Raskausajan ruokavalio

Ihan raakaa lihaahan ei saa syödä raskaana. Mutta mites siis jotkut medium pihvit? Pitääkö olla kauttaaltaan siis kypsä vai riittääkö että on pinnalta kypsennetty?
 
Mähän syön pihvini aina medium miinuksena, kahessa viime raskaudessa oon tilannut medium plussana tai mediumina kyllä pihvini, ja aion tilata tässäkin raskaudessa jos hienosti mennään joskus syömään.
 
Mulle ed. Neuvolassa sanottiin et liha pitää olla kypsää kauttaaltaan. En tiiä sitte onko se vain meidän neuvolan ohje vai eviran.
 
No sanoohan ne neuvolassa, että suositellaan kauttaaltaan kypsennettyä, mutta ne on suosituksia, jokainen tekee niinkuin parhaaksi näkee.
 
Eikös raa'assa lihassakin ole se listeriariski, miksi liha tulisi kypsentää kauttaaltaan? Listeria tuhoutuu +72 asteessa, mikä valitettavasti tarkoittaa läpikypsää pihviä... Mä olen syönyt pihvit raskausaikana täysin kypsinä, vaikka eihän ne niin hyviä niin ole. Kuitenkin se raskausaika on lyhyt enkä ole halunnut ottaa riskiä listerioosista. Ja viime kerralla se medium-pihvi maistui taivaalliselta synnytyksen jälkeen!
 
Mulle ainakin neuvolassa sanottiin, että lihat kypsänä, ja neuvolasta saadussa lapussakin lukee "riski toksoplasma-infektioon, joka saattaa johtaa keskenmenoon tai aiheuttaa sikiölle infektion". Itse aion ainakin syödä vain kypsää lihaa, vaikka ilmakuivattukinkku on naaaaam suurta herkkua.
 
On se jännä kun nyt on kiellettyjä ruokia niin tekee hirveästi mieli juuri maksalaatikkoa ja lakua... o_Ovaikka niitä en kyllä juuri koskaan yleensä syökkään.... ou-to-a!
 
Viime raskaudessa mun teki hirveesti mieli valkohomejuustoa :D ja nyt tekee mieli sinihomejuustoa.. pitää varmaan leipoo joku piirakka/pizza et saa sinihomejuustoa.
 
Joo lihan aion syödä täysin kypsänä. Ajattelin maksalaatikkoa hieman maistella jouluna. Kun ei kaupan laatikossa maksaa taida juurikaan olla. [emoji16]
 
Ja mä aion syyä salmiakkijoulukalenterin ihan hyvällä omalla tunnolla :D en toki yhtenä päivänä kaikkee, vaikka houkuttelis :D
 
Mulla jäi kahvin myötä (se kahvi)maito ja kaikki maitotuotteet edamia lukuunottamatta. Pelkkä näkeminen pistää pään kääntymään pois. Mulla on kasa kaikkia järkeviä vitamiineja tuolla, mutta en vain pysty niitäkään katsomaan. Laimennettu omenamehu auttaa jonkin verran ja yosan metsämarjajogurtti maistuu. Epäreilua jos en vähän laihdu [emoji23] ei haittaisi muutama kilo, kuitenkin sitä paisuu taas kuitenkin.
 
Kofeiiiniton kahvi löytyi! Hinta oli suolainen, mutta ehkä tää helpottaa tähän mun kahviaddiktioon :D
 
Light limuja oon lipittänyt tähän asti paljon. Netistä luin että saattaa aiheuttaa lapsen myöhempää liikalihavuutta niin pakkohan se on alkaa vieroittamaan pikkuhiljaa. Janontunne on lisääntyny ja tänäaamuna vesi maistui hyvälle. :D
 
Mä myös satuin katsomaan punnitse&säästä kaupassa sitä kofeiinitonta, 9!!€ joku pari sataa grammaa. Huh mikä hinta :bored: Mä juon hyvillä mielin sen tavallisen kupposen (pari d) päivässä, välillä ei edes mene kokonaan alas vaan saa kipata viemäriin.
 
Maitotuotteista sen verran, et Odottajan oppaassa puhuttiin et päivittäisen kalsiumannokseen riittäisi 50g juustoa. Punnitsin huvikseni yhden isohkon juustosiivun joita laitan täysjyväleivän päälle. Tulos: 33g. Kahdella juustosiivulla saan kuitattua koko päivän kalsiumin tarpeen kevyesti. Ei ole mitään syytä lipittää maitoa jos ei maistu.
 
Juuri tästä syystä en ite juo maitoa :) tykkään kyllä maidosta mutta koska pitää olla lakton maitoo, ja oon pihi, ni en viitti sitä oikeen hirveesti juoda ja saan kuitenki riittävästi kalsiumia juustosta! :)
Esikoinenkaan ei juonu maitoa aluks, oppi sen vasta hoidossa, mut ei vieläkään juo ko lasin päivässä. Kuitenki syö juustoa ni saa siitä riittävästi kalsiumia :) jostain luin/laskin et 4siivua juustoa päivässä riittää takaamaan 1veen kalsiumin
 
Maitotuotteista sen verran, et Odottajan oppaassa puhuttiin et päivittäisen kalsiumannokseen riittäisi 50g juustoa. Punnitsin huvikseni yhden isohkon juustosiivun joita laitan täysjyväleivän päälle. Tulos: 33g. Kahdella juustosiivulla saan kuitattua koko päivän kalsiumin tarpeen kevyesti. Ei ole mitään syytä lipittää maitoa jos ei maistu.

[emoji106]
 
Lueskelin tossa noita vältettäviä ruoka-aineita, siis punajuuri? Meinaako tämä siis jotain punajuurisalaattejakin? Nimimerkillä: Sen liikakäyttäjä. :facepalm:
 
Takaisin
Top