Raskausajan ruokavalio

Aiemmissa raskauksissa mua on alkanut kahvi luonnollisesti etomaan ja se on ollut helppo jättää pois, mutta nyt mulla on oikein himo kahviin! Voisin juoda sitä kokoajan. Pitää varmaan testata kofeiinitonta, jos se auttais tuohon kahvinhimoon 🤭

Tuohon radi keskusteluun.. mulla ei edellisissä raskauksissa ole ollut radia. Mutta nyt yritys aikana söin inositolia ja lueskelin netistä että sitä voisi käyttää myös raskausaikana ja sillä voi olla myös vaikutusta sokeritasapainoon niin ettei radia pääse kehittymään. Tästä ajattelin itse jutella neuvolassa ja toistaiseksi olen jatkanut inositolin ottamista 3g/pv.

Kahvi on paha itsellekin. Normaalisti menee 3-5 kuppia päivässä. Nyt viikonlopun aikana olen juonut vain 1 kupin ja 1 teekupillisen. Pakko yrittää vähentää 😬 tee voisi olla vaihtoehto ja täytyy tutkailla niiden kofeiinipitoisuudet.
Mulle on tuo inositoli uusi juttu. Myydäänkö sitä sellaisenaan? Onkohan siitä hyötyä jos sen vaan aloittaisi nyt? Onko siitä mitään tutkimuksia raskauden aikana otettuna, voiko siitä olla jotain haittaa? Mulla oli kans radi edellisessä raskaudessa nii olis ihana jos sen sais jotenkin ehkäistyä 🤔.

Aiemmissa raskauksissa mua on alkanut kahvi luonnollisesti etomaan ja se on ollut helppo jättää pois, mutta nyt mulla on oikein himo kahviin! Voisin juoda sitä kokoajan. Pitää varmaan testata kofeiinitonta, jos se auttais tuohon kahvinhimoon 🤭

Mä siis rakastan kahvin makua yli kaiken! Oon juonut nyt Kultra Katriinan kofeiinitonta Relax-kahvia ja tykkään kovasti! Juon toki kauramaidolla, mikä pehmentää kaikkien kahvien makua, mutta silti 😁 esimerkiks tänään oon juonu reilut 4 kuppia haha 😂

Mä yritän olla tarkka ja noudatan ruokasuosituksia raskaana. Niillä on kuitenkin kaikilla omat perusteensa, joten oman mielenrauhan takia näin. Nyt vkl kyllä jo mokailin 😅 unohdin ravintolassa tarkastaa majoneesin sopivuuden ja hotelliaamupalalla lappasin kylmäsavulohimoussea lautaselle, ennen kuin muistin 🙈 puoliso onneksi uhrautui lohen kanssa 😆 mutta vahinkoja tulee varmasti vielä sattumaan lisää.

Mä oon jo miettinyt, miten kahvin kanssa käy töissä. Juon onneksi teetä ja kahvia molempia, että sinällään teehen vaihtaminen ei välttämättä kiinnitä suurta huomiota. Mulla teki viime raskaudessa kahvi pahaa. Tuli siis jo kupillisesta kahvia tai isosta kokiksesta kunnon tärinät ja ihan olo, kun olisi vetänyt kofeiinia kaksin käsin. Oon kyllä normaalistikin vähän herkkö kofeiinin suhteen. Mutta saa nähdä, miten käy tällä kertaa.

Ja alkoholin suhteen vinkkinä, jos illanvietossa ottaa sen lasillisen, ei todennäköisesti kukaan kiinnitä huomiota, juoko siitä. Sitten vaan hylkää tai tyhjentää lasin jonnekin tilaisuuden tullen. Tai ainakin itse oon näin selvinnyt useita kertoja yritys- ja odotusaikoina. Toki joissain kaveriporukoissa löytyy kovemman luokan tarkkailijoita, joita ei niin vaan huijata 🙈

Kahvi on pahin haaste mullekin. Tai ainakin ens alkuun, viime raskaudessa koko kahvi rupes kuvottamaan rv 10 jälkeen niin etten meinannut sietää edes sen hajua. Kofeeniton kulta katriina menettelee, mut ei se niin hyvin uppoa kuin normi juhla mokka.

Kaikista hankalinta on kuitenkin luopua röökistä, tyhmänä kun menin aloittamaan kuuden vuoden savuttomuuden jälkeen uudelleen muutama kuukausi sitten. En uskalla luottaa et tääkään raskaus päättyy onnellisesti, joten motivaation kaiveminen röökaamisen lopettamiseksi on tooosi hankalaa. Vähensin kyllä määrää heti plussan jälkeen, mut silti.

Ja alkoholin suhteen vinkkinä, jos illanvietossa ottaa sen lasillisen, ei todennäköisesti kukaan kiinnitä huomiota, juoko siitä. Sitten vaan hylkää tai tyhjentää lasin jonnekin tilaisuuden tullen. Tai ainakin itse oon näin selvinnyt useita kertoja yritys- ja odotusaikoina. Toki joissain kaveriporukoissa löytyy kovemman luokan tarkkailijoita, joita ei niin vaan huijata 🙈
Tämä on ollut toimiva taktiikka, voin allekirjoittaa :Smiling Face With Open Mouth And Open Eyes:

Mä oon sekottanu kofeiinitonta kahvia ja tavan kahvia aamukahviin, et saa isomman kupillisen eikä tarvii tyytyä ihan pikku kuppiin vaan 🤭 viime raskaudessa kahvi kuvotti tyyliin rv6-14 niin paljon ettei puhettakaan et ois voinu juoda sitä. Sen jälkeen join sen sallitun määrän päivässä loppuraskauden ajan.

PItäis alkaa syödä varmaan monipuolisemmin ja terveellisemmin kaikenkaikkiaan, aika retuperällä ollu toi oma syöminen tähän asti....

Pitäisi kyllä kerrata suositukset, mutta vielä en oo saanut aikaiseksi. Kofeiinin välttö se mullakin on haastavin, koska väsymys on jäätävä. 🥱

Vielä maistuu aamukahvi.. kovasti jo odotan sitä aamua kun kahvi ei uppoa.. 😅 syöttekö mitä vitamiiniq ja aloititteko ennen raskautta? Mä syön erikseen purkista tällä hetkellä foolihappoa, d-vitamiinia ja kalkkia. Koska en oikein voi ostaa pöydälle mama-raskausvitamiineja isomahaisen siluetin kanssa, kun ei olla lapsille vielä kerrottu. Eikä ollut tarkoitus kertoa kuin vasta joskus ehkä 12viikon jälkeen. Pelottaa ajatella ees mitä teini ajattelee 😂

Liitteet

• 20260310_051441.jpg
    20260310_051441.jpg
    1.2 MB · Katsottu: 1
Vielä maistuu aamukahvi.. kovasti jo odotan sitä aamua kun kahvi ei uppoa.. 😅 syöttekö mitä vitamiiniq ja aloititteko ennen raskautta? Mä syön erikseen purkista tällä hetkellä foolihappoa, d-vitamiinia ja kalkkia. Koska en oikein voi ostaa pöydälle mama-raskausvitamiineja isomahaisen siluetin kanssa, kun ei olla lapsille vielä kerrottu. Eikä ollut tarkoitus kertoa kuin vasta joskus ehkä 12viikon jälkeen. Pelottaa ajatella ees mitä teini ajattelee 😂
Minä tässä hörpin aamukahvia ja mietin että ainako se on maistunu tämmöiseltä tiskivedeltä! Taitaa olla tänään se päivä kun kahvi alkaa tökkiä! 5+5 mittarissa nyt.

Mä söin foolihappoa, mamavitamiinia, yhden purkin kalkkitabletteja. Myös rautaa oon syönyt nyt jo puolen vuoden ajan. Ferritiiniä ei oo mitattu vuosiin, mutta edellisessä mittauksessa arvo oli umpisurkea. Hemoglobiinikin oli viime syksynä nipinnapin päälle 120, joten olen uskaltanut syödä oma-alotteisesti nyt näin kauan sitä. Seuraavia labroja odotellessa, onko tästä ollut apua!

Mä oon sekottanu kofeiinitonta kahvia ja tavan kahvia aamukahviin, et saa isomman kupillisen eikä tarvii tyytyä ihan pikku kuppiin vaan 🤭 viime raskaudessa kahvi kuvotti tyyliin rv6-14 niin paljon ettei puhettakaan et ois voinu juoda sitä. Sen jälkeen join sen sallitun määrän päivässä loppuraskauden ajan.

PItäis alkaa syödä varmaan monipuolisemmin ja terveellisemmin kaikenkaikkiaan, aika retuperällä ollu toi oma syöminen tähän asti....
Mäkin tein näitä sekotuksia aluksi, mut oon jo siirtyny kokonaan kofeiinittomaan. Rakastan minäkin kahvia, juon monta kuppia päivässä. Ei haittaa ettei oo kofeiinia enää, haluun vaan mun kahvin 😂 vähennellessä join teetä lisäksi jos tuli pää kipeeksi.

Mulla pahin rajoitus on aurajuusto. Voin syödä sitä pussillisen kerralla 🤣 se tihkasee pahasti
Mä en mitenkään oo erityisesti välittänyt aurajuustosta, mut ekan raskauden jälkeen tuli joku himo aurajuustoon. Kaikkeen ruokaan vaan paketillinen aurajuustoa. Saa nähdä, tuleeko itelleki nyt paha rasti jättää toi pois.

Ehdin jo ostaa Namituvan glykyrritsiinivapaata salmiakkia. Valitsin mangosalmiakin ja on kyllä aika tujua, mutta auttaa hyvin salmiakinhimoon ja ihan hyvä, ettei voi syödä montaa kerralla. 😁

Siirrä ne äitiysvitamiinit johonkin toiseen purkkiin? 😁

Mulla on käytössä raskausajan monivitamiini ja rauta. Satunnaisesti d.

Mulla pahin rajoitus on aurajuusto. Voin syödä sitä pussillisen kerralla 🤣 se tihkasee pahasti
Mulla kävi moka tänään, mies oli laittanu auraa meidän ruokaan 😬 onneks oli lämmittäny sitä kuitenkin. Pizzassa se ois vissiin ok kun se menee uuniin? 🤩

Mietin et mitähän muita vitamiineja pitäs ottaa? Foolihappoa oon syöny joulusta lähtien ja D:tä koko talven. Ehkä joku monivitamiini ja rauta myöhemmin?

Takaisin