Raskausajan ruokavalio

Mulle tuo kahvin vähennys on paha, samoin lakritsin välttäminen! Ja aah, maksalaatikko, ollut mun menkkaruokaa 😆 miten mä selviin!!!??? Mut alan varmaan syömään taas verilettuja säännöllisesti.
Onks maksalaatikko raskaana väktettävien listalla? 😳 Miun herkku jouluruoka, mitä syön siis vaan jouluna

@Aakkoset En suositellut😄 Mainitsin vain. Tosiaan itse en ole maksaa syönyt ikinä..

Suosituksissakin on että "Maksamakkaraa ja maksapasteijaa voi käyttää raskauden aikana enintään 200 g viikossa. Kerralla ei tulisi syödä enempää kuin 100 g."
Pitääpä vissiin itekii vähän tarjemmin lukee suosituksii viel läoi, nää kun on muuttunu paljon viime raskaudesta 🙈

@Milottiina Mitkä oli suositukset viimeksi tämän suhteen, muistatko? Joo, hassua kun ne vaihtelee..

Tonnikala on kans yksi. Ennen se oli tyyliin kokonaan kielletty nyt saa mielestäni syödä. Syön yleensä sitä joka päivä melkein (liikaa raskasmetallien suhteen, i know😬), mutta raskaana ei ole tehnyt mieli..

Meille tää on yllätysraskaus, yllätys mutta hyvinkin tervetullut. Tässä on viimeinen viikko ollut kroppa ja mieli ihan sekaisin tästä elämää mullistavasta uutisesta. Noh, lisää huolia tuo kaikki se mitä vahingossa syä kieltolistalta. Viimeisempänä huomasin että olen viikon ajan syönyt Möllerin kalamaksatabletteja 2 kpl päivässä ja niisähän on A-vitamiiknia. Ostin vahingossa vääriä, en yhtään tajunnut A-vitamiinia. Nyt purkki lähtee roskiin mutta huoli kova! Saisiko täältä tukea paniikkiin😭

Meille tää on yllätysraskaus, yllätys mutta hyvinkin tervetullut. Tässä on viimeinen viikko ollut kroppa ja mieli ihan sekaisin tästä elämää mullistavasta uutisesta. Noh, lisää huolia tuo kaikki se mitä vahingossa syä kieltolistalta. Viimeisempänä huomasin että olen viikon ajan syönyt Möllerin kalamaksatabletteja 2 kpl päivässä ja niisähän on A-vitamiiknia. Ostin vahingossa vääriä, en yhtään tajunnut A-vitamiinia. Nyt purkki lähtee roskiin mutta huoli kova! Saisiko täältä tukea paniikkiin😭
Onnea yllätysraskaudesta! Minulla on vähän sama homma ja todellakin mieli täytyy järjestellä uudelleen näin suuren mullistuksen myötä.

Hyvä, kun huomasit ja vaihdoit tabletit toisiin. Tiedän tuon hirveän tunteen, kun pelkää aiheuttaneensa vauvalle jotain haittaa. Syötyä ei kuitenkaan saa syömättömäksi ja jos olisit tiennyt, olisit toiminut toisin ja muutut toimintaasi heti, kun huomasit erehdyksen. Se osoittaa, kuinka paljon rakastat sisälläsi kasvavaa lasta. Hän on sinulle jo nyt niin tärkeä, että haluat toimia kaikessa hänen parhaakseen. 😇

Todennäköisyys, että jotain vaaraa olisi aiheutunut sikiölle on luultavasti hyvin hyvin hyvin pieni. Et syönyt esimerkiksi purkillista A-vitamiinia vaan kohtuullisen päiväannoksen. Murehtimalla asiaa nyt, et voi enää sitä muuttaa, mutta jatkossa tämä varmasti auttaa sinua välttämään vastaavat ikäviin tunteisiin johtavat tilanteet. Siinä mielessä tämä oli varmasti hyvä kokemus.

Kannattaa pitää mielessä, että ruokasuositukset ovat SUOSITUKSIA. Ne eivät ole lakeja. Suosituksilla on hyvä tutkimuspohja ja on hyvä, että niitä on olemassa. Huono asia on se, jos niistä tulee äideille suuren stressin aihe tai väline osoittaa, että joku toinen on huonompi äiti kuin toinen.

Toivottavasti näistä sanoista on lohtua! 🥺 Jos lohduttaa lisää tietää, niin olen mokannut myös useasti: altistunut hyönteismyrkylle, syönyt korvasienikeittoa, juonut alkoholia, nauttinut lakritsia estoitta (koska aiemmin sitä ei ollut suosituksissa ja unohdin asian myöhemmin kokonaan) ja mitähän muuta vielä 🤔 - kaatunut pyörällä! Kaikenlaisia mokailuja on tullut tehtyä plus tietysti vielä ihan tietoiset ruokasuositusten rikkomukset. Ei ole näkynyt lopputuloksissa 😊 Ja vaikka niin ei toki aina ole ja joskus niitä ikäviä vaikutuksiakin lapseen on, niin ne ovat pienissä erehdyksissä hyvin epätodennäköisiä ja toisaalta kaikkea ikävää ei voi välttää vaikka seisoisi koko raskauden päällään suosituksia päntäten. 😉

Minä aina kun mietin, että söinköhän jotain väärää, niin lohdutan itseäni sillä, että monet on tietämättään raskaana vaikka kuinka pitkään, eikä varo mitään, ja silti syntyy ihan normaaleja vauvoja. Että varmasti tosi pieni todennäköisyys, että tuolla sunkaan lisällä olisi mitään vaikutusta lopputulokseen. 😊

Pitääpä vissiin itekii vähän tarjemmin lukee suosituksii viel läoi, nää kun on muuttunu paljon viime raskaudesta 🙈

Kiellettyjen ruokien lista on aika pitkä, taisi kaksi vuotta sitten olla kolme sivua. Olin siitä aika järkyttynyt. Nyt sitten syön järjen kanssa asioita. Suomessa kuitenkin pääsääntöisesti ruoka on puhdasta, säilytetään oikein ja harvoin mitään niistä saa.

Kiitos tuesta! En vain yhtään hoksannut lukea purkin kylkeä sen enempää. Luin vain apteekin sivuilta että omega on hyvä lisä jos ei syö kalaa useasti viikossa. Ja liekö olisin hoksannut pelkästä A-vitamiini merkinnästä, olisi pitänyt lukea pieni präntti takaa myös. No jospa tämä ei vaikuta mitenkään, onneksi söin sentään pienen määrän ja vain viikon ajan. Jatkossa ehdottomasti huolellisempi. Tää mieli vaan murehtii kaiken ja tässä tunnemyllerryksessä tää tuntuu todella suurelta asialta. Ehkä kyyn vielä neuvoa ammattilaiselta, jotta saisin lopullisen mielenrauhan.

Eniten jään kaipaamaan lakritsia ja salmiakkia - vaan voi kun ne maistuvat sitten synnärillä hyvältä 🥲 Juon yleensä paljon teetä ja olen vaihtanut nyt kofeeinittomaan teehen jotta ei tarvitse sitäkin kofeiinin takia rajoittaa.

@Ranatar @Jenno Minä olen syönyt koko ajan Puhdistamon Super D-vitamiinia, joka on tehty turskanmaksaöljyyn. Eli se sisältää A-vitamiinia luonnostaan. 151 mcg. Söin tuota koko viime raskauden ja terve lapsi syntyi. En tiedä pitäisikö tuo nyt vaihtaa, tosin jostain luin että A-vitamiinia tarvitaan raskaudessa kuitenkin jonkin verran, mutta ei siis isoja määriä.. Täytyy googlailla vielä.

Edit: Okei, nopea googlailu tuotti seuraavan tuloksen: "Suositus on, että raskaana oleva saa ravinnostaan vuorokaudessa 800 mikrogrammaa A-vitamiinia. Sikiölle vaaralliset ylisuuret annokset ovat yli 7500 mikrogrammaa vuorokaudessa ja ne voivat lisätä riskiä hermoston, luuston ja sydämen epämuodostumille." (apteekinainoa.fi) Eli itse saan sitä luultavasti jopa liian vähän.

A-vitamiiniahan saa luonnollisesti ruuista, esim. margariini, voi, kananmuna, joita ei ole kielletty. Jopa äidinmaidonkorvikkeessa on A-vitamiinia 460 mikrogrammaa /100 g😄 (lähde:Fineli.fi) Tuossa Möllerissä sitä oli vain 250 mikrogrammaa päivän annoksessa. Eli puolet vähemmän kuin äidinmaidonkorvikkeessa.....

Edit. Okei tuo äidinmaidonkorvikkeessa oleva määrä on siis Finelin mukaan 460 mcg, mutta googlaamalla tuoteselosteilla, useimmissa on 60 mcg /100 ml. Kuitenkin siis niissäkin A-vitamiinia on😊

Muokattu viimeksi:
Ei kannata liikaa ruoskia itseään ja kuten tuolla aiemminkin sanottiin, että ne ovat suosituksia 😊 Itselläkin oli koko raskaus yllätys ja itkin viime pe hysteerisesti, kun tajusin että oon raskausaikana juonut parikin kertaa ihan humalaan asti🥺 oli siis työpaikan pikkujoulut ja yksi konsertti. Ja myös tupakka sauhunnut huulessa, ennen kuin tiesin raskaudesta. Soitin neuvolaan, kun sain tietää raskaudesta ja sinnekin itkin että oon polttanut ja juonu ja sieltä lohdutettiin, että tärkeintä on kun nyt loppuajan on juomatta ja polttamatta 😊

Takaisin