Raskausajan ruokavalio

Minua harmitti, kun lähdin oikein erikseen kauppaan ostamaan foolihappolisää ja sitten kotiin palattuani huomasin, että vitamiinipillereissä, joita olen koko syksyn napsinut PMS-oireiden helpottamiseksi, olikin foolihappoa 300% päivän suosituksesta. Eli ihan turhaan tuhlasin rahani niihin uusiin tabletteihin - niissä oli sitä paitsi vain 100%. Mutta hyvä juttu tietysti, että on tullut jo ennakkoon täydennettyä foolihappovarastoja. 😊

Minkäslaisia vitamiineja ym te tankkaatte ja oletteko huomanneet niistä olleen jotain apua?

Minua harmitti, kun lähdin oikein erikseen kauppaan ostamaan foolihappolisää ja sitten kotiin palattuani huomasin, että vitamiinipillereissä, joita olen koko syksyn napsinut PMS-oireiden helpottamiseksi, olikin foolihappoa 300% päivän suosituksesta. Eli ihan turhaan tuhlasin rahani niihin uusiin tabletteihin - niissä oli sitä paitsi vain 100%. Mutta hyvä juttu tietysti, että on tullut jo ennakkoon täydennettyä foolihappovarastoja. 😊

Minkäslaisia vitamiineja ym te tankkaatte ja oletteko huomanneet niistä olleen jotain apua?
Minisunin monivitamiini MAMA jossa on mm d-vitamiinia, foolihappoa ja rautaa, näitä oon popsinu viimeisen vuoden aikana 120 tabl., nyt viime kuukauden aikana sopivasti päivittäin. 😃 En osaa sanoa onko niistä ollut jotain hyötyä.
Lisäksi oon syönyt parin vuoden ajan rautalisää alhaisen ferritiinin takia (oon aina välillä pitänyt taukoa), tästä en muistanut kysellä kun soitin neuvolaan maanantaina joten rautatabletit on nyt tällä hetkellä tauolla. Mulla siis ollut ferritiini vuosia alle 20, pari-kolme kk sitten oli jo 37 😱😅

Mä sain lääkäriltä reseptillä 1mg foliver-foolihapon ja siihen ostin lisäksi D3 ja Ca-vitamiinit. En oo syönyt ennakoivasti foolihappoa kuin aika satunnaisesti, kun ei ollut mitenkään ihan kauhean tarkkaan suunniteltu raskaus tämä. 😅 Lääkärin mielestä ei kuitenkaan ole syytä huoleen kun syön aika monipuolisesti.

Ferritiinit katsottiin sattumalta ihan muista syistä just kun oon ollut viikoilla 1-2 ja näytti 111, joka on tosi hyvä!

Minisunin monivitamiini MAMA jossa on mm d-vitamiinia, foolihappoa ja rautaa, näitä oon popsinu viimeisen vuoden aikana 120 tabl., nyt viime kuukauden aikana sopivasti päivittäin. 😃 En osaa sanoa onko niistä ollut jotain hyötyä.
Lisäksi oon syönyt parin vuoden ajan rautalisää alhaisen ferritiinin takia (oon aina välillä pitänyt taukoa), tästä en muistanut kysellä kun soitin neuvolaan maanantaina joten rautatabletit on nyt tällä hetkellä tauolla. Mulla siis ollut ferritiini vuosia alle 20, pari-kolme kk sitten oli jo 37 😱😅
Tätä samaa oon syöny kesästä asti 😊

Syön sellaista Wild nutrition Pregnancy & New mother - vitamiinilisää 😊

Mä syön samaa! Mä oon syönyt tätä vuodesta 2020. 🙈 Toki esikoisen raskaus ja synnytys kulutti varastoja. Synnäriltä lähtiessä hemoglobiini oli vähän päälle 100 ja ferritiini 4. 😅

Minä oon elänyt luulossa ettei mätiä saa syödä myöskään? Harmittaa kyllä myös jouluna kun monet herkut jää syömättä. Me ollaan luultavasti kotona jouluna kun olen melkein koko joulun töissä joten ei tule siinä kohtaa ongelmaa että joku huomaisi jotain. Alkoholia en juuri juo joten siitä kukaan ei huomaisikaan mitään. Mun ei onneksi vielä ole tehnyt mieli kauheasti mitään herkkuja toisin kuin aiemmissa raskauksissa vuosia sitten. Painoakin tuli uskomaton määrä, tosin olin silloin todella pienen kokoinen. Nyt muutama kilo enemmän joten ehkä ei kokonaisuudessa nouse paino niin paljoa. Jotenkin kyllä ahdistaa jo valmiiksi ajatus kesästä ja viimeisillään raskaana olosta 🥵🥵🥵
Tosi monet mädit on pastöroituja niin niitä voi syödä ☺️

Tosi monet mädit on pastöroituja niin niitä voi syödä ☺️
Olipa ihana kuulla, että tälläistä mätiä löytyy, kiva kun tarkensit. Merileväkaviartti on kans hyvää, ja näyttää sopivan raskaana olevalle kunhan jodirajoitusten sisään menee.

Mulla on käytössä kanssa se minisun Mama vitamiini, aloitin plussauksen jälkeen. En kyllä huomaa mitään eroa/vaikutusta, paitsi että jos vitamiinin ottaa aamuisin niin se pistää oksettamaan 😂

Mulla ei jouluruokiin juuri raskaus vaikuta, mun jouluruokailuun ei kuulu edes viini. No juustotarjottimelta jää kyllä aurajuusto syömättä mikä vähän itkettää, koska rakastan aurajuustoo 😂

Mulla on käytössä kanssa se minisun Mama vitamiini, aloitin plussauksen jälkeen. En kyllä huomaa mitään eroa/vaikutusta, paitsi että jos vitamiinin ottaa aamuisin niin se pistää oksettamaan 😂

Mulla ei jouluruokiin juuri raskaus vaikuta, mun jouluruokailuun ei kuulu edes viini. No juustotarjottimelta jää kyllä aurajuusto syömättä mikä vähän itkettää, koska rakastan aurajuustoo 😂
Aurajuusto on mullekki ehkä "kovin" menetys joulupöydässä joten ❤️ mutta ehkä selvitään tästä. Mulle viime raskaudessa neuvolassa sanoi että pitsan päällä saa välillä syödä koska käy nii kovassa lämmössä niin se helpottaa pahimpaan tuskaan 🤭🙏

Aurajuusto on mullekki ehkä "kovin" menetys joulupöydässä joten ❤️ mutta ehkä selvitään tästä. Mulle viime raskaudessa neuvolassa sanoi että pitsan päällä saa välillä syödä koska käy nii kovassa lämmössä niin se helpottaa pahimpaan tuskaan 🤭🙏

Tsemppiä meille, kyllä me selvitään aurajuustottomasta joulusta 🥹❤️🙈

Joo onneks kunnolla kuumennettuna voi syödä! 🫶🏻

Mä oon syöny multivitan mama sekä d-vitamiinia ja b12 jossa myös foolihappo. Mulla oli verikokeissa d-vitamiinin vajausta (voi vaikuttaa lapsensaantiin jonkun tutkimuksen mukaan) ni oon syöny erikseen. Sama b12 kanssa. En syö lihaa enkä kalaa ni oon ottanu lisänä vielä.

Miten teillä on sujunut kofeiinin rajoittaminen?

Minä oon kesästä asti vähentänyt tietoisesti kahvin ja energiajuomien määrää. Jossaki välissä näitä tuli juotua aika paljonkin ja todella herkästi on alkanut päähän sattua, mikäli ei aamupäivän aikana saanut tarpeeksi kofeiinia.
Nyt oon päässyt jo aika hyvään tilanteeseen, vain yksi kupillinen kahvia päivässä (Moccamasterin mitoituksella eli semmone pikkunen kuppi). Sen lisäksi sitten välillä kofeiinitonta kahvia😊

Mua myös huoletti ennakkoon että miten selviän kahvin vähentämisestä. Myös pepsiä ja noccoja tms tuli aiemmin juotua, mutta ne kans jätin jo kesällä pois. Hamstrasin jo kofeiinitonta kahviakin varastoon. No nyt tällä hetkellä todellisuus on se, että ei tee kahvia mieli yhtään 😅 oon nyt aamupäivisin sen yhden kupin juonut, kun tuntuu että se vähän jopa helpottaa huonoa oloa, ja luulen että tulis muuten myös päänsärky 😊

Miten teillä on sujunut kofeiinin rajoittaminen?

Minä oon kesästä asti vähentänyt tietoisesti kahvin ja energiajuomien määrää. Jossaki välissä näitä tuli juotua aika paljonkin ja todella herkästi on alkanut päähän sattua, mikäli ei aamupäivän aikana saanut tarpeeksi kofeiinia.
Nyt oon päässyt jo aika hyvään tilanteeseen, vain yksi kupillinen kahvia päivässä (Moccamasterin mitoituksella eli semmone pikkunen kuppi). Sen lisäksi sitten välillä kofeiinitonta kahvia😊

Mä join ennen raskautta keskimäärin yhden energiajuoman + kahvia 2-4 kuppia/päivä.
Nyt menee kahvia keskimäärin se 2 kuppia päivä.

Takaisin