Raskausajan ruokavalio

Mulla on ens vkolla tän kuun kolmas iltameno missä joutuu selittelee miks en juo :nailbiting: Mitä mä nyt keksin. Ehkä käytän samaa imetysselitystä.
 
Musta noi ruokakiellot ja rajoitteet on vähän ylivarovaisia. Noi vakuumipakatut graavisuolatut, kylmäsavustetut ym. ymmärrän, mutta esim. inkivääri, sitähän suositeltiin vielä jokunen vuosi sitten helpottamaan raskauspahoinvointia ja tosiaan jossain päin maailmaa sitä käytetään lähes päivittäin. Meillä käytetään satunnaisesti, mutta välillä paljonkin inkivääriä, tärkeämpänä pitäisin esim. inkiväärin alkuperää, kun totaalista kieltäytymistä. En pistä kiinalaista (saastunut maaperä) inkivääriä suuhuni edes ei raskaana ja vielä vähemmän nyt tai että antaisin sitä lapsilleni. Perulaista luomu inkivääriä uskallan käyttää edelleenkin, kunhan kohtuus pysyy.

Mä rakastan juustoja ja oon niiden suuri ystävä. Raskaana vältän pastöroimattomasta maidosta tehtyjä ja lähellä päivästään olevia pehmeitä juustoja, mutta pastöroidusta maidosta valmistettuja pehmeitäkin juustoja syön kyllä, kunhan niissä on kuukauden verran päiväystä eteenpäin. Ennen välttelin raskaana kaikkia pehmeitä juustoja, mutta sitten äippäneuvolan terkka sanoi että huoletta voin syödä niitä, kunhan ovat pastöroituja ja päiväystä on se kuukauden päivät.

Alkon suhteen oon ehdoton, sitä en ota yhtään, eikä kyllä ei raskaanakaan tule pahemmin otettua, kesällä hyvässä seurassa joskus lasi valkkaria ja jouluna lasi punaviiniä ja liraus glögin seassa. Kuopusta odottaessa tein niin että keitin tipan punaviiniä, että siitä hävisi alkoholi ja laitoin vasta sitten glögin sekaan niin sain glögiin "oikean" maun :grin

Laku ja salmiakki, niitäkään kieltoja en oikein ymmärrä. Oon nimittäin itse saanut neuvolasta ohjeen syödä salmiakkia tai lakua apuna matalaan verenpaineeseen.

Musta näistä vouhkastaan vähän liikaa, toki on hyvä varoittaa, mutta tämän hetkisellä vouhottamisella saadaan helposti esim. ensimmäistään odottavat stressaantumaan ja ylivarovaisiksi. Ennemmin kiinnittäisin enemmän huomiota odottavien ruokavalioon ylipäätään, kehotettaisin vähentämään sokeria ja huonoja rasvoja ja syömään puhtaasti, monipuolisesti ja terveellisesti.
 
Lakritsiin liittyvä kielto johtuu sen vaikutuksista lapsen älykkyyteen. Viime maaliskuussa julkaistun tutkimuksen mukaan (Räikkönen et al. 2017. Maternal licorice consumption during pregnancy and pubertal, cognitive and psychiatric outcomes in children --> löytyy googlettamalla, suomeksi myös uutisia) ne lapset joiden äidit söivät lakritsia/salmiakkia raskauden aikana saivat huonompia tuloksia älykkyystesteissä kuin ne lapset joiden äidit eivät syöneet lakua. Ilmeisesti voi vaikuttaa myös tyttöjen puberteettiin ja pituuskasvuun sitä nopeuttamalla.

Mutta totta kyllä on että monet kiellot ovat ylivarovaisia ja perustuvat lähinnä siihen ettei tutkittua tietoa vaikutuksista ole. Helpompi siis suositella välttämistä kun ei varmuutta vaikutuksista ole. Ja jokaisen omalla vastuullahan se lopulta on mitä syö ja mitä ei, noi on kaikki vain suosituksia.

Ajattelin itse yrittää mennä ohjeiden mukaan, mutta juustojen suhteen tulee tekemään tiukkaa. :D
 
Hmm, en oo tutustunut tutkimukseen, mut oon aina vähän epäluuloinen tuollaisten tutkimustulosten suhteen, ettei kyse sittenkään ois kolmannesta tekijästä. Kyllähän pitkään imetetyt lapsetkin on tutkimuksen mukaan älykkäämpiä, mutta kyse voi olla ihan siitäkin, että pitkään imettävät perheet on pitemmälle koulutettuja ja tietoisempia mikä on lapsille hyväksi. Joten kyse ehkä sittenkin vaan siitä, että koulutettujen vanhempien lapsista tulee pitemmälle koulutettuja.
 
Tutkimuksia on erilaisia mut toi on mun mielestä aika luotettava kun lukaisin sitä läpi. Siinä on siis seurattu vuonna 1998 syntyneitä lapsia eli on aika kattava otos. :)

Mutta tosiaan, ei niistä lapsista tyhmiä lakun takia tullut, lähinnä vain saivat hieman huonompia tuloksia.
 
Nannarii, kiitos tuon tutkimuksen selkeästä esilletuonnista! :) Kun juurikin mietityttää kieltojen tieteellisempi perusta, pitääpä tutustua tuohon tarkemmin. Itse olin kommentoida epämääräisesti, että muistan jostain ehkä lukeneeni lakun haitoista lapsen älylliseen kehitykseen ja mahdollisesti myös yhteydestä keskittymishäiriöihin, mutta lähdettä en tiennyt/muistanut.
 
Plus tärkeä kysymys joulunajalle: miten paljon piparkakkuja uskaltaa syödä?! :nailbiting: Niissä kun kanelia ja inkivääriä ja mitälie muuta kiellettyä...
 
Onko kaneli kiellettyä? :eek: just ostin kanelisuklaamanteleita...
Tarkistin nyt Eviran suosituksen. Kaneli imeväisikäisiltä kokonaan kielletty ja 1-6-vuotiaille rajoitetusti, mutta eipä ollutkaan raskaana oleville erillistä kieltoa! Kumariinipitoisuuksien vuoksi on rajoitukset, eikö sitten kumariini mene istukan läpi vaiko raskaana olevat jäänyt istalta pois...
 
Kannattaa ostaa ceylon-kanelissa missä on vähemmän kumariinia :) Sitä myydään myös aito kaneli nimellä. Punnitse ja säästä-kaupasta löytyy ainakin ja nyt itse pyysin lähicittariin sitä hyllytavaraks.
 
Mä just veän täälä pringlesejä :DD
Ihan kaikkea ei välttis kannata uskoa/lukea, netti varsinki on niin pullollaan kaikkea mahollista :)

Ihminenhän ei kyllä sais ei-raskaana ollessakaan syyä mitään :D
ku aina on jotain mihin liittyy a)syöpää b) sydäntauteja tai c) jotain muuta yhtä vakavaa, ainaki siltä tuntuu ku uutisia lukee.
 
Mulla on ihan sellanen käsitys (mutu), että raskausaikana kielletyt ruuat on sellaisia, joita muutenkaan ei oikein suositella, kuten noi sipsit yms. Raskaanaolevat on sit herkempiä niiden vaikutuksille (puhkee diabetes, verenpaine nousee) ja eritysesti halutaan suojella syntymättömiä vauvoja. Onkohan tää mun havainto ihan hassu?
 
Esikoista odottaessa alkuun neuvolassa painotettiin että täytyy mitä saa syödä ja mitä ei. Myöhemmin lääkäri osittain kumosi tämän kun oli todella paha raskauspahoimvointi ja oikein mikään ei pysynyt sisällä. Ei nyt mitään hurmu kiellettyä syöty mutta maksalaatikkoa silloin tällöin ja herkkuja sun muutakin että edes joku pysyi sisällä
 
Mitenhän muute ceviche? Siinähän kala on kypsytetty limellä. Se on mun ja miehen yhteinen lemppariherkku :D Jääköhän se kala silti liian raa'aks siinä.
 
No mä kysyin silleistä, vakuumipakkaamattomista graavikaloista yms neuvolassa.. onhan se silli nyt ainakin kypsynyt suolalla ja etikalla tai muutoin säilömällä.. niin vastaus oli että kunhan on kiehuvaksi kypsennetty niin ei tarvii miettiä. Eli ei kovin tarkkaa vastausta saanut :D

edit: googlettamalla ei muuten tullu selvyytä tälle silli asialle, jos siis puhutaan esim lasimestarinsillistä tms.
 
Muokattu viimeksi:
Noi no eipä sitä cevicheä ja silliä kiehuvaks kyl oo kypsennetty. Ett ei kai sit niitä viiti syödä :/ No synnärille sit vadillinen cevicheä ja kalasushia :'D
 
Me ollaan laitettu kalakeittoon välillä vähän kylmäsavulohta, siis niin että se kiehuu kypsäksi. Saa vähän nautiskella sen mausta, vaikka eihän se toki nyt täysin sama ole.
 
Laitti colat on mun pahe. Kofeiinin takiahan se on rajoitettu noin 1,5 litraan päivässä (mikä kyllä kuulostaa paljolta!), mutta onkohan jotain tutkimusta että kolauute ja makeutusaineet on pahaksi sikiölle. Se auttoi viime raskaudessakin pahoinvointiin ja kun kahvia en juo niin kyllähän tuo pienikin määrä kofeiinia piristää. Mies pelottelee että cokiksessa on cokaiinia että siitä se nimikin tulee ja ihmiset saadaan riippuvaiseksi. Lienee alkuperäisessä reseptissä aikoinaan vähän ollutkin. Kohtalotovereita?

Nyt näihin suosituksiin oli lisätty "vain satunnaiseen käyttöön" ihan vaan koska vesi on parempi juoma tai ei haluta liikaa sokeria jos joisi ihan sokeri limsaa?
 
En osaa lähteitä sanoa, mutta eviran ohjeiden mukaan kielletyt makeutusaineet voi lisätä syöpäriskiä, eli sakariini ja syklamaatti oli niitä kiellettyjä. Limsathan on makeutettu usein aspartaamilla tai stevialla ja niien pitäs tutkimusten mukaan olla ok. Testit on siis tehty eläimillä ja siitä selvinny syöpäriski.
Tuskin kolauute aiheuttaa sikiölle vaurioita kunhan sitäki käyttää kohtuudella?
Nyt ku puhuttiin colasta ni mun tekee mieli pepsiä tai dr pepperiä jäillä!! Ja mieluiten iso lasillinen!
 
Takaisin
Top