Raskausajan ruokasuositukset

Näitten kanssahan menee ihan sekaisin. Mikäs merilohessa on? Söin kasvatettua norjalaista lohta, onko se ok?

Suositukset on kyllä muuttuneet sitten 20 vuoden jälkeen. Silloin ei kahvin juontia tai meetwurstin syöntiä rajoitettu. Olen nähnyt lähteitä joiden mukaan kahvia (kofeiinia) ei pitäisi ollenkaan juoda. Yhteys ADHD:n. No yhden kupillisen aamulla olen kuitenkin juonut.

Ja vuohenjuusto, tuostakaan en tiennyt ettei saa syödä. Söin jossain ruuassa, eli kuumennettuna. Jospa se ok. Esim tämä https://www.k-ruoka.fi/kauppa/tuote...irkka-parhaat-vuohenjuusto-200g-6410405082602 pastöroidusta maidosta tehty, miksi ei muka saisi syödä?
Noissa pehmeissä homejuustoissa ym. on vissiin lähinnä listerian riski joka on raskausaikana vakavampi juttu jos käy huono tuuri. Mutta kiehuvan kuumaksi kypsennettynä on ok. Vaikka siis olisi pastöroidusta maidosta tehty. Liittyy kai juuston valmistustapaan että riski on korkeampi. 🤷‍♀️
 
Näitten kanssahan menee ihan sekaisin. Mikäs merilohessa on? Söin kasvatettua norjalaista lohta, onko se ok?

Suositukset on kyllä muuttuneet sitten 20 vuoden jälkeen. Silloin ei kahvin juontia tai meetwurstin syöntiä rajoitettu. Olen nähnyt lähteitä joiden mukaan kahvia (kofeiinia) ei pitäisi ollenkaan juoda. Yhteys ADHD:n. No yhden kupillisen aamulla olen kuitenkin juonut.

Ja vuohenjuusto, tuostakaan en tiennyt ettei saa syödä. Söin jossain ruuassa, eli kuumennettuna. Jospa se ok. Esim tämä https://www.k-ruoka.fi/kauppa/tuote...irkka-parhaat-vuohenjuusto-200g-6410405082602 pastöroidusta maidosta tehty, miksi ei muka saisi syödä?
Itämerestä kalastettuun meriloheen kertyy ilmeisesti jotain polykloorattuja bifenyylejä (PCB-yhdisteitä) ja dioksiinejä. En sitten tiiä mitä tuokaan tarkottaa. :Smiling Face With Open Mouth And Cold Sweat: Tuntuu, että paljon suomessa kielletään syömästä jotain kun on raskaana. :Smiling Face With Open Mouth And Cold Sweat:
 
Näitten kanssahan menee ihan sekaisin. Mikäs merilohessa on? Söin kasvatettua norjalaista lohta, onko se ok?

Suositukset on kyllä muuttuneet sitten 20 vuoden jälkeen. Silloin ei kahvin juontia tai meetwurstin syöntiä rajoitettu. Olen nähnyt lähteitä joiden mukaan kahvia (kofeiinia) ei pitäisi ollenkaan juoda. Yhteys ADHD:n. No yhden kupillisen aamulla olen kuitenkin juonut.

Ja vuohenjuusto, tuostakaan en tiennyt ettei saa syödä. Söin jossain ruuassa, eli kuumennettuna. Jospa se ok. Esim tämä https://www.k-ruoka.fi/kauppa/tuote...irkka-parhaat-vuohenjuusto-200g-6410405082602 pastöroidusta maidosta tehty, miksi ei muka saisi syödä?
Muistaakseni merilohi rajoite koski Itämerenlohta ei norjalaista... Toivottavasti olet saanut neuvolasta linkin tai jopa tulosteen (raskausajan ruoka THL) noihin syömisiin liittyen.
 
Muistaakseni merilohi rajoite koski Itämerenlohta ei norjalaista... Toivottavasti olet saanut neuvolasta linkin tai jopa tulosteen (raskausajan ruoka THL) noihin syömisiin liittyen.
Jonkun tulosteen olen saanut, mut en muista kaloista mitä lukee. Niin tuo Itä-meren kalajuttu mulla olikin tiedossa.
 
Jonkun tulosteen olen saanut, mut en muista kaloista mitä lukee. Niin tuo Itä-meren kalajuttu mulla olikin tiedossa.
Hauki kai muistaakseni sisävesillä elävistä se eniten kartettava. Pitäis olla valokuvamuisti, niin ei tarttis aina raapia päätänsä.
 
Täällä mennyt kyllä se kaksi kuppia kahvia päivässä, joskus ehkä joku cokis tai tee vielä päälle… Tosin ensimmäisellä kolmanneksella ei maistunut juuri kahvi ja sairastelin paljon, jolloin ei maistunut yhtään. Ja lounasruossa varmasti välillä jotain juustoa, joka ei ole ollut ok.. ja ulkomaan reissulla/työmatkoilla myös vähän epäselvää välillä se mitä on saanut syödäkseen. Myös jokunen yksittäinen salmiakki on päätynyt suuhun. Aiemmassa raskaudessa kun tiedustelin Norjassa sushiravintolassa olisiko mitään kasvissusheja niin tarjoilija hermostui, että heidän kalansa on niin tuoretta, että sitä ei koske mitkään rajoitteet 😅 se oli kiusallinen hetki. Saako sitä merilevääkän sitä paitsi suomalaisten suositusten mukaan syödä esim sushissa? Vai koskeeko rajoite vaan jotain merilevästä tehtyjä lisäravinteita tms?
 
Hauki kai muistaakseni sisävesillä elävistä se eniten kartettava. Pitäis olla valokuvamuisti, niin ei tarttis aina raapia päätänsä.
On hauki ja isommat petokalat. No yleensä se menee siihen että googlaan kaupassa esim "kuha raskaus", no sekin menee tuohon kategoriaan vältettävä. Kalan terveyshyödyt taas on niin suuret että mielelläänhän sitä söisi ja vauvan aivoillekin niitä hyviä rakennusaineita koettais saada...
 
On hauki ja isommat petokalat. No yleensä se menee siihen että googlaan kaupassa esim "kuha raskaus", no sekin menee tuohon kategoriaan vältettävä. Kalan terveyshyödyt taas on niin suuret että mielelläänhän sitä söisi ja vauvan aivoillekin niitä hyviä rakennusaineita koettais saada...
Syö särkeä, saat järkeä - on vanha suomalainen sanonta. Mitä luulet, pitääköjän se myös raskaana ollessa paikkansa?
 
Syö särkeä, saat järkeä - on vanha suomalainen sanonta. Mitä luulet, pitääköjän se myös raskaana ollessa paikkansa?
Noh en tiedä.. särki ei taida ihan paras ruokakala olla.. mutta kyllähän sitä miettii että lapsena tuli paljonkin syötyä paistettua särkeä mummolassa 😁 ehkäpä se selittää tämän järkeni 😅
 
Noh en tiedä.. särki ei taida ihan paras ruokakala olla.. mutta kyllähän sitä miettii että lapsena tuli paljonkin syötyä paistettua särkeä mummolassa 😁 ehkäpä se selittää tämän järkeni 😅
Me paistettiin nuotiolla tikun nokassa kaikki ongella saadut kalat. Varmaan myös salakatkin, tosin valtaosan niistä söi naapurin hulttio koira, joka rannalle kaikkien lasten seuraksi päästettiin. En kyllä muista sen 🐕 mitenkään viisas olleen 😂
 
Muokattu viimeksi:
Olen maailman huonoin näiden rajoitusten kanssa. Söin lounaalla kana-caesarsalaatin ja nyt vasta tuli mieleen, että olisikohan sitä edes saanut syödä…🙄 Aika epätodennäköistä listerian saaminen varmaan on, mutta aiheuttaa taas ylimääräistä huolta
 
Takaisin
Top