Raskausajan vitamiinit ja lisäravinteet

Leijonaemo-

Tietävä tietäjä
Lokamammat 2018
Maalisäidit 2020
Maaliskuiset 2022
Heinäkuiset 2024
Mitä vitamiineja ja lisäaineita käytätte raskausaikana?

Itse syön Multivitan raskaus ja imetys monivitamiinia ja D-vitamiinia.
 
Ostin itse Solgarin Prenetal Nutrients- monivitamiiinivalmisteen ja lisäksi maitohappopbakteerit käytössä.
 
Muokattu viimeksi:
Ens viikolla pitäis käydä ostamassa ja ajattelin ostaa niitä minisun MAMA [emoji4]
 
Mulla tuo minisun MAMA ollu nyt viikon käytössä ja maitohappobakteerit aloitin tänään :)
 
Monivitamiini valmistetta joka on suunnattu odottajille, D-vitamiinia ja foolihappoa. Foolihapon neuvovat aloittamaan joka kerta heti kun plussa tulee tikkuun.
 
Möllerin omega 3 -valmiste raskaana oleville/imettäville (ei A-vitamiinia niin kuin muissa omegoissa yleensä), jossa mukana foolihappo ja D-vitamiini. D:tä menee välillä purkista lisää, kun tuossa omegassa vain 10 mikrogrammaa. Lisäksi gefilus-maitohappobakteerikapselit. Rautalisä (nestemäisessä muodossa, kun tabletit sekoittaa mahan) silloin, kun muistaa eli liian harvoin...

Tuo foolihappo noista on se ehdottomin, ehkäisee sikiön hermostoputken (josta muodostuu aivot ja selkäydin) epämuodostumia. Nuo ovat toki harvinaisia, vaikka ei foolihappolisää käyttäisikään, mutta totta kai haluaa vähentää riskin minimiin.
 
Mä käytän kans minisun MAMAa, imetän edelleen esikoista ja oon koko imetyksen ajan noita syöny.. viime raskaudessa jouduin syödä rautaa aikalailla koko ajan, saa nähdä laskeeko hb nyt samalla tavalla.
 
Mä ostin Multi-Tabsin Raskaus vitamiinit. Niillä meni viime raskauskin. En ollu koskaan kuullukaan tosta maitohappobakteerista. Hyvä tietää!
 
Mulla on b6,b12, foolihappo, maitohappobakteerit ja d-vitsku (50mcg). Niin ja sinkkiä. Aattelin mammavitskuja vasta myöhemmin, jos pidemmälle päästään. Minisun mamaa söin viimeksi ja piti olla tarkkana sen kanssa, kun tuli raudan takia helposti huono olo.
 
Mulla ollut käytössä koko ajan viisikymppinen d-vitamiini, foolihapot kävin ostamassa loppukierrosta ennen tietoa plussasta :) hmm, kalaöljy ja toi maitohappobakteerit vois viel ottaa tähän rinnalle.
 
Jos on vuototaipumuksia, ei sitten kannata kalaöljyä popsia. Se voi lisätä ainakin kuukautiskierron aikana tiputtelua (en tiiä raskauden suhteen) ja oliko se vikalla kolmanneksella ei ainakaan oo suositeltavaa, kun voi synnytyksessä/sektiossa lisätä vuotoa.
 
Jos on vuototaipumuksia, ei sitten kannata kalaöljyä popsia. Se voi lisätä ainakin kuukautiskierron aikana tiputtelua (en tiiä raskauden suhteen) ja oliko se vikalla kolmanneksella ei ainakaan oo suositeltavaa, kun voi synnytyksessä/sektiossa lisätä vuotoa.

En tiennytkään et voi lisätä tiputteluvuotoa :eek: muistan lukeneeni et kalaöljystä ois hyötyä etenki ekan kolmanneksen aikana ku auttaa aivojen ja silmien kehityksessä. Ja muistelen myös, et vikan kolmanneksen aikana ei kannata syödä, niinku sanoit.
 
Mä unohdin eilen ostaa vitamiinit apteekista :sad001
Söin itse esikoisen aikaan multi-tabs raskaus ja imetys vitamiineja ja lisäksi d-vitamiinia 100mikrog/pvä ja foolihappoa 1tbl.
 
Pitää varmaan hakea itsekin vielä ylimääräiset D-vitskut, nyt Minisun Mama & maitohappobakteerit käytössä.
 
Mä ennen raskautta söin pt:n ohjeistuksesta purkista monivitamiinin, omegat, d-vitamiinin, sinkin ja magnesiumin. Olen niiden syöntiä jatkanut raskausuutisenkin myötä, ja ottanut lisäksi foolihapon käyttöön. Urheilulisäravinteista käytän enää vain heraa palautusjuomana, monista muista löytyi tosi huonosti tietoa ettäkö varmasti olisi turvallisia raskausaikana. Niin lopetin sitten varuiksi kaikki, eli glutamiinin, intran ja kreatiinin..
 
Mä ennen raskautta söin pt:n ohjeistuksesta purkista monivitamiinin, omegat, d-vitamiinin, sinkin ja magnesiumin. Olen niiden syöntiä jatkanut raskausuutisenkin myötä, ja ottanut lisäksi foolihapon käyttöön. Urheilulisäravinteista käytän enää vain heraa palautusjuomana, monista muista löytyi tosi huonosti tietoa ettäkö varmasti olisi turvallisia raskausaikana. Niin lopetin sitten varuiksi kaikki, eli glutamiinin, intran ja kreatiinin..

Kannattaa kattoo niistä omegoista ettei oo lisättyä a-vitamiinia, tai sitte vaan vaihtaa odottaville tarkoitettuun versioon :)
 
Mulla Minisun Mama ja erikseen D-vitamiini, omegat ja maitohapot. Saa nähdä tarviiko lisärautaa tällä kertaa.

Haluan uskoa, että maitohappobakteerien syönnillä voisin jotenkin vaikuttaa myös vauvan suoliston kuntoon. Voi olla tuulesta temmattua. Mut kaikella logiikalla, jos esim. raskausajan aikana saadut antibiootit voi vaikuttaa vauvankin suoliston kuntoon, niin miksipä ei näin toisinpäin.
 
Takaisin
Top