Raskausajan ruokavalio

• Ketjun aloittaja Ketjun aloittaja Vargynja
  • Aloituspäivämäärä Aloituspäivämäärä
Mulle ei maistu kahvi ollenkaan enää! Ei kyllä siis haittaa, mutta välillä kaipaisi vähän kofeiinia edes, täytyiskin varmaan ostaa jääkaappiin varuiks vähä jotain kokista tms😅

Just luin että pitäisi välttää suolaa :No Evil Monkey: Oon elänyt mun alhaisen verenpaineen takia aika runsassuolaisella ruokavaliolla jo jostain murrosiästä asti, ja oon aina ollut enemmän perso suolaiselle kuin makealle. Nytkin himoitsen kaikkea suolaista, kuten ranuja tai pitsaa tai nugetteja :No Evil Monkey: Jotenkin kaikesta muusta olen valmis joustamaan, lisäämään ruoka-aineita joita en tavallisesti juurikaan syö (hedelmät, marjat), lopetin kahvin ja haudukkeiden juomiset ja kaikki, mutta tää on kyllä tosi hankala :No Evil Monkey:

Siis eikö seesamiöljyäkään saa syödä?😭 Jotenkin ajattelin, että koskee vaan siemeniä se kielto ja että öljyyn asti ei olisi ainakaan paljoa raskasmetalleja päätynyt. Rakastan Pirkan valkosipuli-chili-seesamiöljyä😭

Hummuksen syöntiä en kyllä ajatellut lopettaa. Kikherneet on tosi hyvä folaatin lähde.

Sen sijaan iloinen yllätys oli, että auraa saa syödä kuumennettuna. Luulin, että se olis kokonaan kielletty.

Eniten ikävä tulee juustoja, ilmakuivattua kinkkua ja medium pihvejä. Kahvinjuontia ollut helppo vähentää, kun ei se oikein enää maistu. Närästää muutenkin ja kahvi vaan pahentaa asiaa.😅

Eilen söin kaupungilla ihanaa chiavanukasta marjoilla ja hedelmillä, ja sitten vasta kotona lueskelin ettei se olekaan sallittua Suomessa! Jossain muuallahan sitä jopa suositellaan raskausajan ravitsevaksi välipalaksi 🤔🤔🤔

Siis eikö seesamiöljyäkään saa syödä?😭 Jotenkin ajattelin, että koskee vaan siemeniä se kielto ja että öljyyn asti ei olisi ainakaan paljoa raskasmetalleja päätynyt. Rakastan Pirkan valkosipuli-chili-seesamiöljyä😭

Hummuksen syöntiä en kyllä ajatellut lopettaa. Kikherneet on tosi hyvä folaatin lähde.

Sen sijaan iloinen yllätys oli, että auraa saa syödä kuumennettuna. Luulin, että se olis kokonaan kielletty.

Eniten ikävä tulee juustoja, ilmakuivattua kinkkua ja medium pihvejä. Kahvinjuontia ollut helppo vähentää, kun ei se oikein enää maistu. Närästää muutenkin ja kahvi vaan pahentaa asiaa.😅
Mää oon kans syöny tota valkosipuli-chiliöljyä, en oo ees tajunnut että se vois olla kielletty 😅

Eilen söin kaupungilla ihanaa chiavanukasta marjoilla ja hedelmillä, ja sitten vasta kotona lueskelin ettei se olekaan sallittua Suomessa! Jossain muuallahan sitä jopa suositellaan raskausajan ravitsevaksi välipalaksi 🤔🤔🤔
Menee samaan kastiin ku pellavan- ja auringonkukansiemenet, jotka kans kiellettyjä raskaudessa kadmiumian vuoksi. 🤷🏼‍♀️ Toki jokainen päättää itse meneekö suosituksien mukaan ja minkä maan.

@Tekevällesattuu söin kanssa viikko sitten aamiaiskahvilassa chiavanukasta. En tiennyt, että olis kielletty😅

@Lilanka no niinpä😅 ja kun se on niiiin hyvää!🤤

Jos seesamiöljyä yrittäisi kokonaan vältellä niin sitten varmaan pitäis unohtaa aasialainen ruoka kokonaan. Taidan jatkaa käyttöä kohtuullisissa määrin.

Viime vkl tuli käytyä ensimmäistä kertaa ikinä syömässä balilaisessa ravintolassa ja epäilen, että siinä ruoassa kiellettyjen listalta oli ainakin inkivääriä. Mutta kai sekin taisi maustaessa olla ok?

AI kertoi, että inkivääriä voi kohtuullisina määrinä käyttää mausteena, mutta suurempia annosmääriä (esim. ravintolisäannoksina) tulisi välttää.
Olen käyttänyt aamuisin tuoreinkivääriä lämpimässä juomassa mutta pitääkö hän jättää pois.. jossain oli muistelen että inkivääri auttaisi mm raskauspahoinvointiin.

Lisäksi taenuska minulla ihan samat päiväyksen kuin sinulla viime ja tämän vuoden km 💔 Nyt uusi la myös joulukuussa ✨💞 Toivotaan nyt parasta✨🌟💞

Olen käyttänyt aamuisin tuoreinkivääriä lämpimässä juomassa mutta pitääkö hän jättää pois.. jossain oli muistelen että inkivääri auttaisi mm raskauspahoinvointiin.

Lisäksi taenuska minulla ihan samat päiväyksen kuin sinulla viime ja tämän vuoden km 💔 Nyt uusi la myös joulukuussa ✨💞 Toivotaan nyt parasta✨🌟💞
Ruokaviraston ohjeiden mukaan nimenomaan tiivisteiden ja kuivattujen uutteiden käyttöä tulisi välttää, mutta tuoreena saisi mausteena käyttää vapaasti ☺️

Olen pahoillani kokemistasi menetyksistä @Kauniskesäpäivä 💔😔 Toivotaan nyt kovasti meille molemmille tällä kertaa parempaa onnea ja erittäin jämäkkää vauvaliimaa ja tarrasukkia ja kaikkea mitä näitä nyt on että pysyisivät kyytiläiset mukana! ❤️‍🩹🌈✨

Suosituksia aion noudattaa, mutta majoneesia oon syönyt ja varmaan tuun syömään patongeissa jotka valmistettu Suomessa ☺️

Juon myös teetä et täytyy jättää taas roibokset pois ☺️ Muuten ei tee tiukkaa suositusten noudattaminen. En oo sushia esim varmaan syönyt ku kerran esikoisen syntymän jälkeen ja samoin homejuustoa 😆

Juon myös teetä et täytyy jättää taas roibokset pois ☺️ Muuten ei tee tiukkaa suositusten noudattaminen. En oo sushia esim varmaan syönyt ku kerran esikoisen syntymän jälkeen ja samoin homejuustoa 😆
Mä varmaan syön vahingossa kaikkee mitä ei suositella 😆 sit ku oon syönyt niin mietin et ei varmaa olis saanu 🤭

Täytyy sanoa et monet asiat on muuttuneet 10 vuodessa, kun viimeksi olin raskaana 😅. Ainakin tuntuu siltä. Silloin esim lakua ja salmiakkia sai mielestäni syödä. Jotenkin ne silloin liitettiin verenpaineeseen, en kyllä muista miten 😅.

Mulla on itselläni ollut radi molemmissa aiemmissa raskauksissa, joten eiköhän se taas pamahda päälle, kun on ikääkin lisää. Oon normaalipainoinen ja urheilullinen ja 10 vuottta sitten aika nuorikin. Mut ilmeisesti joku taipumus tähän on.

Minä olen yleensä skipannut sokerirasituksen vaikka sitä on minulle tyrkytetty +40v lähtien. Ei se ole pakollinen. Myönnytyksenä olen sitten mittaillut silloin tällöin verensokereita riskiviikoilla, ja ne ovat olleet lähes aina maltillisia. Ilmeisesti minulla ei ole radiin taipumusta, huolimatta siitä että ikää on tullut lisää. Sen olen huomannu että poikaraskauksissa verensokeri heittelehtii helpommin, sellaisten aikaan minulla tuli helpommin ylityksiä.

En ole yleensä kovin tarkasti katsonut syömisiäni, vaan mennyt fiiliksellä. Suklaa on paheeni ja sitä pitää olla aina saatavilla, toki tumma suklaa uppoaa myös. Selittää varmasti sitä miksi kiloja on helposti tullut. Itseasiassa nyt kun aloin miettimään ruisleipää... niin sehän voisi maistua hyvältä. :Smiling Face With Open Mouth And Cold Sweat: Löytäisköhän mies sitä minulle kaupasta? Tuorekurkun ja juuston kera...

edit. ... tai ehkä suolakurkun? 🧐

Muokattu viimeksi:
Onko siis mcflurryt kiellettyjen listalla?? 😅 Googletin ihan täysiä justiin ja tosi ristiriitasta tietoa
Kyllä käsittääkseni niitä voi syödä, jos on tehty pastöroidusta maidosta. Jenkeissä on kiellettyjen listalla pehmiskoneiden huonon hygienian takia (listeriariski) mutta Suomessa tason pitäisi olla korkea.

Edit: itse oon siis syönyt pehmistä raskaana.

Mulle vaikein on ehdottomasti laku ja salmiakki ♠️
Irttaripussissa ei ole enää sielua 😅

Kahvin oon vaihtanut kofeiinittomaan jo pitkälti viimevuoden puolella joten kofeiini ei tuota ongelmia.
Vinkki, näitä kofeiinittomia kahveja saa edullisemmin kaffe.fi sivustolta 😊 itse tilaan espresso papua niin menee kuin väärä raha myös tavallisille kahvinjuojille 🙈
Sama täällä lakritsin ja salmiakin suhteen! Täytynee itsekin vaihtaa kahvi kofeiinittomaan. Ainakin vielä tulee kahvia juotua ehkä liikaakin.

Takaisin