Raskausajan ruokavalio

@Pöllöliini mut tosiaan kaikki sympatiat sinne. Ei oo helppoo kulkee tuossa allergia suossa eikä univelassa mut niistä selviää. Tääl alettiin nukkuu 11kk iässä yöt kun jouduin lopettaa imettämisen.

Miten teillä on sujunut kofeiinin rajoittaminen?

Minä oon kesästä asti vähentänyt tietoisesti kahvin ja energiajuomien määrää. Jossaki välissä näitä tuli juotua aika paljonkin ja todella herkästi on alkanut päähän sattua, mikäli ei aamupäivän aikana saanut tarpeeksi kofeiinia.
Nyt oon päässyt jo aika hyvään tilanteeseen, vain yksi kupillinen kahvia päivässä (Moccamasterin mitoituksella eli semmone pikkunen kuppi). Sen lisäksi sitten välillä kofeiinitonta kahvia😊
Mä oon tietoisesti rajoittanu kofeiinia koko syksyn. Kärsin unettomuudesta ja oon kokeillu, että auttaisko jos jättäis kokonaan pois. (Ei ole🙈) Aamuisin juon kofeiinitonta kahvia ja joskus jos töissä on kiirettä oon ottanu nocon iltapäivällä, mutta ehkä yks kahessa viikossa. Tuntuu, että sen aamu"kahvin" kanssa pärjää mut välillä iltapäivästä kaipaa jotain piristystä.

Mulle tuo kahvin vähennys on paha, samoin lakritsin välttäminen! Ja aah, maksalaatikko, ollut mun menkkaruokaa 😆 miten mä selviin!!!??? Mut alan varmaan syömään taas verilettuja säännöllisesti.

Mulle tuo kahvin vähennys on paha, samoin lakritsin välttäminen! Ja aah, maksalaatikko, ollut mun menkkaruokaa 😆 miten mä selviin!!!??? Mut alan varmaan syömään taas verilettuja säännöllisesti.
Mä oon jo perinteisesti tilannut kumppanilta lakritsaa ja salmiakkia sit synnärille 😋 Nää on (joulusuklaiden lisäksi) oikeestaan ainoita karkkeja joita syön joten 9kk:n lakko edessä jos kaikki menee hyvin... 😊

Joo maksalaatikko tuli mulle yllätyksenä ja sitä jää kyllä ikävä!

Kyllä tuo vältettävien ruokien lista kolahti itselle, varsinkin kofeiinin rajoittaminen on pahin. Normaalisti juon päivässä kahvia n.5-8 kupillista ja energiajuoman🫣 Koko ajan väsyttää ja tärisyttää, mutta epäilen, että osittain johtuu myös nikotiinin vieroitusoireista. Tein siis positiivisen testin 13.12 ja lopetin tupakoinnin kuin seinään.

Kyllä tuo vältettävien ruokien lista kolahti itselle, varsinkin kofeiinin rajoittaminen on pahin. Normaalisti juon päivässä kahvia n.5-8 kupillista ja energiajuoman🫣 Koko ajan väsyttää ja tärisyttää, mutta epäilen, että osittain johtuu myös nikotiinin vieroitusoireista. Tein siis positiivisen testin 13.12 ja lopetin tupakoinnin kuin seinään.
Huh varmasti hetki menee että vierotusoireet menee ohi, tsemppiä 😇❤️

Täältä myös tsemppiä tupakoinnin loppumiseen, sulla on kyllä nyt siihen paras mahollinen motivaattori 🙃.

Kunpa mun plus-testillä olis ollut kumppaniinkin samanlainen vaikutus 🙄 Kyllä se ymmärtääkseni haluais lopettaa polttamisen ennen lapsen syntymää tai ainakin ennen kuin se alkaa seuraamaan ympäristöään ja yhdistämään tupakointia siihen miten hyvä tyyppi sen isä muuten on, mutta saa nähdä onnistuuko se.

Joo maksalaatikko tuli mulle yllätyksenä ja sitä jää kyllä ikävä!
Jossakin taas oli, että maksa olisi nimenomaan huippuhyvää/tärkeää raskaana..

Nämä suositukset vaihtelee myös maittain. @Ranatar Onkohan rooibos, vihreä tee tai inkivääri kiellettyjä siellä, mistä ne alunperin on..

Itse en käytä ollenkaan kofeiinia muutenkaan.

Jossakin taas oli, että maksa olisi nimenomaan huippuhyvää/tärkeää raskaana..

Nämä suositukset vaihtelee myös maittain. @Ranatar Onkohan rooibos, vihreä tee tai inkivääri kiellettyjä siellä, mistä ne alunperin on..

Itse en käytä ollenkaan kofeiinia muutenkaan.
https://www.ruokavirasto.fi/teemat/...keturvallisuus/maksan-a-vitamiini-ja-raskaus/ jotta ei tuu väärää infoa, niin täällä ihan tietoa maksasta ja sen haitoista sikiölle. Joten ei suositella raskaana syödä.

Kaikki muut teet paitsi yrttiteet on sallittuja. Musta, vihreä, valkoinen ym. On sallittuja

Suuret tsempit tupakoinnin lopettamiseen! ❤️ poltin itse ennen esikoista ja eka viikko on pahin sit alkaa koko ajan helpottaa. Kannattaa pitää ittesä kiireisenä ja käsille tekemistä (minä siivosin hulluna ja kävin juoksulenkeillä 😅) kyllä ne olot siitä helpottaa. 🙏

Täältä myös tsemppiä tupakoinnin loppumiseen, sulla on kyllä nyt siihen paras mahollinen motivaattori 🙃.

Kunpa mun plus-testillä olis ollut kumppaniinkin samanlainen vaikutus 🙄 Kyllä se ymmärtääkseni haluais lopettaa polttamisen ennen lapsen syntymää tai ainakin ennen kuin se alkaa seuraamaan ympäristöään ja yhdistämään tupakointia siihen miten hyvä tyyppi sen isä muuten on, mutta saa nähdä onnistuuko se.
Varmasti se motivaatio mieheltäsi löytyy viimeistään kun lapsi syntyy. Näin meillä ainakin meni miehen kohdalla 😊
Ei halunnut haista pahalle vauvan lähellä 😊

Kiitos! ❤️ Yllättävän vähän loppuunsa tekee mieli tupakkaa, enemmän se tapa on hankala ’unohtaa’.

https://www.ruokavirasto.fi/teemat/...keturvallisuus/maksan-a-vitamiini-ja-raskaus/ jotta ei tuu väärää infoa, niin täällä ihan tietoa maksasta ja sen haitoista sikiölle. Joten ei suositella raskaana syödä.

Kaikki muut teet paitsi yrttiteet on sallittuja. Musta, vihreä, valkoinen ym. On sallittuja
Olen lukenut myös tutkimuksia joissa oli eri tulokset :) Tässä kyseisessä tutkimuksessa, johon tämä tieto perustuu käytettiin muistaakseni synteettistä A-vitamiinia. Sen ylisuuret pitoisuudet aiheuttivat ongelmia. Kerran pari maksalaatikkoa ei varmaan sitä tee.. No itse en syö maksaa ollenkaan kun se on inhokkiruokani😅

Olen lukenut myös tutkimuksia joissa oli eri tulokset :) Tässä kyseisessä tutkimuksessa, johon tämä tieto perustuu käytettiin muistaakseni synteettistä A-vitamiinia. Sen ylisuuret pitoisuudet aiheuttivat ongelmia. Kerran pari maksalaatikkoa ei varmaan sitä tee.. No itse en syö maksaa ollenkaan kun se on inhokkiruokani😅

Vaikka olet lukenut tutkimuksia, niin ei suositella täällä ruokaviraston vastaisia asioita. Se on kyllä tarkasti tutkittu ja todettu näin ollen epäsopivaksi raskaana ollessa.

Lääkäristäväni kanssa olemme joskus asiasta keskustelleet (kun joku influensseri mainosti "ei-synteettistä" A-vitamiinia raskaana oleville) ja hän sanoi, että elimistö ei tunnista synteettisen ja ei synteettisen vitamiinien ym. eroja. Elimistö pilkkoo ne samallatavalla., eli vaikutukset ovat samat.

Tekisi niin mieli sitä Bon Bonin kaatissäkkiä, mutta nyt on salmiakki ja lakritsi pannassa :loudlycrying: Mutta ajatukset vaan viipyilee sellasissa appelsiini-salmiakki karkeissa 🤤

@Aakkoset En suositellut😄 Mainitsin vain. Tosiaan itse en ole maksaa syönyt ikinä..

Suosituksissakin on että "Maksamakkaraa ja maksapasteijaa voi käyttää raskauden aikana enintään 200 g viikossa. Kerralla ei tulisi syödä enempää kuin 100 g."

Muokattu viimeksi:
Takaisin