoa annostusta vaan ei löytynyt mistään tuotteesta suoraan, eikä pelkkää B6 valmistetta, vaan valitsimme B Neuron, jossa on 25mikrogrammaa B6, ja lisäksi B1 ja B12 -vitamiineja. Hän suositteli kokeilemaan kuitenkin yhdellä tai kahdella tabletilla kolmen sijaan, vaikka vesiliukoisiahan nuo ovat.

Hän myös muistutti, että D-vitamiinia ei saisi syödä yli 50 mikrogrammaa päivässä, ellei kokeiden perusteella ole tarvetta.
 
Joissain apteekeissa on 200 mg vahvuista B6-valmistetta, itse otan sitä 1/4 tabletin aamuisin.
 
Itse en ota influenssarokotetta, en ole koskaan ottanut, eikä kukaan muukaan meidän perheessä. Olen hieman rokotekriittinen, ei oteta ihan kaikkia, tosi harkiten. Mutta se on jokaisen oma asia haluaako ottaa.
 
eilen alotin multivita raskaus & imetys, lisänä vielä koitan sitä beetä, jos se auttais pahoinvointiin.
 
Aloitin syömään magnesia plussaa jos auttaisi kramppeihin :) lisäksi foolihappoa 400iu
 

Liitteet

  • Screenshot_20180217-143114__01.jpg
    Screenshot_20180217-143114__01.jpg
    354.4 KB · Katsottu: 29
Mul on tällä hetkellä foolihappoa se suositeltu annosmäärä. Pitäisi muutakin hakea varmaan :)
 
mä meinaan unohtaa ottaa vitskut, vaikka olis missä.. onks kellään mitään kikkakolmosta tähän?
 
Lila-Aurora, jos ajoittais syömisen yhteyteen? Miulla on jo niin automatisoitunu tuo vitamiinien otto, aamulla pelkkä d-vitamiini ja sitte lämpimän ruuan kanssa mama-vitamiini :) ja aamulla jätän keittiön tasolle ne mamat et varmasti muistaa ottaa ne, muuten ovat korissa seinähyllyllä.
 
Mullakin seisoo pöydällä et muistan ottaa ne :) plus käskin miehen muistuttaa..ei sillei että hänestä apua olis :"D
 
Mie oon kohta 4 vuotta syöny raskaus ja imetys vitamiinia, raskaudet säännöllisesti ja imetyksen aikana vähän epäsäännöllisemmin. Nyt on taas aktivoiduttava vitamiinien otossa, ja muistettava! Miten se onkii niin vaikeeta... Lapsille annan d-vitamiinin joka aamu niin yritän itse ehtiä samalla omani ottamaan. Dosettiin laitan aina viikon vitamiinit, näen siitä jos on joku aamu unohtunut niin otan ne myöhemmin päivällä :grin

Menee siis:
Raskaus ja imetys vitamiini
D 50
Sinkki
Foolihappo 800 (jonka kävin ostamassa ”yllätysplussattuani”)

Myöhemmin varmaan aloitettava magnesium, harjoitussupistuksia kun kuitenkin tulee. Edellinen raskaus oli yhtä harjoitussupistusta puolesta välistä loppuun asti, joka kerta kun liikahti niin maha kramppasi. Viimeisiksi viikoiksi sitten taas lopettaa magnesiumin syönnin että synnytyssupistukset olisivat tarpeeksi vahvoja.
 
Takaisin
Top